Hirdetés

AMD Athlon X2 + ATI 4830

Sok helyen olvastam azt a kérdést, hogy egy 4830-as videókártya kihajtásához milyen X2-es processzor...

Sok helyen olvastam azt a kérdést, hogy egy 4830-as videókártya kihajtásához milyen X2-es processzor lenne elég. Erre a kérdésre választ keresve álltam neki pár játékot letesztelni különböző órajeleken. Természetesen a kártyának nem egy 2GHz-es (4000+) AMD processzor mellett nyújtott teljesítményét szándékoztam „megnézni”, hanem a kínálat „csúcsán” található processzorokat. Nézzük melyek ezek:

2,6 GHz:
AMD Athlon X2 5000+
AMD Athlon X2 5200+
2,8 Ghz:
AMD Athlon X2 5400+
AMD Athlon X2 5600+
3,1 GHz:
AMD Athlon X2 6000+

Pár szó essék a kártyáról is:
A 4830-as egy középkategóriába szánt kártya, amit az AMD a hibás 4850-es GPU-inak felhasználásával készít. Ez azt jelenti, hogy „csupán” 640 stream processzor teljesít rajta szolgálatot (szemben a 4850-esek 800 stream processzorával) és a GDDR3-as memóriák csak 900 MHz-en vannak járatva. Ugyan így a magórajel is alacsonyabb; 575 MHz (4850: 625Mhz)
Vagyis csak ennyi lenne, de a tesztben használt kártya egy MSI 4830 OC (hát, a túlhajtás kissé nevetségesre sikerült…) ami 585 MHz-en járatja a magot.

Processzor:
Sajnos nem állt módomban a felsorolt processzorok mindegyikével tesztelni, ezért a 6000+os processzor szorzóállításával reprodukáltam a már fent említett órajeleket.Ezeken felül; megnéztem mekkora FPS növekedést jelent, ha a processzort 3,3 GHz-en járatom.

Hirdetés

Tuning:
Azért csak 3,3 GHz, mert gyári hűtőm van, és ezért nem mertem magasabb órajelen tesztelni.

Játékok:
Nem sok új játék áll rendelkezésemre, többek között azok sem, amik nem nyerték el a tetszésemet, de szerintem ebből a pár játékból is le lehet majd szűrni a véleményeket, mert azért ezek is éheznek az erősebb gépre.
(A játékokban használt beállításokat itt is, és majd a grafikonoknál is feltüntetem)
-S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky: 1280x1024, maximum, továbbfejlesztett teljesen dinamikus megvilágítás
-Race Driver GRID: 1280x1024, 2XMSAA
-Need for Speed Undercover: 1280x1024, minden beállítás a legnagyobb, az élsimítás nincs bekapcsolva

Mérés:
A játékokban Fraps-szal mértem a minimum, maximum és átlag FPS-eket 1 percen keresztül. Minden játékban háromszor mértem, és az ezek átlagát tüntetem fel a grafikonokban.

Konfiguráció:
CPU:AMD Athlon X2 6000+ @ 3,1GHz 2,8GHz 2,6 GHz
VGA:MSI 4830 OC
Alaplap: Gigabyte GA-M59SLI-S4
RAM: 3GB DDR2-800MHz
HDD: Samsung 160GB
Ház: Eurocase 5470
Táp: Sharkoon 350W
Windows XP

S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky
Beállítások: 1280x1024, maximum, továbbfejlesztett teljesen dinamikus megvilágítás
Helyszín: Szeméttelep, banditák tábora; a mérés ideje alatt folyamatosan lőttek

Minimum FPS-ben a 2,6 GHz és a 2,8 GHz között nincs különbség, és ez elmondható a maximum FPS-ekről is, egy kis túlzással. 3,1 Ghz-en viszont megugrik az előzőekhez képest, viszont még ez sem a vége, magasabb órajelen, tovább emelkedik a maximum FPS szám, a minimum pedig csak épp hogy nő.
Az átlag FPS számot tekintve sem változik sokban a helyzet; 2,8Ghz-es CPU csak 2 képkockával nyújt többet a 200 MHz-el alacsonyabb társánál. A 3,1 GHz itt is nagyobb mértékben gyorsul mint kisebb társai, ugyan úgy ahogy 3,3 GHz-en. Hozzáteszem, hogy a játék mind a 4 órajelen játszható volt.

Race Driver GRID
Beállítások: 1280x1024, 2XMSAA
Helyszín: a legelső futam

A játék nagyon jól van optimalizálva; a három "kisebb" órajel esetében szabályosan skálázódnak az FPS-ek, még a 3,1-3,3 GHz között kicsit nagyobb a gyorsulás. Ehhez nem is fűznék semmi mást, csak hogy különbséget nem vettem észre a 2,6 GHz és a 3,3 GHz között.

Need for Speed Undercover
Beállítások: 1280x1024, minden a legmagasabb, élsimítás kikapcsolva
Helyszín: Ocean&Wilson

Ez a játék nem az optimalizáltságáról híres. Ismét kezdeném a két kisebb órajellel az értelmezésemet: itt még viszonylag jól skálázódnak, viszont úgy mint a S.T.A.L.K.E.R.-ben, itt is érződött hogy még a 2,8 GHz is limites. Még annyit, hogy 2,6 GHz-en volt, hogy megakadt a kép egyszer kétszer (valójában nem sokszor). A 3,1 GHz-es órajel itt is elégnek bizonyul, mind maximum és mind átlag FPS-ek számát tekintve elhúz a másik kettőtől, minimumban viszont órajel nagyságának megfelelően gyorsabb csak. A tuningolt eredményből viszont látszik, hogy még ez is limites, mert 3,3 GHz-en nagyobb mértékben nő az átlag és a maximum FPS.

Konklúzió:
Annak ellenére hogy kevés játékot teszteltem, látható, hogy egy 3 gigahertzre húzott X2-es jelenlétében vígan futnak gépigényesebb játékok is (mint az Need for Speed Undercover vagy a S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky) maximum beállítások mellett ezen a kártyán. Ugyan, azt is hozzá kell tennem, hogy a kisebb órajelen működő processzorokkal sincs komoly probléma, csak nem hajtják ki a kártyát, de ennek ellenére lehet velük játszani, bár kevesebb képkockával. Az is kiderült, hogy a gyárilag 3,1 GHz-en üzemelő 6000+os Athlon mellett teljes mértékben élvezhetjük a játékokat, a processzor limit ellenére is. 3,3 GHz-re húzva is nőnek az FPS-ek, és úgy gondolom, hogy még ez sem elég a videókártyának, de még így sem lehet panaszra okunk. Egy 5400+os processzor felhúzható 2,9-3,0 GHz-re és így már gond nélkül futtathatjuk ezen a VGA-n a játékokat. Ráadásképpen az új 65nm-en gyártott AMD CPU-k gyárilag magasabb órajelen jönnek ki, mint régebbi társaik.

Utóirat:
Remélem, hogy nem volt hasztalan a munkám, és legalább néhány embernek kielégítettem a kíváncsiságát. Hozzászólásaitokat és véleményeiteket szívesen fogadom.
Köszönöm, hogy elolvastad!