Hirdetés

Pénzt gyűjtenek az önfeltöltő kulacsra

Hirdetés

Egy hónappal ezelőtt indították el a közösségi finanszírozást a Fontus nevű önfeltöltő kulacsra az indiegogo oldalán, amely a levegő nedvességtartalmát és napenergiát felhasználva állít elő ivóvizet. A 250 dolláros Airo kivitel ventilátor segítségével áramoltatja a levegőt, ennek és a Peltier modul energiaellátásáról egy napelem gondoskodik. Az olcsóbb ($165) Ryde verzió biciklire szerelhető, ahol a légáramlat a menetszélből keletkezik, az oldalára kisebb méretű napelem cellákat helyeztek. A flaska aljába ásványi anyagokkal és vitaminokkal töltött kapszulákat terveznek, melyek tartalma kioldódik az összegyűjtött vízben.

A reklámszöveg szerint nem kell többet a kiszáradástól tartani, vagy amiatt aggódni, hogy elég vizet viszünk magunkkal egy túrára, nem fontos vízlelőhelyek közelébe tervezni az útvonalat.
A kitűzött $30.000 célt néhány nap alatt elérték, jelenleg már $330.000 feletti összeget dobott össze az 1389 támogató.

Mielőtt valaki a kampányból hátramaradt napokban arra vetemedne, hogy pénzt adna ki erre, álljon meg egy kicsit gondolkodni. 1l 25 fokos levegőben 100% páratartalom mellett kb. 0,02 ml víz van, ami azt jelenti, hogy ennek a 0,8 literes kulacs megtöltéséhez 40 ezer liter páradús levegőt kellene átforgatni, ami egy átlagos 40mm-es ventilátornak kb. 4-5 óráig tart. Már itt kérdőjeles a hasznossága.
Ez a készülék lényegében nem más, mint egy mini párátlanító. Egy hétköznapi párátlanító készülék hatásfoka 1,2l/kWh körül van. Egy egy négyzetméteres (148x67cm) napelem 150W, azaz 0,15kWh teljesítményre képes, ami azt jelenti, hogy 6 óra alatt gyűjtene annyi energiát, hogy 1l vizet kapjunk. A termék mellett lévő napelem pedig jó, ha képes 0,04kWh-ra, amivel 20 napsütéses óra kellene az 1 liternyi vízhez, ami jó esetben is 1,5-2 napot jelent.
Az ideális működéséhez sok napsütés, meleg és magas páratartalom szükséges, ahol viszont ilyen körülmények vannak, ott elég valószínű az eső is.

Az már alapból szomorú, hogy sok ember bedől egy jól hangzó ígéretnek és kidobja a pénzét az ablakon, de az már aggasztó, hogy olyan népszerű médiumok, mint a The Huffington Post, Time, Business Insider, engadget, Mashable és Gizmodo is kritika nélkül adtak erről hírt.

Tovább a fórumba.