Múlt hétvégén az idő is kedvezett, így szolid autós napot tartottam, aminek keretében volt időm kipróbálni a hazalátogatás alatt beszerzett autoápoló cuccokat is.
Az elöző posztban már említettem, de ismétlés a tudás anyja, hogy az autóápolós topicban olvasottak után elszántam magam, hogy minőségi kezelést fog kapni ezentúl az autó, ezért kezdésnek beújítottam egy Autoglym Leather Cleanert ( bőrtisztítót ) 3300 Ft-ért, és ugyancsak Autoglym Leather Care Balm-ot ( bőrápoló balzsam ) 5300 Ft-ért.
Valamint a szomszéd polcon pislogtak rám a különböző karceltávolító paszták, gondoltam adok nekik egy esélyt, ezért lekaptam egy Turtle Wax Magic Color tubust ezüst színben ( ezen kívül fekete, fehér, és kék színben is elérhető ) 3700Ft-ért.
Az autóban gyárilag "Silverstone" fantázianevű félbőr belső van, az ülések közepe így ezüst betétes világoskék szövet, ami rendkívül jó "lelakottság indikátor", az enyémen is láthatóak a koszolódás jelei, pedig nem a homokozóból ülök direktbe az autóba, ide várat még magára egy gépes kárpittisztítás.
A pingvinezésem oka, hogy 3-4 kezelés árából már kijönne akár egy saját, egyszerűbb gép is, amennyire néztem az autókozmetika árakat idekint, egy "intenzív belsö csomag" ( ami már kárpittisztítást is tartalmaz ) olyan 90-140€ között mozog helytől függően, egy belépö, pl. Kärcher gépet pedig olyan 80-90ezer Ft ( ~300€ ) környékén kap az ember, szóval elgondolkodtató. A gép mellett szól, hogy szívesen csinálom DIY módon, szeretek új dolgokat megtanulni, nem utolsósorban a világos belső bizonyos időközönként úgyis igényelni fogja az effajta törődést, ebben biztos vagyok.
C lehetőség egy full bőrbelső, alkalomadtán ezeket is 300€ körüli áron szokták kínálni, édes nyomor, tudom, kicsit ilyenkor én is szoktam magam utálni...
Alternatíva lenne cimbikkel összedobni az árát és közösben használni, ezt némiképp megnehezítí a főhadiszállások közötti ~1000km, meg a teleportom is pont elromlott...más terv kell.
Az emeleten szétnézve sem jobb a helyzet, a szomszéd horvát cimbi annyira barátkozós, mint egy fehér cápa, a másik szomszéd hölgy pedig annyira igénytelen az autójára, hogy autómosásból is a "Természet" programot használja, szóval nem opció egyikük sem.
Mindazonáltal a bőr részek az autóban kimondottan szép állapotban vannak, így szeretném én is megőrizni ezt az állapotot.
Korábban egyszer kapott sima, hagyományos "bőrápolós törlőkendős" kezelést, azonban azóta több helyen is olvastam, hogy ezek minősége olyan, mint a kínai Omega óráké (amit egy ismerősöm már csak poénból is, de vett Shanghaiban a Fake Market - árulkodó név, minek szaroznának - egyik boltjában, meglepő, hogy milyen részletgazdag a kidolgozás, az asztalra fektetve szépen járt is, aztán amikor felvéve maga felé fordította az órát (mintha leolvasná az időt, tehát nem egy extrém mozdulat ) akkor a másodperc mutató már nem tudott megbírkózni a gravitációval, 45 mp-ig szépen elballagott, aztán ott ugrált egy helyben, LOL... ), emiatt is döntöttem, hogy megérdemli az autó a rendes ápolást.
A kezelés - nem meglepő módon - a tisztítással kezdődött, a közeli kézi mosós hely bevált mind autómosásra, mind porszívózásra, így most is erre kanyarodtam.
A mosó része nem olcsó (vagy én vagyok béna persze, és sokat szöszmötölök), a programok kísértetiesen hasonlóak az otthonihoz, nagynyomású előmosás/haboskefés tisztítás/öblítés/nanoszemcsés waxlötty/ionizált(?) vízes öblítés.
1€-ért kapunk 100 időegységet, bevallva még sosem mértem stopperrel, hogy ez pontosan mennyit takar, legközelebb jobban készülök, bocs.
Egy átlagos mosást nagyjából 9-10€ bedobásával abszolválom (2-nagynyomású, 2-habozás, 2-öblítés, 1-nano, 2-öblítés), majd jöhet a szárazra törlés, ablaktisztítás, stb.
A porszívós állomásba 1€-t behelyezve nagyjából 6-8 ( szintén saccórával mértem ) percig kapjuk a vákuum-ot kimondottan erős verzióban, ezzel alaposan kiporszívóztam az autót, majd odébb állva egy nyugodt parkolóba, jöhetett a bőrtisztító.
A leírás szerintem részletes, plusz pár tanács is szerepel ( egy kevésbé feltünő, kisebb felületen próbáljuk ki előbb a cuccot, mert előfordulhat, hogy a gyengébb minöségü bőrön foltot hagyhat, stb.). Továbbá a folyamat is jól le van írva, szolídan adagolva spricceljük a felületre, majd körkörös mozdulatokkal dolgozzuk el az anyagot. A folyadék felrázás után a felületre spriccelve sem teljesen híg, lassan terjed szét a felületen ( That´s what she said. ), egészen könnyű dolgozni vele.
Eldolgozás után pár percet várva újra áttörlendö puha pamutruhával a felület, ezért kisebb területenként haladtam.
A hátsó sorban láttam neki a mutatványnak, előbb az ülőlap első oldalán egy tenyérnyi felületen végeztem próbatörlést ( kevésbé látható hely, check ), majd pár perc várakozás után látva, hogy jól kijön az anyag a bőrrel, nekiláttam az ülőlap szélső helyeinek bőr részének, majd a középső részt, ezek után jött a háttámla hasonló szisztémával, majd a fejtámlákat a helyükről kiszedve.
Ezt követte az ajtóborítások bőr részeinek tisztítása.
Egy vajszínű, vagy világosabb bőrön el tudom képzelni, hogy sokkal látványosabb eredményt hozhat, a fekete bőrnek picit a színe frissült, amit a képek nem feltétlen fognak visszaadni, de élőben látható a különbség.
Áttörlés után hagytam egy kis ideig száradni, szellőzni a felületet, addig karceltávolítsunk.
Ahogy öregszem, úgy vált át hevességem megfontoltságba, szóval itt sem volt kérdés, hogy nem a motorháztető közepén fogom kipróbálni az anyagot, hanem valami eldugottabb helyen.
Az autón sajnos vannak kisebb-nagyobb karcok, amiket a hétköznapi élet során szedett össze, a cél nem is a Show&Shine kategória elérése, de szeretném, hogy egységes, normálisan szép legyen.
Az autó egyik korábbi tulaja hölgy volt, az ezzel járó körömnyomok pedig néhány helyen a mai napig őrzik az utókornak a tényt, például a kilincsek mögötti részen elég randa, ideális területnek tűnt a próbának. Ilyen volt e:
Maga a kence használata nem túl bonyolult, kisebb mennyiséget puha ruhára kitessékelünk a tubusból, majd a karcos területet körkörös mozulatokkal, a felületre rányomva elpolírozzuk a karcokat. Nyilván a módszerből fakad, hogy tippem szerint a nem túl mély, épp felszíni karcokat lehet eltűnteni ezzel, tehát ha egy Touge [link] közben meghámozzuk a dukkót a szalagkorláttal, vagy a Tokyo Drift nem adja ki a Westend Parkolóház rámpáján, ahhoz ez már kevés lesz, de ne legyünk telhetetlenek persze.
Első körben félkörömnyi méretü pasztával mentem neki a kilincs alatti területnek, az eredmény pedig, hát, meglepett. Egy gyors előtte, utána kép:
Egyúttal a kilincs feletti, szintén valószínü köröm okozta apró karcok is szépen eltűntek, szóval 1:0 a pasztának, örömbódottá.
El is kapott a lendület, és gyorsan a többi kilincs mögötti részt is szépen rendbehoztam.
Időközben kellően kiszellőzte magát a bőr, jöhetett az ápolás a balzsammal. A használat módja hasonló, külön kiemelve, hogy jól felrázandó használat előtt, majd a rongyra meggy méretű mennyiséget folyatva szépen, szintén körkörös mozdulatokkal addig kell bedolgozni a felületbe, amíg szépen be nem szívódik. Követve ezt a metódust szépen végighaladtam a hátsó üléssoron. Kezelés után 48 órát írnak, mire "kialakul a teljes hatás", emiatt várat magára az első sor egy hosszú hétvégéig.
Most két nappal később az eredmény rendben van, szemre - mivel alapból sem volt túlságosan lelakva a felület - nehezebb észrevenni a különbséget, a színében picit frissebb lett, viszont tapintásra az érezheztően szárazabb felület sokkal puhább, simább lett.
A komplett bőrtisztítás, karcgyilok, bőrápolás szeánsz nagyjából két órát vett igénybe, előtte a mosás szintén, viszont az eredmény nagyon tetszik, a bőr tapintása puha lett, a karcok nélkül - persze, mivel tudom, mit hol kell nézni - világítanak a megszépült felületek.
Következő kihívónk az első sor, ott az intenzívebb használat miatt szerintem a hatás is látványosabb lesz, plusz akkor jöhet majd a következő Boss Fight a pasztának is. Stay tuned.