2024. április 28., vasárnap

Gyorskeresés

Simson Star XI.

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Még kamaszként kezdtem írogatni erről a kismotorról. Gondoltam írok róla újra egy kicsit, mert azóta nem történt olyan sok dolog, viszont nagyon fontos tapasztalatokat hozott. Úgy érzem ezeket a tapasztalatokat ki kell írnom magamból.

A legutóbbi poszt arról szólt, hogy nekiálltam a blokkgenerálnak. Röviden-tömören:
-Új minőségi csapágyak, új szimeringek, új hajtókar, tűgörgő, új váltófogaskerekek
-Normálisan lett összerakva a blokk, főtengely kihézagolva, még az olajterelő lemez is jó helyre került.
-Új kuplunglamellák

Látszódott a főtengelycsapágy berágása, de nem mértem ki, azt gondoltam, hogy a csapágy ragasztó megfogja.

Nem fogta :))

Ráadásul azok a rohadt főtengelyszimering házak is elengedték az olajat folyamatosan. Újra és újra.
Én meg mindig próbáltam letömíteni, gyújtás le, szimering ki. Még végül egyszerű feltűnt, hogy megforgatva a főtengelyt, a csapágy külső gyűrűje is forog a helyén. :))

Na most képzelheti mindenki mennyi pénzbe kerül egy mtoorblokkot felújítani. 6 számjegyű összeg azt elárulom. Azóta a blokk szerintem nem ment 1000 kilométert. Úgy vagyok vele, hogy ha egyszer összegyűlik a pénzt elviszem egy ajánlott szakemberhez, hogy amit tud használjon fel belőle, amit nem tud azt ne, addig meg motorozok vele és töltögetem utána az olajat.

A hengert egyébként Sós Anti remekül megcsinálta, egy ideig használtam egy otthon rágányolt rezóval. Úgy ocsmány módon ment.

Így is nézett ki a motor egy ideig:

Aztán tavaly nyáron volt egy hetem egyetemtől mentesen. Vettem rá a Kecskeméti börzén egy gyári hátsó sárvédőt, azt itthon lefújtuk és akkor már a többi piros részt is megcsiszoltuk kicsit aztán fújtunk rá kályhaezüstöt :DDD . Vettem egy gyári kipufogót is.

Jelenleg így néz ki a szekér:

Még a motorgenerál utáni nyáron megdöglött rajta az utángyártott belsőtrafós gyújtótrafó. Megelégeltem, szépen megvettem mindent ami az S51 gyújtásához kell. Ezzel úgy ketyegett is szépen, viszont rohadt gyenge volt a szikra ( elöregedtek a mágnesek gondolom). Ez nem is zavart, egészen addig amíg el nem csesződött rajta az a gyújtás is. Egyszerűen többet nem jött elő a szikra.

Megelégeltem, vettem egy aksit és 3 testfüggetlen töltőtekercset. Építettem hozzá 3x1 fázisú fesszabályzót, hogy majd aksiról, megszakítóval megy a gyújtás. A BZM márkájú gyújtótrafó pedig az első próbálkozásnál megdöglött. Vettem egy új gyújtótrafót. Azzal már jó volt, de nem forgott ki.
Tudok megszakítós gyújtást beállítani, 2019 óta megvan a motor és egyszerűen nem akart jó lenni, pedig akkumulátorról gerjesztve üzembisztosnak kellett volna lennie.
Szóval úgy döntöttem, hogy beruházok egy Ducati energia gyújtásra. 67500 forint volt, bontottan
Most a következő az lesz, hogy az új gyújtást felrakom a motorra.


Aztán ha működik kicsit emésztem ezt a kiadott pénzösszeget.

Igazából egy érdekes kérdés, hogy 4 év alatt mennyi alkatrész/festék lett rá költve?
szerintem szűk 200-300 ezer forint közt járunk. Mennyi kilométert mentem vele? ~6-7 ezret.

Mi van még hátra?
Idom, tank festése - 30.000Ft
Új tükrök -20.000Ft
Ülés alatti bakok és zár megcsinálása - 10.000Ft
H4-es első izzó és mindenhol normális, nagy fényerejű izzók beszerelése 20.000Ft
Előre is ültető rugók felrakása - 20.000Ft
A blokkal kezdeni valamit - 100-200.000Ft
Új első kerék - 22.000Ft
Egy normális, kúpos kipufogó hollander szett - 15.000Ft
Bowdenek és egyéb dolgok: 15.000Ft

Ez alaphangon 252 ezer forint. Mindenki ki van akadva, hogy mennyire drágák lettek a Simsonok. Képzeljük el milyen drága lenne ha még nem is itthon festegetném hanem elvinném fényezőhöz. (Segítek, a fényező úgy, hogy én darabokra szedem, lehomokszórom, le zsírtalanítom itthon és kiglettelem adott egy 250.000 forintos árajánlatot)

Tehát ha mondjuk veszel egy ilyen motort, vödörben 200.000 forintért (mert lassan annyiba kerülnek) utána, mire az normális lesz rá kell költened alaphangon 600.000-800.000 forintot.

Igazából ezt szerettem volna kiírni magamból, köszönöm annak aki elolvasta. :R

Hozzászólások

(#1) Somatom


Somatom
veterán

Ráadásul a Star régi technika. Nekem Endurom van. Abban teljesen jó a gyári gyújtás. Meg aztán gyárilag négy gangos.

[ Szerkesztve ]

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#2) zotyesz66


zotyesz66
őstag

Végső megoldásként föl lehet ricnizni azt a csapágyfészket, úgy megfogja a csapágyat. Nekem anno 1997-98 környékén Pannonia P20 lett így megcsinálva, nem forgott el többet a külső gyűrű, nem is verődött ki, legalábbis azalatt a 10-15000 km alatt amit mentem vele.
Azt persze nem tudom, hogy most ki csinál ilyet.
Ha mozog a csapágy a fészekben, garantáltan kinyomja a szimmeringet is.

(#3) Geller72


Geller72
veterán

És egy bronzpersely nem férne el? :U

(#4) PDA_FAN


PDA_FAN
tag

Milyen tűgörgőt kaptál hozzá? Csak mert a régi turbóhűtéses motorokban még bronz volt, azért (is) kell az 1:33-as keverék, az S51-ben meg valami műanyagházas okádék, ami miatt elvileg 1:50-essel is mehetne a motor, csak épp a tűgörgő 2-3 ezer km után már elkezdi utánozni a csörgőkígyót.

(#5) Jack Hunter


Jack Hunter
csendes tag
LOGOUT blog

Ehhh, bóvli kétütemű technika.... Kell belerakni egy villanymotort és megcsinálni villanyosra. :DDD
Jó olvasni hogy vannak még ilyen fanatikusok, akik látnak még potenciált ezekben a régi vasakban. Esetleg egy másik jobb állapotú blokk beépítése nem jelentene azonnali javulást?

(#6) Somatom válasza Jack Hunter (#5) üzenetére


Somatom
veterán

Ez nem erről szól. Az én esetemben tini koromban az Enduro volt a csúcs, de persze elérhetetlen volt. Akkor megfogadtam, hogy lesz Simson Endurom. Igaz, hogy közben eltelt 30 év, de lett. :DDD
Szóval, a miértre inkább érzelmi és nem technikai alapú a válasz. Fateromnak pedig egy Star volt az első motorja, úgyhogy benne inkább az indítana érzelmeket (ha még élne).

[ Szerkesztve ]

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#7) Steve_Brown


Steve_Brown
aktív tag

#1 Somatom Az enduro tirisztoros gyújtása tényleg jobb. De ahogy tudom az utángyártott alkatrészek ahhoz is szarok. Mindig tele van a facebook csoport olyan posztokkal, hogy "Sziasztok! Gyári tirisztoros gyújtást keresek emberi áron!" Nem tudom hogy gondolkodnak még ebben, meg kell szokni, hogy mindennek embertelen ára van.
#2 zotyesz66 Túl minuszos már ricnizéshez a fészek, a szimeringet kinyomni nem fogja, hiszen oldalirányba nem mozog. Előbb törik el valamelyik tűgörgő a feszülés miatt. Ezért szeretném megoldani majd, mert a hengert sajnálnám. Mondjuk rengeteg Star mehetett az elmúlt 50 évben ennyire kiszopósodott csapágyfészkekkel.
#3 Geller72 Ha arra gondolsz, hogy a csapágyfészket kimarni, beletenni egy bronzperselyt, majd abba a csapágyat akkor nem, a csapágyfészekben vannak plusz olajzófuratok amiknek meg kell lennie. Ha arra godnolsz, hogy a komplett csapágyat cserélni ne egy perselyre, akkor szintén az előbbi, valamint kéne valamilyen alacsony súrlódású bevonat a főtengelyre.
#4 PDA_FAN Emlékeim szerint alul rézkosaras, fölül fémkosaras tűgörgő van. Rocket hajtókarral.
#5 Jack Hunter Igen, egy másik jobb állapotú blokk építése lesz a megoldás. De marha nehéz jobb állapotú blokkfelet találni. 2db szépért elkérnek simán 30 ezer forintot. Érdemes lenne venni egy másik blokkot és ezt donorként használva összerakni egy jót, de egy másik működő blokk meg nyaldossa a 80 ezer forintot. Utána még rájön a szakember munkadíja és az egyéb alkatrészek.

Olvasgattam a V6 Vectras történeteket és számolgatás után nem értem, hogy lehet a két gép lassan egy kategória az anyagiakat tekintve.

(#8) buherton válasza Jack Hunter (#5) üzenetére


buherton
őstag

Bóvli technika a kétütemű? Szerintem pedig egy baromi jó technika, olyannyira hogy a mai napig nagyon sok helyen használják a számos előnye miatt. Viszont az biztos, hogy a Simsonok felett eljárt az idő. Már nagyon keveset látok az utakon, nincs érdemi alkatrész utánpótlás és rengeteg a lelakott motor. Teljesen ki fog kopni a mindennapokból.

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#9) Steve_Brown válasza buherton (#8) üzenetére


Steve_Brown
aktív tag

Egyébként tévedsz. Reneszánszukat élik a Simsonok. Van utánpótlás alkatrészből is, csak nem a magyarok pénztárcájának való.

Még nem is a retro feeling miatt indult meg így, hanem mert a németek (mivel meg tudják fizetni a jó alkatrészt, a jó fényezőt, a jó lakatost, a jó szerelőt) szeretnék kihasználni azt a náluk létező kiskaput, hogy a Simson vihet 2 embert, lehet akárhány köbcentis és mehet akármennyivel úgy, hogy AM jogsival vezethető.

(#10) Somatom válasza Steve_Brown (#9) üzenetére


Somatom
veterán

+1
Nemtom mi van mostanában TheLázs -zsal. Kiköltözött Németországba és egy olyan céghez ment tervezőnek, ami Simsonokhoz tervez és gyárt modern alkatrészeket. Én is Németországban melózok és nem olyan ritka látvány a Simson. Jó, nem Suhl, Star, Schwalbe, hanem inkább S51N, B, Electronic, Enduro, stb.

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.