2024. június 25., kedd

Gyorskeresés

E61/E91 blog 1. rész

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

E61

Előzmények

A vétel

Az előző írásaimat ott hagytam abba, hogy összetörtem a 4 éve építgetett E39-et, plussz az asszonny Fordja is kicsit megszívatott. Most folytatnám a storyt, idáig egyelőre nagy szívás nélkül, bár ez attól függ, kinek mi is az :))
Nos, mint írtam, tavaly december 1.-én, pénteken sikeresen összecsuktam a 39-et, de szerencsére senkinek nem lett baja. Már aznap megbeszéltük az asszonnyal, hogy valamit venni kell, Ő napi szinten 50 km. -t ingázik, nekem is sokszor kell az autó, édesanyám 70 elmúlt, Őt is én viszem ide-oda. Abban is megállapodtunk, nincs értelme egy „kényszer” autót venni, veszünk egyet, amelyik meg is maradna „hosszútávon”.
Természetesen az E39-E38 felé nézelődtem elsőnek, és automatát akartam mindenképpen. Olyan 2-2.5 milliónál nem igazán akartam rá szánni többet, mert úgyis megveszem, 1-2 dolgot kell csinálni rajta, meg „személyre kell szabni”. Arra a megállapításra jutottam, hogy akkor ennyiért értelmeset egyet se találtam. Nem azzal van a bajom, hogy egy 20-25 éves autóra költeni kell, de 1.8-ért láttam egy majdnem fapados E39-et, amin a küszöb cserés. Sajnos ugyanez volt E38 terén is, értelmeset nem is láttam, amit megnéztem volna (persze miután megvettem a 61-et, 1 hónapra rá, meg azóta is mindig van fent 1-2 darab mindegyikből, de akkor semmi. Lehet a sors ezt akarta…)
Egyetlen egy 30d automata gyári M 39 volt Hódmezővásárhelyen (foglalkozós persze kicsit) 1.5-ért, de mire felhívtam, addigra mentek megnézni, el is vitték sajnos.
Szóval az E61 felé terelődött a figyelmem, elsősorban az FL előttieket néztem, több bizodalmam van az M-es motorokhoz, mint az N-hez, bár később mégis került a házhoz egy, de azt majd később. Mivel benzinpárti lennék, inkább azokat néztem volna, de M54-ben nagyon kevés autó van fent, főleg, hogy minimum 25i-t akartam, 20i-t kevésnek éreztem volna.
A feleségemmel egész szombaton a hirdetéseket néztük, Hahu + Marketplace, és kértem le az autókat. A felhozatal sajnos siralmas volt. 20 gazdás, képeken is lelakott szeméthalmokkal van tele az internet sajnos. Párat fel is hívtam, amiben láttam lehetőséget, na ott már a telefonbeszélgetés alatt elengedtem a dolgot. Már majdnem feladtam, hogy találok egy értelmeset, amikor az asszony küldött egy hirdetést, hogy klaaszikus bmw 6 hengeres E61, Magyarországi 1. tulaj, kinti első gazdától vette, aki végig szakszervízbe hordta. Persze nem akartam elhinni, de megnéztem, M54B25, tehát nem az N-es motor, lekértem SZUF-ön, tényleg 2019-be jött be, azóta 1 gazdája volt. Na mondom már csak a hirdetésben írt svájci 1 tulaj, ha igaz. Felhívtam ismerősömet, akinek van BMW adatbázisához hozzáférése. Pár évre visszamenőleg volt digitálisan is bejegyzés, ami egyezett a befényképezett papír alapú szervízkönyvel, szval úgy nézett ki, valósak a leírtak.
Nosza, fel is hívtam az illetőt, akivel másnap estére beszéltünk meg találkozót.
A megbeszélt találkozón amikor hozta az autót, látszott rajta, hogy eléggé rendben van. A téli/nyári szett is cserés, komolyabb baja a diag szerint sincs (olajszint jeladóra panaszkodik, illetve a termosztát fűtésre), egyik Angel Eye nem megy, illetve a hátsó pdc fals jelet ad. Összességében azonban rendben van az autó, a beltér (szürke bőr) teljesen jó állapotú, nem egy lelakott darab, az extrák működnek, automata váltó szépen vált, szval 1.7 millió jó magyar forintért el is hoztam.
Másnap első utam gumishoz vezetett, vettem a téli 16-os szettre gumikat. A nyárit márciusban cseréltem le újakra. Szervízre egyből nem kell költeni, friss olajcsere volt benne.

„Személyre szabás”

Mivel egy lassan 20 éves autóról van szó, természetesen van pár dolog, amivel foglalkoznom kell, továbbá egyéni igényeimhez is szerettem volna igazítani. Az első ilyen volt a multimédia.
A 39-ben Androidos fejegység volt, Carplayel, amit nagyon szerettem, utazáshoz mindig azt használtam. Ez egy 2004-es modell volt, amiben ugye gyárilag a Carplay nem volt elérhető. Egy u.n. CCC rendszer volt benne, nagy kijelzős navigáció, amit DVD-ről töltött be. Magyarországot ismerte, de magyar nyelvű hangnavigáció nem volt benne, továbbá 2019-es volt a legutolsó térkép.

Ezt frissíteni akartam mindenféleképpen. Néztem az Androidos megoldásokat is, de ez a CCC hajlamos meghalni, amit elég drágán javítanak, és ha elhaláloz, az Android se megy. A másik megoldás, hogy ezekbe 2009-2010-ben, a modell utolsó 2 évében már nem a CCC-t, hanem a CIC-t rakták, ami a következő, F10 szériában is van. Ebben már van magyar hangnavigáció, van friss térkép is hozzá, továbbá a térképet nem lemezről, hanem a belső memóriából tölti be, és van egy 120 GB-os belső tárhelye is a zenéknek. Ami plussz jó, hogy ehhez lehet egy u.n. MMI boxot telepíteni, ami igazából egy androidos box, így lesz Apple Carplay is. Igaz, dupla annyi, mint egy Androidos fejegység, de én ezt választottam. A Szentendrei szigeten van is egy nagy BMW mágus, aki ezzel foglalkozik, meg is kerestem, és egy szép esős napon beszerelte, felkódolta ezt az egészet nekem. Azóta is nagy megelégedéssel használom. A két rendszer párhuzamosan működik, az Idrive Menü gombjával tudok a Carplay vagy a gyári rendszer közt váltogatni.
Mivel az enyémben DVD-s volt a fejegység, 2 optikai meghajtóm volt, és így 1 maradt, a klímapanelt is kellett cserélni FL-re, de teljesen gyári a kinézete az egésznek.

A másik dolog a lámpa volt. A gyári búra már eléggé csúnya volt, továbbá egyik Angel Eye se ment, meg a szemöldökök se világítottak, ami nem az izzó, a kábelezés hibája, mivel ezekben a lámpában belül van minden kábel, a melegtől az évek alatt tönkrementnek. Lehetne ezt toldozni, foldozni, de a legjobb megoldás a felújítás, vagy másik lámpa. Kecskeméten találtam is egy illetőt, aki ezzel foglalkozik, meg is kerestem, volt is neki felújított lámpája. Kicseréltük, igaz zsebbe nyúlós volt, de pár évig ezzel se kell foglalkozni. A változtatás annyi lett, a gyári sárga helyett fehér Angel Eye került bele, nekem úgy jobban tetszik.

A fényezése gyári az autónak, és nem is csúnya, de qráfért már egy nagy polír. Egy nagyon jó ismerősöm fényező, Ő fújta a E39-et is, meg minden autómat, amit kellett. Elvittem hozzá, hogy mit tud kihozni belőle. Kapott egy 3 lépcsős polírt, ne mondjam, seggre ültem a végeredménytől. Bitang jól néz ki a gép.

Szervízek

Mivel 20 éves autóról beszélünk, természetesen kell vele foglalkozni, de szerencsére nem vészes módon.
Az első ilyen dolog kb. 2 héttel a vásárlás után jött. Szakadó esőben mentem Kecskemétre, párás volt az ablak. Gondoltam lefújatom. Na csak fújattam volna, mert nem indult a ventilátor. Utána hol indult a venti, hol nem. YT-n persze utánanéztem, a Red Power Garageban van is egy videó, hogy ez típushiba. Most ezzel nem akartam zargatni a volt tulajt, elvittem a félegyházi Erste Hand szervízbe, ahol megcsinálták 150 jó magyar forintért.
A következő probléma most 2 hónapja jelentkezett, hideg indításnál kicsit dadogott pár másodpercig, meg kicsit füstölt. Gyertyákra és a PCV-re gondoltam, de majd olajcserekor gondoltam én. Sajnos húsvét körül ez a füstöltés vállalhatatlan lett, melegen is csinálta, meg alapjáraton is sokszor. Nosza szerviz, olajcsere (igaz volt még benne, de akkor már egy füst alatt azt is elintéztem.), komplett PCV (ez a kartergáz lecsapató. A kartergázat egy szelepbe vezeti, ahol az olajat leválasztva azt visszavezeti az olajteknőbe, a kartergázt meg a szívósórban vezeti vissza a motor fele.), 6 darab gyertya, olajszintjeladó lett cserélve, továbbá a fagyálló lett cserélve, mert „piros” volt benne, de a BMW-be a „kék” való. Ezek cseréjével a hiba is megszűnt. Ezután még az automata váltóban cseréltettem olajat, mert 60-80 ezrenként ezt cserélni kell, és pont 60 000 volt már benne.
A klímát most töltettem fel, mert gyenge volt. Kértem egy átvizsgálást is, ekkor vettük észre, hogy a 2 hátsó fékcső eléggé gatya. Gyorsan kicseréltettem az elsőkkel együtt. Ezen kívül elöl a jobbos lengőkar, a balos belső axiál, és a stabilizátor rúd szilenjei cserések, ezeket nemsokára beütemeztetem.

A többi része jó. Véleményem szerint ahhoz képest hogy 20 éves autó, nem rossz statisztika. Látszik, hogy volt gazdája.

E91

Előzmények

A vétel

Mint a linkelt előzményben írtam, volt egy kis kaland a feleségem Fordja körül. Egyébként is fontolgattuk az eladását, mert 16 év alatt meg is untuk, mellesleg napi szinten ingázik Nagykőrös-Abony közt, és ha találkozik egy olyan marhával, mint én, aki ki megy elé, nem hiszem, megúszná olyan könnyen a csattanást mint én és aki elé kimentem.
Nem feltétlen BMW-t akartam venni neki, de nem akartam Fiesta méretűt sem. Ajánlottam a Peugeot 308-at, de nem tetszett neki, franciából csak az jöhetett volna szóba, Opelt én nem akartam/mertem venni. (H Astra nekem nem bejövős, a J-t meg nem ismerem, de az Insigniából kiindulva, amiről sok rosszat olvastam, nem mertem megvenni. Japán-Koreai vonal nekem nem bejövős, ami a belső designet és anyaghasználatot illeti, a B osztály, amit szeretett volna, az meg ha nem is annyira, de hasonlóan szerelhetetlen – egyes fórumok szerint – mint az A. Mondtam neki, mi lenne, ha egy E46-ot néznénk, régebben tetszett is neki, egy 20d alig eszik valamit, egy M packet meg jól is néz ki, de nyavalygott, akkor vegyünk fiatalabbat, így az E90/91 mellett döntöttünk.
Nem akartam nagyon messzire menni, feldúrtam a Hahut, de nem találtam első körben megfelelőt. Ugye ebbe alapból dieselt kerestem, mivel napi 80-100 km. -t megy. Neki egy 18 vagy 20d elég, nem kell 30d. Elsőkörben M-es motorkódost néztem volna, de nagyon kevés van fent, amit a környéken (kb 100 km-es körzetben) találtam, eléggé kétes volt mind. Az N47D20C se egy rossz motor, csak legyen benne időben vezérlés cserélve. Ez 180 000-nél ajánlott, 200 000-nél kötelező, mert ha elszakad, akkor gazdasági totálkár. Ennek ellenére rengeteget láttam 280 ezres futással, vezérlés csere nélkül. Ez mind időzített bomba. Nem is lenne ezzel gond, ha olcsóbban adnák, de mivel, ha rendesen megvan csinálva a vezérlés, csapágysor csere, az alsó hangon 6-700 000 Ft, de az áron ez nem látszódótt persze, hogy ezzel kell kezdeni, így ezeket skippeltem. Egy másik igéretes lett volna, 2.5-be árult egy FL előtti 20d-t, M packet, amiről kiderült, utólagos, plussz a tető lakkhibás, az oldala több helyen horpadásos, a lökösöket meg újra kellene igazából fújni, na azt is elengedtem.
Mivel nem találtam hirtelen Hahun értelmeset, így a klasszikus módszerhez nyúltam, átmentem Kecskemétre éjszakás műszak után (aznap már nem dolgoztam) szétnézni. Azt hozzá kell tennem, nagyon régen kerestem így autót, jópár éve interneten, magánszemélytől vásárolok. Nagyon rossz tapasztalatokkal tértem haza.
Az autók 90%-a papír nélküli. Amit meg is értek, behozza, forgalomba helyezni plussz költség neki. De mindre 2 hét, mire forgalomba helyezik. Azért azt ne már. Lett volna egy szép Audi A4 kombi, 2.0 benzin, patika állapot, persze szervízkönyv nélkül de kit érdekel. 2 hét lett volna az is. Most kérdezem, ez tényleg ennyi idő? Potenciális vásárlóktól esnek el.
A másik, ami nem tetszik, a már túlzásba menő takarítás. Egyik kereskedőnél lett is volna egy E91, közepesen felszerelt, automata. Az vállalta, 3 nap alatt forgalomba helyezi, ami tetszett volna is. De az autó, amit kapott kozmetika néven. Belül csúszott, ragadt a fényes műanyagápolótól, a motortér is patikára lemosva. Persze, ne atom szutykosan adja át, de azért ez egy használt autó. A motorteret meg köszönöm ne mossa le ennyire. Nekekm 10 perc alatt kb el kell döntenem, hogy megveszem, vagy nem. Egy rossz választás, és hamar a 2-3x-a rámegy a vételárnak egy ilyen autóra. Inkább a motortér legyen egészségesen piszkos, lássam, ha van olajfolyás valahol. Na mindegy is, hazamentem dolgavégezetlenül. Ki is fáradtam, álmos is voltam. De azért ránéztem a Marketplacera, amikor megláttam egy hirdetést. Kecskeméti E91, „rendszeresen” karbantartott, kevés tulajos. Gumik kopottak. Kemény 1.45-ért árulták, faceliftes 18d.
Szóltam asszonynak, hogy ha lenne kedve, átugorhatnánk, itt van a szomszédban. Le is beszéltem, az eladó munkahelyéhez mentünk. Kívül belül kulturált állapotú volt a kocsi, a gumik tényleg kopottak, tükör radiál majdnem. 2022-ben vette, addig az első gazdájánál volt, aki a Wallisba hordta, szval eléggé meggyőzött. Mivel a próbaúton se tapasztaltunk semmi hibát, úgy ahogy volt elhoztam, diagra se tettem, lévén megdöglött a laptopom akkisja, amin a programok vannak, pusztán a megérzésemre hallgatva. Hogy jó volt-e az a megérzés. Lentebb kiderül.

Szervízek

A személyre szabás itt kimarad, mert a feleségemnek nem kell nagy multimédia, semmi. Neki elég a gyári rádió, van AUX a kesztyűtartóban, telefont rádugja – mondtam neki, BT adaptert szerzek be, de az se kell neki - , meg kapott új szőnyegeket.
A vásárlás másnapján első utam itt is a gumishoz vezetett. Lemezfelnin van gyári dísztárcsával, a feleségemnek mondtam, nézek rá szép felnit, de halllani se akart róla. Úgyhogy marad az, vettem 4 darab 16-os Hankook négyévszakos gumit rá. 2 hétre a vásárlás után vittem el olajcserére, ahol átnézettem. Ki kellett cserélni pár tömítést (coolernél, turbónál), le lett cserélve az olaj, meg az első fékek már gatyák voltak, ezért körbe fékezettem elöl-hátul, plussz felújítattam a kéziféket. Még a szívósorra kell egy dióhéjas tisztítás, mert el van kokszolódva, ez tipusbetegség. Kövi olajcserekor kell rá egy olajdeknit szerezni, mert a menet az utolsókat rúgja a leeresztőnél, de az a jövő. És ennyi, amit rá kellett költeni. Pár apróság volt azért, ebben nincs se pót, se mankókerék gyárilag, a defektjavító eltünt persze, az szereztem be, az elsősegélycsomag le volt járva, azt vettem mindkettőbe, plussz szereltem be mindkét autóba 1-1 70mai menetrögzítőt. Érdekes módon az első szellőzőkön a kis fül, amivel lehet állítani, nem volt rajta. Ez valami típushiba lehet, mert tele van a Aliexpress ezekkel. Gyorsan rendeltem is, Dani komám segítségével meg hamar pótoltuk. A másik bajuk ezeknek az anyós oldali ajtóbehúzók, hogy szétmennek, és ragadnak. Ezt is rendeltem újat, de nem volt még kedvem levenni az ajtókárpitot, hogy kicseréljem.

Amikor megvettem, mondta a koma, hogy van benne egy utólagos indításgátló, ilyen Skybrake csoda, akitől vette, az szereltette be. A lényeg, van kettő adó, egy kis chipkulcs, ami, ha nincs bent az autóban, akkor nem engedi elindítani. Nem, tudja, hova van kötve, valahova hátra. Na mondom ez kikerül belőle nagyon hamar. Dani komám az elektromos segítségem, beszéltem is vele, ha lesz ideje, kapja már ki. Hamarabb eljött, mint gondoltam.
Az első gond akkor jelentkezett, amikor a chipben elemet cseréltem, mert indításakor 3x csippant ez a sz@r, ezzel jelezte. Elem megvesz, berak, autó nem indul. A krva anyád mondom. Szóltam Daninak, gyere már át, nagy szarban vagyok. Mire átjött, nagy nehezen sikerült újra tanítani. Annyit gyorsan kiderítettünk, a tankszivattyú kábelén van mókolás, valszeg annak a vezetékét szakítja meg, szval ha azt visszaállítjuk eredetibe, akkor indul az autó, akármit csinálhatna a kütyü. Ebben is maradtunk, hogy akkor most maradjon benne, majd kiszedjük. Na ez a majd másnap volt.
Nagy boldogan megyek az autóval, éppen az Auchan parkolóba vagyok, amikor elkezd csipogni mint a bolond. Na mi a bajod? Félreálltam, még jó, letiltotta az autót. Na ez nem lesz így jó, mi van, ha autópályán gondol egyet?
Szval hazaérve felderítettem, hogy is van bekötve, persze szanaszét kellett szedni az autót, mert a tankszivattyútól volt előre vezetve a kábel, amin a modul volt, ott volt a csipogója is. Kiszerelni kb. 10 perc volt már így. Egy gonddal kevesebb, az autó vissza lett állítva gyári állapotra.
Szval olyan hatalmas probléma egyelőre nem volt vele. Van egy csomó Wallisos számlám, a vezérlés is 200-nál cserélve volt, most olyan 280 van az autóban. Szval talán szerencsém lesz, de a használt autó az mindig lutri.
Ami nagyon tetszik benne, hogy 5 literrel eljár az asszony vele. Igaz, nem egy jól felszerelt darab, az ülésfűtés hiányzik belőle, de valószínű szerzek bele egy fűthető szettet, és bekötöm.
Szval jelenleg itt állok, és nem tudom mit hoz a jövő, de talán nem szoptam be egyik autóval sem.

Hozzászólások

(#1) Graphics


Graphics
Jómunkásember

CSak a VIP-es illatosító helyett valami kevésbé bazárit tegyetek bele :D

Az túlságosan rajos...

[ Szerkesztve ]

-

(#2) kovbandi82


kovbandi82
őstag
LOGOUT blog

Tudom, de asszonytól kaptam, ki merné kidobni belőle :D Meg amúgy nagyon jó illata van némelyiknek :D

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.