2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Motorfelújítós projekt, vol.1

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Eltelt napok száma 1,

Régóta szerelgetek otthon, kb 14 évesen kezdem simsonnal, mz, majd egy aprilia sportmotorral, mindegyik 2t volt... ez utóbbinak lélektana van, megtanultam a henger és dugattyú kapcsolatát, nagyon sok tanulópénz árán. Eltört dugattyú, átlyukadt dugattyú, megszorult dugattyú :DDD .... hézagolás. Ami a legfontosabb: míg nincs valamiben precíz gyakorlat addig csakis a szervizkönyv és abban foglaltak messzemenőkig betartása, ha nincs szerszám/célszerszám addig felejtős bármit is otthon tákolni, a végeredmény időleges lesz, valamint az új alkatrész beszerelése kidobott pénz, veheted a következőt. Az elméleti tudás.... nos nem árt ha van, tudod mi a mikrométer, tolómérő, vagy tudod mi a zsugorkötés. Persze aki 20 éve autót szerel a normálisabbika, annak "benne van a kezében", persze autószerelőket nem akarom megsérteni, de aki féltengelyt cserélt, vagy 1000 db féktárcsát, annak még gőze sem lesz a motorszerelésről... a bajok ott kezdődnek mikor a fent ecsetelt szerelő "meg akarja mondani", mert mát 20 éve csinálja.

Ez a projekt lehet öncélú, számomra a hobbi... mármint maga a szerelés. A legnagyobb baj nálam az ha kérek valamit mondjuk XY szerelőtől, az nem úgy csinálja/nézi meg ahogy én akarom, ezért is hajlok arra hogy ÉN csináljam, tudom zizis vagyok. Az hogy szétszedek egy motor, valamilyen szinten "álmom", és most érzem azt hogy bele merek vágni, remélem nagyobb anyagi kár nélkül :DDD

Tehát a következő a feladat: Adott egy suzuki swift 1.3 16v Gs Sport, 2002, 86Le, 2 éve van nálam, soha nem hagyott ott, kopó alkatrészektől eltekintve más baja nem volt, valamint most sincs igazán.... csak az hogy hidegen indítva hatalmas füstöt ereget, 15-20 mp-ig, vagy ha több napra volt leállítva akkor addig füstöl míg ki nem égeti a hengerbe folyt olajat... 3-4 óra elteltével indítva megint nyomja a füstpamacsot, az olajfogyasztás nem túl magas, talán 1 liter az olajcsere ciklus alatt (10e km)....A kipufogó kormos, és arra gyanakszom hogy az égéstér, valamint a kipufogó szelep (és környéke) is vastagon kormos lehet... a katalizátor tönkretételéről már nem is beszélek, az egr szelep szintén zenész.

A cél az hogy megszüntessem a füstölést, és kitakarítsam a kormot, valamint a szétszerelésből fakadóan egy általános "nagy" karbantartást csináljak, Vízpumpa, vezérlés stb. csere.

Ezeknek a 16 szelepes suzuki G13BB-motoroknak jellegzetes hibája a szelepszárszimering gyengélkedése, valamint a dugattyú gyűrűjének indokolatlan kopása (bár erre kevésbé gyanakodok, mert van elég erő), ez az erőforrás a régi swift GTI után a legerősebb motor, néhány szerkezeti különbséggel oldották meg a 101 lovat... Nálam a legfőbb jellemző hogy 1 db vezérműtengely van szelephimbákkal, és ő vezérli mind a 16 szelepet, vezérműszíj köti össze a főtengely-vezérműtengely párosát, egy elég egyszerű szíjfeszítő mechanizmussal.

Könnyíti a dolgom hogy ez a motor, a suzukihoz hűen egyszerű és nagyszerű, nem egy túlbonyolított szerkezet, bár minden motornál be kell tartani bizonyos dolgokat, teljesen mind1 hogy BMW vagy suzuki.

Visszatérve a hiba diagnosztizálásra: valószínűleg a szelepszár-szimeringek haldokolnak. A motort leállítva leszivárog az olaj az égéstérbe, menet közben nem észrevehető mert akkor folyamatosan égeti ki magából, szemmel látható füstölést nem generálva. Tehát ezeket biztosan cserélnem kell, (2700ft a 16 db :D), Azonban ha ezeket cserélném csak lehet tüneti kezelés lenne és 2000km múltán ugyancsak füstölgő autó lenne a jutalmam.

A probléma ott kezdődik ha a szelepvezető kopott amiben a szelep mozog akkor az amolyan "billegéssel" jár, és bármennyire is rakok bele új szimeringet, szétveri a szelepszár és ott vagyok ahol a part szakad. Tehát át kell mérni az összes szelep szárát valamint szelepvezetőt, ha a hézag nagy lesz akkor valamelyik/mindkettő kuka.

Mondanom sem kell hogy az efféle munka megkezdése a hengerfej levételével jár, tehát azzal fogom kezdeni a műtétet, szívó és kipufogó oldalon is le kell bontanom mindent. Motort nem kell szerencsére kivenni, a helyén lehet "műteni". Azonban ha szétszedem ennyire, nem leszek rest kiszedni a dugókat, megnézni a dugattyúgyűrű hézagokat, ha nagy/vagy határon mozog-->csere, valamint a dugattyúkat átmérni, a hengereket is átmérni furatmérővel, minden rendben van e.

A piszkos anyagiak: A vicc hogy a cserélni szánt alkatrészek pl szelepvezető, szimering, vagy akár egy szelep (5000ft) az aprópénz árában mozognak, vagy a gyűrűkészlet pl 15.000ft. Ha szétszeded darabokra már nem ezen fogsz spurkodni, (mert használtat nem építünk vissza UGYE?!), ugyan ez igaz a hengerfejcsavarokra, régivel nem rakunk vissza hengerfejet... IGAZ?!...de az össze tömítés már meredekebb, valamint sok apróság is megdobja az árat... pl új olaj, hűtővíz stb...

Beszéljünk a szerszámokról: nálam ez igazán a költségnövelő tényező:

-Szeleprugó összenyomó (nélküle kínlódás az egész)
-Mikrométer: 0-25mm-ig, meg 25mm-től
-Tolómérő
-Furatmérő
-élvonalzó (síkok ellenőrzésére,pl: hengerfej)
-Szelepszár szimerig/vezető kiszerelésez szerszám
-Dörzsár (furatok javításához)
-Tusírózó lemez/pad (hengerfej síkozáshoz)

Viszont ha egyszer megvan, már minden javítás könnyebb/olcsóbb... ez egy beruházás.

Valamint ha kell gépmunka a mester/óradíj megfizetése.. (marás, köszörülés, fúrás, esztergálás)

Tegnap rendeltem meg a teljesség igénye nélkül az alkatrészeket:

-Szelepszárszimering
-Vízpumpa
-Vezérműszíj készlet
-Ékszíj
-Hengerfejtömítés
-Kipu. oldali tömítés
-Szívó oldali tömítés
-Vezérmű teng. tömítés
-Szelepfedél tömítés
-Szerelőpaszta
-Motorolaj
-Olajszűrű

Egyenlőre itt járok, majd tudósítok.

Hozzászólások

(#1) Samus


Samus
addikt

Csak kíváncsiságból érdekel a dolog, mert hasonló cipőben járok...

'' Az élet egyszerű. Döntéseket hozol és nem nézel vissza.'' // Tomorrow's just your future yesterday!

(#2) Ed3r_X_


Ed3r_X_
nagyúr

1.3 16V tulaj jelen, érdekel :K

Nekem pöpecül megy még, bár ki tudja meddig. Szeretem rúgni a lovakat sajnos :D

“Songbird, Songbird, see him fly, drop the children from the sky. When the young ones misbehave, escorts children to their grave. Never back-talk, never lie, or he'll drop you from the sky!”

(#3) Doze válasza Ed3r_X_ (#2) üzenetére


Doze
aktív tag

Jó gépek ezek, csak ez a rohadt szelepszáras betegsége ne lenne.... lehet a egyébként hogy amit gyárilag szereltek alkatrészt az rossz minőségű... meg ezért 100 e-nél már megjelenik. :U

(#4) vwpolopg


vwpolopg
őstag

Egy ilyen cikk képek nélkül olyan mint a pina lyuk nélkül :D

(#5) MineFox54


MineFox54
őstag

sub

(#6) Ed3r_X_ válasza Doze (#3) üzenetére


Ed3r_X_
nagyúr

116 van az enyémben (és tuti nem fordult) Miről ismerem meg ezt a hibát igazából? Ránézésre, hallásra semmi baja, olajat se eszi, stb.

“Songbird, Songbird, see him fly, drop the children from the sky. When the young ones misbehave, escorts children to their grave. Never back-talk, never lie, or he'll drop you from the sky!”

(#7) Samus válasza Ed3r_X_ (#6) üzenetére


Samus
addikt

Úgy kezdődik, hogy hosszabb állás után induláskor egy nagy kék füstpamacsot dob. Később ez nagyobb lesz, illetve komolyabb gyorsítás után hirtelen lelépve a gázról (sebességben hagyva) is dob egyet. Még később elkezdi láthatóan enni az olajat. Enyémben 230k van, kb. 4000km alatt eszik meg egy liter olajat. A füstpamacs mértéke függ attól, hogy áll meg a motor. Ha a szelepek zárva maradnak, akkor sokkal kisebb, de folyamatosabb a füst, ha több szelep is nyitva marad, akkor intenzív, de rövidebb a pamacs.

Amíg volt RSK fórum, az ember sok infót össze tudott szedni, de amióta megszünt... Csak a Facebookos Suzuki szakik csoportban maradt pár ember belőle.

Lényeg, hogy a tapasztalatok alapján 120-150k km után szokott először jelentkezni. Csere után megint ennyit elmegy gond nélkül. Ha tovább hagyod igy, először az EGR szelep fog elkoszolódni (nem zár rendesen a koromlerakódás miatt), később a katalizátor is elkezd rakoncátlankodni. Az elégett olaj sajnos elég sok kormot csinál.

[ Szerkesztve ]

'' Az élet egyszerű. Döntéseket hozol és nem nézel vissza.'' // Tomorrow's just your future yesterday!

(#8) Ed3r_X_ válasza Samus (#7) üzenetére


Ed3r_X_
nagyúr

Értem, akkor erre majd odafigyelek :R Köszi a részletes infót.

“Songbird, Songbird, see him fly, drop the children from the sky. When the young ones misbehave, escorts children to their grave. Never back-talk, never lie, or he'll drop you from the sky!”

(#9) Doze válasza Samus (#7) üzenetére


Doze
aktív tag

Neked milyen "stádiumban" van?, Fogok fényképezni :DDD

(#10) Samus válasza Doze (#9) üzenetére


Samus
addikt

Nekem már az "ötvenezerrel ezelőtt meg kellett volna csináltatni" stadiumban. Szétszedve még nem volt, csak EGR-t takarítottam, meg a hozzá vezető csövet/járatokat. Katalizátor hatásfok alacsony hibát dob kb. 1000km (két tank) után. Próbáltam a premium benzint, semmi. Lassan remélem meglesz a ház, utána elviszem, megcsináltatom. Egy kisebb vagyon. Egy ismerősöm apja gépműhelyben van, maszekban kaptam 45 ezres ajánlatot a hengerfej felújításra. Ebben szimmeringek, a szükséges szelepvezetők cseréje, dörzsárazása, fészekmarás és becsiszolás, és egy síkolás van. Elvileg nagyon jó ár, csak sok a szükséges sallang, és azok ára...

'' Az élet egyszerű. Döntéseket hozol és nem nézel vissza.'' // Tomorrow's just your future yesterday!

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.