Már nagyon régen megmondtam, hogy itthon áremeléssel nem lehet érdemi eredményeket elérni.
Egyszerűen a lakosságot már annyira kiszipolyozták anyagilag, hogy további áremelésre a többség úgy reagál, hogy inkább csökkenti a fogyasztását.
Ennek viszont az az eredménye, hogy az adott áremeléssel pont ellentétes hatást vált ki. Tehát nem hogy növekedni nem fognak a bevételek, hanem épp hogy csökkenni. Tehát az áremeléssel pont az ellenkezőjét érik el eredményként, mint ami a cél lett volna.
Az elmúlt pár évben erre több példa is volt. Melyekből párat szépen el is mentettem a cikkek gyűjtőhelye nevezetű bejegyzésemben. Ott a kommentelés direkt tiltott. Viszont most, hogy újra aktuális lett a kérdés, kiemelnék párat közülük.
1. BKV - jegyárak kapcsán érdekes - > "pénzügyi helyzet javítására nem tartja jó megoldásnak a járatok ritkítását, vagy a jegyárak emelését, miután a 2010. tavaszi 4%-os árnövelés a vásárlók számának csökkenése miatt egymilliárd forintos bevételcsökkenést okozott."
2. Fizetős bölcsőde - újabb kiváló példa arra, amikor valamilyen termék / szolgáltatás árának növelés esetén akkora meghátrálás mutatkozik a fizető oldalon, hogy az veszteséget jelent a cég számára:
"Az önkormányzatok azonban óvatosan nyúlnak ehhez a kérdéshez, mert mint korábban a Bölcsődei Dolgozók Demokratikus Szakszervezete figyelmeztetett rá, akár néhány ezer forintos díjemelés is előidézhet olyan helyzetet, hogy a szülők tömegesen nem adják bölcsődébe a gyereket. Korábban hasonló helyzet miatt előfordult, hogy csoportokat, sőt intézményeket kellett bezárni."
És a legújabb gyöngyszem.
A csökkenő forgalom miatt a tervezettnél kisebb lehet népegészségügyi termékadóból az állam bevétele
Itt persze közvetlenül nem jelentkezett a negatív bevétel jelensége. Hiszen egy újfajta sarcot vetettek ki valamire, amin eddig ez nem volt. Tehát nyilvánvaló ha csak egy darabot is eladnak beőle, már az plusz bevétel lesz az államnak. Ellenben a cikkben is említett csökkenő forgalom a termék gyártójának okozott bevételkiesést. Tehát végsősoron itt is helytálló a fenti megállapításom. Az áremelés hatására csökken a kereslet így összességében még az áremelés ellenére is csökken a bevétel.
Úgy tudom a közeljövőben pedig kilátásban van egy újabb BKV jegyár emelés. Hát kíváncsi vagyok ez mit fog eredményezni a számokban.
Én elhiszem, hogy vannak olyan helyzetek amikor már nem lehet más megoldást találni, mint az áremelést. De azt is meg kell érteni, hogy itthon ezt már nem lehet következmények nélkül megtenni.