2021. május 10., hétfő

Gyorskeresés

Ninó Karotta cikke alapján - ésszel él(ne) az ember

Írta: | Kulcsszavak: villany . autó . villanyautó . jövő . méregzöld . ződ . Greta . Karotta

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

TLDR: egy autós szakújságíró meghasonlása csak a click-számot fogja növelni,
de igaza nem feltétlenül és biztosan nem maradéktalanul van.

Az autózás szeretetét a Totalcar-ral együtt nőve szívtam magamba. Túl vagyok már a negyvenen és tényleg jó érzéssel tölt el visszaemlékezni a pillangószelepjét nyitogató Karottára és Winklerre. "A" Karotta és "A" Winkler - fergeteges írások kerültek ki kezeik közül, amik nagyon sokat jelentettek a hozzám hasonló kispénzű felhasználóknak akiknek csak a Pavlovi - reflex maradt egy-egy autócsoda hallatán/láttán. Nem is beszélve az amatőr barkácsolókat :)

A mai napig nagy kedvvel ülök le az általuk jegyzett írások (szigorúan nem podcast - elhaladt felettem a kor, na) elé és várom a régi csodát. Ami jön is, meg nem is. Néha rám tör az érzés, hogy egy megkeseredett vénember lettem és már semmi jót nem találok az életben - még a hobbimnak számító "autóbuzulást" sem. Lehet a tapasztalatnak gúnyolt élmények sora váltja ki belőlem, de mindegy is. Puffogok pár ismerősnek és barátnak és néha kapok megerősítést néha nem, majd továbblépek. Ma azonban más a helyzet. Ki kell adnom magamból a dolgot azonnal, mert felrobbanok!

Reggel a influenzagyanú tüneteit az estével szerencsésen magam mögött tudva leültem híreket olvasni és természetesen belegörgettem az index csoportba is ahol a Totalcar megtalálható .Szembe is jött velem egy cikk Karotta billentyűzetéből amire rá is vettem magam. Már hogy ne tettem volna, hiszen autós témában eléggé mindenevő vagyok, és ráadásul nem mehetek el az iparágat olyan gyökeresen felforgató dolog mellett mint a villanyautózás sem. A cikkben szereplő kis szörnyszülött nagyon érdekes és ahogy korábbi hírekben is szereplent a Hondától merész húzás volt ha az árazását nézzük.

Elkezdtem olvasni a címlapos írást. Eljutottam a második fejezet végéig amikor is kifordult a szememből a monitor és igen csak megugrott a vérnyomásom. Becsületesen be kell vallanom, hogy nem bírtam ezek után tovább olvasni. Karotta, a gyerekkori hősöm aki az egyik igazi magyar petrol-head idol (ugye a hangyász is ezt a benyomást támasztotta alá bennem), minden átmenet nélkül egyszer csak méregzöld lett. A világ mától nem az ami volt. Kezdtem forgatni a 16:9-s monitort, mondom tuti csak valami formátumhoz köthető tördelési hiba lesz de akárhogy bűvészkedtem az értelme nem változott :O

"Hát, bakker. Nem lennék én ott villanyautó-fejlesztőmérnök, ahol így nyilatkozik Takahiro Hachigo vezérigazgató, 2020 előtt pár nappal, a cég első igazi villanyautójának bemutatójára ráfordulva. Az is igaz, hogy én semmi se lennék szívesen egy ilyen cégnél. És mélységesen nyomaszt, hogy olyan világra nemzettem nagyon aranyos gyereket, ahol még él olyan felelős ipari felsővezető, aki annak ellenére, hogy olvas újságot és tudományos publikációkat, ezt gondolja belül. Akinek véget ér a horizont ott, hogy mit írnak elő azok az okvetetlen kis szabályozások, és hogy hány eladott belső égésű motoron lehet még szétkenni az eddigi fejlesztési kiadásokat, a már meglévő gépek, gyártósorok költségeit. Aki szerint ráérünk majd megmenteni a világot, miután már felvettük az éves bónuszt. Mert minden ember értékes, de legfőképp a részvényes."

Sokadszor átolvasva mintha az sejlene fel, hogy szülőként az eddigi életünk már nem ér semmit, bármit teszünk annak jövő kompatibilisnek kell lennie, de már a múltban. Végigmenve ezen a gondolati láncon az a rémisztő kép kezd kibontakozni, hogy kollektív felelősség terhel mindenkit a jövőben bekövetkező mindenért is - és a jelen nem számít. Bontsuk ki kicsit ezt az autóbuzulásra vetítve!
A belsőégésű motorok elterjedését mindenki ismeri. Azt is mindenki tudja , hogy az ember -míg legalább kettő lesz belőle a világon - mindig jobbat akar a szomszédjánál. Ez nem csak kocsira igaz. Mindenből a jobb , szebb, kényelmesebb és persze drágább kell! A teljes történelmünk erre épül. Háború -háború hátán, gyilkosság, perek akvizíciók , black friday ... de minden! Ez adja a megélhetés és lét alapját. Nem kell álszentnek lenni, nem mindenki egy Tibeti kolostor lakója egész nap teát iszogatva elmélkedik az élet nagy dolgain vagy éppen a Nirvánát kutatva. Száz és száz évek teltek el az erre az alapra lerakott várnak a felépítésével. Kell valami a kocsihoz? Ott az Ali vagy Ebay - esetleg haver még jobb áron megtudja szerezni. Okosba van diag is: majd jól megolvassuk a neten és kis szerencsével nem téglázzuk a kocsit! De belefér a csip is hiszen "csak szoftveresen különbözik, megmondta a Jóska". Szóval ahol van kereslet ott megjelenik a kínálat is. A belsőégésű motorral szerelt modellekre egy hangyafasznyi iparág épül. Mérnökök százai, akár ezrei dolgoznak az átlag 2000 darab alkatrészből álló autó megtervezésén és kivitelezésén, emberek akik az infrastruktúrát üzemeltetik, tervezik és implementálják. Családok és emberek ezrei és tízezrei. A kor szellemének megfelelően igazodva, de a legelemibb értékeket és érdekeket alapul véve hosszú időn keresztül folyó munka zajlott eddig.
Aztán jött egy Gréta Grünberg és közölte h rohaggyon meg mindenki. Legyen minden zŐd, és demánis. Be is feküdt neki mindenki aki a hype train-en akart ülni a befutóban (vagy legalább a szelét felhasználni egy kis kattintásvadászathoz). A jelenségre nem térek ki, csak a tényre amit állít a mozgalom és megálmodója : a Földet kölcsön kaptuk a jövőtől. Nos, ez konkrétan egy tévedés. A Föld előttünk is itt volt és utánunk is itt lesz. Marhára lesz@rja az emberiséget. Amikor kipusztulunk is pont annyira fogja érdekelni a bolygót hogy vagyunk-e mint most. Persze ettől minket érdekelhet , hogy mennyire tesszük lakhatatlanná magunk számára - de ez más kérdés.
Szóval legyen minden szép és zöld. Csak közben ne felejtsük már el, hogy:
-a gépjárművek által okozott szennyezés városi szinten kevesebb mint a teljes szennyezés ötöde.
-a villanyautó teljes életciklusára vetítve legalább annyira vagy jobban szennyez mint egy belsőégésű motoros.
-az ipar, mezőgazdaság és a lakossági szokások (fűtés, avarégetés, szemétégetés, stb) a teljes légszennyezettség körülbelül háromnegyedét adja.
-jelenleg az energiatermelés számottevő hányada nem zöld. Ja és itt az atomot sem sorolnám a zöld közé.
-a szocializmus egy marha jó dolog, de a gyakorlat azt mutatja hogy sehol sem működik!
-lehetetlen 1-2 évtized - nem is beszélve a rövidebb távokról! - alatt megváltoztatni azt ami évszázadokon át épült.

Karottához visszatérve: semmi baj azzal ha apuka üzemmódba kapcsolva két lábbal tiporja a múltját és komolytalanná teszi magát olyan dolgok mellé állva amiről maga is tudja, hogy a hangzatosságon kívül alapot nélkülöző követelés. Még azt is megkockáztatom, hogy elismerjem az elektromos autók jövőbeli szerepének fontosságát (bár ezen lehetne vitázni hosszasan) ezzel megtámogatva a Karotta által leírt egyes dolgokat. De nagyon szeretném látni azt a Grétát v bárkit aki oda fog állni egy ilyen combos iparág összes dolgozója elé és közli vele hogy azért marad megélhetés nélkül a családjával mert zŐd, de mánis. Mert a forradalmat nem kirobbantani nehéz, hanem a célját megvalósítani a lehető legkevesebb áldozattal.

Hozzászólások

(#1) bambano


bambano
titán

Karotta már egy jó ideje villanyautó-evangelizátor, a totálkár meg egy hirdetési bevételeknek lefekvő reklámújság.

A konkrét cikkel kapcsolatban meg amikor megláttam, hogy egy ócska hondát 12.5 misiért akarnak rásózni az emberre, miközben haver 4.5 misi alatt meg tudott venni egy új j astrát, akkor kiszámoltam, hogy az árkülönbözetből akkor jön ki 200 ezer kilométerre való benzin, vagy még több, ha az áramot továbbra is engedik ingyen tankolni. Ha egyszer eljön az az idő, amikor az áramért ki kell fizetni a töltőkön a valós árát, akkor az ilyen amperbohóckodásoknak egy másodpercen belül végeszakad, és mindenki belsőégésű motorral fog járni.

egyébként is ami posztot láttam a belsőségen mostanában, azok zöme nélkülözte a józan ész szikráját is. de legalább volt egy, ami abszolút baromság volt és marha jókat lehetett röhögni rajta. a többi resztli.

de egyébként egyetértek a felhorkanásoddal :)

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#2) Feketelaszlo


Feketelaszlo
senior tag

Ez a középkorú férfiak Asperger-szindrómás svéd tinilányokra haragszanak topik? ;]
Mindenesetre Gréta még a kanyarban sem volt, amikor az automobilizmusban érdekelt öreg iparvállalatok már rég tudták, hogy milyen környezetvédelmi előírásoknak kellene majd a jövőben megfelelniük és merre vezet a műszaki igényesség útja. Mit tettek azért, hogy átálljanak erre a pályára? Zömében semmit, max. írtak egy szoftvert ami becsapja a mérőeszközöket, hogy legalább a károsanyag-kibocsátási oldalt letudják, de alapvetően abban bíztak, hogy az a bizonyos családok és emberek ezrei és tízezrei akik ebből élnek kellő lobbierőt fog biztosítani ahhoz, hogy a változásokat elodázzák és így még nagyobb és még fantasztikusabb teljesítményű autócsodákkal kápráztassák el a nagyérdeműt. Valahogy nem tudom sajnálni az efféle döntéshozók vezette vállalatokat, hiszen ha bejöttek volna a számításaik ma a 4 tonnás 24 hengeres 8 ajtós terepjárók lennének az átlag új autók ami szerintem még inkább ellenszenves bármely járműrajongó számára, mint egy kis villanyautó.
Mindenesetre ha valakin ki akarja tölteni az ember fia a haragját, azok tényleg legyenek a totálisan alkalmatlan CEO-k, ekzekutívok meg menegérek akik a 2000-es évek elején csak kacarásztak az első komolyabb előjeleken és próbálkozásokon, miközben a fejükben a legújabb W16-os blokk tervei jártak, az elektromos vagy hibrid koncepcióautón dolgozó csapatot meg jól leépítették. Most meg már persze megy a kapkodás, green-washing, compliance car gyártás, valahol a leépítés is...

(#3) bitpork válasza Feketelaszlo (#2) üzenetére


bitpork
veterán
LOGOUT blog

Már megbocsáss, de fordítva ülsz a lovon. A piac igénye a 8 ajtós 4 tonnás vas. Asszonyom nagyon szerette Domit meg Gazsit, de amikor beletette a popóját a Teddybe majd Maxba, közölte h innentől nincs autó ez alatt. És teljesen igaza van - olyan kényelmet ad amit más nem nagyon tud.
De megint elveszik a bábáktól a gyerek! Az autók adják arányosan a legkevesebb szennyezést. Miért ők- mi vagyunk a céltábla közepén?

[ Szerkesztve ]

Az megvan, hogy Mária országa vagyunk, csak így körülnézve nem világos, hogy Geronazzo vagy Schmidt.

(#4) mephi666 válasza Feketelaszlo (#2) üzenetére


mephi666
veterán

...aztán vicces néha ránézni az országos szmogtérképre és azt látni, hogy budapesten általában kisebb a szmog, mint borsodban :) ...azzal, hogy egyesek minden sz@rt eltüzelnek, többet károsítanak a környezeten, mint egy 2milliós főváros gépjárműforgalma... lehet itt küzdeni a különbözö euro-besorolásokon, amikor a probléma nem itt kezdődik (a szállítóhajókról nem is beszélve, amikkel kína elárasztja az egész földet és belőlük egy tucat több káros anyagot nyom a levegőbe, mint a föld teljes személygépkocsi-állománya)

...van nekem is elektromosautó-mániás ismerősöm: azt szoktam neki mondani, hogy annyit ér összességében, mintha a budiban ledes izzót használna, miközben 3kw-s hősugárzókkal fűtené az egész lakást :D

"Kis lépés az emberiségnek... hosszú lépést a férfiaknak..." ++++++++++++++ BattleTag: mephiHUN#2258 ++++++++ A kígyó veszélyes állat mert harap, de a takarítónő még veszélyesebb, mert ő Maris

(#5) bambano válasza Feketelaszlo (#2) üzenetére


bambano
titán

greta egy manipuláció.
arról szól, hogy mivel már sok szempontból áthiszterizált lett a társadalom, így senki nem akar plusz bajt magára húzni azzal, hogy megmondja egy beteg gyereknek, hogy hova kellene mennie.

ezzel párhuzamosan jelenleg az eu-ban lobbisták vannak, még politikusok se, nemhogy szakemberek.

következmény: azt, hogy pár év alatt ennyire eluralkodik az ostoba őskáosz a világon, azt senki nem láthatta előre, de különösen nem láthatták autóipari döntéshozók.

azt, hogy az autóipar van a célkeresztben, egyszerű dolog okozza: megfogható és szavazatmaximalizálásra tökéletesen alkalmas. azt, hogy egyrészt ne rendelj paraszt kínából, másrészt a teherhajók az óceánon nemzetközi vizeken jogi szabályozatlansági környezetben úsznak, nem tudod helyi szavazatra váltani.

úgyhogy miután gyakorlatilag mindenkinek elmentek otthonról, így logikát keresni a döntésekben alap nélkül van.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#6) elder troll válasza bambano (#5) üzenetére


elder troll
aktív tag

Ez nem betegség, hanem egy állapot.

(#7) bitpork


bitpork
veterán
LOGOUT blog

Azért Gretát megvédeném. Nincs azzal baj h kiáll a véleménye mellett. Csak kellene egy kompromisszum.

Az megvan, hogy Mária országa vagyunk, csak így körülnézve nem világos, hogy Geronazzo vagy Schmidt.

(#8) bambano válasza elder troll (#6) üzenetére


bambano
titán

[link] "Az Asperger-szindróma (Asperger syndrome, gyakori rövidítése AS) neurobiológiai betegségnek számító pervazív fejlődési zavarok egyik kategóriája, amelynek a BNO kódja: F84.5."

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#9) bambano válasza bitpork (#7) üzenetére


bambano
titán

azzal valóban nincs, ha kiáll a véleménye mellett. azzal már van, ha a véleménye téves, de úgy adja elő, mint ha ő fújná a passzátszelet.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#10) Coyot


Coyot
őstag

Karotta már rég átment villany rajongóba, a Totalcar lassan egy egyszerű reklámfelületté degradálódik. Te meg öregszel :DDD

Má' nem

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2021 PROHARDVER Informatikai Kft.