Minden piaci kapitalista elköteleződésem ellenére erre csak azt tudom mondani, hogy helyes, ha valaki feláll és azt mondja, hogy ilyen igényeket egyetlen termék se szolgáljon, mert ezen a szinten már nem az a kérdés, hogy zöld-e vagy kényelmes-e, hanem hogy nem-e okoz vele több kárt a társadalom számára a használója, mint amennyi hasznot maga élvez belőle. Ez az én szememben a legkevésbé sem benzinvérűség, hanem sima konzumidiotizmus, s bizony rendkívül frusztráló, mikor a kettőt összekeverik. Az autózás nem ős-rossz, nem szabad belőle bűnbakot csinálni és valóban nem kéne minden áron kereszteshadjáratot vívni ellene, de azért megvannak a műszaki határai annak, amire az ember még észszerű járműként tekint és ahonnan sima energiapazarlás az egész.
"Az autók adják arányosan a legkevesebb szennyezést. "
Ezt kijelentetted, mint egyfajta közismert tényt, én azonban nem értek egyet vele. Nem tudom honnan származik ez a statisztika, de ha tudnám is fenntartom a jogot, hogy csak abban a statisztikában higgyek amit én magam hamisítottam. Ha valamiben meg kell egyezni akkor legyen mondjuk az, hogy az autók ma - és a jövőben - már csekély és egyre elhanyagolhatóbb mértékben tekinthetőek egészségügyi szennyezőnek. Pont. Hogy ha mindenféle externáliát, hatásfokot meg egyéb műszaki/gazdasági/környezeti behatást kezd el vizsgálni az ember akkor sem ez lesz az abszolút legnagyobb szennyező, de azért határozottan árnyaltabb lesz a kép és kijön, hogy volna még bizony min javítani. Erre nyilván nem a démonizálás a megoldás, hanem az, ha az ipar nekiáll és elkezdi megoldani a problémákat. A 8 ajtós 4 tonnás nagyjából pont az antitézise ennek a folyamatnak.
(#4) mephi666:
Az érem egyik oldala, hogy még a Sajó-völgyben is többet szennyeznek, mint a legnagyobb autós csomópontokban, a másik meg hogy olyan sokat fejlődött a járművek káros anyag kibocsátása, hogy már pár borsodi vegyes tüzelésű kazán is könnyebben mérhető szmogot generál, mint sok százezer jármű (mondjuk mivel enyhe volt a tél ez idén valószínűleg pont nem állt). Dinamikájában nézve a dolgot szerintem ez pont azt mutatja, hogy ha a szabályozás és a gyártók elkötelezik magukat valami mellett akkor az nem lehet legyőzhetetlen akadály. S ismét visszatérve az előző gondolathoz: nem biztos, hogy csak azt kell nézni, ami a kipufogócsövön kijön. Annál azért egy kicsit összetettebben is lehet - s kell - kutatni az autózás kérdéskörét. Oké, hogy már nem leszünk tüdőrákosak egy elhaladó Trabanttól, de azért még mindig borzasztó mennyiségű energia elvész a közlekedési rendszereinkben.
(#8) bambano:
A pszichológia eddigi története szerint ez így van, azonban ma már vannak olyan álláspontok, miszerint a legtöbb ilyen mentális 'betegséget' simán félrediagnosztizálják, az alany egyetlen problémája ugyanis annyi, hogy sziklaszilárd preferenciái vannak. Az Asperger-szindrómás emberek rendkívül konzekvensek és - ami nála is egyértelmű -, hogy végletekig menő igazságérzettel rendelkeznek. De az autizmus spektrumzavarral élők szemszögéből a neurotipikus emberek tűnnek 'betegnek' amiért egy csomó irracionális dolgot csinálnak.