"Ennek és - nem kis mértékben - az ingyenességnek köszönhetően tudta elérni, hogy sok ezer ember beregisztráljon a rendszerbe."
Igen. De szerintem azért is fontos, hogy ilyesmire figyeljenek, mert valamelyest talán bizalmat is ébreszt az emberben, ami legalább így picit ellent tud mondani annak, amit itt írtál (ami ettől még önmagában igaz), hogy az emberben automatikusan az merül fel, hogy kevésbé bízik benne, mert ingyenes - ha a megjelenése még gagyi/túlzottan egyszerű is lenne, akkor esélyes, hogy még inkább csökkenne a bizalom. Ügyesen kialakított felülettel azért meg lehet tartani felhasználókat, legalább a pár kattintásnál több ideig is.
"amiért nem ad az ember pénzt, azt nem is tudja annyira komolyan venni."
Ebben igazad lehet. Ha az ember eljut a végéig, akkor valóban nincs igazán több motiváció. Addig viszont szerintem ott motoszkál az emberben, hogy végig kéne vinni, mint egy játékot. Mondjuk annyiból tényleg problémás a dolog, hogy itt nem az lenne a cél, hogy "végigvidd", hanem hogy fejlődjön a nyelvtudásod.
Úgy nagy általánosságban viszont fogalmam sincs, mire ösztönöz, nem tudok statisztikákat mutatni, nekem, amíg "játszottam" vele, jó volt némi ismeretanyag-frissítésre, édesanyámnál meg azt látom, hogy örömmel csinálja. Amíg látok jó példát, és látszik, hogy meg is maradnak benne bizonyos tanult részek, addig szerintem jó, hogy van ilyen, sőt, még több ilyen kéne, amíg a minőség MINIMUM ezen a szinten van - tehát nem állítom, hogy ez JÓ lenne, de a semminél mindenképp jobb. Ha van valami ilyen ösztönző erő, hogy valami miatt foglalkozz a nyelvvel, akkor a "jópofasága" pont előnyére válik.
"Már az első pillanatban - amikor még nem láttam működés közben - az volt az érzésem vele kapcsolatban, hogy a "jópofasága" erősebb lesz a hatékonyságánál. És utólag is azt gondolom, hogy ez a megérzésem helytálló volt."
Nyelvoktató létedre, főleg kritikus hozzáállással ezt meg is értem, de mint előbb írtam, amíg látok pozitív ellenpéldát is a közvetlen környezetemben (vagy akár a közvetett környezetemben, mindegy), addig örülök, hogy van ilyen.
A szempontjaid, amik miatt kritikával illeted az alkalmazást (pl. az előzőben írt pozitívumok-negatívumok felsorolást, meg a többi hsz.-edben írtak), abszolút érthetőek, sok tekintetben igazad van (bár picit úgy tűnt, inkább csak belekattintgattál, így nem tudom, mennyiben tudsz átfogó képet alkotni az egészről; mindenesetre volt jópár szempontod, amikkel nem tudok vitatkozni), nagyon sokat lehetne javítani azon a részén, hogy hogyan tud TÉNYLEG beleverni az ember fejébe plusz tudást, nagyon sok részt nem is érint, így lehet, hogy sok helyen valóban felületes, de mindenképp ösztönző erő arra, hogy ilyeneket az ember kipróbáljon - ahogy Te is írtad, összességében "jót tesz" a nyelvtanulás ügyének.
Egyébként a hatékonyságát annyiban vettem észre, hogy mutterral volt, hogy szóba került valami nyelvtani szabály, ha látott angol (eredeti) szinkronnal egy filmet, vagy olvasott valamit angolul, és említette, hogy múltkor ez meg az volt a Duolingón, vagy csak simán megkérdezte, hogy valami miért van úgy, ahogy a feladatban volt, én meg elmagyaráztam neki. Most ez persze csak egy példa, így komoly következtetéseket nem lehet levonni belőle, de ha már a felhasználók kis hányadánál is van ilyen (érdeklődés kialakítása), szerintem már megérte.
"Nem lenne lehetetlen olyanná alakítani a rendszert, hogy normálisan tudja kezelni az alternatív fordításokat, de a jelek szerint ők ezt nem tartják fontosnak."
Ezt miből veszed észre, hogy nem tartják fontosnak?
"a témákban nem ritkán túl nehéz, a szintnek nem megfelelő szavak is felmerülnek"
Hmm, nem tudom, ezt speciel nem vettem észre, de ettől még lehet, hogy igaz. Viszont ha a fordításoknál a szavakra kattintasz, akkor lenyílik pár fordítási lehetőség (nem tudom, ezt láttad-e), ami azért mindenképp mankót nyújt, így azért nem csak a sötétben kell tapogatózni, meg Google Translate-ért (vagy más szótárért) nyúlni.
"a beszédfelismerő modul megbízhatatlan működésű"
Ez viszont sajnos megint csak igaz.
Bevallom, ezt egy idő után ki is kapcsoltam a francba, mert annyira idegesített, hogy jól kiejtett szavakat/mondatokat sem volt "képes" értelmezni (amúgy hogy picit OFF-oljak, a Google hangfelismerője meglepően jó, de mondjuk persze kicsit értelmetlen lenne összevetni egy Google-szintű cég fejlesztési kapacitásait/tőkéjét más, kisebb cégekkel). Szóval ezen aztán tényleg bőven van mit javítani.
Mindenesetre remélem, hogy folyamatosan fejlesztik az egészet úgy általában. Mindenképp jó, hogy egy ilyen alkalmazás lett felkapott, nem pedig egy idióta n+1. semmire nem jó alkalmazás.
Amúgy itt kimondtad a kulcsszót, hogy az emberek alapvetően lusták. Pont azért jó egy ilyen csilli-villi valami, mert az olyat kevésbé lusták használni a zzemberek. Főleg, ha ez egyben még ilyen fúdenagyonszóóósöl is (vicces, hogy tudsz "követni" embereket, de hát legyen, ha erre van igény), meg ha tudják, hogy ezt bizony sokan használják.
Amúgy annak ellenére, hogy én pozitívabban látom a Duolingót, azt én is ultrabaromságnak tartom, hogy önmagában a Duolingótól bárki megtanulna angolul. Ez csak egy kiegészítő eszköz.
"szívesen írok nektek párat:
- learnenglish.britishcouncil.org
- www.usingenglish.com
- www.engvid.com
- www.eslfast.com
- esl.about.com
- www.englishpage.com
- www.eslcafe.com
- www.5minuteenglish.com
- www.ef.com"
Köszi a linkeket! Majd lehet, hogy megkukkantom, ha van egy kis időm/kedvem.
(#176) :
""a tőlem jóval fiatalabbakon inkább a lustaságot és a teljes érdektelenséget látom"
Igen, ez sajnos (de)generációs probléma. "
Jaj ne má'. Nem szeretem az ilyen "bezzeg régen"-ezéseket, meg "ezek a mai fiatalok"-ozásokat, és a "régi jóóó dóóógok"-blablát, szóval az ilyen túlzó általánosításokat, aminek ki tudja, mennyi az alapja a régi helyzethez képest (konkrétan mikor volt sokkal jobb? Honnan tudjuk, hogy sokkal jobb volt "akkoriban"?). Mindig is voltak és lesznek is lusta/buta/haszontalan/társadalomra káros emberek, csak ma már kinyílt a világ, sokkal több mindenre van rálátásunk közösségi oldalakon vagy máshol kommentelgető emberek révén is, könnyebben is érhet kiábrándulás. Nem hiszem, hogy bárki tudna megbízható statisztikákat prezentálni ilyen témában, hogy "bezzeg 20/30/... éve" ez vagy az volt, összehasonlítva a mai helyzettel. Az talán még igaz lehet, hogy mondjuk nagyfateromék fiatalkorában mintha jobban "féltek" volna a diákok egy tanártól. De úgy nagy általánosságban kijelenteni, hogy manapság sokkal több az érdektelen és lusta fiatal, mint akkoriban volt, szerintem hülyeség. Lehet, hogy nekem sincs igazam, és valóban kreténebb a társadalom úgy általában - na de honnan tud bárki ilyen nagy általánosító következtetéseket levonni? Nyilván van X tapasztalat, meg van Y tapasztalat, meg vannak a híresztelések, meg a leegyszerűsített következtetések, amire olykor amúgy hajlamos kb. mindenki (én is).
A tanárokkal kapcsolatban írtakkal viszont egyetértek, már az egészen megdöbbentő - még ha régi keletű probléma is. szóval csöppet sem újdonság -, hogy pont azoknak olyan alacsony a fizetése/megbecsültsége, akiknek a gyerekek/kamaszkorúak szocializálódásában/nevelésében/fejlődésében meghatározó szerepe van. Így valóban nem túl meglepő, ha nem is feltétlenül túl jó "alapanyagból" lehet válogatni, csak az igazán elhivatottak tanítanak lelkesen a feltételek ellenére is (respect). (Sokan meg vagy elhúznak külföldre, vagy más szakmába kezdenek inkább.) Pedig egy pedagógus hihetetlen sokat tud hozzátenni egy gyerek későbbi fejlődéséhez, vagy pedig pont elvenni abból.
[ Szerkesztve ]
Sk8erPeter