Ez számomra sem tiszta. Nyilvánvalóan az a megoldás nem fog működni, hogy minden termék ára 5-re és 0-ra végződne, már csak azért sem, mert a kimért (hentesáru, zöldség, stb.) áruknál ugyanúgy játszani fog minden szám.
Másik érdekes kérdés lehet egy pénztárosnak a napi zárás. Amennyiben a számlákon az az összeg fog szerepelni, amit ténylegesen fizetnie kell a vevőnek, akkor nincs gond. Ha kerekít a pénztárgép, akkor nagyjából minden letudva, mert nem lehet eltérés. De továbbra is kérdéses, hogy mi van a bankkártyásokkal? Ott nincs kerekítés... Nekem ugyanúgy lehetőségem van kártyával forintra pontosan azt az összeget fizetni, ami az egyes termékek árának összege, még akkor is, ha az nem 0-ra, vagy 5-re végződne.
Elképzeléseim:
1. verzió:
- a fizetés előtt a pénztáros megkérdezi, hogy milyen módon szeretném a számlát kiegyenlíteni, majd az okos pénztárgép ennek megfelelően kerekít vagy nem
2. verzió:
- mindent kerekítenek, ezzel viszont sérül az az elképzelés, hogy a bankkártyások "megkülönböztetve" érezhessék
Nyilvánvalóan mindkét esetben keletkezik extra profit, vagy extra bevételkiesés. A nagy számok törvénye alapján ez összeg akár elenyésző is lehetne, de miként fog ez jelentkezni egy áruházlánc életében, hogyan jelenik meg a beszámolóban? Kerekítési hiba? Rendkívüli eredmény? Egyéb bevétel?
Véleményem szerint tudatos árképzéssel megoldható, hogy egy-egy szupermarket hosszú távon hasznot húzzon ebből az egészből, ugyanis egy vevő kevésbé lesz tudatos, nem fog számolgatni.
Soha nem késő, hogy azzá válj, aki lehettél volna.