Hirdetés

2024. május 8., szerda

Gyorskeresés

Útvonal

Fórumok  »  Kultúra, művészet, média  »  Gitáros topic (kiemelt téma)

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2023-12-13 06:43:03

LOGOUT.hu

Gitáros topic ♪♫ eddig összegyűjtött tapasztalataink itt.
(gitár-, erősítő-, effekt- és húrválasztásról, hangkártyákról)

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#468) Bencom válasza ÉN007 (#466) üzenetére


Bencom
senior tag

én is magamtól kezdtem... kottát (gitárosat) a mai napig nem tudok olvasni, és az akkordok nevét sem tudom többnyire, de a saját szórakoztatásomra tökéletesen megfelel, mert szinte bármit meg tudok tanulni háromszori, vagy kevesebb hallás után:D

most volt a sulimban valami előadás, amin kitalálták, hogy az osztály három gitárosa külön külön lépjen fel...
a másik kettő az fél illetve háromésfél évig tanulta, én meg hat éve játszok magamtól, és úgy lejátszottam őket a pódiumról, hogy azok többet nem vesznek gitárt a kezükbe:DDD
sok sikert hozzá...apádat kérd meg rá, hogy a három ''bűvös'' akkordot mutassa meg (E-dúr, A-dúr, H7) minden punk meg rengeteg rock szám erre a három akkordra épül, meg ezeket a legkönnyebb megtanulni, a többi már jön magától;)

nincs MSN-em már ez is baj:(((

(#603) HavocS


HavocS
senior tag

major [médzsör]: dúr
minor [májnör]: moll

angolul :)

[Szerkesztve]

(#778) delta9 válasza ÉN007 (#775) üzenetére


delta9
senior tag

A klasszikus zenében legtöbbször használt szeptimakkord a domináns szeptim, amit úgy kaphatunk, hogy egy kis tercet teszünk egy olyan hármasra, amit egy dúr skála ötödik hangjáról indítottunk. A dúr skála ötödik hangját (fokát) dominánsnak nevezzük. Például C dúrban az ötödik hang G, így a G dúr hármas (G B D) egy hozzáadott szeptimmel (F) egy domináns szeptimakkordot ad ki (jele: G7).

Ha ebből egy szót sem értettél, akkor először meg kellene tanulni a hangközök elnevezését, valamint a skálák felépítését. :)

(#1100) Kobe válasza golyani (#1098) üzenetére


Kobe
veterán

muszti dobay val az a gáz ahogy hallom hogy csak akkordos reszelés van benne, egyes dolgokat pedig egyszerűbb a pengetési módok és skálák gyakorolgatásával megtanulni, lásd kvintek és dúr skálák....pl én lassan 2 hónapja járok tanárhoz de most tanultam meg az első akkord-sort, eddig végig különböző gyakorlósorokat tanultam tisztán illetve szerzeményekben, gilbert, satriani és egyéb emberkék egyszerűbb sorai amikre jól lehet építeni, illetve kvintek és pengetési módok...

(#1295) Bero


Bero
aktív tag

Hatalmas segítségre van szükségem!
A tanárom azt mondta írjam le a dúr skálákat cisztől h-ig.
Ezt hogy is kéne leírnom? :F

(#1359) Dominator


Dominator
aktív tag

Üdv mindenkinek!

Egy elméleti kérdést szeretnék feltenni, mivel soha nem tanultam zenét, ezért valamit nem értek. Vannak ugyebár a skálák, hangok egymás utána, eddig oké. A pentaton skála elvileg 5 hangból áll, akkor viszont a gyakorlatban miért 10-15 hangból áll az összes? Miért hívnak egy pentaton skálát moll, dúr, vagy blues pentaton skálának, és miért E, A, D, F, stb ezeknek a neve, mikor ezek a hangok teljesen véletlenszerűen fordulnak elő benne? (Annyi logikát azért felfedezni véltem, hogy ha van egy E, akkor a következő az 5 hang távolságra van, a harmadik pedig 6-ra.)
És az, amitől álmatlan éjszakáim vannak. Ugyanazon skálára, pl. E moll pentaton, miért találok egy verziót a Guitarz nevű progiban és miért találok még legalább egy teljesen mást a neten?

Előre is köszi annak, aki oltja tudásszomjamat :)

(#1361) rOwLeY válasza Dominator (#1359) üzenetére


rOwLeY
őstag

vagy én vok a hülye vagy ezek többdégében marhaságok!sztem a pentaton skálák nem öt hangból állnak hanem 12ből!de a blues pentaton nem mert ott van plussz hang!Pentaton skálákban nincsen moll meg dúr!ott a moll=lá dúr=dó!Egyáltalán nem forsulnak elő véletlenszerűen!figy ezeknek is megvan a szabálya amig nem tanulsz zenét nem is fogod sztem megérteni!ez is sztem badarság h E-t 5 hang után követi a következő hang!vmit félreértesz!Lá pentaton meg tudtommal csak egy fajta van!bár ne vegyél rá mérget mert én sem túl régóta tanulom!

(#1373) Dominator válasza delta9 (#1368) üzenetére


Dominator
aktív tag

Köszönöm a kimerítő választ :)
A következő kérdésem az lenne, hogy ugye akkor a skála egy bizonyos akkordra épül. Nos, egy akkordnál mitől függ, hogy az akkor moll vagy dúr?

Illetve még egy kérdés: mitől lesz egy pentaton skála kifejezetten blues pentaton?

(#1374) delta9 válasza Dominator (#1373) üzenetére


delta9
senior tag

nem a skála épül akkordra, hanem egy akkord épül egy adott skálára, ebből már egyértelműen következik, hogy az akkord akkor mol, ha mol skálára épül, illetve akkor dúr, ha dúr skálára épül.

blues meg úgy lesz, hogy a mol pentatonba belejátszod az alaphang bővített kvartját, dúr pentatonba pedig az alaphang kistercét.

(#2491) fokukac válasza Bero (#2490) üzenetére


fokukac
nagyúr

igen, A van benne.

a zenében mindig az alaphangról számolunk, azt is beleszámolva. Tehát az alaphang az első hang. Ha a C az alaphang, akkor a hatodik hang az A.

a terc az a harmadik hang, a C esetében az E (Vagy Eisz), ha kisterc, akkor moll, ha nagyterc, akkor dúr. (kisszekund-nagyszekundról gondolom hallottál már)

Ui. haszos progi ehhez a super guitar chord finder.

Pleased to meet you - hope you guess my name

(#2494) Bero válasza fokukac (#2491) üzenetére


Bero
aktív tag

Az rendben hogy az alaphagtól számolunk, de onnan a kromatikus skála alapján, vagy az aktuális (tegyük fel dúr) skála lapján a hatodik hang?

Illetve a hangküztan egyáltalán nincs rendben. :DDD
Rengeteg angol oldant taláétam ami leírja, de ettől még ungarischül nem megy. :)

(#2495) Bero válasza Bero (#2494) üzenetére


Bero
aktív tag

akkor válaszolok magamnak:
Robi fiam, persze a dúr skála hangait kell számolni az alaphangtól. :))

(#4747) Daweee válasza Siera (#4746) üzenetére


Daweee
őstag

Üdv a klubban :D
Igen, eleinte rezeghet a húr hogyha nem nyomod le megfelelő erősséggel, viszont ha amúgy is zörög, akkor lehet hogy rosszul van beállítva.
üres húrt pengetsz, ha nem fogsz le semmit, csak megpendíted a húrt. Az alaphang az üres húron meg sztem az, hogy akkordnál üres húrra esik az alaphang - pl E, A, és D dúr esetén.

(#4808) Eastman


Eastman
őstag

Melyik a kedvenc akkordod? Nekem a G dúr.

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#4812) Szten Márs válasza Eastman (#4808) üzenetére


Szten Márs
nagyúr

Hehh, igen nehezen értelmezhető kérdés. Mikor és hol melyik :) De ha nagyon kell választani, talán nekem is a G-dúr. Érdekes.

(#4814) Noddy


Noddy
senior tag

A H-dúr is szép...

Jesus my savior, not my religion. - Jéghegy nem talál ibolyát.

(#4815) Enton válasza Eastman (#4808) üzenetére


Enton
addikt

Abszolute nyertes:

E-dúr

"mert gyakorlatilag megszámolhatatlan mennyiségű papucsállatka használ gazdatestként internetezésre humanoidokat és ez követhetetlen."

(#4816) Eastman válasza Enton (#4815) üzenetére


Eastman
őstag

C-dúr sem rossz. ...ha nagyon unatkozom ezt pörgetem.

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#5307) Szten Márs válasza alienpapa (#5306) üzenetére


Szten Márs
nagyúr

Van is az adott hangszerboltban belőle raktáron? Mert gyakorta a terméklista igen-igen kis százaléka van csak raktáron, a többit rendelniük kell.

Egyébként ha egy akármilyen gagyi klasszikuson nehéz volt az F-dúr, akkor megnyugtatlak, egy fémhúroson még jóval nehezebb lesz :K Mondjuk sokaknak a görbült fogólap meg a keskenyebb nyak kényelmesebbé teszi a barrézást... mindenesetre annyi biztos, hogy a fémhúrok nehezebb diók lesznek, mint a nylonhúrok (akkor is, ha alacsonyabban fekszenek ezek a fémhúrok), na meg egy klasszikus gitár húrtávolságai után megszokni a vékonyabb nyakat, idő lesz. Fordítva szerintem könnyebb, fémhúrosról klasszikusra váltani. De meg fogod ezt is szokni.

Szívesen mennék veled, de nem debreceni vagyok, szóval én kiestem...

(#5309) Eastman válasza Szten Márs (#5307) üzenetére


Eastman
őstag

Húú, én a C-dúrról F-dúrra váltást nem tudom megoldani jól a klasszikus nylonhúroson. :B A keskenyebb nyakú Stratón megy simán.

Mondjuk úgy fogom az F-dúrt, hogy gyűrűs ujj az A-t és D-t fogja a 3. bundnál, középső ujjé a G húr 2. bund, mutató fogja a H-t, E-t az 1. bundnál. C-dúr akkordról nekem így egyszerűbb.

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#6848) Szten Márs válasza Eastman (#6840) üzenetére


Szten Márs
nagyúr

Az enyhe ív OK, ha OK... ha valakinek nem OK, akkor annak nem OK. Ahogy mondod, a feeling a lényeg. Ha a feelinghez hozzátartozik akár csak hmm "lelkileg", akár ténylegesen a játék miatt a tökegyenes nyak, akkor hozzá tartozik. Bár valószínűleg csak lelkiekben tartozik hozzá max, de ha ott hozzá tartozik, akkor miért ne? :) Olyan ez, mint hogy valaki szívesebben veszi kézbe a gitárját, ha az a felirat van rajta, hogy Fender :) Tök egyéni dolog és nem csak technikai. Szerintem.

sti10p:
Persze, a 0.12-es húrokat nehezebb lenyomni, mint a 0.11-es, vagy főleg 0.10-eseket. Elektromos gitárokon meg gyakran 0.09-esek vannak. Szóval igen, a 0.12 ilyen értelemben kemény. Viszont jobban rezgésbe hozza a fedlapot, mint egy véknyabb húr, szebben szól vele a gitárod :K Meg fogja szokni a kezed... ha nagyon akarod, cseréld 0.11-re, de szerintem megéri a 0.12-őt használni, akkor is, ha eleinte keménynek tűnik.

Seraph 16:
Hehe, az A-dúr amilyen egyszerűenk tűnik, olyan szivatós tud lenni kezdetben... én is rengeteget szenvedtem vele, nem fértek el az ujjaim, rezgett, nem szólt jól. Már barrés akkordok is simán mentek, amikor az A-dúr még mindig nem :DDD Aztán valahogy kialakul... anélkül, hogy tudatosan nyúzná az ember, csak simán itt-ott egy-egy számban van A-dúr, kell használni, és kialakul, és a kezdeti problémák elmúlnak, mintha nem is lettek volna. Na, nekem ez baromi sok időbe telt, azt hittem az életben nem lesz jó, de most már azon csodálkozom, hogy régebben hogy nem szólt rendesen, meg hogy nem fértek oda az ujjaim :D
Egyébként lehet érdemes a Justin féle lefogást kipróbálnod a hagyományos helyett...

[ Szerkesztve ]

(#6852) Szten Márs válasza Eastman (#6851) üzenetére


Szten Márs
nagyúr

Mondjuk a H-dúr kegyetlen valóban, szerintem monnyon le :DDD

[ Szerkesztve ]

(#6914) Eastman válasza Seraph 16 (#6913) üzenetére


Eastman
őstag

Dúr vagy moll?

Mi baj vele? Engem a H dúr akaszt ki. :)

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#6915) Seraph 16 válasza Eastman (#6914) üzenetére


Seraph 16
őstag

Dúr. Két napomba tellett, mire sikerült elérnem, hogy a magas E húrhoz ne érjen hozzá a középső ujjam (illetve rájöttem, hogy a gyűrűs ujjammal sem nyomtam le az E húrt rendesen). De még most is csak akkor szól tisztán, ha gondosan beállítom a kezem. :O Ehhez képest az A dúr leányálom (a Justin-féle lefogással simán megy).
Amúgy a Justinguitar oldalról tanulok, és elképesztően jól elmagyaráz egy csomó mindent. De persze, hogy D, A, E akkordokkal kezdte a tanítást :DDD Már az első szám is alakulgat Bob Marley - Three little birds, csak sajnos még nem mindig tiszták az akkordok... megyek is vissza gyakorolni... :))

"Csak a napórák fogaskerekei jártak rossz irányba"

(#7141) izomhod válasza FerNandor (#7137) üzenetére


izomhod
senior tag

van gitáros ismerősöd? élőben könnyebb tanulni úgy

mennyire vagy képben a hangokkal a gitáron?
ijesztőnek tűnhet, de az első 5 bundban ezek vannak

[link]

de ha most inkább akkordokat tanulnál, akkor lehet is a húrokba csapni :)

kezdésnek jó az e dúr

[ Szerkesztve ]

(#7144) izomhod válasza FerNandor (#7143) üzenetére


izomhod
senior tag

ejnye barátom! fisz meg ilyenek, giotinkulcs!!! :D

azzal számolj, hogy az elején a bal kezed ujjai igénybe lesznek véve, de hozzászokik majd a húrokhoz hamarosan.

az a jó, ha zörög, legalább hallod, ha fejlődsz és már szépen szól, ha gyakorolsz

ha nem akarod, hogy zörögjön, akkor a bundhoz minél közelebb fogd le a húrt
itt a vízszintes vasak a bundok. úgy próbáld, hogyha a kezedben van a gityó, akkor a bundhoz közel (balra) legyenek az ujjaid

az e dúr után legyen mondjuk az A-moll, amit majdnem ugyanúgy kell lefogni, csak miden ujj eggyel lejjebb kerül

ezeket váltogasd is majd, edúr-amoll-edúr- amoll

[ Szerkesztve ]

(#9515) izomhod válasza sajtee (#9514) üzenetére


izomhod
senior tag

az első dal, amit megtanultam, a legjobb méreg volt

én nagyon szívesen tanítanálak akkordozni hasonló dalokra, lp legjobb méreg(alap), egyszerű dal,
magányos repülő ( a dalban kvintelnek, de sima akkordokkal még jobb

egyszerű dal, Em-G D-C Em-G D-C Em-G D-C Em-G D-C| Em, játszva sokkal könnyebb, mint így leírva

félre a tréfát is vagy 3-4 akkord összesen, kurva egyszerű

amit ezekhez a daklokhoz tudni kell, az 4-5 akkor összeden, figyu ami a legfontodabb, az mind DÚR:
A dúr D dúr, E dúr, C dúr, G dúr, [(F dúr esetleg) - ez kicsit nehezebb, de ha megy, akkor te vagy a király ]

tényleg, ami fontos C D E F G A H C ezek az abc-shagok, van ezekből dúr, ami a fontos, a dúr a bulis dalokhoz kell, ugyanezekből vannak a MOL hangzatok, ezek inkább a melankolikusabb dalokhoz kellenek

ami először fontosabb neked, az a DÚR!

nem követendő példaként mondom, de most az egyik debreceni zenekar gitárosával kezdtem és fejeztem be az estét. nála kezdtük sörözni és gitározni, majd kocsmatúrázni. nem vagyok benne biztos, hogy a jobb oldalam holnap rendesen fog működni, de itt tudom majd osztani az észt

keep on rocking!

[ Szerkesztve ]

(#9517) izomhod válasza sajtee (#9514) üzenetére


izomhod
senior tag

ha megnézed ezt, keménynek túnhet, de ugyanolyan lájtos akkordok, mit bármelyik Illés dal (és ezzel nem őket akarom lebecsülni, mert nélkülük nem lenne magyar poprock zene)

ugyanbból a cdefgahc akkordokból táplálkozik az ÖSSZES dal a világon, csak máshogy van elődadva, és ez adja a szépségét a zenének

közeli helyeken a moll, d dúr d mol, a moll + asszem c g e a moll sosem volt kedvencen ez a zenekar, de sokat tanultam ebből s dalból, és a mai napig szívesen játsuom

akárcsak a [link]

teljesen ugyanaz, látod, a metálosok is meghajolnak a 30 évvel ezelőtti zene előtt

[ Szerkesztve ]

(#9524) sajtee válasza Eastman (#9523) üzenetére


sajtee
senior tag

Köszönöm, ilyeneket próbálgattam.

Elég vékony pengetőm van ;)

:R

izomhod mester felajánlotta, hogy skype-on segít, nagy köszönet neki :R

Gyakorolgattam a mol-okat, dúr-okat, egy-kettőre még emlékszem is.

(#9752) BluEyes válasza sajtee (#9749) üzenetére


BluEyes
őstag

Aha, most szerintem jó lesz.

ezt írtad:
Ezeket tudom választani. F, bB (nem tudom, basszuskulcs-e, vagy mi ez...), bE, C

Namostan a Cdúr-ban nincs előjegyzés (kottáról beszélünk), Fdúr-ban 1 'b' van, a Bb-dúr az 2 'b'-s, Eb dúr meg 3 'b'. Mondjuk nem tudom még mindig, hogy hogy jön ez ide, mi köze a hangoláshoz, de ha csak ennyit lehet választani, akkor a C tűnik a legjobbnak.

Azért jó a tengerparton, mert ott csak 3 oldalról vesznek körbe hülyék.

(#9853) izomhod válasza sajtee (#9849) üzenetére


izomhod
senior tag

lesz benne f dúr meg egy a# is, azokkal elleszel egy darabig, de jó kis dal

warning ez asszem könnyebb, csak gyorsabb a tempó

[ Szerkesztve ]

(#9933) BluEyes


BluEyes
őstag

Az a baj, hogy azoktól a csajoktól, akik egy gitár látványától pucsítanak be, a tripper meg a lapostetyó is sűrűbben jön össze. Úgyhogy csak óvatosan! :D

Íme egy remek nóta gyakorláshoz: Lynyrd Skynyrd - Simple Man
A zenekar első, 1973-ban megjelent lemezéről való, ez a lemez rajta van a "minden idők 500 legfontosabb rocklemeze" című listán, mely listát a kritikusok mellett nagynevű rockzenészek szavazatai alapján állította össze az egyik amerikai magazin.
Maga a dal három akkord szigorúan, C-G-Am (Eb-re hangolt gitárral), funkciójuk szerint I. - V. - VI.m Tessék megfejteni az akkordbontásokat, a kíséret szólamait, a gitárszólókat. Előtte ajánlott a C-dúr/A-moll skála áttekintése a 17. bundig.

Azért jó a tengerparton, mert ott csak 3 oldalról vesznek körbe hülyék.

(#10142) Eastman válasza sajtee (#10141) üzenetére


Eastman
őstag

Persze. Dúr, moll, pentaton (Blues is mehet). Katt ide!

Tudod, mindegyiket csak egyszer kell bevágni és eltolhatod őket a gitárnyakon. Tehát pl. a G dúrt kezded a 3. fekvésben az E húron. Az A dúr koppra ugyan az, csak az 5. fekvésben kezded. Ennyi. H dúr 7. fekvés, C dúr 8. , stb. Ujjrend, skála menete doszt ugyan az.

Major = dúr

Minor = moll

[ Szerkesztve ]

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#10144) Eastman válasza sajtee (#10143) üzenetére


Eastman
őstag

A kettő mehet párhuzamosan. Azért szeretem a linkelt oldalt mert. ...mindegy, kattints ott egy skálára és vidd az egeret a Pattern 1-re, 2-re, stb... Nagyon logikusan van összerakva.

Szerk: Milyen kvint? Itt egy C dúr: [link] Vidd az egeret a Pattern 1-re. Piros a kezdőhang (C) onnan indítsd a skálát és mehet oda-vissza. Ha már megy, gyakorold a Pattern 2-t ugyan úgy a piros hangról indítva. ...és így tovább. Ha már betanultad az egész nyakat, a Pattern 1-et indítsd az E húr 3. fekvéséből és az a G dúr skála, stb... Nagy falatnak tűnik, de csak egyszer kell megtanulni a dúr skálát és utána már el lehet tolni bárhová a nyakon. Transzponálni, szakkifejezéssel élve.

[ Szerkesztve ]

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#10156) Eastman válasza _seth_ (#10154) üzenetére


Eastman
őstag

Nice!

Akkordváltások és skálagyakorlások ezerrel! Aztán majd szépen ráál a kezed. TAB-ról én sosem tanultam. Ennek azért vannak hátrányai is, de ha megfigyeled a szólókon kívűl leginkább akkordbontásokról beszélünk a TABos számsorok esetében. Tehát egymást követő lefogott akkordokat fordít le számsorra a TAB - általában. Érdemes a kályhától, az akkordoktól és a váltásoktól indulni. Szóló pedig a skálán fut. Jobb, ha az egész elvét tanulod meg, gyakorolod be és nem a számsort magolod. Minden dúr hangnak, akkordnak van egy párhuzamos moll-ja:

C dúr --> A moll

D dúr --> H moll

E dúr --> Cisz moll (C#m)

F dúr --> D moll

G dúr --> E moll

A dúr --> Fisz moll (F#m)

H dúr --> Gisz moll (G#m)

A párokat játszd le egymás után. ;)

Csak azután olvasd tovább ezt a hsz-t, ha a váltásokat már begyakoroltad!

##############################################################

Nézzük, rakjuk egymásra a skálákat. Példa képpen legyen a C dúr --> A moll

Nézd csak: C --> Am

Hasonlítsd össze a két skálát, a sötétkék pontokat. Mit látsz? Koppra ugyan azokat a hangokat, ugyan azt a skálát használod csak máshonnan kezded játszani. C dúrt indítod a vastag E húr 8. bundjától, az A mollt pedig az E húr 5. bundjától. Vagy ahonnan akarod tetszés szerint a skála hangjain, a skála, a sötétkék pontok keretein belül. Tehát máris fele annyi skálát kell megtanulnod, hiszen dúr és párhuzamos mollja ugyan azokból a hangokból áll. Csak másik hangról indítasz.

Arra figyelj, hogy a magyar (és német) zenében H-t írunk és mondunk az A és C hang között. Angol és amerikai kottákban, tabokon, leírásokban, weboldalakon B-t használnak, ahogyan a linkek alatt is látod. Ezt nem árt megjegyezni.

Egy dal legutolsó hangja segít abban, hogy milyen hangnemben íródott, melyik skálát, melyik akkordokat kell használnod. Persze ez nem mindig van így, de a slágerekre, rádióban játszott dalokra ez általában igaz. Ha elindítasz egy zenét és közben az ujjaiddal a megfelelő skálán tekeregsz, rögtön ráérezhetsz a zamatára és egyből tiszta lesz a kép. ;)

Nézzük a pentaton skálát, az mégegyszerűbb.

Legyen itt a példa mondjuk F dúr --> D moll pentaton skála.

Nézd csak: F --> Dm Nem kicsit hasonlít egymásra a kettő, igaz? ...viszont nagyon. :) Ergo minden skálából csak egyet kell megtanulnod. Ha bemagoltad, már tudod a mollját is, úgy, hogy egyszerűen egy másik hangról indítasz. De az a csavar a történetben, hogy nem csak a párhuzamos mollját tanultad meg ezáltal, hanem már az összes hangnemben le tudod játszani a skálánkat, hiszen csak eltolod az egészet a gitárnyakon és adja magát a magasabb vagy mélyebb hangnem. Nézzük a példát:

F --> Dm pentatonról indultunk az előbb, igaz?

Menjünk magasabbra, itt egy G --> Em pentaton pár. Koppra ugyan az. Annyi, hogy ha G-ben játszod, akkor a 15. bundról indítasz, az a kezdőhang. Játssz le öt hangot (pentaton) csak a sötétkékkel jelölt pontokon a legvastagabb húrról indítva a G hangról (15.bund). Vidám, igaz? (mert dúr). Ha Em-ban játszod akkor a 12. bundról indítod a skálát. Játssz le öt hangot az Em-ról. Szomorkás (mert moll). Ennyi és nem több. :)

Menjünk mélyebbre, itt egy E --> C# m pentaton pár. Csöcsre ugyan az az ujjrend, csak más fekvésben játszod. E-t indítod a 12. bundtól, Ciszt indítod a 9. bundtól.

Játssz le most tíz hangot a E-ről indítva (12. bund)! Vidám. Azután játssz le tíz hangot az C#m-ról (9. bund). Szomorkás. Ennyi. :)

További dúr - moll párok:

Cisz (C#) --> Aisz moll (A#m)

Disz (D#) --> C moll (Cm)

Fisz (F#) --> Disz moll (D#m)

Gisz (G#) --> F moll (Fm)

Aisz (A#) --> G moll (Gm)

[ Módosította: 7 ]

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#10169) Eastman válasza _seth_ (#10158) üzenetére


Eastman
őstag

OK, figyeljetek, mert elírtam az egyik dúr - moll párt, nemsokára javítva lesz. Azt másold majd ki word-be! Szólok, majd ha javítva...

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#10406) sajtee


sajtee
senior tag

Beszarok :D Tök jól megy az F dúr barréval. Na, akkor Mennyország tourist :D

(#10411) Szten Márs válasza pc-user (#10410) üzenetére


Szten Márs
nagyúr

Hű, hát ezek igen elvetemülten néznek ki, a legtöbb jóva rosszabbul, mint a hagyományos barrés... :Y A legelső néz ki emészthetőnek. (Az itt mutatottaknak kb. a fele amúgy nem F-dúr, hanem valamely akkorfordítása.)

(#10844) Eastman válasza sajtee (#10843) üzenetére


Eastman
őstag

Az A Blues pentaton, ezt verd be!

A piros kezdőhangokról indulsz (A), kékek a Blues hangok (Blue notes), oda nyújtasz, feketével a skála egyéb hangjai. Csak a skála keretein belül maradj, egyenlőre más hangokat ne játsz bele. Tehát csak a piros, fekete és kék pöttyöket!

Ha így, részenként, fekvésenként már begyakoroltad, végigjátszhatod a nyakat*:


Mindig a pirosról indulsz és ugyanoda térsz vissza, vagy egy másik pirosig játszod a kört.

Tessék, erre lehet szólózni: Blues Backing track in A

Csak a skála hangjait használd! ;)

Ha az A Blues már megvan, jöhet mondjuk egy G Blues:

Koppra ugyan az a skála (amit már az A-nál megtanultál)*, csak mélyebbre, a nyakon gondolatban G-re csúsztatod az egészet! Teljesen logikus, tiszta matek. Figyeld a piros kezdőhangokat!

Mehet rá a szóló: Backing Track Blues in G

Bármilyen hangnemben kezdheted, csak told el gondolatban az egész skálát oda, arra a kezdőhangra, arra a bundra!

C Blues

D Blues

E Blues

F Blues

G Blues

A Blues

H Blues (A német és a magyar zenében, kottákban B helyett H-t írunk!)

C Blues

Körbe is értünk. Kérdezz, ha valami nem tiszta!

Minden skálánál, legyen az Dúr vagy Moll, Pentaton, Blues, Mixolid vagy bármilyen, ugyan az a logika! ...tehát egy hangnemben megtanusz egy skálát és az egészet bármelyik kezdőhangra áttolhatod, áttranszponálhatod!

Figyelj, mert amit fent vázoltam Neked, az csak a Blues pentaton skála!

Enjoy! :)

[ Szerkesztve ]

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#11518) sajtee


sajtee
senior tag

Ezt megpróbálom leszedni fülre, videóból.

Hát, nagy szám :D Van benne G-dúr, D-dúr, A-moll

[ Szerkesztve ]

(#11520) Eastman válasza sajtee (#11518) üzenetére


Eastman
őstag

Az az A moll, az nem C-dúr? :U

G, C, D? :U

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#12046) Szten Márs válasza sajtee (#12045) üzenetére


Szten Márs
nagyúr

Khmmm... az a helyzet, hogy B# pont annyira létezik az angol (!!) rendszerben, mint E#. Semennyire.
Így néz ki a kromatikus skála az angol rendszerben, a C-ről indulva, felfelé haladva, egy oktávnyit:
C - C# - D - D# - E - F - F# - G - G# - A - A# - B - C

Egy oktávban 12 félhangunk van. Most lényegtelen, hogy a diatonikus hangsorok ebből hét hangot használnak, és az alapnak számító C-dúr diatonikus hangsor hangjai azok a hangok, amiket Eastman említett. A lényeg az, hogy ez a 12 féle hangunk van. Ha az egyik hangra húzol egy nagytercet, majd arra egy kistercet, akkor az ebből a három hangból álló akkordot dúr akkordnak fogjuk hívni. Mondjuk ha a cisz hangra építed ezt a másik két hangot, akkor azt cisz-dúr akkordnak hívjuk és jelölhetjük C#-vel. De B#-re nem tudunk nagytercet építeni. Meg mást sem. Ugyanis ez a hang nem létezik.

Magyar nevezéktannál még lenne értelme a "bisznek", mert ha ilyen agyament módon akarnánk nevezni valamit, az egyenlő lenne a H-val, hiszen a B = Hb, így B# = H :DDD Tévedés ne essék, nem, nem jelöljük így. Ha nagyon akarjuk aiszisz lehet a H, szabályos így mondani, de az is csak és kizárólag kiegyenlített hangolásnál lesz H, semmilyen más hangolási rendszerben nem... Más hangolási rendszerben is létezik aiszisz, csak épp nem lesz egyenlő a H-val.

[ Szerkesztve ]

(#12049) Szten Márs válasza Eastman (#12047) üzenetére


Szten Márs
nagyúr

C D EF G A HC
♪#♪#♪♪#♪#♪#♪♪

Dó-ré-mi-fá-szó-lá-ti-dó. Könnyű az élet egy ilyen egyszerű rendszerben, C a dó és dóról kezdünk szolmizálni, gyönyör, alias C-dúr hangsor. :)

Ha érdekel valakit egy kis mögöttes tartalmom:
Vegyük észre, hogy a mi és a fá, valamint a ti és a dó között csak félhang a távolság, míg a többi között egész hangnyi. Ez sokat fog segíteni, ha nem a C lesz a dó, vagy ha épp nem dóról kell elkezdeni szolmizálni. Persze az is igaz, hogy nem mindig dó-ré-mí-fá-szó-lá-ti-dó a szolmizációs hangok listája, viszont a végződés sokat segít. Ha azt mondom, hogy lá-ti-dó-ré-mi-fá-szi-lá, akkor azt láthatjuk, hogy szó helyett szi van. És igen, ott is egy félhang jön egész helyett. (Szorgalmi kérdés: milyen hangsorról beszélünk, ha lánál kezdünk szolmizálni?) Mindenesetre a leggyakrabban használt dúr és természetes moll skáláknál marad a standard, jól megszokott szolmizációs hangkészletünk, nem kell kilépni a komfortzónából.
Érdemes a szolmizációs hangokat is bevonni a tanulásba, sokat segíthet, világosabbá tehetik a képet. :K

Szerk: Bocsi, Eastman, de most nem értek veled egyet. Azt mondod: "A B# az maga a C". De ha magyar nevezéktant használsz (és azt használsz), akkor nem mondhatod ezt, nem mondhatod hogy a B# az maga a C. Ha angolt használsz, akkor igen, magyarnál nem.

[ Módosította: CoolMan ]

(#12092) BluEyes válasza Szten Márs (#12081) üzenetére


BluEyes
őstag

A temperált-nem temperált hangszerek témaköre messzire visz, maradjunk szerintem a mi kis temperált játszóterünkön.
Nem biztos, hogy ugyanarról beszélgetünk. Nézzünk egy szélsőséges példát:

A hangnem legyen Hisz-dúr. A H-dúr előjegyzése 5#, a H#-dúré 5+7=12#
A dúr skála így indul: H# - C## - D##....
Ha jobban megvizsgáljuk a dolgot, kiderül, hogy tulajdonképpen a C-dúr hangnemet játszuk a C-dúr skála hangjaival (hiszen a H# = C, C## = D, és D## = E hang), ami a gyakorlatban így is van, kár vitatni. Ámde a zeneelmélet szerint ebben a hangnemben, skálában, az ebben a hangnemben írt zeneművekben, azok harmóniáiban (esetleg nagyon szélsőségesen "kortárs" darabokat kivéve) nincsen D hang. Megszólaltatjuk azt a hangot a gitáron, zongorán, amit alapesetben D-ként ismerünk, de az a hang ebben a hangnemben nem D, hanem C## névre hallgat.
A gyakorlatban persze mindegy, a hallgatóság se fog fellázadni :) De ha már elmélkedünk, tegyük helyesen.

Azért jó a tengerparton, mert ott csak 3 oldalról vesznek körbe hülyék.

(#12096) Szten Márs válasza BluEyes (#12092) üzenetére


Szten Márs
nagyúr

Még mindig nincs meg a lényeg, de lehet tényleg elbeszélünk egymás mellett. A 12 keresztes dúr skála meg fog egyezni a C-dúr skálával, hogy ha kiegyenlített hangolást használunk, de nem fog megegyezni, ha bármilyen más hangolást. Természetesen temperált hangszeren is lehetséges más hangolást használni, attól, hogy mostanság nem szokás. Azért hallgat nekünk más névre ez a D hang ebben a skálában (méghozzá C## névre), mert amikor megalkották ezeket a skálákat, akkor nem kiegyenlített hangolást használtak, így volt értelme külön C##-ről és D-ről beszélni. Két külön hangot jelölt! Sőt, most is van értelme, ha bármi más hangolást használunk és most is két különböző hangot jelöl, bármi más hangolás esetében! Igen, bármi más hangolás esetén más frekvenciájú hang fog szólni, ha C##-t játszunk és ha D-t. Csak és kizárólag ezért létezik C## a D mellett és nem hívjuk simán D-nek.

"(hiszen a H# = C, C## = D, és D## = E hang), ami a gyakorlatban így is van, kár vitatni"
Pedig vitatom. Vagy így van, vagy nincs így, hangolástól függ, lsd: fent.

"Ámde a zeneelmélet szerint ebben a hangnemben, skálában, az ebben a hangnemben írt zeneművekben, azok harmóniáiban (esetleg nagyon szélsőségesen "kortárs" darabokat kivéve) nincsen D hang."

Igen, meg nem. Máshogy jelöljük, ám ha egyenletesen temperált a rendszerünk, akkor a C## enharmonikus a D-vel. Van D-nk, csak álnéven. Tehát de, a zeneelmélet szerint ez esetben (!) van benne D hang, a zeneelmélet enharmónia címszava alatt lesz a megoldás, oda kell lapozni. Igen, ez is a zeneelmélet része. :) Mondok egy példát: van egy matematikafeladat, mégpedig az, hogy négyzetgyök négy meg három egyenlő valamivel. Én pedig azt mondom, hogy oké, akkot kettő meg három, az öt. Erre valaki azt mondja, hogy neeem, a matematika szerint ebben a feladatban nincs is az a szám, hogy kettő... dehogynem, a négyzetgyök négy. Hívhatjuk négyzetgyök négynek, vagy köbgyök nyolcnak, az attól még kettő lesz, akkor is, ha a fejünk tetejére állunk. Ismétlem, csak a kiegyenlített hangolástól eltérő hangolási rendszerek miatt van nekünk úgy jelölt hangunk, hogy C##. Ez ettől még a zeneelmélet szerint is D, ha ebben a hangolási rendszerben vagyunk és teljes nyugalommal írhatunk helyette D-t és a 12 keresztes skála helyett használhatunk olyat, aminél nincs előjegyzés. Mindez tehát csak és kizárólag kiegyenlített hangolásnál!

Ha nem kiegyenlítetten hangolunk, akkor nem egyenlő ez a 12 keresztes dúr skála a C-dúrral nem ugyanazokat a hangokat fogja tartalmazni.
Egyébként miféle szélsőséges kortárs darabokról beszélsz, amikben van D, pedig 12 keresztet használnak? Miért szélsőséges? És a legfontosabb kérdés: miért van bennük D? Ha van külön D, meg C## egyazon műben, akkor csak azért, mert olyan hangolást használunk, ahol nem egyenlőek és két különböző hangot jelölnek. Ez nem szélsőséges dolog.

Itt tényleg ott lehet a kavarodás, hogy nincsenek jól értelmezve az eltérő hangolások. Mivel manapság már tényleg szinte egyeduralkodó a kiegyenlített hangolás, nem is foglalkoznak túlságosan az ettől eltérő rendszerekkel, pedig enélkül nem lehet értelmezni ezt a témakört, és nem lehet értelmezni azt, hogy akkor most mi azonos, mi nem, miért van két neve, van értelme a két névnek, vagy nincs, miért és hogy léteznek ezek a hangok a zeneelméletben, stb... De ha már ennyit írtam erről, had kérdezzem meg, megvan ez a része a zeneelméletnek, hogy egyáltalán érthető legyen, amiről beszélek?

[ Szerkesztve ]

(#12116) izomhod válasza sajtee (#12101) üzenetére


izomhod
senior tag

a dont cry az elsők között volt nekem amit játszottam.
Alap akkordok bontva.
Asszem a moll d moll c dúr
A sweet child is talan cgd, meg a meg e, most telorol puskázni se tudok :)
Hallgasd meg a Sheryl Crow felét is, abban nincs annyi tekerés :)

(#12832) sajtee


sajtee
senior tag

Hmm..

A dúr skála alaphangja, ha minden igaz, a 8. fekvésben van. Szóval, hogy is van? (E húr)
7-8-10 ? Vagy 8-7-10?

(#12943) Eastman


Eastman
őstag

Nem is mondtam, hogy csütörtökön eljátszottam a dalom a családnak egy akusztikuson. Illetve csak pötyögtem miközben beszélgettek és rátértem közben a dalocskára. Unokatesóm mellettem ült és kérdezi, Te ez miez? Várj ne mond meg, kitalálom! Te, ez kinek a dala? Nem mondtam semmit csak mosolyogtam. Nagyon tetszett neki.

Monnnyuk nekem is tetszik. :) Néztem itt, hogy melyik skálán játszható el az akkordok egymásutánja alapján, de leginkább semelyiken. :D

Két Bebop skála jött rá találatként, de tuti, hogy nem Bebop a dal, mert semmi dinamizmus nincs benne. De ha mégis, akkor inkább a moll, az A-moll, mert lassúcska. Totál lassú. Viszont G dúr a vége amitől lehetne akár G skálán is, de mégsem G-n van. Érdekes.

Ma lejátszottam egy cimborámnak és tetszett neki is. Jó kis dal, szeretem. Igazi tél végi, tavasz eleji feeling, úgyhogy ma az Olvadás címet adtam neki. Kb egy éve csiszolgatom és valahogy nyáron nem is igazán jött be. Szomorkás dal, de nagy G-dúr oldással a végén. Tuti, hogy moll.

Kb. egy év múlva tél végén, olvadáskor feljátszom, addig még finomítok rajta. :)

[ Szerkesztve ]

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#13000) sajtee


sajtee
senior tag

Most értem haza gitárról.

Basszus, mennyien voltak hazafelé a pesti buszon.... Mindegy.

Azt mondta, amíg nem tudom a skálákat, addig felesleges is előre haladni, mert alap. Vettünk akkord transzportálásokat, megmutatta a pentaton dúr skálát, amit nem vágtam, picit mutatta a tapping-et is, bár azt nem adta anyagnak, de a slap-elést mondta, hogy gyakoroljam, illetve a skálákat továbbra is, mert az szar :D Az a baj, hogy nem folyamatos, vagy 1-2x igen, de valahol mindig lelassulok...

(#13009) sajtee válasza Plazmacucci (#13008) üzenetére


sajtee
senior tag

Jóvannahe'

Már megtanultam (kivéve a pentaton dúrt, azt nem vágtam), csak nem megy jól. A pentaton jól megy, a pentaton blues is egész jól, a dúr és a moll kell még.

Útvonal

Fórumok  »  Kultúra, művészet, média  »  Gitáros topic (kiemelt téma)
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.