2024. május 1., szerda

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Ryzen 3 1200 vs. Ryzen 5 1600AF

Úgy tűnik, a játékok világában a négymagos CPU-k korszaka lassan a végéhez közeledik. De mennyire?

[ ÚJ TESZT ]

Összefoglalás és konklúzió

Összefoglalni és elemezni bőven lesz mit - vágjunk is bele.

Összefoglalás - játékok

Korábbi tesztjeimben nemigen foglalkoztam magukkal a tesztalanyokkal a méréseken túl - most azonban szükségét érzem. Nem emlékszem ugyanis tesztre az elmúlt 12 évből, aminek az előkészítésével és méréseivel akárcsak feleennyit küszködtem volna. Ebben részben bűnös az AMD Adrenalin drivere, amelyben még a harmadik iterációra is bőven maradtak hibák, de alapvetően a fő gond magukkal a játékokkal van. A Rage 2-n és az F1 2015-ön kívül az összes játék botrányos töltési időkkel boldogított, ezek közül is kiemelkedik a Forza és a Metro - arra a korszakra emlékeztetnek, amikor a Commodore 64-est a kazettás egységgel használtuk, lemezegység mellett ugyanis a töltési idők megálltak 2 perc körül. Az explicit API-k használata egyébként is problémás volt - az 5 Vulkan / DirectX 12 játékból kettő rendesen működött, egy futott, de csak tesztelésre alkalmas, játékra nem, kettővel pedig képtelenség volt mérni. Alapvetően nem hiszem, hogy ezek a problémák mindenkinél egyforma mértékben jelentkeznek, de az is biztos, hogy a jelenlegi diverz PC-s piacra ezek a játékok nincsenek felkészülve, és az idő múlásával a helyzet nem javul, hanem romlik. Lévén nem vagyok időmilliomos, ezek a játékok hiába pislognak még 2 hónapig az XBox-os előfizetésen, egészen biztosan nem veszem elő még egyszer őket. Az pedig pláne biztos, hogy pénzt nem adok értük. Ha ez a készítőknek / kiadóknak jó...

Összefoglalás és elemzés - GPU-s beállítások

Visszatérve a számokhoz, íme a GPU-ra kihegyezett tesztek összesítése, a 7 játék méréseinek mértani közepével:

Ez a grafikon remekül összefoglalja, amit már több játéknál is megemlítettem - az RX 570-es mellé (single player játékra) alapvetően elég a Ryzen 3 1200-as. Egyes esetekben kell hozzá a gyors memória, és nem árt egy kis tuning, de így kicombosítva még High beállítások mellett sem igazán korlátozza az újabb játékokban a GPU-t.

Ugyanakkor, a politikából kölcsönvett kifejezéssel élve, az RX 570 körül 2019-ben elfogyott a levegő. Előtte többnyire még egészen jól elketyegett Full HD-ben Ultra vagy High beállításokkal - ezt mutatta a két 2018 végi tesztalanyunk is. Azonban mindhárom 2019-es játékban 50 FPS körüli átlagot és 40 FPS körüli minimumot produkál (tegyük fel, hogy a Metroban használható a DirectX 12), sőt, kettőben még a High beállításon is könnyíteni kellett egy kicsit ehhez - ez már bizony kevés, még FreeSync monitorral kombinálva is. Nincs persze ezen sok csodálkoznivaló, hiszen 3 éves kártyáról beszélünk, ami a megjelenésekor Tier 3B szinten indult - úgy tűnik, eddig tartott a szufla.

Összefoglalás és elemzés - CPU-s beállítások

A 7 játék CPU-s méréseinek mértani közepei így festenek:

Szép lépcsős grafikont kaptunk. Az egyes játékok eredményei ennél mutattak sokkal nagyobb és sokkal kisebb szórást is, de a részleteket elfedő összefoglalás jól mutatja a lényeget: az alapórajeles Ryzen 3 1200 alapórajeles memóriával meglehetősen lassú, a gyors memóriával párosított Ryzen 5 1600AF jelentősen gyorsabb. Ennek a különbségnek azonban jellemzően a felét ledolgozza az 1200-as tuningolása és a memória sebességének megemelése. Az összegzés azt mutatja, hogy ez a turbózás többnyire elég a 60 FPS-hez, de nem mindenhol - nézzük meg játékonként:
- Az F1 2015-ben rögtön kevés a 41.2 FPS minimum, itt azonban nem a CPU a bűnös, az 1600AF is csak 2.6 FPS-sel gyorsabb;
- Az Ashes-hez és a Metro-hoz kell a hatmagos a 60 FPS-hez legalább közelítő minimumokhoz;
- A többi négy játékban az 1200-as is hozza ezt a szintet, hiába gyorsabb jelentősen 1-2 helyen az 1600AF.

Vagyis, a tuningolt kis 1200-as igencsak szépen állja a sarat - annak ellenére, hogy amikor összehasonlítjuk az azonos memória-órajellel készült méréseket, akkor azt látjuk, hogy minden egyes játékban jelentett előrelépést a 6 mag, vagyis egyik tesztalanyunk sincs 4 magra "limitálva".

Pár szót érdemes még írni a memória szerepéről. Az 1200-asnak láthatóan hasznára vált a 40%-os gyorsítás, bár igazán csak akkor, amikor a CPU órajelét is megemeltük, önmagában 15-17% volt a maximum, amit tudott hozni, és azt sem mindenhol. Hasonlókat látunk az 1600AF-fel is - bár azt meg kell említeni, hogy helyenként még a CPU-orientált tesztekben is limitál az RX 570. Szóval teljesen biztos nem lehetek a következtetésben, de valószínűnek tartom, hogy az alapórajeles Ryzen 5 1600AF esetében jellemzően 10-20 százalékot tud hozni a 2133 MHz-ről 3000 MHz-re húzott memória. Egy kiadós tuning persze megint más kérdés :)

Konklúzió(k)

Azt gondolom, hogy a hatmagos CPU bevonásával teljessé vált a Ryzen 3 1200 és az RX 570 kivesézése, és így 2020 elején pár új dologra is fény derült.

Első konklúzió: az RX 570 és a hasonló teljesítményű kártyák a 2019-es és későbbi AAA játékokhoz már csak komoly kompromisszumokkal használhatók. Ahhoz, hogy High beállítások mellett meglegyen a 60 FPS-es átlag, minimum egy RX 580 kell, és akkor a minimumok még mindig 50 alatt vannak, amit a FreeSync sem igazán kompenzál. Ha közel 60 FPS-t akarunk minimumok terén is, akkor a GTX 1660 teljesítményszintjére van szükségünk, a GTX 1650S és az RX 5500 XT még beleférhet, de már kompromisszumos lehet. Ultra beállításhoz alaphangon a GTX 1660S jön képbe, ha pedig még valami kis jövőállóságot is szeretnénk, akkor már RTX 2060-ban vagy RX 5600 XT-ben kell gondolkodnunk, vagy inkább még feljebb. Nem fest éppen fényesen.

Második konklúzió: bármilyen meglepő, de a négymagos processzorok végnapja még mindig nem érkezett el, legalábbis single player játék terén. Láttuk, hogy a Ryzen 3 1200 tuningolva egész tűrhetően hozza a 60 FPS körüli értékeket - pedig ez a CPU még a 3.8GHz-es órajellel sem tartozik a leggyorsabb négymagos processzorok közé. Egy kigyúrtabb Intel i5, vagy bármelyik Hyperthreadinggel szerelt négymagos CPU kényelmesen elég lehet a 60-as minimum FPS megközelítéséhez / eléréséhez - láttuk a tesztek során, hogy az extra magok minden esetben hoztak extra teljesítményt. Megvallom, a teszt megkezdésekor nem erre az eredményre számítottam.

Harmadik konklúzió: az előzőekkel nyilván nem azt akarom mondani, hogy mindenki rohanjon négymagos CPU-t venni - viszont ha éppen az van a háznál, akkor felesleges kihajítani. Ellenben ha új CPU-t veszünk, akkor már érdemes egy több maggal felszerelt darabot választani. Jelenleg a Ryzen 5 1600 tűnik a legköltséghatékonyabb választásnak, de ez nyilván változhat.
Ámde mi van akkor, ha nincs annyi pénz, amiből az 1600-as kijön? Ebben az esetben még mindig megoldás lehet a Ryzen 3 1200 - feltéve, ha a tulaj hajlandó tuningolni, és gyors memóriát vesz mellé. A CPU a cikk írásának pillanatában éppen kissé megdrágult, úgyhogy nem kizárt, hogy ez az ajánlás a megjelenéskor már nem lesz igaz – mindenesetre, ha újonnan 18 ezer forintért szinte minden single játékban használható teljesítményt kapunk, 3 év garanciával, az egyáltalán nem rossz.

Kiegészítés: a fórumban folytatott eszmecserék alapján érdemesnek tartok egy dolgot pontosítani: a konklúzió nem arról szól, hogy egy húzott 1200-assal minden játék tökéletesen fog menni. A tesztben limitált számú játékot tudtam megnézni, és biztosan lehet a tesztelt játékokban is a teszteltnél vizsgáltnál CPU-igényesebb szakaszt találni. Valószínűleg itt-ott lesz egy-egy röccenés, ami többmagossal nem lenne, sőt, akár olyan is előfordulhat, hogy egy játék egyes szakaszokon bedől. A konklúzióm lényege annyi, hogy ezek az esetek továbbra is a kivétel kategóriába esnek, amikkel együtt lehet élni, ha nagyon szűk a keret. Ha viszont az igények nem kompromisszumkészek, akkor rá kell szánni a pénzt a hat, vagy esetleg nyolcmagos CPU-ra.

Itt tartunk tehát 2020. elején - jó CPU-t már régen lehetett ennyire olcsón venni, jó videokártyához viszont alaposan a zsebünkbe kell nyúlnunk. Alternatívaként ott van a beállítások alaposabb lebutítása - vagy a türelem, ami abban segít, hogy a 2018-2019-es játékokat akkor vegyük elő, amikor már az olcsóbb hardvereken is elfutnak. Tessék választani! :)

Azóta történt

Előzmények

  • Ryzen 3 1200 VS RX 570

    A Ryzen 3 1200 (vagy a hasonló i3-ak) nem elegendő egy RX 570 szintű VGA kihajtásához. Vagy mégis?

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.