Izlandi körutazás - 2. rész

Bevezetés, július 30.

Az alábbiakban egy 8 napos izlandi körutazás élménybeszámolójának második részét olvashatjátok.

Az első rész: [link]
A teljes színes-szagos vágatlan szélesvásznú írásom: [link]

Az útról készült képek itt tekinthetők meg: [link]
Napi bontásban:
[link]
[link]
stb, egészen day8-ig. nézzétek meg, megéri :)

A videók pedig itt: [link]

Hirdetés

Elkészült két slideshow is:
[link]
[link]

Folytatom tehát az 5. nappal.

Július 30.

Egilsstadir-Hrossaborg-Dettifoss-Asbyrgi-Hljodaklettar-Dettifoss-Selfoss-Namaskard-Myvatn

tracklog: [link]
képek: [link]
videó: [link]

Az ötödik napon újabb 140 km és a Herdubreid hegy jellegzetes formájának megpillantása után Hrossaborgir-hoz érkeztünk, innen indul az F88-as út az ország belsejébe, Askja felé. Dobbant egyet a szívem, amikor megláttam az útjelző táblát és azt a jelzést, hogy a felföld felé haladva a következő benzinkút 268km-re van. Aztán este megnéztem, hogy mégis milyen időjárás van arrafelé: 2fok, havas eső…

Askja felé...

Ezen a napon alapvetően a Jokulsa a Fjollum folyó mentén haladtunk, a keleti parton felfelé, a nyugati parton lefelé. Dettifoss állítólag Európa legnagyobb vízhozamú vízesése, óriási robajjal és intenzitással zuhan lefelé víz. Egészen a vízesés oldaláig le lehet sétálni. Bementünk az Asbyrgi kanyonba, ami egy U alakú, oldalt 100m magas sziklákkal övezett katlan, egyedi klímával és növényzettel. Kellemes 20 fok és napsütés volt, megnéztük a tavat, madarakat. Elég sok turista volt, ennek nem annyira örültem.

Dettifoss

Dél felé vettük az irányt az F862-n, lefordultunk a Hljodaklettar-nál, sajnos itt már 12 fok, szél, eső volt. Lementünk a folyó partjához, egészen különleges sziklákat, bazaltoszlopokat láttunk, sajnos eső közben. Persze mire egy bő óra mászkálás után visszamentünk az autóhoz, megjavult az idő. Kicsit máshogy képzeltem el ezt a helyet, kevésbé civilizáltan, ehhez képest rendes ösvények, a nevezetességek irányába mutató táblák voltak.

Megnéztük a Dettifoss-t még egyszer, a nyugati oldalról, majd Selfoss vízesést is, volt már 6 óra mire a
Myvatn tó közelébe értünk.

Hljodaklettar-nál

Dettifoss nyugatról

Megálltunk a Namaskard nevű geotermikus területen, ahol bugyogó iszap, füstölgő sárkupacok, és nem utolsó sorban kemény záptojásszag fogadott. Hirtelen kisütött a nap, körbe azért megmaradtaka sűrű felhők, szóval fotózáshoz nagyon-nagyon jó körülmények voltak. A szállásunk közvetlenül a Myvatn tó mellett volt, egy igencsak alapszintű 4 személyes faházikó. Este kirúgtunk a hámból, illetve MZ meghívott minket vacsorára, rég ettünk ilyen komplett fogást.

Namaskard

Július 31.

Július 31.

Myvatn-Leirhnjukur-Viti-Grotagja-Hverfjall-Dimmuborgir-Höfdi-Godafoss

tracklog: [link]
képek: [link]
videó: [link]

Reggel nem kellett összepakolni, a Myvatn körüli látnivalókat vettük sorra, a szállás ugyanott volt. A Leirhnjukur lávamezővel kezdtük, ami egészen friss, a Krafla 1984-es kitörésének eredménye. Színes hegyek között fekete, itt-ott még füstölgő lávamezőket jártunk be. Az átmenetes ND szűrő itt baromira jól jött. Megnéztük a Viti krátertavat, gondolom a felhők miatt, de messze nem volt olyan mutatós, mint ahogy fényképeken láttam. Grotagja egyrészt egy barlangi meleg vizű tó, másrészt felette egy méretes hasadék is található.

Leirhnjukur

Grotagja barlangtó

Tovább haladtunk a Hverfjall kráterhez, napsütés hiányában a nagy szürke hegytömeg nem volt igazán látványos, de azért felmásztunk a kráterpereméig. Megnéztük a Dimmuborgir lávamezőt, érdekes sziklaalakzatok maradtak vissza egy 2000 évvel ezelőtti lávafolyásból, csak sajnos 0 napsütésen nem volt igazán mutatós. A Myvatn tavat délről megkerültük, felmásztunk a Höfdi sziklához, ahonnan szép kilátás nyílott.

Hverfjall

Dimmuborgir - Kirkjan

Mivel még csak délután 3 volt, elmentünk a Godafoss vízeséshez, a következő napi egyik programpontot előrehozva. A nap sajnos pont szembe sütött, már amennyire sütött, ettől függetlenül szép volt a látvány.

Godafoss

Az utolsó 2 nap

Augusztus 1.

Myvatn-Akureyri-Hvitserkur-Hraunfossar-Fitjar

tracklog: [link]
képek: [link]
videó: [link]

A mai nap javarészt az autóban ülésről szólt, az északkeleti Myvatn-tól a Reykjavik előtti szállásunkig kellett eljutni. Órákon át haladtunk kopár hegyek között, az idő egészen jó volt. Akureyri várost is érintettük, ami az ország második legnagyobb települése, de csak az maradt meg bennem, hogy 6 nap után itt találkoztunk először közlekedési lámpával. Már dél is elmúlt, mire a Hvitserkur tengerparti sziklához érkeztünk, itt le is másztunk a meredek sziklaoldalon a tengerhez és láttunk egy szép patakot, narancssárga és vörös kavicsokkal a medrében.

Hvitserkur

További pár óra autókázás, közte pár kilométer csapnivaló minőségű út után a Hraunfossar vízeséshez érkeztünk, ami teljesen más, mint az eddig felkeresett vízesések, ugyanis nem egyetlen helyről hull alá a víz, hanem egy lávamezőről, több mint száz méter szélességben folyik bele oldalról egy folyóba. A víz érdekes világoskék színű. Még lenyomtuk úgy 150 kilométert, átmentünk egy tengeralatti alagúton, mire estére megérkeztünk a szálláshelyre.

Hraunfossar
[link]

Augusztus 2.

Fitjar-Reykjavik-Seltun-Krysuvik-Kék Laguna-Grindavik-Keflavik

track log: [link]
képek: [link]
videó: [link]

Az utolsó nap, afféle levezetés. A délelőttöt Reykjavikban töltöttük, annak ellenére, hogy a nyár, és egyben a turistaszezon közepén voltunk, szinte kihalt volt a város. Reggel 9-kor a Hallgrimskirkja előtti tér teljesen üres volt – ez persze fotós szemmel egyáltalán nem baj. Maga a templom kívülről nézve szerintem nagyon mutatós, egyedi, belülről teljesen puritán, minimál berendezéssel bír. Császkáltunk a Laugavegur bevásárló utcán, letudva a kötelező szuvenír boltokat, majd kisétáltunk a tengerpartra a Sun Voyager nevű hajószoborhoz.

Hallgrimmskirkja

Sun Voyager

További bóklászás után elhagytuk a megapoliszt és a Seltun nevű geotermikus területhez hajtottunk. Ez méretre lényegesen kisebb, mint a Namaskard, de ugyanúgy érdekes volt, nem éreztem ismétlésnek. Kimentünk a tengerparthoz Krysuvik szikláinál egy borzalmas minőségű úton, mintha a világ végére érkeztünk volna. Megnéztük a Kék Lagúnát, ami egy természetes meleg vizű fürdő, szép világoskék színe van a víznek. Nem fürödtünk meg benne, meleg vizes fürdő van nálunk is :)

Seltun

Kék Laguna

Az időjárás közben szép naposra fordult, így az ország délnyugati csücskénél is kimentünk a tengerhez, a változatosság kedvéért megnéztünk még egy geotermikus területet, méltó és kellemes utolsó mozzanata volt az útnak.

Világítótorony

Reykjanesviti

Este leadtuk az autót, aztán már csak egy 4 órás repülőút Bécsig, egy 50 perces Bécs-Mosonmagyaróvár autókázás, várakozás, majd másfél óra vonatút várt rám, mire reggel 10-re hullafáradtan hazaértem.

GYIK

GYIK

Mikor menjünk?
Első alkalommal úgy gondolom, nyáron érdemes. Na nem a nyári "meleg" miatt, hanem leginkább azért, mert rengeteg hegyi út júniusban, vagy akár csak júliusban lesz elérhető, és számomra az ezeken keresztül elérhető helyek adják Izland vonzerejének nagy részét. Így tehát a július második fele-augusztus tűnik ideálisnak. Később már romlik az időjárás és a nappalok sem olyan vonzóan hosszúak.

Milyen az időjárás?
Izzadni csak hegymászásnál tudtunk. Amúgy július-augusztusban napközben 10-20 fokos csúcshőmérsékletre (a 20 fok már az extrém felső határ közelében van) lehet számítani, de alapvetően teljesen kiszámíthatatlan az időjárás. A napsütés, a csapadék, a szél gyorsan képes változni, szóval érdemes megfelelő ruházattal készülni: sapka, esőálló túracipő, esőálló kabát, alatta réteges öltözet és esőálló nadrág sem árt.

Hová menjünk?
Számomra Izland a természeti látnivalókról szól, ezekért érdemes útnak indulni. Nem templomokért meg múzeumokért, az van máshol is, szebb, jobb, nagyobb. És ha már útnak indul az ember, ne ragadjon meg a hosszú hétvégés, fővárosból induló, csak a nagyon kommersz helyeket felkereső csillagtúráknál. Ezért felesleges ilyen messzire menni és ennyi pénzt költeni. 1 bő hét alatt az 1-es út mentén körbe lehet menni, de persze kétszer ennyi időt is el tudtam volna ott tölteni, lassabb tempóban, több letérővel. A látnivalók meg tényleg adják magukat, csak ki kell nyitni a szemünket, és az 1-es út mentén haladni. Meg persze elolvasni a blogomat :)

Hová ne menjünk?
Nem árt észben tartani, hogy az általunk bérelt autó milyen utakra hajthat rá (a kölcsönző cég mit enged), egy átlagos személyautó pl. az F jelzésű utakra egyáltalán nem. Ha terepjárót bérlünk, mehetünk bárhová, jogilag, bár nem árt elolvasni a szerződési feltételeket, pl. folyón átkelésnél bekövetkező kárra a biztosítás nem érvényes. A folyón átkelés természetesen nem a hídon való átkelést jelenti, hanem amikor vízbe mártjuk a járgányt... Alap igazság tehát, hogy F utakra csak négykerék meghajtású, a szokásosnál "padlómagasabb" autóval lehet ráhajtani, de F jelölésű utak között is óriási különbségek vannak, a talaj milyensége (föld, kavics, kő, homok) és főleg az útba eső, híd nélkül abszolválandó folyók, vizek alapján.

Autóbérlés
Ha már szóba került... számomra hamar világossá vált, hogy terepjárót kell bérelni. Átrágtam magam vagy 10 cég kínálatán, mire megtaláltam ezt: http://www.iceland-car-rental.com/. Nyugodtan merem őket ajánlani, mert olcsóbb volt mint a több ajánlat és bár nem vadiúj autót kaptunk, de a célnak tökéletesen megfelelt. Nem trükköztek a transzfer költségekkel meg az ilyen-olyan opcionális biztosításokkal, nagyon korrekt áron kínálták a Nissan Terrano-t, ami ha nem is Land Rover, de nem is Suzuki Vitara, tehát egy korrekt terepjáró.

Hol szálljunk meg?
Ezzel sakkoztam a legtöbbet: az útvonalhoz passzoló, megfelelő árú és minőségű szálláshelyek felkutatása. A Google Earth és - mily meglepő - maga a Google volt segítségemre, tök egyszerű keresési szavakkal előbb-utóbb eredményre jutottam. Mindenhol magával a szállásadóval vettem fel a kapcsolatot, nem ilyenolyan utazási irodákkal vagy internetes foglalókkal, hamar rájöttem, hogy csak lassítják, neadjisten drágítják a folyamatot.

Pénz, pénz, pénz
Izland drága ország. Nem kicsit, nagyon. Ha boltban vásárolunk, az élelmiszerek ára még elfogadható, kb 2x-ese az itthoninak, de egy éttermi ebéd/vacsora már hajmeresztő számlát tud eredményezni. Mi azt a taktikát folytattuk, hogy jól bekajáltunk a szálláshelyen adott reggeliből, ebédre helyben rögtönzött szalámis-májkrémes szendvicseket meg édességet ettünk, vacsorára ahol lehetett, főztünk otthonról hozott leves(por)t vagy tésztát. Ahol nem volt konyhasarok, hát befizettünk vacsorára, hogy valami meleg is legyen bennünk.
A szállásköltség magas, de elfogadható, 30-50 EUR/fő/éjszaka, beleértve a reggelit. Ennyi pénzért bed and breakfast jellegű, tehát egyszerűen berendezett, de tiszta szobát kapunk. Saját fürdőszoba helyett többnyire a "shared bathroom" opciót választottuk, ezzel 30%-ot simán lehet spórolni.

Hasznos linkek
http://www.road.is/ - utak állapota, időjárás, webkamerák
en.ja.is/kort - nagyon részletes térkép
http://www.osm.org/ - ez is térkép, sokkal részletesebb mint a Google Maps, még a túrautak is látszódnak
www.loftmyndir.is/k/kortasja.asp?client=vatnajokull - szintén térkép, részletes műholdképekkel, de csak az ország egy részéről
http://www.freeweb.hu/arnys/utazas/utleiras.htm - magyar nyelvű leírás 2 terepjárós-sátrazós Izland körútról
http://www.isafold.de/ - ez a faszi egyedül, gyalog bejárta az egész Felföldet (persze nem egy menetben), ahol a madár sem jár, elképesztő, riszpekt neki!
Ezeken felül nem fogok más oldalt ajánlani, csak annyit írok, hogy Google, Google Earth, Youtube.

Azóta történt

Előzmények