Gwent

A Gwent mini kártyajáték olyan mint a politika, csak őszintébb - Sigismund Dijkstra.

Bevezetés, szabályok

A Gwent a Witcher 3 – Wild Hunt játékban szereplő minijáték. Az első két részben szereplő, mókás, de meglehetősen primitív kockapókert váltotta le, mint az aktuális szerencsejáték, és Geralt új szenvedélye. Egy stratégiai kártyajátékról van szó, melyben a szerencsén kívül számít a játékos taktikai érzéke, paklijának összeállítása is, vagyis ahhoz, hogy jók legyünk benne, jóval több energiát kell belefektetnünk, mint anno a kockázásba.

Az egyébként kiváló magyarítás ellenére van, akinek problémát okozott a játék elsajátítása, vagy csak nem jött át a feeling, így gondoltam, elkészítem ezt az összefoglalót, melyben lesz szó a játék szabályairól, az egyes kártyákról, stratégiákról, és tippekről a gyűjtögetéshez.

Szabályok: a Gwentet két játékos játssza. Minkét játékos két életponttal rendelkezik (amit itt kristályok szimbolizálnak), értelemszerűen az veszít, aki előbb veszti el az életpontjait. Mindkét játékos a játék elején választott paklijából kap 10 kártyát, illetve a játék elején ebből cserélhet kettőt. Majd felváltva elhelyezik a kártyáikat a mezőn, amikért pontokat kaphatnak. Egy kör addig tart, amíg mindkét játékos nem passzol (önszántából úgy dönt, nem rak több kártyát az adott körben, vagy elfogynak a felhasználható kártyái), akinek a kör végén több pontja van, nyer.

A kör végén a felhasznált kártyák nem kerülnek vissza a pakliba, hanem egy külön kupacban gyűlnek, ezeket csak bizonyos különleges esetekben használhatjuk fel újra. Egy parti két vagy három körből áll, attól függően, hogy 2-0, vagy 2-1 arányban győz az egyik fél.

4 fajta paklit gyűjthetünk és használhatunk, ezek egy-egy frakciót jelképeznek a játék világából: az Északi Királyságok (Northern Realms), a Nilfgaardi Birodalom (Nilfgaard), a Scoia’tel, és a Szörnyek (Monsters). Mindegyik frakciónak van egy egyedi bónusza – az Északi Királyságokkal játszva egy győztes kör után kapunk egy kártyát a pakliból, Nilfgaarddal automatikusan megnyerjük a döntetlen köröket, a Scoia’telnél eldönthetjük, melyik játékos kezdje az adott kört, míg a szörnyeknél minden kör végén egy véletlenszerű saját kártyánk a táblán marad.
Továbbá minden paklihoz választható egy Vezér kártya (frakciónként 4 darab, de ezeket be kell szereznünk, alapból csak egyet kapunk), amit a parti alatt egyszer használhatunk.

Kártyák, Képességek

Alapvetően kétféle kártya van – egységek, melyek pontértéket képviselnek, illetve speciális kártyák.

Az egység kártyák több szempontból csoportosíthatók:

Fegyvernem – az egységek három fegyvernemhez tartozhatnak, közelharci, távolsági, és ostrom, ezek egy-egy sorban helyezkednek el a táblán.
Hovatartozás – az egységek tartozhatnak frakcióhoz, ez esetben csak az adott pakliban használhatók, de lehetnek semlegesek, ez esetben, több pakliban is használhatók.
Képesség – a kártyák egy része csak pontértékkel rendelkezik, azonban vannak olyan egységek is, amik a pont mellett valamilyen különleges képességgel is rendelkeznek (ezekről később részletesen is lesz szó).
Hős kártyák – a normál egységek mellett vannak hős kártyák is (a számértékük arannyal van körbefuttatva), amik a magas pontszámaik mellett annyi extrával bírnak, hogy a speciális kártyák hatásai rájuk nem érvényesek. Sem a negatív, sem a pozitív hatások, ezt nem árt észben tartani!

Most nézzük a speciális kártyákat:

Dermesztő fagy (Biting frost) – minden közelharci egység pontértékét 1-re csökkenti le (kivétel a hősökét, ahogy a többi időjárás kártya sem érvényes rájuk). Azonban a további bónuszok érvényesülhetnek (Parancsnoki kürt, Szoros kötelék, stb.). Fontos észben tartani, hogy nem csak az ellenfél egységeire hat, hanem a sajátjainkra is.
Átláthatatlan köd (Impenetrable fog) – minden távolsági egység pontértékét 1-re csökkenti le. Ezen felül ugyan az érvényes rá, mint a fagyra.
Felhőszakadás (Torrential rain) – minden ostrom egység pontértékét 1-re csökkenti le. Ezen felül ugyanaz érvényes rá, mint a másik két időjárás kártyára.
Tiszta idő (Clear weather) – Semlegesíti az aktív időjárás kártyákat.
Parancsnoki kürt (Commander’s horn) – az általunk kiválasztott sorban megduplázza az összes nem-hős kártya pontértékét.
Álca (Decoy) – az általunk kiválasztott kártyát a saját oldalunkról visszatehetjük az elérhető kártyáink közé. Hősökre nem használható.
Felperzselés (Scorch) – a legerősebb kártyát/kártyákat leveszi a tábláról. Az erősségnél a pontértéket veszi figyelembe, és minden, az aktuálisan legmagasabb pontértékkel rendelkező kártyát leveszi a tábláról (függetlenül attól, hogy melyik játékosé). Hősöket nem vesz le, és az ő pontértéküket nem veszi figyelembe.

Egységek különleges képességei:
(segítségképp linkeltem mindegyik képességhez egy megfelelő kártyát, a képesség piktogramja a kártya közepén lévő fehér körben látható)

Tűzvihar (Scorch - close combat) – ezzel a képességgel csak Villentretenmerth nevű semleges egység kártya rendelkezik, ez a Felperzselés egy specifikus változata. Ha az ellenfél közelharci egységeinek összértéke nagyobb, mint 10, leveszi a legnagyobb pontértékű közelharci egységet/egységeket. Tehát ha az ellenfélnek van fenn egy 5 pontos, és két 6 pontos közelharci kártyája, a két 6 pontos kártyát veszi le tőle. A sima Felperzselés kártyával ellentétben ennek nincs semmilyen lehetséges hatása a játékosra.

Parancsnoki kürt (Commander’s horn)Dandelion rendelkezik egy Parancsnoki kürt képességgel, ami ugyanazt csinálja, mint a sima kártya, de csak a közelharci egységekre, és Dandelion pontszámát nem duplázza. Dandelion mellett nem használhatunk az adott sorra Parancsnoki kürt kártyát, szóval négyszerezni nem tudunk sajnos.

Fürge (Agile) – az ilyen képességgel rendelkező egységnél mi dönthetjük el, hogy közelharci, vagy távolsági egységek közé tesszük.

Szemle (Muster) – használatnál automatikusan kiveszi a pakliból az összes, azonos nevű kártyát, és felrakja a táblára. Fontos részlet, hogy a pakliban lévő (tehát a már kihúzott, és a még nem kihúzott, de nem felhasznált) kártyák közül veszi ki a többi kártyát, a már felhasznált kártyák közül nem! Ezt tartsuk észben, sem álcával lehozva, sem orvossal visszahozva nem aktiválható újra a Szemle képesség.

Orvos (Medic) – a már felhasznált kártyák közül választhatunk ki egyet, ami visszakerül a táblára. Működik a medic-ek egymásba fűzése, vagyis egy mediccel, ha visszahozunk egy másik medicet, azzal még egy kártyát visszahozhatunk.

Szoros kötelék (Tight bond) – a „Szoros kötelékkel” rendelkező, azonos kártyák egymás mellé helyezve megduplázzák az értéküket. Három azonos kártya mellet háromszorosra nő az egyes kártyák értéke.

Harci kedv emelése (Morale Boost) – az adott sorban az összes nem hős kártya értékét 1-gyel növeli, de a saját értékén nem változtat.

Kém (Spy) – a kém kártyát az ellenfél oldalára tehetjük fel, és pontértékével az ellenfél pontszámába számít bele, azonban cserébe húzunk két véletlenszerűen választott kártyát a paklinkból. Az ellenfél által hozzánk rakott kémet a következő körben Orvos kártyával felhasználhatjuk, vagy álcával levehetjük és már az adott körben használhatjuk az ellenféllel szemben.

Stratégiák

Az egyes frakciók tulajdonságairól, taktikák velük és ellenük.

Északi Királyságok

Erősségek: nagyon jó kémek, van orvos, szoros kötelék, erős ostrom kártyák. A játék elején ezt a paklit lehet a legkönnyebben felépíteni.
Gyengeségek: nincs szemle kártya, felhőszakadásra és felperzselésre érzékeny.
Stratégia vele: kémeket, orvosokat használjuk serényen, vezér kártyának pedig érdemes azt választani, ami az ostromgépek erejét duplázza (gyakorlatilag egy ingyen Parancsnoki kürt). Nem árt, ha van nálunk Tiszta idő kártya.
Stratégia ellene: legyen nálunk álca és/vagy orvos, hogy a hozzánk pakolt kémeit visszatehessük az ellenfélhez, és kiegyenlítsük a kártyák számát. Nem árt, ha van felhőszakadás kártyánk az ostromgépei ellen.

Nilfgaard

Erősségek: Nem-hős kártyái között is van magas pontértékkel rendelkező. Kiegyensúlyozott. Van orvos, és vannak kémek…
Gyengeségek: …amik sajnos nem kifejezetten jók (magas pontérték, amivel az ellenfelet erősítjük). Nincs szemle. Átlagos minden fronton, sehol sem túl gyenge, de sehol sem kiemelkedő.
Stratégia vele: hasonló az északiakhoz, használjuk a kémeket és orvosokat. Érdemes azt a vezérkártyát használni, ami letiltja az ellenfél vezérkártyáját.
Stratégia ellene: a felperzselés és az időjárás kártyák nagyon hasznosak lehetnek a magas pontértékű kártyái ellen.

Scoia’tel
Erősségek: a fürge egységek miatt az időjárás kártyákra kevésbé érzékeny (felhőszakadásra egyáltalán nem), erős távolsági egységek, vannak orvosok, van szemle.
Gyengeségek: nincsenek kémek, se ostrom egységek, köd és felperzselés nagyon bánthatja.
Stratégia vele: építsünk arra, amiben erősek vagyunk, ezek a távolsági egységek, ezért nem árt, ha van nálunk tiszta idő, köd ellen, illetve azt a parancsnokot választjuk, aki a távolsági egységek erejét tudja duplázni. Szemle képességgel rendelkező egységekből lehetőleg fajtánként max. 1 legyen a kihúzott kártyák között.
Stratégia ellene: Dermesztő fagy és/vagy felhőszakadás nem árt, felperzselés is jól jöhet, vagy kémekkel szerezzünk kártyaelőnyt vele szemben, és passzoljunk, ha ellőtte az erősebb kártyáit.

Szörnyek

Erősségek: szemle, szemle és szemle. A legtöbb partit puszta túlerővel lehet megnyerni. Jó leosztással nagyon-nagyon erős tud lenni (volt már velük 150+ pontos köröm is).
Gyengeségek: se kémek, se orvos. Dermesztő fagyra rettentő érzékeny, ahogy a felperzselés is nagyon fájóan tudja gyengíteni. Távolsági és ostrom egységei alig vannak. Csak majdnem teljesen kigyűjtött paklival erős (az összes szemle kártya kell).

Stratégia vele: a szemle képességű egységekből fajtánként lehetőleg egyet tartsunk a pakliban, ezen kívül jó, ha van Tiszta idő, amivel a minket nagyon visszavető fagy ellen védekezhetünk. Igyekezzünk nem ellőni minden szemle egységet ellőni egy körben, hanem beosztani őket az egész parti során. Érdemes azt a vezérkártyát használni, ami a közelharci egységeink erejét duplázza.
Stratégia ellene: hasonló, mint a Scoia’tel ellen, próbáljunk kémekkel kártyaelőnybe jutni, és okosan passzolni, ha az ellenfél felpakolta a szemle egységeit. Fagy nagyon jól jön ellene, bár a szemlével lehívható rettentő sok kártyája miatt még akkor is nehéz dolgunk lehet, ha sikerül lefagyasztani.

Általános tippek

Az időjárás kártyákat okosan használjuk. Ne feledjük, hogy a saját egységeinkre is hatással lehetnek. Ergo, ha olyan leosztást kaptunk, amiben erősek a közelharci egységeink, akkor nem okos dolog dermesztő fagy kártyát használni. A Tiszta idő kártyánál is figyeljünk rá, nehogy végeredményben az ellenfelet erősítsük a felhasználásával.

Az álca kártyát valószínűleg többen nem kedvelik, pedig bizonyos helyzetekben nagyon jól tud jönni. Legjobb felhasználásai: ellenséges kémeket leszedni vele, és visszatenni az ellenfélhez, orvost leszedni, és újra felhasználni, illetve elbukott körből menteni a menthetőt, és lehozni vele a legerősebb kártyánkat.

Leosztásnál általában nem érdemes 2-3 speciális kártyánál többet benn tartani, mert egységek nélkül nem megyünk velük sokra. Ugyanígy, nem feltétlen érdemes sok hőskártyát benn hagyni, mert bár erősek, és időjárásra nem érzékenyek, ugyanúgy a pontduplázás sem hat rájuk.

Felperzselésnél nagyon figyeljünk rá, hogy nehogy magunkat szívassuk meg: a kártya megnézi, melyik a legnagyobb pontértékű kártya a táblán, és az összes, azonos pontértékű kártyát leveszi a tábláról! Tehát a sajátjainkat is, ha van ilyen! Az ellenfél előszeretettel használja szoros kötelékes, vagy szemlés egységek ellen, ezzel igen nagy károkat okozva, erre készüljünk fel lelkiekben (nagyon tipikus, hogy ő pont akkor nyomja el, amikor te beraktad a két szoros kötelékes ballisztát és még rá is nyomtad a duplázást… ouch!).

Okosan passzoljunk, például ha kártyaelőnybe kerültünk a további körre/körökre, vagy ha az ellenfél olyan durva előnybe került (pl. szörny lehívta az összes szemlés kártyáját), amit sehogy, vagy csak az összes kártyánk felhasználásával tudnánk überelni. Ha az első kört elpasszoljuk, a gépnek jó szokása a második körben mindössze egy kártyát lerakni, majd passzolni, ilyenkor értelemszerűen törekedjünk arra, hogy minimális kártya felhasználásával húzzuk be az adott kört (elég, ha 1-2 pontot verünk csak rá).

Ha összefutunk egy nagyon jó paklival rendelkező ellenfélbe, ne csüggedjünk, ha nem megy elsőre. 1 aranyért hívjuk ki, mondhatni tét nélkül, és játszunk addig, amíg nem jön egy jó leosztásunk. Vagy ha végképp nem megy, térjünk vissza később, erősebb paklival. Vagy próbáljuk meg egy másik frakció paklijával, hátha úgy sikerül.

Az utolsó oldalon útravalónak a kártyák gyűjtéséről írnék pár tanácsot.

Szerezd meg hát mind!

Ugyan a Gwent elsősorban szerencsejáték, és stratégiai játék, talán legfontosabb eleme a kártyák összegyűjtése és a pakli összeállítása. Elvégre is, ha csupa jó kártyánk van, akkor nem jöhet rossz leosztás. Ehhez néhány aranyszabály.

Minden árusnak nézzük meg az áruit, és vegyünk meg minden kártyát, amit csak látunk. Gondolkodás nélkül. Pénzünk úgyis van bőven, és az árusoknál található kártyák egyébként sem kerülnek sokba. Sima árusoknál és craftsmaneknél ritkán, kocsmárosoknál gyakran találunk eladó kártyákat.

Minden árussal játszunk, akivel lehet, akár több nekifutásra is, ha nem győzünk elsőre. Sztori karaktereknél, ha feljön a lehetőség, szintén egyből csapjunk le rá, mert nekik jó szokásuk elérhetetlenné válni/meghalni a történet előrehaladtával. Küldetéseknél, ha feljön a Gwent, szintén ne habozzunk, ha kell, töltsük vissza a mentést, amíg nem nyerünk.

Ha a játék legelejétől szorgosan gyűjtögetjük a kártyákat, mire a sztoriban eljutunk ezekhez a részekhez, nem lesz probléma 1-2 nekifutásra lenyomni az ellenfeleket. Mindig, ha új helyre megyünk, új karakterekkel találkozunk, keressük a lehetőséget a vásárlásra és a játékra, és a Gwenthez kapcsolódó missziókat minél előbb teljesítsük.

Minden árustól és karaktertől egy kártya nyerhető. Az elnyerhető különleges kártyákról és a lehetséges játékosokról több lista is van az interneten (pl itt), néhány szereplőt/helyzetet azonban kiemelnék, amiket nagyon könnyű elszalasztani. Mivel sztori karakterekről és küldetésekről lesz szó, a következő rész ERŐSEN SPOILERES, ezért csak az olvasson tovább, aki már egyszer végigtolta a játékot, vagy kellően elkötelezett a Gwent iránt, hogy néhány spoiler ne zavarja meg. :)

A kocsmáros White Orchardban – a Griff megölése előtt vegyük meg a kártyákat tőle, mert később eltűnik.
Update: valamelyik patch után elvileg elérhetőek a kártyái, azonban érdemes erre nem hagyatkozni és rögtön megvenni tőle mindent.

Nilfgaardi fickó Vizimában – nekem meggyőződésem, hogy ő azért került be a játékba, hogy a lehető leghamarabb elvegye a nem eléggé elhivatott játékosok kedvét a Gwenttől, örökre. Ahhoz képest, hogy a történetben mennyire korán találkozunk vele, nagyon erős paklival rendelkezik, és nagyon szerencsés osztás kell hozzá, hogy már akkor megverhessük, mikor először összefutunk vele. Nem szabad azonban elkeseredni, ha nem sikerül, menjünk a világba, fedezzünk fel, gyűjtögessünk, majd megerősödve térjünk vissza és nyerjük el a kártyáját, ne feledkezzünk meg róla!

A Véres Báró – azelőtt verjük meg, hogy elkezdjük a Return to Crookbag Bog küldetést.

Zoltan Chivay – vele többször összefutunk ugyan, de a Gwent – Old pals küldetés csak akkor kapcsol be, ha nála rákérdezünk a játékra, és a többi játékos nevét akkor tudjuk meg, ha őt már megvertük. Ezt megtehetjük a Broken Flowers küldetés alatt.

Sigismund Dijkstra – a Radovid elleni merénylet után (Reason of State küldetés végén) meghal, ha a temeriai cimboráink oldalára állunk. Szerencsére a sztoriban sokszor találkozunk vele, így sok lehetőségünk lesz játszani vele.

Vernon Roche – a Radovid elleni merénylet után meghal, ha nem állítjuk meg Dijkstrát. Szerencsére ő is könnyen elérhető a partizánok táborában és a sztoriban is többször összefutunk vele.

Thaler – na, őt viszont sokkal könnyebb elszalasztani, mert ő is meghal, ha a merénylet után Dijkstrát választjuk, emellett nagyon kevésszer találkozunk vele. A legjobb alkalom a Deadly Plot küldetés után közvetlenül felkérni játszani, miután elkísértük a trollok barlangjából.

Gwent bajnokság a Vegelbund rezidencián – ez csak Triss Matter of Life and Death mellékküldetésében érhető el, felkiáltójellel jelzi majd a térképen. Addig játsszunk, amíg el nem fogynak a játékosok.

Olivier kocsmáros Novigradban – ha Triss Now or Never mellékküldetésében azt választjuk, hogy a két alkimistát mentjük meg, Olivier meghal.
Update: úgy tudom az ő kártyáit, ahogy a White Orchard kocsmárosának kártyáit is, meg lehet találni az eltűnésük után, azonban az nem tiszta, hogy ez melyik patch után elérhető, így igyekezzünk elnyerni a kártyáikat/megvenni tőlük a megvehető kártyákat.

Lambert – vele is keveset találkozunk, ezért könnyű elszalasztani. Legjobb a Following the Thread küldetésben kihívni, miután visszatértünk Skelligéről, és találkozunk vele a kocsmában. A beszélgetés végén válasszuk azt a lehetőséget, hogy a helyszínen találkozunk, majd miután elindul kifelé a kocsmából, beszéljünk vele ismét. A másik lehetőség játszani vele Kaer Morhenben lesz, az ominózus lerészegedés alatt.

Dangerous Game küldetés – Zoltant kell kisegítenünk Gwent kártyák utána hajszájában, a küldetés végén mindenképpen a kártyákat kérjük fizetségként.

Madman Lugos – mindenképp a Battle preparations küldetés előtt játszunk vele, mert utána elérhetetlenné válik. Ehhez előbb meg kell verni a skelligei druidát, aki Gremist néven fut (az angol verzióban legalábbis), arról a karakterről van szó, akitől alkímiai recepteket akarunk tanulni. Ahhoz, hogy kihívhassuk, a Practicum In Advanced Alchemy mellékküldetését teljesítenünk kell.

Gwent - High Stakes küldetés – ehhez a küldetéshez 1000 korona a beugró, és ha minden kártyát el akarunk nyerni, akkor minden egyes ellenfelünket elsőre el kell verni! Ennek fényében mindenképp mentsünk minden megnyert parti után. A küldetés teljesítéséhez persze akár ki is kaphatunk valahol, de a kártyákról akkor lecsúszunk. Ezt érdemes a végére hagyni, mert az ellenfeleink nagyon-nagyon erős paklikkal várnak, nekem kétszer is kellett mentést betölteni... Persze megéri a fáradtságot, mert a kártyák mellett sok pénzt vagy egy szexjelenetet nyerhetünk...

SPOILEREK VÉGE

Ha már a paklink eljut egy bizonyos szintre, érdemes elkezdeni kigyomlálni a gyenge kártyákat, vagyis az 1-4-(5) pontos, de képességgel nem rendelkező kártyákat kihajítani a pakliból. Speciális kártyáinkat is válogassuk meg, a pakli erősségeit és gyengéit figyelembe véve (pl. szörnyekkel legyen benn tiszta idő, felhőszakadás, köd, de fagy nem szükséges, álca sem feltétlen, stb.).

Nagyjából ennyi lett volna az útravaló minden leendő kártya-függőnek, remélem sikerült eloszlatnom a fejekben a kérdőjeleket és/vagy sikerült kedvet csinálnom a kártyázáshoz! Kick their ploughin' arses, you whoreson!

Az esetleges (hejesirási) hibákat, kérném privátban jelezzétek, javítások, kimaradt infók jöhetnek privátban, vagy a komment szekcióban.

Azóta történt

Előzmények