2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Celeron aranykor

Slot1 és Celeron: gépfejlesztés az ezredforduló környékén. Sikerek és zsákutcák.

[ ÚJ TESZT ]

Játék tesztek

A Quake 3 szakított az addigi szériák hosszú single kampányaival és gyakorlatilag csak a multiról szólt. Ma is elég sokan játszanak vele. Én nem voltam nagy rajongója, de ahogy valaki nemrég megjegyezte voltak a Quake és az UT rajongók. 16 bites módban próbálkoztam a játékkal, hogy az M64 64 bites memóriáját kíméljem. A gép alapból nem volt meggyőző, de a CPU és GPU tuning megtette a hatását. Egyedül játszva elfogadhatóan fut a Quake 3, visszagondolva akkor ez már nem elfogadhatónak, hanem jónak számított.

Az Unreal Tournament is multira volt kitalálva és nekem sokkal jobban bejött. A Liandry pályán 8 bot ellen játszva mértem az átlagot. Itt is 16 bites színmélységet állítottam be. El is kapott kicsit a gépszíj, gyorsan beletekertem 4 órát különböző felbontások mellett és sikerült megállapítani, hogy a botok erősen CPU limitessé teszik a játékot. A GPU tuning ezért jelentett sokkal kevesebbet, mint a Quake alatt.

A Diablo 2 a megjelenésekor sokkoló volt a 3 CD terjedelmével. Az átvezető filmek viszont mindent megmagyaráztak. 6x86-al is próbálgattam, ott nagyon akadt. Sajnos a 300A-val sem volt teljesen folyamatos, de akkoriban vidáman játszottunk vele így is. Single módban 25-ös fps limit van, amit CPU tuning nélkül nem sikerült megközelíteni.

Tuning után egyedül mászkálva már nem volt gond, de sikerült egy varázslót indítani az első karakterem emlékére, amivel sikerült megakasztani a játékot. Frost novával tömegoszlatva a zombikat a játék 10-12 fps körüli sebességre lassult, de ennek ellenére is sikerült gyorsan 7-es szintig eljutni a sorceressel.

A Wolfeinsteinhez már nem volt elég gyors az eredeti gép, ekkor már Coppermine Celeronnal és MX400-zal játszottam. A TNT2 M64-et bevettem tuningolva, de be kell valljam, hogy nem volt élvezetes a játék. Az MX-nél már viszont simán futott, igaz eléggé lebutítva. Tuning mellett a részletességet, vagy a felbontást emelhettem volna egy szinttel.

A Serious Sam sokkal CPU limitesebbnek bizonyult, mint gondoltam. Több módon is teszteltem (ezek az eredmények itt nincsenek feltüntetve) Azt tapasztaltam, hogy a 800MHz-es Celeron mellett képes meg-meg akadni, ha több tucat ellenfél van a pályán. De nem véletlenül vettem anno tuningolható processzort, 1066-on már simán futott.

A Medal of Honor Allied Assault volt az egyik játék, ami miatt 2002-ben ismét változtattam a gépemen. Nagyon érdekes, hogy mennyire CPU limites volt a válaszott beállítás az eredmények alapján. A jegyzeteimbe a tesztelés között két fontos megjegyzés került be. Tua 1100+MX400 OC: szaggat, Coppermine 1066+MX4000OC: OK.

Tehát a játékhoz 1GHz és egy Geforce4 MX elég a játszható szinthez. Lassabb processzorral hiába butítjuk a grafikát szaggat a CPU limit miatt. A tuningolt Tualatinnal viszont simán emelhettem 1024x768/mediumon, szépen futott a játék.

A Warcraft 3. részével is elég sokat játszottam. A grafikája még mai szemmel is elég jó. Elég szép vegyes limitet sikerült találnom. GPU és CPU váltásra is gyorsult. Az akkori kártyám jó választás volt az 1GHz körüli processzorhoz, de egy olcsóbb Geforce4 MX is elég lett volna hozzá. A Tualatin a minimum értéken dobott elsősorban, nem is keveset.

A Call of Duty 13 év után is velünk van. Az első rész minimum követelményénél gyorsabb volt a gép, de az ajánlotthoz a tuningolt Tualatin-4200 páros volt a legközelebb. Láthatóan inkább CPU, mint GPU limites processzor tuning nélkül, de a 8500LE-vel már elfogadhatóan megy. CPU tuninggal meg már határozottan jó, csak a sok robbanás-tűz-füst kombináció tudja megakasztani kicsit.

A Counter Strike az utolsó játék, amihez grafikont is készítettem. Az 1GHz-es processzor elég a játékhoz, de multiban a több a jobb, szóval érdemes tuningolni a CPU-t. Az MX4000 eredménye csalóka, mert az átlátszó dolgokat és a tükröződést nem jelenítette meg, így tudott magasabb fps-t elérni.

2004: a story vége

A gép sokág húzta, de eljött a pillanat, amikor nem lehetett elodázni a teljes cserét. 2004-ben két játék is megjelent, amit nem tudtam rávenni, hogy rendesen fusson. A Far Cry első része ugyan 32.86-os átlaggal, de 5 fps-es minimum mellett ballagott minimum beállítások mellett 800x600-ban. A Doom 3 még ennél is alacsonyabb sebességet ért el 640x480-ban. Mind a kettő játszhatatlan volt, de ekkorra már olcsón lehetett 2000+ -os processzorokat venni. Volt Sulinet express, amivel az adóból le lehetett írni a gép egy részét. Szóval a jó öreg BX végre nyugdíjba mehetett.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

  • Intel vs. AMD az AGP korszakban

    A két nagy processzorgyártó versengése a PC fejlődésének legmozgalmasabb időszakában. Vigyázat, 20 oldal! :)

  • AGP-s királyok

    Nagy VGA-s cikkem első kiegészítése: az AGP-s csúcskártyák erősebb kihajtása

  • '97-es belépőszint

    Egy olcsó gép 1998-ból: Acorp alaplap, 32 MB RAM, SIS 2 MB VGA, 6x86MX és ESS hangkártya.

  • Építsünk 8 magos Dual Xeon munkaállomást

    Olcsón építhetünk viszonylag magas több szálú teljesítménnyel rendelkező munkaállomást sok RAM-mal, SAS/SATA Raid vezérlővel.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.