Vágjunk bele !
Az Arduinohoz rengeteg külső eszközt lehet csatlakoztatni, melyekkel tovább bővíthetjük és bizonyos célfeladatok elvégzésére alkalmassá tehetjük. Egy távirányítós autóhoz valamiféle vezeték nélküli eszközre volt szükségem, ami lehetett rádiós adó, Wi-fi, vagy bluetooth. Nos az első kettőt nem engedhettem meg magamnak, így a bluetooth-t kellet választanom. Így a vezeték nélküli kommunikáció már biztosítva volt, mely virtuális soros porton keresztül történt.
Bluetooth modul
Nos, magához az autó irányításához nem kell sok, tudjon előre-hátra illetve jobbra-balra menni. Ezt piszok egyszerűen meg lehet oldani az Arduinoval, ám a kimeneten 5V-on maximum 40mA-t tud leadni, ami nem elegendő egy nagyobb teljesítményű motor meghajtásához. Így valamilyen célhardver kell a meghajtáshoz, amit persze képesek vagyunk vezérelni.
Ez a célhardver nem más, mint a h-híd, mely négy darab tranzisztorból vagy FET-ből áll. Ennek segítségével képesek vagyunk két irányba vezérelni a motort. Itt már csak rajtunk múlik, mekkora teljesítmény leadására képes H-hidat szeretnénk építeni.
(H-híd)
Először csak a két irányba való mozgatást próbáltam ki, a H-híd ábrán látható módon az Arduino egyik kivezetését 5V-ra húzom fel, míg a másikat lehúzom GND-re akkor a h-hídra kapcsolt motor elindult az egyik irányba ha felcseréltem a kimenetet akkor a másik irányba fordult el.
digitalWrite(12, HIGH);
digitalWrite(13, LOW);
delay(1000);
digitalWrite(12, LOW);
digitalWrite(13, HIGH);
Ezek után, ezt már csak valamilyen parancsra vagy külső hatásra kellet, hogy elvégezze a program. Ez lehetett akár egy gomb vagy jelen esetben soros portról érkező adat hatására történt a váltás. Vagyis egy if függvény segítségével meg lehetett oldani, hogy ha egy 1-es érkezik a soros porton, akkor elforduljon az egyik irányba, ha 0, akkor a másik irányba. Ezután már csak a négy irányt kell megvalósítani és lehet is használni az autót. Ám a soros utasítások miatt kénytelenek vagyunk mind a nyolc irányt külön leírni, ám így is teljesen tökéletesen használható az autó.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!