Ebben a leírásban több módszert, lépést mutatok be, amikkel kitalálható, hogy miért nem indul a Firefox / miért nem működik jól, és amikkel kijavíthatóak a hibák.
Diagnosztika lépései:
1. Lépj ki teljesen a Firefoxból és indítsd újra a gépet.
2. (Ha be tudsz lépni a Firefoxba, és működnek a menük) töröld a cachet: "Eszközök -> Beállítások -> Haladó -> Hálózat / Kapcsolat nélküli tár -> Törlés most"és törölj ki minden személyes adatot, mint a sütik, böngészési előzmények, stb., ha nem akarod elmenteni őket. Ha ez nem segít:
3. Lépj ki a Firefoxból és bizonyosodj meg, hogy nem fut a háttérben. Esetleg csinálj egy biztonsági mentést a profilodról.
4. Személyre szabással és beállításokkal kapcsolatos problémák: Indítsd a Firefoxot csökkentett módban. A Firefox csökkentett mód ablak megnyílik, benne néhány hibaelhárítási opcióval. Pipáld be a "Eszköztárak és vezérlőelemek alaphelyzetbe állítása" és a "Minden felhasználói beállítás visszaállítása a Firefox alapértelmezéseire" lehetőségeket. Kattints a "Változtatások végrehajtása és újraindítás" gombot.
5. Kiegészítőkkel és témákkal kapcsolatos problémák: Indítsd el a Firefoxot csökkentett módban. Ha a probléma továbbra is fennáll, lépj a 6. pontra. Ha a probléma megszűnik csökkentett módban:
¤ Frissítsd vagy kapcsold ki vagy uninstalláld a témáidat vagy válaszd az alapértelmezett témát a Kiegészítőkezelőben.
¤ Frissítsd vagy kapcsold ki vagy uninstalláld a kiterjesztéseidet a Kiegészítőkezelőben.
6. Profil problémák: Készíts egy új Firefox profilt (Később visszatérhetsz az eredeti profilodhoz a profilkezelővel). Ha a probléma megszűnik az új profillal, átmásolhatod a kiválasztott adataidat az új profilba és újrainstallálhatod a felrakott kiterjesztéseidet és témáidat vagy megpróbálhatod kijavítani a jelenlegi profilodat (lásd alant). Ha a probléma nem szűnik meg az új profillal:
7. Plugin problémák: Kikapcsolhatod a pluginjeidet, hogy meglásd, a probléma azokhoz kapcsolódik-e. Lásd a Plugin problémákat alább. Használd a Kiegészítőkezelőt ("Eszközök -> Kiegészítők->Bővítmények") a pluginok egyenkénti kikapcsolásához. Ha a probléma továbbra is fennáll:
8. Clean reinstall: Töltsd le egy új Firefox telepítőt a Mozilla oldaláról majd lépj ki teljesen a Firefoxból, töröld a Firefox telepítési mappáját, és installáld újra a Firefoxot. Ha ez sem segít, akkor teljesen le kell törölnöd a Firefoxot, mielőtt újra felraknád. Lásd a Clean reinstall részt alább.
Ha a probléma továbbra is fennáll, nézd meg a "további megoldások" részt.
Kiegészítő problémák
A kiegészítő problémák jelentkezhetnek, ha frissíted a kiegészítőt, nem csak akkor, ha újat raksz fel. Ebben az esetben tudható, melyik kiegészítő a hibás (valószínűleg a kompatibilitás hiánya miatt). Lehet, hogy elegendő a kiegészítőt frissíteni "Eszközök -> Kiegészítők -> Kiterjesztések -> Frissítések keresése".
Egyébként a leggyorsabb megoldás a hibás kiterjesztés kikapcsolása.
1. Indítsd a Firefoxot csökkentett módban (nem a Windows csökkentett módban). Amikor az ablak megnyílik kattints a "Folytatás csökkentett módban" gombra. Ez ideiglenesen letiltja az összes kiegészítőt.
2. Ha a probléma megszűnik miközben az összes kiegészítő le van tiltva, indítsd újra a Firefoxot normálisan, és tiltsd le egyenként a kiegészítőket. Ezt úgy érheted el, hogy a Kiegészítő kezelőben egy kiterjesztés melletti "Letiltás" gombra kattintasz. Majd újraindítod a Firefoxot. Ezt addig kell ismételni amíg meg nem szűnik a probléma.
3. Ha megszűnik a probléma, akkor az a kiterjesztés a bűnös, amit utoljára letiltottál.
4. A letiltott kiegészítő uninstallálhatod, de ha fontos Neked, hagyhatod letiltva is, és időnként ellenőrizheted, hogy egy esetleges frissítés nem javítja-e meg.
Profil problémák
Ha le akarod ellenőrizni az összes profil problémát, akkor készíthetsz egy új profilt (ne töröld a régit, csak készíts egy újat). A böngészési előzményeid, könyvjelzőid, kiterjesztéseid, témáid, személyes beállításaid nem lesznek jelen, mikor a Firefoxot az új profillal indítod, de mind elérhetőek lesznek az eredeti profilban. Ha a probléma fennáll az új profillal, próbáld a további diagnosztikai lépéseket.
Ha a problémád megoldódott, 2 lehetőséged van:
¤ Egyenként visszarakhatod a régi profilból az új profilba a személyes adataidat például Mozbackuppal.
¤ Megpróbálhatod az eredeti profilt kijavítani:
Kijavíthatod a hibát, ha bizonyos fájlokat eltávolítasz a profilból, lásd alant. (Először csinálj egy biztonsági mentést, hogy semmi adat ne vesszen el) Minden egyes lépés után lépj be az eredeti profilodba a profilkezelővel. Ha a problémád megoldódott, használd tovább a régi profilt. Ha nem, menj tovább a listán. Minden egyes kilépésnél bizonyosodj meg, hogy teljesen kiléptél-e a Firefoxból.
¤ Nézd meg, hogy vannak-e többszörözött fájlok ugyanazzal a névvel (pl., "sessionstore-n.js" vagy "prefs-n.js") ahol "n" egy szám, pl., "sessionstore-999.js". Ha találtál, töröld a számozott fájlt.
(Figyelem: Ne töröld a dátumozott bookmark fájlokat a bookmark mappában - ezek biztonsági mentések.) Következő lépésként ellenőrizd le a profil mappa és annak fájljainak tulajdonságait (jobbgomb -> tulajdonságok). Minden "Írásvédett" attribútumot távolíts el.
¤ Töröld (vagy nevezd át) a következő fájlokat: "xpti.dat" "compreg.dat" "extensions.ini" "extensions.cache", "extensions.rdf" az eredeti Firefox profil mappádban. Ezek a fájlokat újragenerálja a Firefox, remélhetőleg már a helyes tartalommal.
¤ Töröld (vagy nevezd át) a következő fájlokat: "mimeTypes.rdf", "cookies.txt" és/vagy "cookies.sqlite", "hostperm.1" "permissions.sqlite", és "localstore.rdf" az eredeti Firefox profil mappádban. Ezek a fájlok beállításokat, letöltési listákat tartalmaznak, és visszaállíthatók a biztonsági mentésből, ha törlésük nem segített.
¤ Töröld (vagy nevezd át) a következő fájlokat: "prefs.js" és (ha létezik) "user.js" az eredeti Firefox profil mappádban. Ezzel eltávolítod a személyes beállításokat, amik ezekben a fájlokban vannak tárolva.
¤ Töröld a "extensions" mappát és a "chrome" mappát (ha létezik) az eredeti Firefox profil mappádban. Ezzel eltávolítod kiegészítőidet és a userchrome, usercontent változtatásokat, amiket csináltál.
¤ Töröld a következő fájlokat: "XPC.mfl" és "XUL.mfl" (Windows), "xpc.mfasl" és "xul.mfasl" (Linux), vagy "XPC FastLoad File" és "XUL FastLoad File" (Mac OS X) a profilmappádból és temp mappádból is. Ellenőrizd %USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Mozilla\Firefox Windows alatt 2000/XP vagy ~/Library/Caches/Firefox Mac OS X alatt és onnan is töröld. Ezek a fájlok újragenerálódnak a Firefox következő indításakor.
¤ Mozgasd a "places.sqlite" (és "places.sqlite-journal", ha létezik) fájlt az eredeti Firefox profil mappádból egy másik, biztonsági mentésre használt helyre, ezzel kijavítod az esetlegesen elromlott Places adatbázist. Ezzel eltávolítod az előzményeket és könyvjelzőket, a Firefox visszaállítja őket a legutóbbi JSON backupból.
Plugin problémák
A bővítmények (pluginok) alapból engedélyezve vannak az összes Firefox profilban. Ha meg akarod nézni az érzékelt pluginokat, írd be about:plugins a címsorba -> Enter.
A pluginokat megnézheted, letilthatod, engedélyezheted "Eszközök -> Kiegészítők -> Bővítmények" alatt. Ha meg szeretnéd nézni, hogy az adott plugin okozza-e a problémát, kattints a mellette lévő "Letiltás" gombra, majd indítsd újra a Firefoxot. Ezt játszd el minden egyes pluginnal, amíg meg nem találod a hibásat. A letiltott pluginok nem jelennek meg az about:plugins oldalon. Ha újra akarsz engedélyezni egy plugint, nyisd meg a "Eszközök -> Kiegészítők -> Bővítmények" -et, jelöld ki a plugint, kattints a "Engedélyezés" gombra, majd indítsd újra a Firefoxot.
Clean reinstall
A Firefox újrainstallálását a telepítési mappa törlése után "clean reinstall"-nak nevezzük. (A telepítési mappa törlése nincs hatással a Firefox profil adatokra mint a könyvjelzők, jelszavak, sütik, és beállítások, ezek egy másik helyen vannak tárolva.)
A clean reinstall lépései:
1. Töltsd le a Firefox telepítőt. Kerüld el a nem hivatalos telepítőket, amik third-party elemeket tartalmaznak, mint a Google toolbar, stb.
2. Lépj ki teljesen a Firefoxból.
3. Töröld a Firefox telepítési mappát.
4. A letöltött telepítővel installáld újra a Firefoxot.
Egy másik lehetőség a clean reinstallra a Firefox uninstallálása először (Windows alatt ne pipáld be az uninstallálási lehetőséget: "Firefox beállításaim eltávolítása", hacsak nem akarod a profil adataidat is törölni) és telepítsd a Firefoxot egy másik program mappába (Windows alatt használd az egyéni telepítési beállításokat és válassz egy másik célmappát, pl. C:\Program Files\Firefox3).
Firefox újrarakása a Firefox teljes eltávolítása után (profiladatokat is törölve)
Ha a probléma továbbra is fennáll, vagy ha inkább teljesen el szeretnéd távolítani a Firefoxot, tedd a következőt:
1. Töltsd le a Firefox telepítőt.
2. Biztonság kedvéért csinálj egy mentést a profilodról.
3. Teljesen töröld le a Firefoxot: uninstalláld a programok közül, távolítsd el a program mappát, és a profil mappádat is. A profil mappád törlésével az összes személyes adatod elvész, ezért csinál egy biztonsági mentést róla.
4. Rakd újra a Firefoxot a letöltött telepítővel.
Egyéb megoldások
¤ Ellenőrizd a tűzfaladat és egyéb biztonsági programodat, hogy nem blokkolja-e a Firefoxot és az internet elérését.
¤ Reklámblokkoló, internet-gyorsító, antivírus vagy egyéb más program ütközhet a Firefoxszal. Próbáld ideiglenesen lekapcsolni ezeket a programokat.
¤ Probléma lehet a hosts fájllal - nézd meg ezt a leírást.
¤ (Windows) Futtasd a hibaellenőrző programot a Chkdsk (Windows 2000, XP, Vista, 7) vagy ScanDisk (Windows 98, ME).
¤ Miután teljesen kiléptél a Firefoxból, nyisd meg a telepítési mappát (alapértelmezetten, C:\Program Files\Mozilla Firefox Windows alatt) nevezd át a firefox.exe -t firefox1.exe -re, majd kattints duplán firefox1.exe-én. Ha a Firefox elindul, lehet, hogy a tűzfalad blokkolja. Előfordulhat, hogy egy kártevő szoftver nem engedte az eredeti firefox.exe-t futni. Ellenőrizd a tűzfaladat, illetve csinálj egy teljes kártevő-ellenőrzést a gépen.
Kártevő ellenőrzés
Ha a Firefox nem indul, azt okozhatják kártevők. Ellenőrizd ezt egy teljes rendszerellenőrzéssel a biztonsági programoddal. Ha a programod nem találja a kártevőt, esetleg egy másikkal megpróbálhatod:
¤ Malwarebytes' Anti-Malware
¤ SUPERAntiSpyware
¤ Spybot-Search & Destroy
Ha minden lépést elvégeztél, és a probléma továbbra is fennáll, netán valami gubancot okoztál, kérdésedet tedd fel a Firefox topikban!