2007 tavaszán hajtottam végre egy komolyabb gépfejlesztést, amikor is a 750-es Duron-omat és a Geforce 2 Mx200-asomat nyugdíjaztam. Lényegében az új rendszer egy 3800+ X2-ből, 2x1GB 800mhz-es DDR2-es ramból és egy 7300GT DDR3-ból állt. A proci ekkor még bőven elég volt a VGA-hoz, de 1éve a 7300GT helyett lett egy 9600GT. (AGP-s volt az előző rendszerem és a 7300GT-t egy HD2600XT-re akartam cserélni, viszont az nForce chipsetes alaplapommal ez a kártya ütközött és így PCI-E-re váltottam... utólag végiggondolva felelőtlenül, mert a laphoz nem jöttek újabb bios-frissítések) Itt már kevésnek bizonyult a proci néhány játékban. Én csak vártam-vártam, hogy a 6000+ X2-k jó áron jöjjenek, de ez nem következett be. Időközben kapott a hálókártya oldaláról egy jó kis túlfeszt is a lapom és garanciális időn belül szerencsére ki is cserélték. Ekkor nem akartam hetekig gép nélkül maradni és megvettem a mostani lapomat, már körültekintőbben, direkt figyelve, hogy fogadja-e az újabb procikat. Most jutottam el odáig, hogy tényleg cserére érett a CPU és ki is néztem az utódot: egy Athlon II 250-est, 2x3.0GHz-es alapfrekivel. (Ezúton is köszönöm alázógyík fórumtársnak a procit, meg, hogy beszámította a 3800+ X2-t.)
A tesztem lényege az lenne, hogy alapfrekin lemértem 3D Mark-okban és néhány játékban is a rendszer teljesítményét még a régi, majd az új processzorral és táblázatokba rendezve bemutatnám, ez mennyit jelentett.
Először is jöjjön a régi és az új processzor: (C 'n Q miatt alacsony a pillanatnyi órajel a visszavett szorzó/feszültség miatt)
Athlon 64 3800+ X2: (2x2.0GHz)
Athlon II X2 250: (2x3.0GHz)
A rendszer főbb paraméterei:
VGA: Leadtek PX9600GT 512MB DDR3
Alaplap: Gigabyte GA-M61PME-S2
Táp: Chieftec 350W
RAM: 2x1024MByte DDR2 800MHz GoodRam
VGA driver: 190.38, Windows7 64bit 7100-as Build-en
Nem akarom bő lére ereszteni a dolgot, beszéljenek inkább a számok/eredmények.
A 3DMark eredmények a következők lettek:
Játékok közül csak néhány volt kéznél, amikkel le tudtam tesztelni, poénból egy GTA4 Benchmark-ot is lefuttattam, hogy látszódjon, mennyit számít neki a magasabb CPU freki. (Igaz ez semmit nem jelent, mert ettől függetlenül játék közben ugyanúgy hajlamos belagzani időnként, mint előtte.)
A legnagyobb meglepetést a FarCry2 okozta, mert ott látszódott meg legjobban, mennyire hálálta meg a rendszer a gyorsabb processzort. A minimum és a maximum érték is láthatóan megugrott. De a Resident Evil5 Benchmarkja (ami szerintem elég komolyra sikeredett a tömeg miatt) is jóval szebben ment procicsere után. (habár ez a játék a 3800+-on is tökéletesen futott, hiába a 20fps alatti Benchmark-érték, mert játék közben szerencsére jóval kevesebb zombiba futott egyszerre az ember, tehát nem terhelte le annyira a CPU-t.)
Mást igazából nem is tennék hozzá: ez a proci szerintem "különösen ajánlott" (plecsnim nincs, amit kitehetnék) Kellett már egy kicsit nagyobb erő a VGA mellé, hogy látható eredménye legyen, a 3800+ pedig már a 9600GT mellé is édeskevés. Mostantól, ha valamit cserélek a gépben, az VGA lesz inkább, mert ez most szerintem egy 58xx mellé is elég lehet. Ár/teljesítmény arányban nagyon megéri ez az Athlon II-s sorozat. (Tuningpotenciálról nem nyilatkozok, mert elvből alapon hajtom a procijaimat már lassan 10éve.)