2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

E 39 blog 7. rész

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Első rész
Második rész
Harmadik rész
Negyedik rész
Ötödik rész
Hatodik rész

Autohifi

Maga a projekt lényegében szinte elejétől fogva tart, mióta megvettem az autót, és még most sincs vége....
Tisztában vagyok vele, hogy sokan szebbet, jobbat csinálnak. Nem vagyok profi. Lehet, sokaknak gányolás. Lehet. Ez van. De ezt mondhatni én építettem nagyrészt, persze segítséggel. A saját, és mások véleménye szerint sem lett rossz. Persze mindig lehet fokozni.
Elvihettem volna szakműhelybe is, de nem akartam. Sokat olvastam, fórumoztam, sokat tanultam a hibákból, de végül csak összeáll.
Szóval az elején kezdve az autó az ú.n. alap zenével jött ki, Stereo Hifi System névvel, ami magában foglal egy kazettás magnót, elöl egy 13 cm-es komponens szettet, és hátul a tetőkárpitban 2 db mélyközép hangszórót, ugyancsak 13 cm-es méretben. Ami nem sok, főleg, hogy 20 éves hangszórókról van szó, illetve az egyik hátsó hangszóró nem is működött, valahol kábelszakadás volt a rendszerben.

Nos ezen változtatni kellett. Első lépésben a fejegység csere mellett döntöttem. Mivel sajnos nem szabvány 1 vagy 2 din a méret, és beépítőkerettel eléggé bután néz ki az egész, az Androidos, típusspecifikus megoldás mellett döntöttem. 2 lehetőség volt előttem, egy 10 colos, táblagépes kialakítású, vagy gyári kinézetű. Első körben az első variáns mellett tettem le a voksom.
Érden árult is egy illető, be is szerelte, meg is volt az öröm. Működött, tette a dolgát. Már akkor megfogalmazódott bennem a gondolat, hogy egy mélyláda elférne az autóban, mivel eléggé silány volt a hangzás, továbbá mivel a hátsó hangszórók közül az egyik nem szólt, kábelszakadás miatt, csinálni kellene azzal is valamit. A hátsó hangszórók kábele a bal kerékdobnál van gyárilag toldva. Onnantól a hangszórókig a karosszéria üregeiben megy a vezeték. Sajnos nem a toldás és a hangszóró, hanem a toldás és a fejegység között volt a hiba.
Különböző autohifi fórumokban érdeklődtem a lehetőségekről, egy biatorbágyi úriembernek volt több szettje, be is köti nekem, mondta. Szóval egyeztettünk időpontot, és elmentem hozzá.
Egy Soundstream USA 364 mellett tettem le a voksom, amit egy Hertz HBX300-as ládával kombinálva be is szerelt nekem. Továbbá, hogy hátul is szóljon valami, a másik 2 csatornára be lett kötve az előzőleg beszerelt Pioneer koax szett. A fejegységen csak 1 pár RCA volt, szerencsére az erősítő a 4 csatornát tudta 1 pár RCA-val kezelni.

Teljes volt az örömöm, igaz nem sokáig, mert így kiderült, elöl nem igazi a helyzet. Szóval gondoltam egy nagyot, elkezdtem az első szettet is megcsinálni.
A 39 ajtóiban a kábelátvezetés csatlakozóval van megoldva, nem maga a kábel van átvezetve egy lyukon. Ahogy nézegettem, tuti nem tudok még plussz szálakat bekötni. Nem volt más hátra, elkövettem azt, amit nem szabad, megkerestem az autó oldalon a hangszóró kábeleit, és elvágtam, onnan vezetékeztem hátra az egészet. Mivel az fejegységen csak 1 pár RCA volt, vettem egy 4 csatornás jelszint átalakítót, onnan kapta a Front-Rear jelet, a Subot pedig fejegység kimenetéről.
Mivel az autó pozitív kábele a generátortól a csomagtérben lévő akksiig a jobb oldalon megy, az RCA-kat a bal oldalon vezettem el. A testpontokat az akksira raktam. Vettem egy jó öreg Sinus Live 4 csatornás erősítőt, elkábeleztem neki 20-as rézkábelle, rákötöttem az erősítőre, bekapcsoltam, és örültem, mert eléggé szépen szólt. Ameddig be nem indítottam, mert óriási generátorzaj volt az autóban. Konkrétan ez szinte végig is kísér folyamatosan, igaz, mérséklődött azóta, de egyszerűen nem tudom elmulasztani. Na nem is az a lényeg, a megfelelő GAIN-al semmi nem hallatszik, nem kell csúcsra tekernem az erősítőket.
Első szettnek egy Audio System 13 cm-es komponens szettet kapott, amivel azóta is elmuzsikálok. A hátsó Pioneer hangszórók azonban hamar elhaláloztak, nem igazán bírták a terhelést, ezért hátra beszereztem egy Phoenix Gold koax párost. Azt hittem, végeztem, számomra szépen szólt.

Azonban a Soundstream erősítő nem igazán húzta sokáig. Sajnos a potijával is lett valami, mert nem indította az egyik hangszórót „hidegen”, hanem várni kellett vele, továbbá egy idő után gyakran leprotectelt. Sajnos mint kiderült táphibás lett. Fájó szívvel engedtem el a kezét, mert nagyon jó hangú erősítő volt. Azóta is bánom, hogy amikor felkerült az USA szériából egy patika Reference 4 csatornás, nem vettem meg.
Nos gondoltam, veszek egy újat, de eléggé meg volt kötve a kezem, mivel a kábelezés kialakítása miatt csak olyan jöhetett szóba, aminek a csatlakozói mind egy oldalon vannak. Így esett a választásom a Sony XM-N502-re, újonnan. Közbe a bandpass ládából a hangszóró átkerült egy zárt ládába. A Sinus Live erősítőt is lecseréltem egy ugyancsak Sony, de a 4 csatornás kivitelre. Egy darabig el is voltam vele....
Azonban beleuntam, hogy mindig a multikormányról kell vezérelni a uenét, hiányzott egy tekerőgomb, meg kevés is volt a hardware, mert közben beszereztem egy Ibus interfacet az autóba, amiről majd később írok. Szóval ugyancsak magyarországi forrásból vettem egy erősebb hardwarejű, de gyári kinézetű Androidos fejet. Ezen már volt 2 pár RCA, plussz SUB kimenet, ezért a jelátalakítót ki lehetett hagyni a képletből.
Közben vittem karosszériáshoz az autót, és megfogalmazódott bennem, hogy át kellene az építést kompletten gondolni. Az erősítők a kárpitokra voltak rögzítve, így értékes tárolórekeszeket vesztettem, plussz sokszor útban voltak. Eltaláltam, hogy karosszériázás után az egészet átrenezem, elrejtem a burkolatok alá. A csomagtartóban a burkolat felhajtható, hogy hozzáférhessünk a pótkerékhez, elég vastag pozdorja lap, vagy valami hasonló, erre akartam felcsavarozni az egészet, plussz ha már úgyis szét van bombázva, a hangszóró kábeleket is kicserélem.
Be is vásároltam hozzá. Terveim szerint az erősítőknek 20-20-as kábel bőven elég, ha a rendszert fejlesztem, akkor is. Vettem egy táp, illetve testelosztót, az akkutól 35-ös kábelt vezettem el az elosztókig. A remote jelet is egy blokkba vezettem el, onnan van elvíve az erősítőkig. Mivel az egészet valamilyen szinten kiszerelhetőre akartam, az RCA-kat sima toldóval, a hangszórókábelekt egy ISO csatival tettem oldhatóbá, hogy ha kell, az egész panel kiszerelhető legyen. Azonban a táp és test kábelekre nem találtam gyorscsatit autohifi boltokban, max 20 mm-es átmérőig árulnak pl. a Vibe Fast plugot. Azonban a hegesztő gépeken, amik elég nagy áramot kezelnek, vannak gyorscsatlakozók. Ha oda megfelel. Egy egy anyagból kimunkált bajonettzáras réz csatiról beszélek, vastag gumiszigeteléssel. Bevásároltam mindent, 60 ezres számla volt. Elkezdődött a „móka”, amint vissza került az autó. Nem azt mondom, szép lett, mivel alapból csúnya a kárpit alatti rész az autón, valami belefolyhatott az elmúlt 20 évben. De működik. A csatlakozók természetesen forrasztva vannak, a kábelek OFC réz kábelek, ebben a részben nincs hiba.

A basszus szabályzás azonban nem volt megoldott, lévén, a kis Sony valamiért nem szerette a sub kimenetét az új fejegységnek, ezért a REAR csatorna lett 1-1 Y kábellel szétosztva. Ezért egy RCA basszus szabályzó lett berakva az egyik díszlécbe. Így kézre is esett, és sikerült egy olyan potmétert szerezni, ami színben is illett a fekete díszléchez.
Ugye ekkor kijelentettem, kész vagyok. A fenéket...
Ahogy szoktam hozzá a zenéhez, ugye egyre hangosabbra vettem, állítgattam rajta, észrevettem, hogy akármennyire szeretem a kis Sonyt, kevés ennek a ládának. Emlékeztem rá, a Soundstreammel mit is tudott. Keresgéltem az erősítőket, végül kimondottan jó áron jött velem szembe egy Audio-System Twister F4-380. Szó szerint olyan jó áron hirdették, még azt is kétségbe vontam magamban, működik-e. Nos az eladó szerint tökéletes, megvettem, bekötöttem. Szerencsére tökéletesen működik, gyönyörűen szól, szóval nem bántam meg.

Amióta beépítettem a basszusszabályzót, sokszor letekertem a mélyet. Ekkor vettem észre, hogy nagyobb hangerőn püffögnek az első hangszórók. Akárhogy állítgattam a EQ-t, nem volt az igazi tiszta, pedig offline hallgatok FLAC zenéket. Tisztában voltam vele, hogy az Androidos fej nem feltétlen hozza azt minőségben, mint egy rendes fejegység, ezért elkezdtem kutakodni a hangprocesszorok felé. Mindenféleképpen legalább 4 vagy 6 bemenetes, a jövőre tekintve 6 vagy 8 kimenetest szerettem volna. A Pioneer és az Audison DSP-it elvetettem, sokan nem voltak jó véleménnyel róla. Nagyon 100 ezernél többet se szántam rá. A Gladen 4to6 pont megfelelt volna erre, amikor megláttam a Marketen egy Helix P-DSP-t. 75-ért hirdette az eladó. Tisztában vagyok vele, hogy a Gladen új lett volna, lehet rá DRC-t kötni, de garancia így se-úgy se lett volna rajta, mert nem szakműhely köti be, a Helix mákáróll sok jót hallottam, megvettem. A csomagtartóban van egy kis rekesz, ahol gyárilag különböző modulok vannak a nagy hifinek, nekem az üres volt ugye. Pont jó helye van ott. A kábelek elértek. A tápot, remotet bekötöttem. Gyárilag vannak ott csavarok belehegesztve, vágtam oda egy plexi lapot, arra erősítettem rá a DSP-t.
Gyönyörűen be lehet vele állítani a hangszórókat. Tényleg fantasztikus, amit kihozott a rendszerből.
A basszusszabályzás itt már a DSP-vel megoldott. A procin van egy u.n. Micromatch csatlakozó, annak a megfelelő lábaira kell egy 10k-s potit kötni. Azt előrekábeleztem a díszlécbe, ami ki volt már fúrva az RCA basszus szabályzónak. Abba van berakva a fejegység mikrofonja is.

Sajnos a generátorzaj, mint jó ismerősöm visszatért. Nem, nem a DSP a hibás, csak érzékeny erre. Mivel mást egelőre nem tudtam csinálni, volt itthon 2 zavarszűrő, rádugtam a DSP betáp oldalára, el is tünt a probléma, amit persze nem fogok annyiban hagyni, csak kényszermegoldás. De véleményem szerint a fejegység a ludas. Az RCA-k bal oldalon vannak elvezetve, GLADEN vezetékek, nem is rosszak.

Jelenleg így áll a dolog. Annyi, hogy jelenleg várom majd a futárt, vettem a 4 csatornás Sony helyére egy ugyancsak Audio-System Twister erősítőt, ez kicsivel gyengébb, F4-240 a típusa.
A jövőben a fejegység-DSP közötti RCA kábeleket akarom kicserélni, talán elmulasztja a zajt, továbbá esetleg megpróbálom a fejegységet az erősítőkhöz letestelni.
Terveim közt van még a láda cseréje, vagy egy 20-as, duplatekercses nyomóban gondolkozom, vagy lehet kapni egy 15 literes, zárt, típusspecifikus ládát, akkor teljesen üres lenne a csomagtartóm. De ez még a jövő zenéje...

A következő bejegyzésben pár beépített apró "kütyüvel" fogok foglalkozni. Nem kell nagy dolgokra gondolni, csupán pár apróság....

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.