Hirdetés

2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) Tigerclaw


Tigerclaw
nagyúr

Remélhetőleg közben a technológia is fejlődik, mert új ötletekkel és nagyon ígéretes kísérletekkel már tele van a polc, csak nem látszik, hogy ezek gyártásba is kerülhetnek-e középtávon, pár éven belül. A rövid idejű energiatárolásban is kellene fejlődés, meg olcsóbb gyártás, mert pl. városi autózásnál jól jönne, hogy a visszanyert energiát kvázi pár másodperc alatt újra fel lehet használni, tehát vissza sem kell tölteni az akkuba.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#3) adamssss válasza #86066176 (#2) üzenetére


adamssss
veterán

Ezért a magasröptű hozzászólásért igazán kár volt regisztrálni.

1. Mi az, hogy a legjobb cég? Ilyen nincs. Miben a legjobb? Profit termelő képességben, árbevételben, dolgozói elégedettségben, környezet tudatosságban, stb? Valahol olvastam: OK, ez így már magában is mindent eládul. Ha Musk nem szállt volna bele a Tesla-ba, már valószínűleg a cég sem létezne.

2. Nissan: Ha az árat nem nézzük a Tesla fényéveket ver a kis Nissan-ra. Akkor már inkább az európai gyártókra kellene mutogatni, és nem a Tesla-ra. Egy Model S több mint háromszor annyit megy mint egy Leaf. Szerintem annyira nincsenek lemaradva, ráadásul jön a Model 3, ami már lehet népautó. (no persze nem idehaza)

Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

(#4) #82729984 válasza adamssss (#3) üzenetére


#82729984
törölt tag

Csak a tisztán látás kedvéért:
"Egy Model S több mint háromszor annyit megy mint egy Leaf."

és 3x annyiba is kerül. Amúgy biztos nem megy 3x annyit, a leaf hatótáva (hivatalosan) ~200-250 km. A tesláé szintén hivatalosan ~400 km.

(#5) adamssss válasza #82729984 (#4) üzenetére


adamssss
veterán

Csak a tisztánlátás kedvéért ezzel kezdtem: Ha az árat nem nézzük...

A Tesla Model s (ha már a hivatalos adatokkal dobálódzunk) 557km-re képes. (90D-NEDC) [link]

A tesztek alapján a Nissan kifingik 110 km után, míg a tesla bír autópályán is közel 400-at.

Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

(#6) errorcode06 válasza adamssss (#5) üzenetére


errorcode06
őstag

100000 dollárért már el is várom hogy elmenjen legalább 400 kilcsit.

[ Szerkesztve ]

"Well, Blizzard is dead. It is a corpse being puppeteered by Activision and Bobby Kotick" DesignerDave

(#7) Zirowe


Zirowe
nagyúr

Megnyilt, de meg nincs kesz es a termeles se indult el..
Oke. :U

We've jumped way beyond the Red Line. Limited supplies. Limited fuel, and now no hope! But I promise you one thing. On the memory of those lying here before you, we shall find it. And Earth will become our new home. So say we all!

(#8) Feketelaszlo válasza adamssss (#5) üzenetére


Feketelaszlo
senior tag

Ha nemcsak az árat, de még sokmindent nem nézünk :DDD Például, hogy a Leaf egy kis kompakt, a Model S meg egy 2 tonnás óriás (sőt, a legnagyobb hatótávú jócskán 2 tonna fölött van). Egyébként várhatóan nem is fog sokkal kissebb akkukapacitású járműveket tervezni a Tesla, nekik ez a taktikájuk, hogy majd a Gigafactoryra támaszkodva tudnak 80-120 kWh-s monstrumoakt gyártani, de energiahatékonyságban képtelenek versenyre kelni a többi gyártóval, akik minél kissebb akkukapacitásból akarnak minél nagyobb hatótávot kihozni. Majd az idő eldönti, melyik felfogás lesz a nyertes.

(#9) Cifu válasza Tigerclaw (#1) üzenetére


Cifu
nagyúr

A Gigafactory eleve a lítium-ion aksik gyártására épül, és az alacsony(abb) árat a tömegtermelés elvére építve szeretnék elérni. Jelenleg a Tesla/Panasonic ezen megoldás mellett tette le a voksát, ha időközben befut egy olcsó, jobb képességű alternatíva, az konkrétan elég komolyan beteheti az ajtót a cégnek...

Feketelaszlo: Egyébként várhatóan nem is fog sokkal kissebb akkukapacitású járműveket tervezni a Tesla, nekik ez a taktikájuk, hogy majd a Gigafactoryra támaszkodva tudnak 80-120 kWh-s monstrumoakt gyártani

A Tesla X és S akku opciók: 60/75/90 kWh-s aksik.
Tesla 3: Még nincs meghatározva, de a kisebb autó miatt feltehetően lesz egy 40 kWh-s opció a 'standard' 60/75/90 mellett.

Powerwall: 6.4 kWh
Powerpack: 100 kWh

Utóbbi kettő azért fontos, mert a Tesla arra számít, hogy induláskor ~30%, később akár ~50% is lehet a gyártókapacitásból ami a Powerwall / Powerpack csomagok kiszolgálására menne.

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#10) adamssss válasza Feketelaszlo (#8) üzenetére


adamssss
veterán

Aha. Az a kis kompakt 1430kg, és azt hiszem ez még a kisebb akkumulátorral ennyi. A tesla 2100kg.

Cifu: Már régen készen van az alternatíva, de akkora az olaj lobbi, hogy nem lehet piacra dobni. Ezért megy a szerencsétlenkedés a li-ion-nal.

[ Szerkesztve ]

Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

(#11) _cHAos_ válasza adamssss (#5) üzenetére


_cHAos_
aktív tag

A Tesla nekem divatcikknek tűnik és összességében sehol nincs a "pici" Nissanhoz képest (nem azért írom, mert 3 is van a családban :DDD ), ami a világ egyik legnagyobb autógyártó cége,
Akkor arról nem is beszéltem,h a Navarra, GTR elég régóta tarol mindent a kategóriájában.

[ Szerkesztve ]

(#12) Cifu válasza adamssss (#10) üzenetére


Cifu
nagyúr

Nem hiszem az összeesküvés-elméletekben. Egy Japán haditengerészetet pindurkát sem érdekel az olaj-lobby, ha lenne a Li-Ionnál jobb megoldás, akkor arra cserélné ki a Soryo-osztály savas aksijait.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#13) Zeratul


Zeratul
addikt

Nem tudom honnan az e 35GWh-s adat, de ha a Tesla 2018ban annyi lítium akkut akar gyártani mint előtte a világ teljes akkugyártás kapacitása, akkor nagyon csúnyán el fognak szállni a lítium árak.

(#14) #06658560 válasza adamssss (#5) üzenetére


#06658560
törölt tag

A Nissan tesztek jellemzően nem kizárólag autópálya üzemben zajlanak, valamint az USA autópályatempó sem összevethető az európaival. Szóval ez megint alma körtével.

(#16) Tigerclaw


Tigerclaw
nagyúr

Remélem, hogy bejön nekik a dolog minden szempontból. Kell a verseny és kellenek gyártók akik csak elektromos autók eladásában érdekeltek. Jó hír, hogy néhány ország azt tervezi, hogy 10-15 éven belül már csak elektromos autókat enged forgalomba helyezni. Persze sok idő kell még a nagyobb változáshoz, de ilyen cégek nélkül nem változna semmi. Ráadásul tényleg az akku technológia fejlesztése és a gyártás felfuttatása a kulcs a jövőhöz a jelenlegi ismereteink szerint.

Sok sikert a Tesla-nak, a Nissannak és minden gyártónak aki elektromos autókkal foglalkozik.

A Tesla annyiban egyedit alkotott, hogy olyanoknak adott el rengeteg elektromos autót, akiknek korábban eszükbe se jutott.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#17) Zeratul válasza Tigerclaw (#16) üzenetére


Zeratul
addikt

Ráadásul tényleg az akku technológia fejlesztése és a gyártás felfuttatása a kulcs a jövőhöz a jelenlegi ismereteink szerint.

Akkor már megbukott a dolog, mert kémiai áramforrások korlátai nem teszik lehetővé tisztán elektromos járművek tömeges elterjedést.

(#18) #92253184 válasza Zirowe (#7) üzenetére


#92253184
törölt tag

Nagy tétbe mernék fogadni, hogy soha nem is fog elindulni.
Szerintem a Teslának nem a gyártókapacitás lesz a szűk keresztmetszet. Eladni nem fog tudni ennyi akkumulátort, se autóval, se anélkül.

(#19) Cifu válasza Tigerclaw (#16) üzenetére


Cifu
nagyúr

Nincs egyenlőre olyan, hogy csak elektromos autókat engednek forgalomba helyezni. Olyan van, hogy hivatalosan "zéró-emissziós" autókat akarnak Norvégiában látni. Amibe az elektromos vagy a hidrogén meghajtású autók tartoznak. Hollandiában még csak egy tervezet van, és eléggé faramuci a helyzet, lévén a kritikusok szerint 15%-os elektromos autó részesedés reális. Ráadásul Hollandia energiatermelése első sorban fosszilis üzemanyaggal működő erőművekből származik. Tehát a "0 emissziós" autók mellé nulla emissziós erőművek sem ártanának (ami nem nagyon létező dolog...), különben az egész nem más, mint ostoba ön-marketing...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#20) #92253184 válasza adamssss (#3) üzenetére


#92253184
törölt tag

Ha majd nem az akumlátor, hanem az autó teljes ára lesz harmincszázalékkal kevesebb. Akkor talán, nagyon talán beszélhetünk Tesla népautóról. Ez nem a magyar piacra drága, hanem mindenhova.

(#21) adamssss válasza _cHAos_ (#11) üzenetére


adamssss
veterán

Nekem nem működik a link... :(
Igen a Tesla eddig egy divatcikk volt, de ezt Elon Musk is elismerte a Model 3 bemutatóján, és megköszönte, az eddigi innovátoroknak, hogy lehetővé tették a vásárlásaikkal, hogy létrejöjjön a Model 3. A többi gyár azért óriási előnnyel indul, hiszen vannak gyáraik, saját tőkéjük stb. A Tesla-nak mindent a nulláról kellett kezdenie.

(#12) Cifu: Én sem hiszek bennük mert összeesküvés elméletek nincsenek. Csak összeesküvések. ;)
Én úgy vagyok vele, hogy akkor amikor a Marsra tudnánk embert szállítani, és nagy eséllyel haza is tudnánk onnan hozni (élve), 10 éven belül, addig itt a földön pedig a flagship telefonok nem bírnak ki 5 óra kijelzőidőt, ezt nekem ne akarja senki se bemagyarázni, hogy nem tudjuk megoldani.

Orvosi eszközökkel foglalkozunk ott ugyanez a helyzet. Már régen megvan a tabletta amivel az érelmeszesedéseket 60-70 százalékkal lehetne csökkentetni, csak míg az 40 000-ba kerülne/ fő, addig egy kütyü amit mi eladunk az benne van akár 3 millió forintba is. (és sokszor nem csak egy kell egy betegbe) Innentől kezdve nem kérdés, hogy a büdös életbe nem fog forgalomba kerülni a tabletta.

Egy Japán haditengerészetet pindurkát sem érdekel az olaj-lobby Én erre nem vennék mérget...

[ Szerkesztve ]

Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

(#22) sirály12 válasza #92253184 (#18) üzenetére


sirály12
őstag

Merész kijelentés azután, hogy előre le lett foglalva sok-sok ezer ilyen autó.
Ha tényleg 10 milla körül/alatt lesz egy ilyen autó ára, akkor vinni fogják mint a cukrot, mert egy másik gyártó sem csinál ennyire jól kinéző ilyen hatótávval rendelkező teljesen elektromos hajtású kocsit.

Én szárnyalnék, de nem hagyják.

(#23) #06658560 válasza sirály12 (#22) üzenetére


#06658560
törölt tag

A foglaló még semmit nem jelent. Majd ha elkezdték forgalmazni, utána lássuk a helyzetet!

(#24) Tigerclaw válasza Zeratul (#17) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

Ismered a történelmet. Ami "tegnapelőtt" még nem hogy álom volt, hanem csak fantazmagória vagy science fiction, az ma valóság. Minden hónapra jut hír egy-egy ígéretes új akku technológiáról. Van aminél új anyag a kulcs, másnál a jelenlegi akku továbbfejlesztve, felületnöveléssel, ötvözéssel. Ha a száz ötletből csak egy tömeggyártható, máris előrébb lépünk.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#25) sirály12 válasza #06658560 (#23) üzenetére


sirály12
őstag

Azért annyit megmutat, hogy mennyire érdeklődnek utána az emberek. Ez azért csak jelent valamit.

Én szárnyalnék, de nem hagyják.

(#26) Cifu


Cifu
nagyúr

@adamssss : ddig itt a földön pedig a flagship telefonok nem bírnak ki 5 óra kijelzőidőt, ezt nekem ne akarja senki se bemagyarázni, hogy nem tudjuk megoldani.

Vannak telefonok, amelyek pedig képesek sokkal többre, lásd Lenovo Vibe P1 - ja, az nem flagship. De ott van az S7 Edge. Persze az emberek általában nem az aksit nézik vásárláskor - szóval a kedves gyártók ehhez alkalmazkodnak. Majd ha a T. (Tudatos) vásárlók elkezdik kerülni a kis teleppel szerelt, 3-4 órás üzemidejű telefonokat, akkor fog változni. De itt a munkahelyen is inkább a töltőt kérik el egymástól az emberek, mert hát az iPhone 6 nem egy remek termék e téren... dehát iPhone...

Már régen megvan a tabletta amivel az érelmeszesedéseket 60-70 százalékkal lehetne csökkentetni, csak míg az 40 000-ba kerülne/ fő, addig egy kütyü amit mi eladunk az benne van akár 3 millió forintba is. (és sokszor nem csak egy kell egy betegbe) Innentől kezdve nem kérdés, hogy a büdös életbe nem fog forgalomba kerülni a tabletta.

Egy adott cég gyártja mindkettőt? Igen? Akkor a cég saját gyarló döntését okold érte.

Egy Japán haditengerészetet pindurkát sem érdekel az olaj-lobby Én erre nem vennék mérget...

Ugye megvan, hogy rengeteg fejlesztés katonai eredetű, mert a hadsereget nem érdeklik a civil ipar érdekei. Ha nekik kis méretű 3000 lóerős diesel-motor kell, akkor azt megtervezik és legyártják (az MTU) - hogy aztán rohadt drága lesz, az egy másik téma. Ugyan ez volt tengeralattjáróknál a Stirling-motoros AIP (levegőfüggetlen erőforrás) a svédeknél, vagy a Siemens által a németeknek legyártott üzemanyag-cella a német tengeralattjáróknál.

A japán hadseregről tudni kell, hogy magas igényeket támasztanak, de mindig megkapják, amit kérnek, legyen az 1500 lóerős harckocsimotorhoz való CVT váltó (Type-10 harckocsi) vagy a világ első vadászgépbe szerelt AESA radarja (F-2 vadászbombázó).

Szóval élnék a gyanúval, hogy ha a Toyota magnézium-alapú aksija vagy például a Graphene-alapú akkumulátorok belátható időn belül megvalósíthatóak és megfelelően fejlett státuszban lennének, akkor a japán haditengerészet inkább várt volna, és megtoldja a fejlesztést pár száz millióval (ahogy tették ezt anno az AESA radar fejlesztéseknél például), minthogy egy köztes technológiát használjon...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#27) Zeratul válasza Tigerclaw (#24) üzenetére


Zeratul
addikt

A Sci-Fit a valóságtól az különbözteti meg hogy az utóbbiban érvényesülnek a természettudományok törvényei. Szép dolog az elméleti energia sűrűség milyen kár hogy az csak az katód-anód anyagára vonatkozik, ilyenekkel mint elektrolit, szeparátor, vezető anyag, tároló anyaga, a katód anód hasznosulási százalék, elektrokémiai hatásfok stb, nem számol. Mikor ezeket mind bele számolják kijön a valódi energia sűrűség ami csak töredéke az elméletinek.

(#28) Shadowbull válasza adamssss (#10) üzenetére


Shadowbull
addikt

"Már régen készen van az alternatíva, de akkora az olaj lobbi, hogy nem lehet piacra dobni. Ezért megy a szerencsétlenkedés a li-ion-nal."

Jaja, nem engedik a zsidogyikemberek.

LOL.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#29) Shadowbull válasza sirály12 (#25) üzenetére


Shadowbull
addikt

Az fogja megmutatni a valodi erdeklodest, amikor majd le kell tenni a penzt az asztalra. Ezer dollar foglalo (amit raadasul barmikor visszakaphatsz) nem a vilag.

Szepen szivarognak a hirek hogy a Model 3 messze nem fogja azt hozni amit elozetesen igertek (vagy belekepzeltek a fanok).

Raadasul itt lenne mar az ideje nemi penzt is keresni ezzel az egesszel, az meg a Teslanak eddig meg nem sikerult.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#30) rgranc válasza #06658560 (#23) üzenetére


rgranc
aktív tag

Nem tudom mennyi idős vagy, de én még emlékszem arra, amikor az Apple bejelentette az első iPhone-t, és a fórumokon kb. mindenki jobban tudta, hogy mekkora bukás lesz, és ha nem is, hogy akar egy számítástechnikával foglalkozó cég az olyan telefongyártó óriások mellett labdába rúgni, mint az Ericsson vagy a Nokia...

(#31) Cifu válasza rgranc (#30) üzenetére


Cifu
nagyúr

Én emlékszem, de arra is, hogy az Apple az iPhone bejelentése előtt is profitot termelt, utána meg még jobban.

A Tesla-nak a megalapítása óta nem nagyon volt nyereséges pénzügyi éve...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#32) #06658560 válasza rgranc (#30) üzenetére


#06658560
törölt tag

Ezzel most mire válaszoltál, mit akartál vele mondani?

(#33) adamssss válasza Cifu (#26) üzenetére


adamssss
veterán

Egy szó mint száz, én csak azt akartam érzékeltetni, hogy számomra hihetetlen ami megy az aksik terén, és hogy évtizedek óta nincsen technológiai áttörés. De mindegy is ez már nagyon off, és nem is varok "tudósa" a területnek. Oldják meg, hogy a Tesla menjen 600-700km-t autópályán, a mobilom meg bírja egy hétig, még úgy is ha okos. :)

Amúgy aki nem látott még tárgyalást ahol hasonló döntések születnek az el sem tudja képzelni, hogy mi megy a háttérben. Voltam egy MOL-kormány tárgyaláson, nem hiába nem épült még Budapesten egy elektromos töltőállomás sem. (leszámítva a privátokat) :N
Aki nincs benne az nem tudja felfogni hogy a háttérben mi megy, de jobb is. Nekem is elég volt.

Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

(#34) Zeratul válasza adamssss (#33) üzenetére


Zeratul
addikt

A kémai ami korlátoz de erősen. Van olyan akku ami most 5x olyan energia sűrűségű mint a Li-ion, de olyan összetevői vannak hogy vegyi fegyver engedéllyel lehet gyártani és felhasználni. (lítium tionil klorid).

(#35) sirály12 válasza Shadowbull (#29) üzenetére


sirály12
őstag

Szerintem ha csak feleolyan jó lesz, mint ahogyan beharangozták, akkor is tarolni fog, mert a többi autógyártó olyan töketlen, hogy egy normális alaktromos autót nem tud prezentálni. Mert vagy bűnronda, vagy használhatatlan, vagy mindkettő.
Ott van hollandia, ahol 2025 után már nem lehet benzines és dizel autókat forgalomba hozni majd, ha minden jól megy.

Én kiegyeznék egy 200-250km-t egy töltésről tudó, elektromos autóval, ami megfizethető is.
Munkábajáráshoz minek 1000km-es hatótáv? Szerintem kevés ember jár 100km-től távolabb dolgozni napi szinten autóval. (céges autók kivételével természetesen)

Én szárnyalnék, de nem hagyják.

(#36) ziku válasza adamssss (#33) üzenetére


ziku
csendes tag

Az akkumulátortechnológia évente 5-10%-ot fejlődik mindenfajta áttörés nélkül. Pár év, és eljön a 600-700 kilóméteres hatótáv, itt egy riport róla Elon Musk-kal, 7:30 körül beszél erről:

https://www.youtube.com/watch?v=OJNiVujz8VQ

[ Szerkesztve ]

(#37) #06658560 válasza sirály12 (#35) üzenetére


#06658560
törölt tag

Hogy is volt anno a kalifornai szabály, mikortól kellett minimum 10% elektromos autót eladni? Mi lett belőle?
Szerintem egyébként az összes Tesla okádék kinézetre mind kívül, mind belül.

(#38) Zeratul válasza ziku (#36) üzenetére


Zeratul
addikt

Amíg el nem éri a gazdaságossági határt és ott megreked. Teslát elég hamar el fogja érni mert egyrészt felverik a lítium árát másrészt záros határidőn belül elapad az állami apanázs, főleg a Trump lesz az elnök.

[ Szerkesztve ]

(#39) dajkopali válasza Cifu (#31) üzenetére


dajkopali
addikt

nem hogy nem nagyon, de még egyetlen év sem volt, amikor profitot termeltek volna
de ez egy elég bonyolult történet, nagyon sokat olvastam róla
Musk tényleg valami különlegeset csinál, csak azt nem tudni, hogy mi is ebben a különleges
csak hogy a két szélsőséges véleményt hozzam fel: az egyik szerint hatalmas lufik a projektek, üzletileg és technológiailag is bukásra vannak ítélve, csak egy karizmatikus vezető tartja életben a kapcsolatrendszerével
a másik szerint Musk korunk egyik legnagyobb zsenije, aki határokat tör át, új módszereket és szemléletet hoz, és a Tesla a világ legfontosabb és leginnovatívabb vállalata, a jövő hírnöke, annak ellenére, hogy ez üzletileg egyelőre még nem jön be
nekem meg fogalmam sincs :)

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#40) Feketelaszlo válasza adamssss (#33) üzenetére


Feketelaszlo
senior tag

Megoldható, hogy a mobilod 1 hétig bírja, ha valami óriás akkut raksz mellé, amitől fél kilós lesz a készülék. A Tesla pont ezt csinálja az autókkal - az akkumulátorcsomaguk súlya egymagában van akkora, mint 1-2 kissebb sportautóé (ettől olyan nagyon különleges :D ).

(#41) fordfairlane válasza Zirowe (#7) üzenetére


fordfairlane
veterán

Paper launchban verhetetlenek. Musk abban tényleg profi, hogy állandóan a különféle médiákban turnézik, és hangzatos, figyelemfelkeltő kijelentéseket tesz. Maga a tevékenységi kör is kicsit olyan, mintha aszerint lenne összeválogatva, hogy mi az, amit a tech-újságírás szeret, amire a sajtó odafigyel.

Persze gyártani is gyártanak pár dolgot, de az amolyan mellékes tevékenysége a nagy Jövőmegálmodó Teslaegyháznak.

[ Szerkesztve ]

x gon' give it to ya

(#42) Zeratul válasza sirály12 (#35) üzenetére


Zeratul
addikt

Hollandiában is csak tervezet és kizárólag a tisztán robbanó motoros járművek tilalmát vezetnék be azaz a hibrid járművek kerülnének előtérbe.

(#43) Zeratul válasza dajkopali (#39) üzenetére


Zeratul
addikt

Ez nem polkorrekten közönséges szélhámosnak hívják.

(#44) Cifu válasza adamssss (#33) üzenetére


Cifu
nagyúr

A lobby erejét nem kell bemutatod, tudom mire képes.

De akkor egy másik irányból megpróbálok rámutatni, miért nem összevethető a civil és katonai igénylista.

Az US NAVY a nukleáris meghajtású hadihajók és ezáltal a nukleáris reaktorok kifejlesztésében régóta érdekelt, kb. az 1940-es évek végétől kezdve dolgoznak rajta. Az 1950-es években az első ilyen reaktorokkal szerelt tengeralattjárók és felszíni hadihajók is elkészültek, és jött a nukleáris reaktorokat gyártó lobby is (General konszern és a Westinghouse első sorban). Az 1960-as években gőzerőre kapcsolt a gyártás, és úgy tűnt, hogy a jövőben minden hadihajó reaktorral lesz táplálva, olajfüggetlen lesz. Mikor kitört az olaj-válság, még jobban ráhajtottak erre, úgy tűnt, hogy már nem csak a tengeralattjárók, repülőgép-hordozók és cirkálók, de a rombolók és a fregattok is nukleáris meghajtásúak lesznek.

Csakhogy aztán a költségvetésben mégse sikerült ezeknek elég pénzt kanyarítani, és csak lassacskán, erős kongresszusi nyomásra sikerült egy független elemzést készíteni. Ami azt mondta, hogy egy nukleáris meghajtással rendelkező romboló (~6-7000 tonnás felszíni hadihajó) esetében 100-120$-os (akkori árakon!) olajárakkal számolt hagyományos meghajtású rombolóval azonos költségen épül meg és üzemel 25-30 évig. A tanulmány vége az lett, hogy azóta csak a repülőgép-hordozók és tengeralattjárók épültek nukleáris meghajtással az amerikai haditengerészet számára. A döntést élesen kritizálta a haditengerészet nukleáris-meghajtással foglalkozó tisztjei és a nukleáris erőforrásokat gyártó lobby is.

2005-ben egy tanulmány ugyanerre jutott, közepes méretű hadihajók esetében 178$-os olajárat mondott, akkori áron. Vagyis ha tartósan ennél olcsóbb az olaj, akkor nem éri meg nukleáris meghajtásban gondolkodni egy ilyen méretű hajóegységnél. A CG(X) programnál, amely ~12-15 ezer tonnás légvédelmi cirkáló lett volna (a hagyományos meghajtású Ticonderoga-osztály utódja), megint előkerült a dolog, de a vége az lett, hogy (a tervezőasztalon még) elvetették a tervet, mert gazdaságtalan lett volna.

Akkor győzött az olajlobby? Nos nem igazán. Az US NAVY az emelkedő olajárak láttán nem a nukleáris energiához kezdett el visszafordulni, hanem alternatív üzemanyagokhoz, adott esetben bio-üzemanyagokhoz, illetve a megújuló energiaforrásokhoz. A program neve Great Green Fleet (Nagy Zöld Flotta). Itt tartunk...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#45) Shadowbull válasza sirály12 (#35) üzenetére


Shadowbull
addikt

"a többi autógyártó olyan töketlen, hogy egy normális alaktromos autót nem tud prezentálni."

Valojaban meg a Nissan a piacvezeto elektromos auto teren, de a Renault is kemenyen megy, a VW szep csendben jon fel, a BMW kulonckodik az i3-mal, szoval van azert kinalat.

Az "olcso" Tesla Model 3 a tervek szerint 35e dollar lesz, de az a full fapad verzio lesz, es Europaba nem jon hamarabb mint 2020, es itt amugy is inkabb 40e euro korul lesz a kezdo ara.

Az a baj az autogyartassal, hogy marhara nem olyan mint a szoftveripar, es egy csomo tudas kell hozza, ami a Teslanak nincs meg vagy nem volt meg. Ezert olyan boduletesen csapnivalo a gyartasi minoseg (a model S-en gyakorlatilag minden elromlik) ezert kuzdenek mar egy eve a Model X gyartasanak a felfuttatasaval, es ezert nincs semmi remeny a nyeresegre. Tavaly 900 millio dollar veszteseget termeltek, es ezt nem lehet megmagyarazni a beruhazasokkal meg a fejlesztesekkel. Egyszeruen nem keresnek eleg penzt a Model S-en, a Model X-en plane nem, es semmi sem szol amellett hogy egy fele annyiba kerulo Model 3-on majd keresni fognak.

Jelenleg csakis a befektetok tartjak a viz tetejen a ceget, az pedig rohamos utemben egeti a penzt. Ha a befektetok megunjak akkor a Tesla masnap csodbe megy.

Ezert letfontossagu Musknak hogy mindig bedobjon valami gumicsontot, ezert kellett neki kamuzni az autopilottal is.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#46) fordfairlane válasza ziku (#36) üzenetére


fordfairlane
veterán

Ez a self-driving dolog totál figyelemelterelés. Sima ember-vezette autót kéne tudni gyártani, megfelelő minőségben, árban, és kihozatallal. Csupán annyit kéne tudni felmutatni, amire a többi autógyártó is képes, akik elektromos autókat gyártanak.

x gon' give it to ya

(#47) adamssss válasza Cifu (#44) üzenetére


adamssss
veterán

Győzött-e az olajlobby? Szerintem igen. ;]
De Te magad írod, hogy csak az anyahajókra és a tengeralattjárókra került nukleáris meghajtás.

A 2005-ös tanulmány, ami kormányzati megrendelésre készült h a jó istenben számolt 178 dollárt. Valószínűleg azért, hogy biztosan alatta maradjon a piaci értéke az olajnak, és így fel se merülhessen, hogy ne foszilis üzemanyagú hajókat tervezzenek. Az azért gondolom megvan, hogy míg Trump ingatlanmágnás addig a Bush család vagyona az olajból származik. És 2005 az Bush kormány.

[ Szerkesztve ]

Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

(#48) DarkChild válasza Zeratul (#34) üzenetére


DarkChild
senior tag

Hát igen. Mondjuk a lítium alapú akkuknál fejlesztgetnek gőzerővel, csak egyelőre még nem oldották meg a(z olcsó) tömegtermelés problémáját:
lítium-oxigén
lítium-arany
Remélhetőleg pár éven belül piacra kerül valamelyik - mert jól jönne már egy kis előrelépés az akku piacon :)

(#49) -=MrLF=-


-=MrLF=-
senior tag

[link] A Panasonic mindig is jó volt aksi technológiában. Én inkább úgy látom hogy a Panasonic épített egy újabb akkumulátor gyárat, a tesla meg reklámozza meg termékekbe csomagolja és eladja ezerrel, így mindketten jól járnak.

protonmail.com Secure Email Based in Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . startpage.com The world's most private search engine from Netherland

(#50) dajkopali válasza -=MrLF=- (#49) üzenetére


dajkopali
addikt

ez annyiból igaz, hogy a teljes technológiát a Panasonic szállítja a saját gyártást megcélzó Teslának - az új gyárban mindent, ami akkugyártás, azt a Panasonic adja

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.