Hirdetés

2024. április 28., vasárnap

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#30) geri|


geri|
aktív tag

"Műholdak irányíthatják a fényszórót

Egy autó legmarkánsabb eleme tud lenni a fényszóró, ami az A8 esetében hatványozottan igaz, hiszen ha másról nem is, de az autó elején ékszerként csillogó lámpatestekről rögtön feltűnik, hogy ez már egy új A8. Alapesetben xenon lámpákat kap a német bálna, ám némi felárért kérhetünk teljes LED-világítást is. Ez utóbbi esetben a tompított fény tíz-tíz világító modulból épül fel, amely a szárnymotívumot formáló krómozott szegély (wing) alatt alkot egy ívet. Közvetlenül ez alatt egy másik ív is található, amelyben fényszórónként 22 LED-egységből áll össze a nappali világítás irányjelző csíkja, a sajtófotók többségén ennek a derengését látni.

A krómozott szegély felett kaptak helyet a távolsági fényszórók, amelyek két, egyenként négy nagy erejű LED-es világítóegységből, illetve egy-egy tükörrendszerből állnak. A tompított és a távolsági fény közötti váltást külön asszisztensfunkció végzi, az autópályafényről és a kanyarvilágításról pedig további nagyteljesítményű világító diódák gondoskodnak. A rendszer hőmérsékletét saját ventilátor és hűtőtest tartja kordában. Újdonság még, hogy a fényszórókba integrálták a hagyományos ködfényszórókat, amelyek helyét a lökhárító alján az adaptív sebesség- és távolságtartó elektronika radarszenzorjai foglalták el.

Szerencsére az A8 maga gondoskodik arról, hogy a lámpáiba zsúfolt űrtechnika ne vakítsa el a szembejövőket, ugyanis egy - a belső visszapillantó tükörbe épített - kamera jó előre felismeri a szemből érkezők fényeit, amelyek alapján az autó magától állítja be a fényszórók optimális vetítési magasságát és irányát. Ilyet nagyjából már egy Opel Astra is tud, ám amivel egy jelenkori autó sem tud versenyezni, az az, hogy (természetesen némi felárért) rendelhetünk egy olyan intelligens fényszóró-szabályzót, amely a műholdas navigáció adatai alapján változtat a világítás irányán.

A gyakorlatban mindez úgy működik, hogy a navigáció az út vonalvezetését előre felderítve, folyamatosan adatokkal látja el a fényszórók szabályzóelektronikáját, így az például a távolabbra világító autópályafényt már a felhajtóra érkezve bekapcsolja, míg az útkereszteződések előtt a szélesebb világítási képpel működő kanyarodófénnyel fokozza az áthaladás biztonságát. Ezek után már szinte butának tűnik a "csak" világítani tudó hátsó lámpa, igaz, abban is 72 világító egység van darabonként."

Forrás

Személyes megjegyzés: az utolsó sorban olvasható "világító egység" a LEDekre vonatkozik.

[ Szerkesztve ]

LiveStrong

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.