Hirdetés

2024. április 28., vasárnap

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#29) geri|


geri|
aktív tag

Srácok még egy aktuális kérdésre hívnám fel a figyelmeteket!

2011-től minden ÚJ autónak nappali menetfénnyel kell rendelkeznie. Ez annyit jelent, hogy bárakármelyik gyárból kigördülő verdának rendelkeznie kell az ún. nappali menetfénnyel. Ez EU-s törvényi előírás. ( arról még folynak a tárgyalások, hogy azokat a modelleket melyeket 2012-előtt terveztek, de 2012 után is gyártanak, nos hogy azokon kell-e karosszéria módosításokat végezni, hiszen picit elmozgatná a modell fedezeti pontját :D )
Ez ugyanis a legújabb tuning-őrület. A led-es fényáradat a skoda fabiakon meg mittoménmiken. Nos a picit megint tisztázzuk le a dolgokat:

A LED (Light Emitting Diode) - ek előnye, hogy a fény előállításához nagyon alacsony áramot és feszültséget igényelnek, iszonyú gyors a kapcsolási sebesség, kis helyen elférnek, ütésállók és nagy az élettartamuk. Sokak szerint a LED az új xenon, ha ilyet lehet mondani.
Egyszerűbben kifejezve a LED-es villanók az autóiparban szintén (a xenonhoz hasonlóan) a biztonságunkat hivatottak szolgálni. Passzívan. Ugyanis ezek a pici fénydiódák a fék, vagy irányjelző (index-ahogy még az öregek hívják) -ben teljesítenek szolgálatot, a drágább és újabb autókban. Az, hogy gyorsabban villannak fel, és jóval erősebb a fényük, mint a hagyományos izzóknak, balesetet előznek meg, vagyis biztonságosabbak. Legyinthetünk, hogy ez lófasz, meg nem ezen múlik, pedig de. Sok esetben pont ezen múlik.

A LED-ek, azonban nem csak a hátsó lámpatestekben találhatóak meg (a jelenlegi VW Passat volt az első típus, ahol felszereltségi foktól függetlenül -alapfelszereltségként- járt a LED-es hátsó lámpa- irányjelző, féklámpa együtt), hanem az első fényszórókban is. Hiszen a korábban már említett új audi a8, lexus LS, valamint az audi R8-as versenygépben már a bi-xenon fényszoró az alapfelszereltség, és a LED-es fényszóró szerepel az extralistán (600.000 Ft körül). Itt kell megjegyeznem, hogy az új toyota priusba is lehet ilyen ledes főfényszórót kérni, 200-300 ezer körül. Elképesztő dolgok ezek, de a légzsák meg a légkondi is ilyen volt 20 éve...ebbe azért picit érdemes belegondolni!

Szóval szakadjunk picit ki az utópisztikus baromságokból és csapjunk vissza a suzukis nappali fény-es lámpákhoz. Tehát ezek is lassan elárasztják az utcákat. Természetesen ennek is van törvényi rendelkezése, ahol pontosan le van írva, hogy a talajtól hány cm-ig illetve hány cm-től lehet elhelyezni, illetve utólag felszerelni.
A baj azonban az, hogyha ezeket a LED-sorokat nem jól helyezzük el, ugyanis a LED fénye a xenon.hoz hasonló. Tehát könnyen ismét bajba sodorhatjuk a többi autóst.
Eddig is volt amúgy 'nappali menetfény' (Daylight Running Lamp), de azt a mi astránkban úgy kapcsolom, hogy a kikapcsolt és tompított fényszóró állás között van még egy állás. Régebben ezt helyzetjelzőnek hívtuk-legalábbis amikor én még szereztem a jogsit anno...nem kártyásat :P

A nappali menetfény hasznossága azonban nem köthető az éjszakai vezetők és nem éjszakai vezetők tipizálásához, ugyanis ez mindenkinek hasznára válik. Látnak téged, és nem is fogyaszt sokat, kb. 20% kevesebbet mint a tompított. Összefoglalva ez jó dolog, persze, ha okosan használjuk. A másik dolog pedig a fennt említett LED-főfényszórók kérdése. Hiszen pár év, és ez a megoldás is elérhető lesz a passat szintű autóknál!

-----------------------------

Érdekesség:

A nappali menetfény (DRL) legtöbbször led-fényforrású. Van egypár autógyár, ahol már előre gondolkodtak, és pár éve alapfelszereltséggé tették pár modellben a LED-es DRL-t:

-Saab 9-3 (a legújabb)
-Opel Insignia (LED-es menetfény csak bi-xenon rendszerrel együtt, amúgy pedig halogén izzós menetfény)
-Opel Astra új (LED-es menetfény csak bi-xenon rendszerrel együtt, amúgy pedig halogén izzós menetfény)
-BMW-k ('angel eye')
-Audi A4,A5,A6,A8,Q5, Q7 (facelift)
-Volvo új S30, új S60, XC60
-Mercedes E, S, ML osztályok
-Lexus

Többi most nem jut eszembe

[ Szerkesztve ]

LiveStrong

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.