Hirdetés

2024. április 28., vasárnap

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#20) geri|


geri|
aktív tag

A xenon gázkisüléses izzókat, ha jól tudom (javítsatok ki ha nem), először személyautókban a BMW-alkalmazta. Az oka érthető, hiszen a xenonlámpák színhőmérséklete megközelítőleg azonos a déli napéval, ezért megkönnyíti az éjszakai autózást, hiszen a szem nem fárad el annyira. Vagyis egyszerűbbre lefordítva: a hagyományos halogén fényszórókkal szemben, egy xenon fénye sokkal inkább hasonlít a nappali természetes fényre.

Ha tisztába raktuk, hogy miért is olyan jó ez nekünk, tisztázzuk azt is, miért nem jó ezt utólagosan beintegrálni egy olyan személyautóba, amelyikben gyárilag nincs ilyen.

Aki böngészi az új autók árlistáját, tudhatja, hogy egy xenon fényszóró, vagyis bi-xenon fényszóró kb. 200.000 Ft-os tételt jelent. De miért is, ha meg tudom venni 18ezerért a suzukiba, meg a ladába, meg a calibrába? Nos azért mert, a xenon gázkisüléses izzó erős (laikusok szerint vakító) fényéből adódóan körültekintően kell használni, ugyanis balesetveszélyes, és házi módszerekkel beszerelve leginkább több kárt okoz mint hasznot:

- azokba az autókba, melyekbe utólag szereljük bele, veszélyes lehet, hiszen a gépkocsi elektronikai rendszere nem erre a fényszóróra van optimalizálva. Nem kell itt komoly dolgokra gondolni, de arra mindenképp, hogy más drótok meg rögzítések kellenek, ugyanis a xenon fényszóró magasabb feszültségen dolgozik (nem is szabad csak úgy cserélni magunktól, ha jól tudom), és nem egy olyan esetről olvastam, ahol a drótok elolvadtak, illetve túlmelegedett a rendszer. Tehát az első ok, hogy miért ne csináld utólag.

- azokba az autókba, melyekbe utólag szereljük bele, általában nem teszünk automatikus szintszabályzást, mert nagyon drága (az új autókban általában inkább ezt kell megfizetni a 200.000-s tételnél). Pedig az egész xenon rendszer lelke ez, ugyanis ha az autó picit jobban meg van pakolva, vagy egyenlőtlenül van elrendezve a súly, akkor a xenon fénykéve már más szögben világít-adott esetben a szembejövő rendőrautó sofőrsünének szemébe. De ha gyárilag be van szerelve a xenon, akkor ezzel a hatással nem kell törődni, ugyanis a gépkocsi automatán beállítja, menetközben is akár. Akinek van rá lehetősége, nézzen meg egy ilyen autót (leginkább előforduló verdák: audi, bmw, mercedes, lexus, stb.)mikor a sofőr ráteszi a gyújtást. A fényszóró beszintezi magát. A kanyarfényszóró meg már csak hab a tortán. Ez ugyebár a kormány elfordításához mérve fordítja el pár fokkal a fényszoró kévéjét. Persze az új audi a8-asban már a gps-hez van kötve ez a rendszer, így a fényszóró már a gps-térkép alapján forgatja a fénykévét, előbb mint te gondolnád, hogy jön a balkanyar...
Így tehát érthető, hogy miért nem túl szerencsés, ha csak kicseréled az izzót xenonra és kész. Az már nem érdekel, hogy a fényszóród tényleg elvakítja a szembejövőt, és belédmegy, mert az autód meg van rakva egy zsák bármivel, és az autó farát lenyomva megemeli a fényszóró fénykévéjét. Mert ezt a forgalmi helyzetnek megfelelően folyamatosan változatni kell.
Tehát a második ok, hogy miért ne csináld utólag.

- végül de nem utolsósorban beszéljünk picit a lámpatestről. A legtöbb, ahogy én hívom: "hülyegyerekxenon" a régebbi autókban van (swift,astra,bravo,etc.). A sok 18-19 éves beszerelteti a hagyományos lámbatestbe a xenon-izzót és kész. Azzal azonban nem foglalkoznak, hogy a lámpatest, illetve a lámpabúra műanyag-plexi borítása a fénykévét megtöri, és a fényét szétszórja. Ezzel pont a lényegét veszíti el az egész koncepció: hogy egyenletesen, homogén nappali-fényhőmérséklettel világítsa be az útszakaszt.
Ezért jár a 200.000 FT-os tételhez még fényszorómosó is, hiszen a lámpabúrát folyamatosan tisztán kell tartani, hiszen a kosz, folt, piszok maradványokon megtörik a xenon erős fénye, és rendkívül veszélyes a többi autósnak, valamint nem is világít úgy ahogy kellene.
Ezt ugyebár a legtöbb tuningarc elfelejti...mjuk valahol igazuk lehet, hiszen a nehezen összekuporgatott pénzből vásárolt calibra első lökhárítóját én sem fúrnám szét.
Tehát a harmadik ok, hogy miért ne csináld utólag.

- one more thing: vetítőlencse... Fentebb linkeltem egy videót az opel insignia AFL rendszeréről. Az egészben talán a legnagyobb probléma, hogy a suzukiba (de még toyota yarisba sem), meg mittoménmibe nem lehet utólag vetítőlencsét belerakni, hiszen a gyári karosszéria ezt nem teszi lehetővé. Esetleg ha szétfúrjuk a gépet. És itt bukjuk a legnagyobbat. Ugyanis így szinte semmi esélyünk arra hogy irányítani tudjuk a fénykévét. Vagyis így szétszórodik a fény, mindenfele- a rendőrbácsik szemébe is.Köd esetén ez a hatás felerősödik...
A bi-xenon lámpák esetén pedig kötelező a vetítőlencse. Itt is sokan tévednek, nem két világítótestről van szó, hanem kettő az egyben-tehát távolsági és tompított 'fényszórást' is egy izzó látja el.
Tehát a negyedik ok, hogy miért ne csináld utólag.

Összefoglalva tehát nagyon ász dolog, de inkább csak azoknak ajánlom az ilyen rendszerbe (bi-xenon) való befektetést, akik tényleg sokat mennek hajnalban, vagy éjjel. Aki csak lakott területen néha este használja, annak teljesen felesleges. Ha meg utólag szerelteti bele-csakazértis- akkor sem magának nem használ, sem a többi autósnak. Aki viszont éjjel vezet annak kötelező, hiszen megkönnyíti a szem dolgát.
Az viszont igaz, hogy xenon gázkisüléses fényszóró használata esetén KÖTELEZŐ LENNE az automatikus fényszorómagasság állító rendszer, és fényszorómosó berendezés is, és ez biza törvényileg szabályzott, tehát a rendőrbácsinak igaza van, ha csesztet. (Én mjuk kötelezővé tenném, hogy gyárilag is csak vetítőlencsével lehessen forgalmazni a xenon fényszorót-ugyanis van olyan autó ahol gyárilag nem vetítőlencsés: a régebbi kiadású volvo xc90 például)

------------------

Pár érdekesség:

Az audi a8 gps-alapú fényszoróállítását már említettem. Az opel insignia, ÚJ astra, mercedes s és e-osztály pedig már a távolsági fényszorót is magától kapcsolja a szembejövő forgalomtól függően, illetve hogy kihez érünk közel a forgalomban (lásd fenti link).
A volvo S80 pedig nappal (mobilokban is használatos fényérzekelővel állapítja meg) automatikusan kikapcsolja a kanyarkövető automatikát (a magasságállítást NEM), hiszen feleslegesen használjuk, nappal úgyis az a lényeg, hogy könnyebben meglássanak minket, nem hogy mi lássunk.
Az új toyota avensis esetében is külön lehet kapcsolni a kanyarkövető rendszert, igaz, itt ezt nekünk kell megtenni. (egy pici gomb van a kormány mellett balra)
A többi autómárkánál is tudunk kanyarkövető bi-xenon lámpát rendelni új autóba extraként.
Itt még

[ Szerkesztve ]

LiveStrong

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.