Hirdetés

2024. június 14., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#5089) geza844 válasza csiga8 (#5074) üzenetére


geza844
aktív tag

csiga8, egy ötlet!

Azon gondolkoztam (elméleti síkon), hogy hogyan lehetne mérni a "hasznos" kapacitását egy akkunak. Mert az egy dolog, hogy nevezhetjük valósnak azt a kapacitást, ami pl. akkor jön ki az akkuból, hogy ha mondjuk 10,5V-ig merítjük, meg azt is, ami akkor, mikor 9V-ig merítjük, hiszen mindkét esetben ténylegesen leadja az akku azt a teljesítményt, csak nem biztos, hogy az akku által leadott bármilyen teljesítmény hasznosnak nevezhető, ha az autót már beindítani nem képes. Akkor már hiába szól a rádió, az akkut nevezhetjük lemerültnek. Függetlenül attól, hogy milyen feszültséget mérünk rajta.

A hasznos kapacitást lehetne mérni mundjuk egy az alábbihoz hasonló elven működő eszközzel:

Tegyük fel az akku fel van töltve 100%-ra.
1. terhelővillával ráterhelünk annyit, amennyi kb. egy motor beindításhoz szükséges, és közben pontosan mérjük az eközben kivett kapacitást.
2. merítjük C/10-el 1 órán keresztül, mérjük a kivett kapacitást
3. ismét terhelővillával ráterhelünk annyit, amennyi kb. egy motor beindításhoz szükséges, és közben megint pontosan mérjük az eközben kivett kapacitást.
4. merítjük C/10-el 1 órán keresztül, mérjük a kivett kapacitást
5. és így tovább, egészen addig, amíg már az akku elbukik a terhelővillás teszten

Akkor összegezzük a kivett kapacitásokat úgy, hogy az utolsó, bukott terhelővillás teszt során kivett kapacitást már nem vesszük figyelembe. És persze az egészet automatizálni kellene valahogyan.

Mi a véleményed erről?

A terhelővillás szakasz lehetne ugyanúgy, mint ahogy eddig csináltad, de én kíváncsi lennék, hogy a valóságban pontosan hogy alakulnak az áramok egy tényleges motorindítás közben. Bár persze tudom, az motorfüggő is, mert ugyanannál az akkunál feltehetően sokkal nagyobb áramok fognak folyni mondjuk a 2.0 dizel motor beindítása során, mint mondjuk egy 1.4 benzin beindítása során. Szóval lehet mégiscsak egy fix terhelés mondjuk 15 másodpercig lenne a legjobb.

Csak azt nem tudom, hogy hogyan lehetne összehozni a terhelővilát és azt a kerek hűtőbordás, ventilátoros izét, amivel tudsz akku kapacitást mérni, egy automata egységbe. Nameg, hogy egyáltalán a terhelővillával kivett kapacitást hogyan lehet mérni? Meg összeadni a többi mérés ederményéel egymás után... ez így kicsit bonyolultan hangzik.

De ha valahogyan meg lehetne csinálni, akkor szerintem létjogosultságát vesztené az a kérdés, hogy a valós kapacitás mérés során milyen feszültségig kell merítani az akkut?

Még egy kérdés. Oszcilloszkóppal is mérted a töltési karakterisztikákat. Sönt ellenállást használtál sorbakötve? Ha igen, milyen értékűt?

[ Szerkesztve ]

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.