2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Olympus E-PL1 + 14-150 + EVF tapasztalatok

Írta: | Kulcsszavak: olympus . panasonic . mft . m4/3

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

három hetet fotóztam a fenti szettel, van jópár tapasztalat. egészen velősen:

- az obi építési minősége tényleg jobb a kitobiénál, de még így is recsiropi műanyag. köszönőviszonyban sincs az olympus pro (és pláne a top pro) obikkal. (hogy egyértelmű legyek: a pana obijai is azok sztem)

- minden más tekintetben az obi egy igazi gyöngyszem. 280 gramm, pici, éles mindenhol, gyorsan fókuszál, hatalmas átfogás, minimális torzítás stb. minden várakozásomat felülmúlta, magasan.

- az olympus mft vázak autofókusza egyszerűen rossz. lehet, hogy sokat gyorsult, de rossz. ennyi sehol sem éles fotóm sosem volt még, és bármilyen gyors is, akcióra alkalmatlan. sokat segítene, ha a fókuszmezőt lehetne kisebbre venni (lehet egyébként, de akkor eldobja a live hisztogrammot), esetleg kereszt alakúra formázni stb. így ez komoly hendikep, sosem lehetsz 100%-ig biztos benne, hogy jól fókuszált, a 97% pedig ugyan jól hangzik, de amikor a "mammutfenyő előtt álló szarvas" fotóm lesz ilyen, kicsit nehéz örülni. százból három rontott kép elég nagy gond, főleg, mert simán a középső mezőt használom (használnám), és dslr-ekkel sosem volt gond.

- az evf egészen baromi jó, nem hittem volna, hogy meg bírom szokni, ehhez képest azonnal átálltam rá, és őszintén szólva nem is szeretnék többet optikai keresővel dolgozni. az, hogy látom a beállításaim hatását, látom a képkivágásokat, látom az élő hisztogrammot, felbecsülhetetlen.

- a váz ugyan pici, de az optikák annyira nem, hogy az egész érdemben vékonyabb lehetne egy nagyobb markolatú váznál. magyarán, hiányzik egy akkora markolat, ami mondjuk a 20/1,7-es obi sapkájáig ér. konkrétabban: lehet, hogy mégis a G2/GH2 típusú vázak a nyerők. azért így is megszokható volt, nem volt vele baj.

- a stabilizátor (és a váz fogása) tényleg gyengébb a korábbiakénál, el kell ismernem.

- a szenzor dinamikája tényleg gyengébb a D90-éhez képest, abszolút érezhető. így is lehet dolgozni vele, de némileg korlátozza az embert. ide kapcsolódik, hogy eléggé eltünteti a részleteket az árnyékos részein a képnek, igazából ezért elég mérges is vagyok. lehet persze, hogy a raw fájlokban ott lesznek szépen, de újabb dolog, amiben a D90-hez képest érezhető a különbség (ez utóbbi javára).

- az aksi lótúró, egy napot nem lehet végigdolgozni a vázzal, nem is tudom hány naplemente közben hagyott cserben a büdös kis szargombóc!

- az olympus napellenző nélkül árulja mft obijait... hát elmehetnek a jó büdös kis szargombócba...! aki azt hiszi, hogy "ez nem olyan nagy para, annál a pár képnél majd árnyékolok", nos, az úgy fog járni, mint én: állandóan árnyékolni fog, minden fotó egy kisebb tornamutatvány, egy kézzel kell ugye fotózni stb. halál. kell a napellenző. gondolom akciósan 8000 ft az olympus-nál.

mindent összevetve a cucc abszolút játéknak érződik egy D300 + 16-85 VR kombó mellett (D3100 + 18-105 VR mellett is az lenne), ugyanakkor az obi és az evf önmagában elegek ahhoz, hogy váltsak. mindezek fényében a Pana GH2 igazán kívánatos dög, egyedül a stabi hiánya durván fájó pont (és az ára).

Hozzászólások

(#1) rumos14


rumos14
nagyúr

érdekes, tanulságos amit írsz.
az AF hibákon azért keményen meglepődtem. nem lehet, hogy ez inkább az obi sara? de akkor sem értem, az egész fáma arról szól, hogy a kontraszt detektálós AF lasabb, de legalább halálbiztos. elvileg.
a méret pedig, én is mindig úgy láttam, hogy jó, kicsi, de zsebre úgysem tudod vágni, mint egy kompaktot. ahhoz NEX kéne. a NEX-hez meg obi :) az alap tükrösökhöz képest a méretbeli előny csak palacsintákkal marad számottevő.
csak hangosan gondolkodom, egy Sony A55 szerintem bejönne neked. tükrös, de EVF is van, és minőségi obik, széles választékban, elfogadható áron. jó, lehet h nincs 14-150 szintű ultrazoom, de igazából sosem értettem, minek egyetlen obiba ekkora átfogás, nekem az ekv. 24-120 már bőven jó. továbbá: vázba épített stabi, nagy felbontású dönthető kijelző, tökéletes LV élmény, fasza szenzor. ja tudom, hol bukik a dolog: a jpeg motor.

(#2) Parci válasza rumos14 (#1) üzenetére


Parci
HÁZIGAZDA

- a nex sem fér el zsebben, ez abszolút tévhit. igazából kompaktokból is csak a vékonyabbak. még a fuji f200 exr-emet sem szívesen rakom a nadrágzsebembe, pedig az lényegesen vékonyabb ezeknél mind.

- volt a kezemben a55, nem voltam igazán hasraesve tőle. ráadásul valahogy nem az igazi a fogása, akkor már legyen e-pl1 méretű, vagy dslr. nekem pont, hogy ilyen "se ez, se az"-nak tűnik, nem igazán jött be.

- az af biztos jobban használható lenne, ha nagyobb befolyásom lenne rá, hogy pontosan hova fókuszáljon a váz. most kirak egy bazinagy négyzetet, amibe belefér a portréalany egész arca és a háttérből is... ez így nem jó, kellenének kisebb, más alakú megoldások is. de az biztos, hogy front- és backfókusz nincs.

- a 14-150 igazi frankóság, és pontosan azért kell, mert egy ekv. 24-120 mellett lemaradsz jópár spontán (és kevésbé spontán) telés képről. inkább úgy mondanám, hogy a 14-150 elég egyetlen zoomnak, és mellé pár olyan fix, ami valamiért fontos az adott usernek.

- a sony gépek képfeldolgozásával / szenzorhasználatával sosem voltam igazán elégedett. az a700 az egyetlen, amiből végül, évek után használható vázat faragtak. az a55 helyett sokkal hamarabb akarnék egy nikon d3100-at, ha már. de igazából egy panasonic gh2 szenzoros stabival volna a tökéletes, asszem. meglátjuk, mit alkot az olympus következőnek...

dicranum scoparium + genista pilosa = :)

(#3) rumos14 válasza Parci (#2) üzenetére


rumos14
nagyúr

a NEX a 16/2.8-cal már lényegesen zsebbarátabb (kabátzseb, nem nacizseb) mint akármelyik másik EVIL cucc. ilyen méretben kellene még obikat kihozni, pl. egy 30/1.8-at.

nincs olyan, hogy "széles AF" (a gép választ), középső (spot) AF, vagy választható AF pont? meglepődnék.

lekopogom, de eddig csak egyszer anyáztam, hogy obit kellett cserélnem és addigra elrepült a madárka. viszont az ekv. 24 vs. ekv. 28mm közötti különbség rengetegszer jól jött. m4/3-os 12-60 kéne :)

az utolsó pontban viszont ha megengeded, belepofiznék: volt A700-am, majd utána A550. a jpeg motor jobbabb az utóbbiban, a zajt szebben kezeli (Sony szinten...) és az AWB is megbízhatóbb. amit te írsz, az az A700 v4-es firmware-je, amiben már végre volt RAW NR Off lehetőség, tehát ez a raw-ra vonatkozik.

sztem a D3100 neked (D90 és D300 után) tökre nem jönne be. úgy értem, nagyon hasonló, csak mindenben gyengébb. a Sony A55 lényegesen izgibb, modernebb, "úttöröbb" gép.

Oly következőnek gondolom egy komolyabb m4/3 vázat fog kihozni, időjárásálló kivitelben, hozzá passzoló obikkal. videóban sztem nem akar versenyezni a Panával.

(#4) FEDman


FEDman
addikt

Sajnálom, hogy ilyen vegyes érzelmekkel tértél vissza. Ugyanakkor megértem, nekem leginkább a bizonytalan és pontatlan AF tudja elvenni a kedvemet. :(
A Pana ennek szinte pont az ellenkezője, pont a határozottsága és a pontossága miatt szeretem annyira.
Őszintén szurkolok az Olympusnak, hogy képes legyen felvenni a harcot AF terén is.

(#5) Mercutio_


Mercutio_
félisten

norddal fussatok már össze valamikor, ő megnézné a 14-150-et a GF1-en, te meg a 20/1.7 palacsintáját E-PL1-en én meg mindkét dologgal kapcsolatos tapasztalatra kíváncsi vagyok :DDD

GF1-n lehet az AF "kocka" méretét növelni/csökkenteni, ennyire nem lehet hülye az oly, hogy ezt a lehetőséget nem tette bele a PEN-ekbe :U

Eladó/Cserélhető: GERE Kopar faládák, ÓRA:Orient Bambino II Bigsize, FANTASY könyvek, Garis keskeny MOSOGATÓGÉP, könyvespolcok, MOSÓGÉP

(#6) Parci válasza rumos14 (#3) üzenetére


Parci
HÁZIGAZDA

sony-nál képfeldolgozás alatt én is a raw-t értettem, ott fel sem merült a jó jpg... :DDD

a helyzet az, hogy egyik sony cucc sem szar, ugyanakkor egyik sem elég jó ahhoz, hogy egyértelmű választás legyen sztem. esetleg az a850 lehetett volna, de igazából az 5d mark 2 mellett az sem olyan egyértelmű dolog.

a nex-5 nem tehető zsebre. oké, nagy kabátzsebbe igen, de oda az e-pl1 is (és amúgy is ritka sztem). pont ezért is írtam ezt a kis tapasztalatosdi részt, mert tök más netes képek, tesztek, infók alapján dönteni, és tök más élőben. ott volt a nex-5 az orrom előtt, tök fasza cucc (obi nélkül), de tipikusan nem rakod zsebre. ha pedig nem rakod zsebre, akkor hidd el, hogy mindegy, hogy egy e-pl1-et vagy egy nex-5-öt nem raksz zsebre. (ráadásul a tapasztalatom pont az volt, hogy mivel nem rakod zsebre, és még a pancake is kiáll előre, lehetne nagyobb a grip, ergo a váz)

a 24 vs. 28 mm tök jogos, és alkati kérdés. amióta panorámázva lövöm a panorámákat, és nem erre akarom használni (helytelenül) a nagylátót :B, azóta szinte elhanyagolható esetben kellett ekv. 28 mm-nél nagyobb látószög. már az is iszonyú durva perspektívát ad! ezen felül én inkább az ekv. 35 vagy akár 50 mm és 200 mm közötti résznél érzem jól magam, "short tele guy" vagyok, egyre inkább úgy érzem. amikor pedig nagylátó kell, elég a 28 mm is (mégegyszer: a "nem fér bele a dolog a képbe" problémára amúgy sem igazán a nagylátó a böcsületes megoldás).

az a55 nekem egyáltalán nem tetszik, nem tudok mit csinálni. :)

dicranum scoparium + genista pilosa = :)

(#7) Parci válasza Mercutio_ (#5) üzenetére


Parci
HÁZIGAZDA

van 20-asom nekem is most már, hoztam tengerentúlról ócsóér.

lehet fókuszálás előtt csökkenteni a téglalap méretét eggyel, de egyrészt elfelejti kikapcsoláskor, másrészt eltűnik az élő hisztogram olyankor. szóval kapják befelé...

ja, le sem merem írni: egyelőre úszom a több ezer képben, de per pillanat a gépemen a sima windows képnézegetővel sasolva (ami megnyitja a raw-kat és a jpg-ket is), iszonyú taknyosak a jpg-k a raw-hoz képest. picit el is voltam keseredve, h nem elég élesek a fotók, de a raw-k jóval jobban néznek ki windows picture viewer alatt.

aztán persze lehet, hogy csak szálkásra élesít, én pedig rossz beállítást használtam az élesítésre a vázban. szerencsére mindenből raw + jpg-t lőttem, majd még eljátszom vele. (bár a cél valahol az volna ugye, hogy ne kelljen... :DDD)

dicranum scoparium + genista pilosa = :)

(#8) rumos14 válasza Parci (#6) üzenetére


rumos14
nagyúr

az A850-nek azért megvan a maga helye, de persze nem viszik raklapszámra... a vázba épített stabi és a teljes mezőnyt verő ( ;] ) Zeiss obik (főleg a 85/1.4 és a 135/1.8) szerintem racionális érvek mellette. de én sem Sony-t vennék ha FF-et keresnék.
lehet h Sony szemüvegen át nézem a dolgokat, de úgy gondolom h a LV-ban is villámgyors AF, a hajlítható kijelző és most már a videós AF is mind-mind standout feature-ök, amik miatt sokan fognak a Sony (A33/A55) mellett dönteni. az összes többi hagyományos tükrös gép tökre hasonlít egymáshoz, jó h a Sony kicsit máshogy csinálja a dolgokat.

én leginkább semmi gépet nem vágnék zsebre, egyszerűen sajnálnám. nemtom, esetleg egy oldaltasi, bár irtózom tőlük :)

a jpeg probléma komolyan meglep, pont arról volt szó h azért fasza az Oly, mert a raw megkerülhető, minimális előnye van. ami tesztképeket láttam az E-PL1 + 14-150 kombóval, számomra eléggé meggyőző volt. bár kicsit volt egy olyan benyomásom, hogy ez egy jófajta bridge, úgy értem, jó képminőség, nagy zoomátfogás, de pl. szép háttérmosás, kis DOF már nem nagyon lehetséges.

(#9) Parci válasza rumos14 (#8) üzenetére


Parci
HÁZIGAZDA

no, pedig a dof-ja elég frankó a 14-150-nek, szépen mos. nyilván nem 14 mm-en...

dicranum scoparium + genista pilosa = :)

(#10) Parci válasza rumos14 (#8) üzenetére


Parci
HÁZIGAZDA

no, belenéztem a jpg kérdésbe, ez az én saram, -1 -re vettem a sharpeninget. 0 mindenképp kell neki, a +1 picit erős, de lehet, hogy belefér még.

viszont közben arra is rájöttem, hogy az e-pl1-ben nincs orientation szenzor, azaz nem forgatja be a képeket magától. ouch.

dicranum scoparium + genista pilosa = :)

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.