Tudományosan
Szenzor
Tessék elfelejteni azt, hogy a lézeres szenzor jobb, mint az optikai. Épp ellenkezőleg.
A szenzor teljesítménye pontosan azt hozza, amit egy A3090-től elvárunk, annak minden jó és rossz tulajdonságával együtt. Ennek kifejezetten örültem, ugyanis láttam már noname gyártótól rosszul implementált A3090-et.
Érdekes, hogy a szenzor nem pont középen van, de majdnem. A hossztengelyhez képest "normál állásban" a jobb oldalon. A képen azért a bal oldalon, mert a hátán fekszik. Ennyi eltérés szerintem egyáltalán nem zavaró.
Kár, hogy a képen csak a felirat nem látszik.
Rossz tulajdonságból egyetlen róható fel neki: az A3090-hez méltó, túl magas LOD: 4 CD magasságából még éppen érzékelt. Szerencsére ez könnyedén orvosolható tape-trick segítségével. Mondjuk elvileg csökkenti a szenzor teljesítményét, szerintem ez az Y tengely irányában mért PCS formájában nyilvánul meg.
A szenzor felbontása 4 lépcsőben állítható: 450 / 900 / 1800 / 3500 DPI. Ennél több DPI-re igazság szerint semmi szükség: a legtöbb szenzor kb. 2000 dpi-ig használható, persze a natív felbontása fölött mindenféle csúnyaságokat produkál. Attól teljesen függetlenül, hogy a maximális DPI mennyi, legyen az 2500, 5600, 8200 vagy 12000.
A méréseim alapján (OxyPlot MouseTester) a DPI-lépések pontosak. A Maurus natív felbontása 900 DPI, így ott, illetve azalatt (450 DPI) teljesít legjobban.
Az itt található összes képre érdemes rákattintani, hogy teljes méretben jelenjenek meg, úgy jól látszanak.
Elsőként nézzük a Paint tesztet.
A számok a DPI-t jelzik, az a betűkkel egyetemben a jitter vizsgálatára alkalmasak. Ebből megállapítható, hogy 900-ig tökéletes, és 1800-on is minimális. 3500-on már csúnyán ugrál a kurzor, érezni is rajta, nehezebben irányítható. 1800 / 3500-on a használatát input lag is megnehezíti, lásd alább.
A vízszintes vonalak (minden DPI-hez 4) azt hivatottak ellenőrizni, hogy a szenzorban van-e angle snapping (AS). Ez alapján bátran állíthatom, hogy szerencsére nincs.
Jöjjenek az OxyPlot MouseTester grafikonjai. Mindegyik 500 Hz-en készült, okát lásd lejjebb.
A képeken bal oldalt az xVelocity, jobb oldalt az xCounts szerint rajzolt grafikonok vannak, felülről lefelé növekvő DPI-ken. Igazából az előbbiek az érdekesek, bár "szakértőknek" az utóbbiak is szolgálnak némi információval.
A PCS 3,6 m/s körül van. Azalatt semmiféle problémát nem láttam 500 Hz-en, afölött clipping látszik a grafikonon, azaz a "púpot" levágja, és végig kb. 3,6 m/s-ot közvetít. Időnként a "fennsíkon" megjelenik egy-egy tüske. Ezzel egészen jól viseli a PCS átlépését, a Malfunction Speed (MFS) jóval felette van. 1800 dpi-ig rendben van a grafikon, 3500-on visszaesett 2 m/s-ra a PCS. Ekkora DPI-n ekkorát szerintem senki se ránt. Reméljük, nem is használja senki.
Következzen a polling rate-ek vizsgálata.
A polling rate 250 / 500 / 1000 Hz közül választható. Ezzel semmi gond nincs, bár furcsa, hogy 125 Hz-es opció nincs. Elképzelhetőnek tartom, hogy ez más oprendszereken (pl. OSX) inkompatibilitást okozhat, bár MacBook-hoz nem szokás gamer egeret venni. Haters gonna hate.
Ez nem jelenti azt, hogy a késleltetés 4 / 2 / 1 ms, csak annyit, hogy az adatátviteli protokoll kb. 4 / 2 / 1 ms-t ront a helyzeten.
Valamiért egyik érték sem pontos, mindegyik némileg alacsonyabb volt Enotus és Mouserate szerint is, de ez egyáltalán nem korlátoz semmit.
Enotus csak 200-zal osztható DPI-n tud mérni, így lett 900-ból 800, és a Precision / Smoothness része egyáltalán nem releváns, igazából semmit nem jelent.
Általános érvényű, hogy az 500 Hz, és az 1000 Hz között jelentéktelen a késleltetésbeli különbség (1 ms), ellenben az 500 Hz-et sok egér stabilabban tartja (pl. KPM), és néhány alaplapnak is sok az 1000 Hz. Ennél az egérnél használat közben nem észleltem semmilyen problémát az 1000 Hz-zel, de a grafikonok (lásd alább) alapján én azt javaslom, 500 Hz-en használjuk. Alaposabban megnézve látszik, hogy 1000 Hz-en alacsonyabb sebességnél is látható némi ugrálás, remegés, ingadozás, tüske elsősorban a "púpokon". 500 Hz-en csak a PCS környékén. Mintha a PCS is valamivel alacsonyabb lenne 1000 Hz-en.
Acceleration, input lag
A szenzor a PCS alatt sem pozitív, sem negatív gyorsulást nem produkál.
Sajnos van egy olyan pontja a szenzor-tesztnek, amit nem tudok objektív mérésekkel alátámasztani, és ez az input lag. Aki kíváncsi rá, hogy a magasabb DPI (valójában nem a DPI, hanem a mellette alkalmazott smoothing) miért okoz input lagot, itt elolvashatja. Ez általában is igaz a nagy-DPI-s egerekre. :(
Szóval a szenzor 1800 / 3500-on kifejezetten input lagos. Az egér megmozdítása után pár ms-mal mozdul a kurzor. Ez desktop-on még tűrhető, hozzá lehet szokni, játékban azonban rendkívül zavaró. Persze az is lehet, hogy az egered "valamiért nem adja", csak nem tudod, miért. Valószínűleg azért, mert a magas DPI miatt input lagos, csak nem tudod, hogy az a bajod. Ezért mondtam azt, hogy 450 / 900-on a legjobb. Kifejezetten érezni az input lagot G100s, G402 és DA mellett - amikben 1800-on sincs smoothing. Ha jót akarsz magadnak, játékban max. 900-ra állítsd, és in-game érzékenységgel kompenzálj.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!