2024. június 24., hétfő

Gyorskeresés

Elektromos kínai nagymotor

Kipróbáltam az Evoke Urban Classicot, közvetlenül egy 100 lóerős V4-es Hondáról átülve. Kell ez nekem?

[ ÚJ TESZT ]

Útközben

Pár perccel indulás után már valamennyire el tudtam szakadni a villanymotor számomra újszerű viselkedésétől, és igyekeztem hétköznapi motorosként viselkedni, figyelni arra, hogy milyen is maga a közlekedés.

A kis kijelző mutatja az aktuális sebességet (nyilván), a jobb markolat rángatásától függően az áramfelvételt (szerintem a kb. közepétől pirosra váltó kék sáv enyhe tudatalattira ható üzenettel próbál takarékos közlekedésre nevelni), az akkumulátor és a villanymotor hőmérsékletét (érdekes, hogy előbbit Celsius fokban, utóbbit pedig színes téglalapokból álló skálán), illetve van összesített és napi km számláló, valamint töltésszint-jelző.

Vetélkedőnk első kérdése: mi az, amit nem soroltam fel, pedig nagyon kellene ide? Szerintem két helyes megfejtés is van.
Az első, ami szerintem nagyjából nélkülözhetetlen lenne, a jelenlegi töltéssel még megtehető táv kijelzése. Minden információ ott van a számítógépben, sőt, a kijelzőn is, csak éppen nem számolja ki nekünk, fejben kell a megtett távolság és az akksi jelenlegi szintje alapján számolgatni, hogy vajon mennyi lehet még hátra. Ejnye... remélhetőleg ezt a könnyen pótolható hiányosságot egy szoftverfrissítés megoldja majd.
A másik (számomra) hiányzó funkció már egy fokkal nehezebb dió lehet: nincs ugyanis a kijelzőn óra. Amikor a kínai tervezőmérnökök kis túlzással még az evőpálcikákra is órát raknak, nehezen érthető, hogy innen miért hiányzik. A funkcióhoz szükséges elektronika nagyjából kimutathatatlanul kicsi összegbe kerül, de nem tudom ott van-e valahol a dobozban, vagy kihagyták. Nagyon jó lenne, ha egy frissítés során ezt is sikerülne a kijelzőre varázsolni. Addig is marad a pár oldallal korábban említett hétzenés kvarcóra alkalmazása kerülő megoldásként.

Ami még zavaró a kijelzőt illetően, az az olvashatóság, vagyis annak a teljes hiánya, ha rásüt a nap. Amíg nem sikerült támadásra készülő kobrát megszégyenítő jobbra-balra ringásokkal árnyékot vetnem a kis monitorra, azt sem tudtam, éppen mennyivel megyek. Nagyon zavaró.

És ha már láthatóság: a visszapillantó tükrök modern vonalvezetésű, formás jószágok, de csak mérsékelten használhatók. Mindkét tükör nagyjából felét a saját könyököm látványa foglalta el. Szerintem, ha 5-6 centivel kijjebb kerülnek a visszapillantók, sokkal jobban használhatók lennének.

A témához valamennyire kapcsolódik az is, hogy mások mennyire látnak minket. Mivel fényes nappal sétáltattam meg a motort, nem tudom, hogy este mennyit ér a fényszórója, mindenesetre a LED fényforrás szemre használhatónak tűnik. Van azonban egy régi, mindmáig nagyjából megoldatlan probléma, ami a motorosokat (és kerékpárosokat) sújtja, nevezetesen a láthatatlanság. Az egy nyomon haladó jármű ugyanis a közlekedés többi résztvevője (autósok, gyalogosok) számára lényegében láthatatlan. Saját tapasztalatból tudom, hogy milyen az, mikor a zebra szélén álló idős néni elnéz jobbra, elnéz balra, belenéz a szemembe majd rezzenéstelen arccal lelép az úttestre két méterrel előttem. Rémisztő, veszélyes, és nem sokat segít, hogy az elektromos motor teljesen hangtalan lopakodóként közlekedik. Figyelni kell, nagyon!

Nagyon fontos kérdés egy motornál, hogy hogyan viselkedik kanyarban. Lehet húzni a bajszát az egyenesben, villámgyorsan elrajtolni a lámpánál, de a motorosok túlnyomó részét a kanyar vonzza, imádjuk belefektetni a mocit az ívbe, alaposan bedöntve, nagy tempóval végigsuhanni rajta.
Kicsit felemás ebben a tekintetben az Urban. Egyrészt nagyon könnyen dobálható egyik oldalról a másikra, ebben nagy szerepe van a viszonylag kicsi önsúlynak (170 kg) és a nem túl széles gumiknak (egyébként a jól megszokott 17"-es átmérőjű abroncsokon jár, nem lesz nehéz papucsokat találni hozzá). Másrészt viszont az alacsonyra helyezett akksi miatt még viszonylag jól bedöntve is tolja kifelé a hasát a kanyarból, más motorok sokkal szűkebb íven fordulnak hasonló dőlésszög és sebesség mellett. Nem nagy probléma, de picit azért szokni kell.
És ha már kanyar: a tesztelt motor futóműve elég kemény volt (szóba is került indulás előtt, hogy kicsit állítunk rajta, de aztán elmaradt), de nem pattogott kezelhetetlenül az úthibákon, és nagyon szépen tartotta az ívet kanyarban (a fent említett "hastolást" leszámítva). A gumival sem volt probléma, pedig mikor először megláttam, tartottam attól, hogy nagyon fog csúszkálni, ehhez képest teljesen stabilan tapadt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.