2024. március 19., kedd

Gyorskeresés

A V12-es duruzsolása – Lamborghini Sián FPK 37

Nem csak az egyik legnagyobb Technic autót kaphatjuk meg, hanem ékes díszévé is válik a lakásunknak.

[ ÚJ TESZT ]

Bevezető

A LEGO elhozta számunkra az „olcsó” Lamborghinit, mely véleményem szerint az egyik legkiemelkedőbb és legkidolgozottabb 1:8-as modell, amivel nem csak az egyik legnagyobb Technic autót kaphatjuk meg, hanem ékes díszévé és látnivalójává is válik a lakásunknak.

Hadd kezdjem egy kis bevezetéssel. A Ferruccio Lamborghini által alapított cég (1948) eleinte traktorokat gyártott, majd égőket és klímaberendezéseket. Ferruccio a vagyonosok közé lépett, és több versenyautót is kipróbált, köztük a Ferrarit is. Az Enzo Ferrarival való diskurzus során végül úgy döntött, hogy ő is megépíti a saját versenyautóját, melynek eredményeképp 1962-ben (angol wiki 1963-at ír) lefektette az Automobili Lamborghini alapjait, aminek márkajeléül a Murciélagót választotta, a legendás bikát, az erő szimbólumát, ami 1879-ben egy bikaviadalon 24 kardszúrást élt túl.

Az 1964-ben megjelenő 350 GTV egy kísérleti modell volt V12-es motorral, ami erősebb volt a Ferrarinál, majd az 1966-as Miura már képes volt átlépni a 300 km/h-s sebességet, ezzel megteremtve a szuper sportkocsik kategóriáját.

A mostani, friss modellt 2019-ben, a Frankfurt Motor Show-n mutatták be hivatalosan, az FKP 37-es nevét pedig a Volkswagen-csoport néhai elnökének kezdőbetűi (Ferdinand Karl Piëch) és születési dátumának (1937) utolsó két száma adják. Maga a Sián egy bolognese dialektusú szóból származik és villámot jelent, ezzel is kihangsúlyozva, hogy a Sián az első hibrid technológiával készített modell.

A Sián elölről

A Sián hátsója

Az új fenevadat számos dolog jellemzi, beleértve néhány múltbéli formatervezést is. Az „éles vonalakkal, aerodinamikai eleganciával és összetéveszthetetlen sziluettel” rendelkező Siánt még tovább formálják a hexagon elemek, a Terzo Millennio ihlette Y alakú fényszórók és a híres, Marcello Gandini által tervezett Countach hatszögletű hátsó lámpájának öröksége. A belső az Aventador és a Huracán Evo belterére épül. Ezenfelül az aktív hátsó szárnyba (mozog, gondolom elősegítve a különböző sebességeknél a leszorítóerőt) a 63-s számot karcolták, amivel a cég alapítása előtt tisztelegnek. Az autó tetején egy ún. „Periscopio” (vagyis periszkóp) üveglap van, ami eredetileg az utas(ok) kilátását tette jobbá a Countachban, azonban ebben a modellbe már csak tisztelgés gyanánt került be – elvileg.

Ha a nyers adatok jobban izgatnak: 807 lóerő, 6498 köbcenti, több mint 350 km/h végsebesség, 2,8 mp gyorsulás 0-100 km/h-ra, és mindezt a V12-es szívének köszönhetjük. Elektronikus vezérlésű összkerékhajtás (Haldex gen. IV), hátsó mechanikus önzáró differenciálművel. Mindössze 63 darab készült belőle.

De mi a helyzet a LEGO változattal? Igaz, hogy nem ez az első terméke a LEGO és a Lamborghini kollaborációjának, azonban ez az „igazi”, hogy így fejezzem ki magam. A korábbi termékek más kategóriába sorolhatóak, például a LEGO Speed Champions (76899), a LEGO Racers – Lamborghini Gallardo LP 560-4 (8169) vagy a LEGO Racers – Lamborghini Gallardo LP560-4 Polizia (8214). Ezek a maguk módján jók voltak, árban is elérhetőbbek, és elsősorban gyerekeknek és nem felnőtt embereknek szóltak. Ezzel szemben a Technic készlet a majdnem 3700 darabjával a tapasztaltabb építőknek szól, a Technic rajongóknak, ugyanakkor egy kicsit az autó, illetve a márka rajongóinak is készült – szerintem. Hogy Uwe Wabrát, a Technic vezető tervezőjét idézzem: „Minden LEGO Technic modell egy különleges utazás”.

Mintha szülő és gyermeke lenne

Valamint pár ember nevét szeretném megemlíteni (az instrukciós könyvből), akik segítették a tervező csapat munkáját (a Lamborghinitől):
– Paolo Gabrielli,
– Mitja Borkert – az Automobili Lamborghini dizájnere,
– Eminel Hodžić – külső dizájn tervező,
– Vittorio Gabba – az Ad Personam Studio feje,
– Maurizio Reggiani – a műszaki osztály vezetője,
– Ranieri Niccoli – gyártásvezető.

Aki ennél is többre kíváncsi, az látogassa meg a LEGO hivatalos oldalát, ahol interjúk és egyéb érdekességek várják őket videók formájában.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.