2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

A legváltozatosabb retro platform: SS7

CPU-tesztek és kalandozások a Super Socket 7 több mint két évtizeddel ezelőtti legendás, forrongó korából.

[ ÚJ TESZT ]

Összegzés

A táblázatban keverednek a procik, oda nagyjából a tesztelési sorrendjüknek megfelelően kerültek be. Emiatt, hogy áttekinthetőbb legyen, készítettem 6 grafikont, az első természetesen az összesített pontverseny végeredményét tartalmazza (mindegyik grafikon nagyítható->klikk rá):

Ezen az első, ami szembetűnő, hogy 200 MHz-nél van egy nagy ugrás, lemérhettem volna még egy 166-os procit is, mondjuk P1-est, vagy egy kisebb Cyrix-et. A lényeg így is látszik, a sima P1 166-on futtatva áthidalta volna az éles átmenetet. Valamint már itt is szembetűnő, hogy az iP1MMX alapórajen az alsóházban kullog, növelt FSB-vel viszont stabil helyet szerzett a középmezőnyben. Az élbolyt pedig a K6 sorozat uralja.

A következő grafikonhoz a 3DM2001 Nature tesztet választottam:

Kevésbé éles az átmenet a 133->200 MHz között. Elég nehéz teszt ez ennek a konfignak, de jól értékelhető eredményeket ad, az overkill videó besegít rendesen. Korábbi VGA-val itt KO lenne. Tapasztalatom szerint amelyik proci ebben eléri legalább a 25 FPS-t, avval már jól mennek a korabeli game-ek. A sorrendet itt is a papírforma alakítja, az élbolyban csupa K6, azokból is az L2 cache-s példányok már a konfighoz mérten elképesztő értékeket hoznak.

A nagy klasszikus, a 3DM99:

Nincs TL, én úgy látom, hogy emiatt a procierő még kontrasztosabban látszik, 300 MHz körül kezd igazán beindulni, de onnan jó meredeken emelkedik, szinte kb. egy 35 fokos egyenest lehetne húzni, olyan jól skálázódik.

NPRQuake1:

A GLQuake-nek egy optimalizáltabb verziója, gyorsabb és ráadásul a grafikája is szebb. Nagyon jól megy, 130 MHz-től már kifogástalan, de 100-on is simán játszható, esetleg több bot, vagy nagyobb terek fogják meg kicsit.

Quake2:

Ez jól megkeverte a paklit. Több ponton sem igazodik az órajelekhez/procierősséghez. Lényegében itt gőzöm sincs, mi alapján skálázódott így, nem gond végülis, változatosságot vitt a papírformába. Ettől függetlenül jól optimalizáltnak tartom, viszonylag gyenge procival is jól karcol.
A hardver-szoftver setek biztosan nem változtak közben (akkor az előző grafikonokon is anomália lenne, mivel 1 proci be->tesztsor végig->következő proci – így mértem), nem az okozta, ez úgy látszik ilyen rapszodikus.

Végül egy kis DOS, a jó öreg Doommal:

Egyszerű grafika, kis felbontás, softrender, nincs pardon, mindegyik procival száguld. A sorrend itt is megkeveredett, de DOS alatt ez nem meglepő, a videokártya is majdnem mindegy milyen, a DOS szeszélyessége és a procierő dönt. A három L2 cache-es proci szinte egyforma eredményt kapott, ott már valamiféle limit lehet.
Viszont az egyszerű grafika kijelentésből senki ne gondoljon leszólásra, igen komoly grafika volt ez a game megjelenésekor, nagyon nagyot ütött Carmack mester zseniális motorja. A kompatibilitása is kiváló, nagyon jól fut még P4-en is, semmi anomália sincs gyors gépen sem. A hangot is remekül leprogramozta, az effektek jók, a zene pedig az Awe hullámtáblán lenyűgöző. Forráskódot már régebben szabaddá tette, emiatt remek remake-ek is születtek, Win alatt, D3D gyorsítással, akár FHD felbontással.

Vélemény, ajánlás: ha valaki retrózás mellett dönt, jó kis gépezet az SS7. Az alaplap már drága, de ha olcsón előugrik valahol, príma alapot tud adni, ha tudja legalább a 100 MHz FSB-t. K6-2 proci szokott lenni néha olcsón, és egy 400 körülivel teljesen jól megy minden korabeli game/prog. Ha viszont drága a lap+proci (pl. a pluszosok), akkor nem érdemes. Egy BX-es Slot 1 már Katmai-val is gyorsabb a K6-III+-nál (lemértem), és az olcsóbban szokott előfordulni.
Az SS7 amellett, hogy egzotikus, kicsit jobban befogja a DOS érát, ha valakinél az is célterület. Non-L2 procikkal, például a sima K6/K6-2/iP1/iP1MMX használatával, nem dob sok régi game runtime errort. BX esetén a Katmai/Copper procikkal ez már nem elérhető, ott mindenképp van L2, egy kivétel, a korai 266-os Cerka, de az ritka madár. Cache letiltással is lehet próbálkozni, de ez nem mindig hoz elfogadható eredményt (rángatós sebesség). A slower programok pedig gyakran fagyasztják, rebootolják a gépet. Azt szoktam mondani, hogy minden korhoz az eredeti vas a legjobb, persze a további, nem pont korhű komponensek sem rontanak sokat ezen, a Radeonnal is jó tapasztalataim vannak. Valamint az nV Ti4200-at is szoktam ajánlani, még relatíve olcsóbban előfordul (a retro alkatrészek is drágultak az utóbbi években), nem korhű ide az sem (de mindössze 2-3 év az idődilatáció), de nagy teljesítmény, jó kompatibilitás jellemzi, 2x, 4x, 8x-os AGP-ben is megy pl., ugyanúgy, ahogy a R9800Pro is.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.