2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Szentháromság - avagy hinned kell-e a keresztény istentriádban?

Írta: | Kulcsszavak: Jehova . Jézus . Szentháromság . vallás . Szent Lélek . szentszellem

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Talán rögtön, kezdeném azzal, hogy két féle szentháromság létezik, mint tantétel. Az egyikben a vízhez hasonlítják Istent. Mindig a körülményeknek, vagy a helyzetnek megfelelőn változtat alakot. Ha kell, Jézussá, vagy éppen Szentszellemmé változik, mint ahogy a víz jéggé, vagy vízgőzzé. Tapasztalataim alapján úgyvélem, hogy ebben az "egyszerűbb" keresztény emberek hisznek. Általában velük lehet találkozni a házankénti prédikálás során.
A másik tantételben 3 különböző Istenről (Atya, Fiú, Szentlélek) beszélnek, akik együtt alkotják a Szentháromság egy Istenét. Ebben inkább a hitoktatók, ill. a nagyon buzgó hívek hisznek (legalábbis én így tapasztaltam a környezetemben).

Az elsőként megemlített tantételt talán Jézus keresztelkedésével a legegyszerűbb meg cáfolni (Máté 3: 13-17 ; Márk 1: 9-11 ; Lukács 3: 21, 22 ; János 1: 29-34). Maga a történet különösebb magyarázatra nem szorul. Jézust megkereszteli János. Jézusra rászáll a szentszellem galamb formájában, miután feljött a vízből. Majd hang hallatszott az egekből, amely így szólt: „Ez az én szeretett Fiam, akit helyeslek”. A történetben külön szerepel Jézus, János, a Szentszellem és végül az Atya, aki megdicséri a fiát (Jézust).

Kérdezheted: De hát Jézus nem Isten megtestesülése volt?

A vallások valójában rossz színben tüntetik fel Jézust, amikor azt tanítják, hogy ő Isten megtestesülése volt. Miért mondhatjuk ezt? Figyelj meg egy szemléltetést: Néhány munkás kér valamit a felettesétől, de ő azt mondja, hogy a kérés teljesítése nem az ő hatáskörébe tartozik. Ha igazat mondott, akkor ezzel bölcsen elismerte, hogy tisztában van a korlátaival. De ha nem mondott igazat – tehát teljesíthette volna a kérést, csak egyszerűen nem akarta –, akkor félrevezetett.
Nos, mit mondott Jézus, amikor két apostola kiemelkedő pozícióra vágyott? „A jobb, illetve bal kezemhez való leülést nem az én dolgom megadni, hanem azokat illeti az, akiknek elkészítette az én Atyám” (Máté 20:23). Ha Jézus valóban Isten lenne, akkor ez az állítás hazugság, nem igaz? Azzal, hogy alávetette magát annak, akinek nagyobb a hatalma, nagyszerű példát mutatott a szerénységben, és kifejezte, hogy nem egyenlő Istennel.
________________________________________________________________________________

Persze szoktak felhozni Biblia verseket, amelyek "alátámasztják" a Szentháromság tanát.
Íme néhány példa:[link]

Személy szerint a legtöbbel nem tudok mit kezdeni.
A blogban most nem ezeket fogom egyesével magyarázni és cáfolgatni.
Aki egy kicsit is ismeri a Bibliát és hisz is az abban leírtakban, az a személy előtt nem titok, hogy egyes verseket nem szabad szószerint értelmezni. De felmerül a kérdés: Mi határozza meg, hogy mely verseket kell szószerint értenünk és melyeket nem? A válasz egyszerűbb mint gondolnád. Ha elolvasod a Bibliát, akkor észreveheted, hogy van egy központi témája. Vannak olyan versek melyek elsőre nem illenek bele ebbe a központi témába, leírásba, ill. vannak olyan szakaszok amelyekről "mindenki" tudja hogy jelképes, mert annyira egyértelmű (gondolok itt pl. Dániel álmára, amikor különböző vadállatokat lát).

Állítsunk fel egy jelképes mérleget aminek az egyik oldalán a fentebb belinkelt versek vannak. Most pedig verseket gyűjtök a mérleg másik oldalára.

1.) János 14: 28 (ÚV)
"Hallottátok, hogy azt mondtam nektek: elmegyek, és visszajövök hozzátok. Ha szeretnétek engem, örvendeznétek, hogy elmegyek az Atyához, mert az Atya nagyobb nálam"

Egyértelműen megfogalmazta Jézus, hogy az Atya nagyobb nála, azaz nem egyenlőek.
Gondolj bele, hogy Jézust Fiúnak is nevezi a Biblia; Jehovát (Jehova: az Isten tulajdon neve) pedig Atyának. Ez is és az előbb idézett vers is rámutat arra, hogy Jehova és Jézus alá és fölé rendelt szerepben vannak. És a versből az is kiderült, hogy ki kinek van alárendelve. Jézus Jehovának, a Fiú az Atyanák. Miért? Mert "az Atya nagyobb nálam".

2.) Filippi 2: 5, 6 (ÚV)
"Őrizzétek meg magatokban ezt a gondolkodásmódot, amely már Krisztus Jézusban is megvolt,  aki, noha Isten formájában létezett, nem foglalkozott az elbitorlás gondolatával, tudniillik azzal, hogy Istennel egyenlő legyen."

Ez a vers a fenti linkben is szerepel, de én most nem azzal a részével foglalkozok, ami miatt szerepel a linkben. A kiemelt részben megint arról győződhetünk meg, hogy Jézus nem egyenlő Istennel. Nem foglalkozott azzal a gondolattal, hogy ő Istennel egyenlő lehetne.

3.) Máté 21: 33-41 (ÚV) Ezt nem idézem. Itt is apa-fiú kapcsolatot mutat be.

4.) 1Korintusz 11: 3 (ÚV)
"De akarom, hogy tudjátok, hogy minden férfinak feje a Krisztus, az asszony feje pedig a férfi, a Krisztus feje pedig az Isten"

Ez is bizonyítja az alá-fölé rendeltségi viszonyuk létét.

Az 1.), 2.) és a 4.) versből meg tudhattuk, hogy az Atya és a Fiú nem egyenlő, nem ugyan az, és nincsenek ugyanolyan pozícióban. Nem véletlenül utal a Biblia több helyen is Istenre úgy mint Atya(több mint 50-szer), ill. Jézusra mint Fiúra (több mint 10-szer). Alá és fölé rendeltségi viszonyban vannak. Ha felállítanánk egy hatalmi ranglétrát, akkor az Atya és a Fiú nem ugyanazon a szinten helyezkedne el. Az Atya nagyobb a Fiúnál, Jehova nagyobb Jézusnál.

5.) Márk 13: 32 (ÚV)
"Azt a napot vagy azt az órát senki nem tudja, sem az angyalok az égben, sem a Fiú, csak az Atya."

Különbség van a tudatuk között. Az Atya tudja azt a napot, a Fiú (Jézus) viszont nem.

6.) Máté 20: 23 (ÚV)
"Így szólt hozzájuk: „A poharamat kiisszátok ugyan, de a jobb, illetve bal kezemhez való leülést nem az én dolgom megadni, hanem azokat illeti az, akiknek elkészítette az én Atyám."

Itt is egy különbség. Valami nem Jézus dolga, hanem az Atyáé.

A 5.) és 6.) pontban arra akartam kitérni, hogy a Biblia leír néhány különbséget az Atya és a Fiú között.

7.) Kolosszé 1: 15 (ÚV)
"Ő a láthatatlan Isten képmása, az egész teremtés elsőszülötte"

Jehova Isten a Teremtő (Jelenések 4:11). Neki nincs kezdete, sem vége, és ő mindenható (Zsoltárok 90:2). Ám Jézusnak volt kezdete.

8.) Jelenések 3: 14 (ÚV)
"A laodiceai gyülekezet angyalának pedig írd meg: ezeket mondja az Ámen, a hű és igaz tanú, az Isten teremtésének kezdete: "

Jézus itt úgy utalt magára, mint a teremtés kezdetére. Nem viccből, tényleg ő lett először megteremtve.

9.) Példabeszédek 8: 22 (ÚV)
"Maga Jehova hozott létre engem az ő útjának kezdetéül, legkorábbi műveként réges-régen. "

Itt Jézus Kijelenti magáról, hogy Jehova teremtette, hozta létre. Eléggé egyértelműen fogalmaz.

A 7.) , 8.) és 9.) pontban összegyűjtöttem olyan verseket, melyek bizonyítják, hogy Jézusnak volt kezdete, teremtve lett, azaz nem létezett örök időktől fogva.

10.) Cselekedetek 5:30 (ÚV)
"Ősatyáink Istene feltámasztotta Jézust, akit ti megöltetek, oszlopra akasztva őt"

Van külön Isten, van külön Jézus. Jézus meghalt. Majd Isten feltámasztotta. Nem magától támadt fel, nem is magát támasztotta fel, hanem Isten (aki egy személy) feltámasztotta Jézust (aki egy másik személy).
Az Isten szó ebben a versben is csak EGY személyt takar. Nem tartozik bele Jézus.

11.) 2 Mózes 3:6 (ÚV)
"Majd így folytatta: „Én vagyok a te atyádnak Istene, Ábrahám Istene, Izsák Istene és Jákob Istene.” Mózes ekkor eltakarta arcát, mert félt az igaz Istenre nézni. "

Nem azt írta, hogy mi hárman vagyunk a te atyád Istene, hanem azt, hogy ÉN ...
Itt is az Isten szó EGY személyt takar.

12.) 1 Mózes 26:24 (ÚV)
"Jehova pedig megjelent neki azon az éjjelen, és ezt mondta: „Én vagyok atyádnak, Ábrahámnak az Istene. Ne félj, mert veled vagyok, s megáldalak, és megsokasítom a te magodat Ábrahámért, az én szolgámért.” "

Itt is EGY személyt takar az Isten szó.

13.) 5 Mózes 32:3, 4 (ÚV)
" Én bizony Jehova nevét hirdetem.
Ismerjétek el Istenünk nagyságát!
  Kőszikla, cselekedete tökéletes,
Hisz minden útja igazságosság.
A hűség Istene, kiben nincs igazságtalanság;
Igazságos és egyenes ő."

Milyen érdekes, itt is EGY személyről beszél, nem háromról.

14.) 1 Mózes 6:22 (ÚV)
" És Noé mindent úgy tett, ahogyan Isten parancsolta neki. Pontosan úgy cselekedett."

A 10.), 11.), 12.), 13.), és 14.) pontban olyan verseket kívántam összegyűjteni, melyekből látszik, hogy az Isten szó EGY személyre utal. Nem kettőre, nem is háromra, csupán egyre. Úgy is mondhatjuk, hogy amikor a Biblia az Isten szót használja, olyankor mindig (1-2 kivételével) Jehovára utal.

Hogy összehasonlítsak különböző Biblia fordításokat, sűrűn szoktam használni a biblia.hit.hu -t.
Itt a Károli féle fordítást szoktam olvasni. Gondoltam, beütöm a keresőbe az Isten szót.
Ez lett az eredmény:
Keresés a [Károli Gáspár] Bibliában a következő kifejezésre: [Isten], találatok száma: [4219].
Kérdés: Hányszor utal szerinted a Biblia az Isten szóval Jézusra?
Igaz, egy párszor ezt megteszi. De ettől függetlenül egy Isten van, aki mindent teremtett és az első teremtményét Jézusnak hívjuk.

Nézzünk pár verset a szent szellemmel /Szent Lélekkel kapcsolatban:

1.) Lukács 1:15 (ÚV)
"mert nagy lesz ő Jehova előtt. Bort és részegítő italt pedig egyáltalán nem szabad innia, és telve lesz szent szellemmel már az anyja méhétől fogva;"

Lukács 1:15 (Károli)
"Mert nagy lészen az Úr előtt, és bort és részegítő italt nem iszik; és betelik Szent Lélekkel még az ő anyjának méhétől fogva."

2.) Lukács 1:41 (ÚV)
"Nos, amint Erzsébet meghallotta Mária üdvözlését, a magzat megmozdult a méhében; Erzsébet pedig betelt szent szellemmel,"

Lukács 1:41 (Károli)
"És lőn, mikor hallotta Erzsébet Mária köszöntését, a magzat repese az ő méhében; és betelék Erzsébet Szent Lélekkel;"

3.) Lukács 1:67 (ÚV)
"És az apja, Zakariás betelt szent szellemmel, és így prófétált: "

Lukács 1:67 (Károli)
"És Zakariás, az ő atyja beteljesedék Szent Lélekkel, és prófétála mondván:"

4.) Lukács 3:16 (ÚV)
"János megadta a választ, ezt mondva mindenkinek: „Én vízzel keresztellek titeket, de jön az, aki erősebb nálam, akinek saruszíját sem vagyok méltó megoldani. Ő majd szent szellemmel és tűzzel fog keresztelni titeket. "

Lukács 3:16 (Károli)
"Felele János mindeneknek, mondván: Én ugyan keresztellek titeket vízzel; de eljő, aki nálamnál erősebb, akinek nem vagyok méltó, hogy sarujának kötőjét megoldjam: az majd keresztel titeket Szent Lélekkel és tűzzel:"

5.) Lukács 4:1 (ÚV)
"Jézus pedig szent szellemmel telve elment a Jordántól, és a szellem vezérelte őt a pusztában "

Lukács 4:1 (Károli)
"Jézus pedig Szent Lélekkel telve, visszatére a Jordántól, és viteték a Lélektől a pusztába"

6.) Cselekedetek 1:5 (ÚV)
"mert János ugyan vízzel keresztelt, de ti nem sok nappal ezután szent szellemben fogtok megkereszteltetni.”

Cselekedetek 1:5 (Károli)
"Hogy János ugyan vízzel keresztelt, ti azonban Szent Lélekkel fogtok megkereszteltetni nem sok nap mulva."

7.) Cselekedetek 2:4 (ÚV)
"Mindnyájan beteltek szent szellemmel, és különböző nyelveken kezdtek szólni, úgy, ahogy a szellem megadta nekik, hogy szóljanak."

Cselekedetek 2:4 (Károli)
"És megtelének mindnyájan Szent Lélekkel, és kezdének szólni más nyelveken, amint a Lélek adta nékik szólniok."

8.) Cselekedetek 6:5 (ÚV)
"És kedvére valók voltak a mondottak az egész tömegnek, és kiválasztották Istvánt, aki hittel és szent szellemmel teljes férfi volt, meg Fülöpöt, Prokoruszt, Nikánort, Timónt, Parmenászt és Nikolauszt, az antiókiai prozelitát; "

Cselekedetek 6:5 (Károli)
"És tetszék e beszéd az egész sokaságnak: és kiválaszták Istvánt, ki hittel és Szent Lélekkel teljes férfiú vala, Filepet, Prokhórust, Nikánórt, Timónt, Párménást és Nikolaust, ki Antiókhiából való prozelitus vala;"

9.) Cselekedetek 8:18 (ÚV)
"Simon pedig, amikor látta, hogy a szellem az apostolok kézrátétele által adatik, pénzt ajánlott nekik"

Cselekedetek 8:18 (Károli)
"Mikor pedig látta Simon, hogy az apostolok kézrátétele által adatik a Szent Lélek, megkínálá őket pénzzel,"

10.) 2 Korintusz 6:6 (ÚV)
"tisztaság, ismeret, hosszútűrés, kedvesség, szent szellem, képmutatástól mentes szeretet által,"

2 Korintusz 6:6 (Károli)
"Tisztaságban, tudományban, hosszútűrésben, szívességben, Szent Lélekben, tettetés nélkül való szeretetben,"

Ezek olyan versek, amelyekből egyáltalán nem úgy néz ki, mintha a szentszellem / Szent Lélek Isten, vagy személy lenne. Érdekesség képpen a Szent Lélek helyett be lehet helyettesíteni valamilyen tulajdon nevet (Pl.: Sanyival telve). Az így kapott versek elég furán hangzanak. Ugye?

A szentszellem Isten tevékeny ereje. Lehet kommunikációs csatorna Isten és az emberek között, de éppenséggel lehet információ, vagy éppen fizikai/lelki erő is.

Érdekesség képpen írom, hogy egyelőre nem találkoztam olyan verssel, amely a Szent Lélekre úgy utal mint Istenre.

De mondhatod:
Jó-jó, de mi van azokkal a verssekkel, ahol úgy ír a Szent Lélekről mint személyről?

Ezt az irodalom órákon úgy szokták kifejezni, hogy MEGSZEMÉLYESÍTÉS.
Hogy miért így lett leírva? Nem tudom. De ez semmikép nem bizonyíték arra, hogy a Szent lélek Isten lenne. Nem írja sehol sem, hogy Isten, csupán több versben is megszemélyesíti. Ennyi.

Mi is azt mondjuk a magyar nyelvben, hogy 'Rohan az idő'. De attól még az idő nem élőlény és lába sincs, amivel ide-oda futkosna. És még halvány gondolatként sem merül fel, hogy Isten lenne.

A bejegyzés szövege maximum 30 000 karakter lehet.
És regényt sem szeretnék írni.
Csak az általam lényegesebbnek tartott verseket írtam ki, de szerintem egyelőre ennyi is bőven elég.
Aztán kitudja? Lehet, hogy a későbbiekben még bővítem.

Most már kirajzolódhat előtted egy kép a jelképes mérleg másik serpenyőjéről.
Döntsd el te magad, hogy a Biblia szerint* mennyi (igazi) Isten van.
EGY vagy HÁROM?

* fordítástól függetlenül

Ha kérdés merült fel Benned a témával, vagy a Bibliával kapcsolatban, bátran írj privát üzenetet.
Elérhetőségem: ujjlenyomat11@gmail.com

  • Nem lehet hozzászólni
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.