Hirdetés

Framerate fixálás játékokban a "simább futás" érdekében

Bizonyára sokan tapasztaltátok már hogy az elmúlt pár évben a játékok eltérő képsebességgel képesek futni bizonyos helyzetekben. Ez természetes, figyelembe véve a rengeteg effektet, utófeldolgozást. Régi motoros lévén sok játékban nagyon zavart ez az ingadozás, mert a "jelenség" képes beleszólni a játékmenetbe(eltérő input lag) illetve rontja a játékélményt

A fórum különböző topikjait olvasgatva rájöttem hogy nem csak engem zavar, számtalanszor kértek tőlem segítséget. Igen sok kiábrándult felhasználó tapasztalta ezt a dolgot, és egy gépújítás vagy gépvásárlás után nagyon bosszantó tud lenni, ha még mindig nem fut simán egy-egy cím.
Természetesen a módszer amit most leírok nem nagy kunszt mégsem ismerik vagy használják sokan. Az átlagfelhasználók között van akit nem zavar ez az ingadozás mert észre sem veszi, de van aki az összes létező drivert kipróbálta már, javulást várva. Mivel a gyártóknak nem áll érdekében a driverekbe integrálni egy ilyen lehetőséget, így nekünk felhasználóknak kell kipróbálnunk minden szóba jöhető lehetőséget.

A most következő írás nem a high-end PC tulajoknak szól. Ha lehet mellőzzétek a vegyél jobb gépet/alkatrészt töltetű hozzászólásokat

Mivel ez nem egy tuningról szóló cikk így feltételezzük hogy mindenkinek optimális a CPU/VGA/RAM frekvenciája és időzítése. Ez mindenkinél függ a gépbe pakolt komponensektől így magatoknak kell megtalálni a határokat ésszerű keretek közt

1. Lépés: Rendszer

A legfontosabb a tiszta, naprakész OS, felesleges programoktól mentesen. Csak a legfontosabbak legyenek telepítve, csak azok induljanak rendszerindításkor amire mindig szükség van. A fájlok rendszerezve legyenek, a partíciók ne legyenek töredezettek. Természetesen a felhasználói igények eltérőek így most a specifikus programokat nem veszem figyelembe. Legfontosabbak szerintem az alap drivereken és játékokhoz tartozó kötelező programokon kívül:

Automatikusan induló programok:
-speciális perifériák meghajtóprogramjai
-vírusírtó és tűzfal (ide tartozhat még az anti malware/spyware program is)

Telepített programok:
-böngésző
-médialejátszó(k)
-irodai szoftvercsomag
-tömörítő program
-Ccleaner
-Steam
-Origin
-MSI Afterburner
-GfWL
-Adobe Flash Player+Reader

2. VGA-Driverek.

Tudom, tudom. Rakd fel a legfrissebbet... Ezt mondják a legtöbbször. Ezzel egy aktuális generációjú kártyánál nincs is gond, de a régebbi kártyák tulajdonosai nem biztos hogy jól járnak vele. Több kártyám volt mindkét gyártótól és azt vettem észre hogy szépen visszavették a teljesítményüket driverből, amint az érdekükben állt (megjelent egy új generáció). Mivel sok felhasználó ezt nem tudja, így a driver frissítéssel sokszor önmagukkal tolnak ki. Természetesen ha olyan programmal akar játszani a felhasználó ami csak a legújabbal hajlandó megmozdulni nem tud mit tenni, de ilyen ez a popszakma szokták volt mondani.
Érdemes topikokban és tesztekben utánanézni melyik driver a legjobb az adott kártyához. Saját káromon tudom hogy az újabb driverekkel harmadára esett az fps-em például Source motoros játékokban. Single-player játékokban sem utolsó dolog az fps de egy online küzdelemnél pláne nem mindegy.

A módszer.
1. MSI Afterburner (2.2.3) programban bekapcsoljuk a framerate monitorozást.*
2. Elindítjuk a fixálni kívánt játékot és monitorozzuk.*
3. Alt+Tab kombót nyomva megnézzük a legalacsonyabb minimum fps-t.*
4. Az MSI Afterburner miatt elinduló Rivatunerben rámegyünk a csavarkulcsra
5. Beírjuk a tetszőleges Framerate limitet


*Lehet használni más programot is a minimum fps mérésére ha ez a módszer valakinek nem felel meg.

Képtörés 60-as minimum fps esetén(v-sync ON):
Kiegészítésként szót ejtenék még a módszer nélkül előforduló képtörés effektről, mely v-syncket bekapcsolva is előfordulhat pár programban. Volt olyan játék aminél 60-ra állítottam a limitet (1080p@60hz felbontás esetén) és megszűnt a jelenség így ezzel is érdemes játszadozni ha az embert zavarja. Nem árt bekapcsolva tartani a triple bufferinget sem, a módszerrel kombinálva szépen kiküszöbölhető a tearing.

Külön profilokat is csinálhatunk, az .exe-ket csak hozzá kell adni a programhoz, így játékonként eltérő beállításaink lehetnek. Mivel az .exe-hez rendelt beállítsokat a program elmenti, így a játék újratelepítése esetén is megmarad a beírt limit.

Nem kötelező a totális minimumot megadni, de minél nagyobb a különbség minimum és maximum között, annál inkább zavaró (már akinek érzékeny a szeme) az ingadozás.
Ezt a módszert azokban a single játékokban alkalmazom ahol a minimum fps 60 alatt van. Ha gyenge a vas célszerű játékoknál kikapcsolni a Windows Aero-t illetve ha indokolt, rendszergazdaként futtatni a programot.
Ettől a módszertől nem fogtok 486DX2-vel Battlefield 4-et futtatni, de sok játékban jól jöhet. Például Shift 2, Crysis vagy az örök mumus GTA IV esetén. Előfordulhat hogy bizonyos grafikus motorok nem tolerálják ezt a módszert (pl. id Tech5-engine a MegaTexture és a 60fps miatt elég speciális lehet), erről nincs tapasztalatom.

Dióhéjban ennyi jutott eszembe a dologról, ha valami észrevétel van vagy valami eszembe jut, még hozzácsapom!
Köszönöm hogy elolvastad, remélem hasznát veszed!

Még van hozzászólás! Tovább