2022. november 29., kedd

Gyorskeresés

Xbox Cloud Gaming... Xbox konzolon

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

2017-es debütálása óta sok minden történt a Microsoft előfizetéses játékkönyvtára körül. A kezdeti néhány címes lista mára már jócskán 100 fölé emelkedett. Folyamatosan bővül, sok cím már megjelenés napján játszható az előfizetők számára, arról nem is beszélve, hogy az EA Play is a kínálat része, így nagyjából +50 játékkal gazdálkodhatunk.

A Microsoft-nak nincs is oka panaszra, sok millió előfizetővel rendelkezik, sokat dob a dolgon továbbá az is, hogy pc-re is elérhető. Következő nagy dobásuk 2019-ben indult amikor is először felbukkant bétaként xCloud néven a felhő alapú szolgáltatás. Magyarán távoli Xbox konzolokon, mi a saját gépünkön játszhatunk, mindenféle letöltés és telepítési folyamat nélkül. Élesben ez azonban egészen 2020 szeptemberéig nem jelent meg, ám azóta elérhető. Erős túlzással szinte bármin. Android-os eszközökön az Xbox Game Pass alkalmazás segítségével, Windows 10 és 11-et futtató pc-ken, laptopokon az Xbox alkalmazáson belül érhető el, illetve böngészőből is játszható. Apple divájszokon csak böngészőn keresztül érhető el. Illetve és jelen írás tárgya, elérhető Xbox konzolokon is a felhő alapú játék. Ezen az eszközön már nem igényel sem böngészőt, sem alkalmazást - relatíve mégis, mert ott a Game Pass alkalmazás, de ne legyünk szőrszálhasogatók -, kell egy előfizetés, ki kell listázni a játékokat, és mehet is a móka.

Változások

Mert ugye van még hely az adott játék borítóképén. Mostantól, a játékokat böngészve feltűnik egy újabb ikon a borítókon, egy kis felhő képében, ezzel is jelezve, hogy ez az adott produktum elérhető telepítés nélküli lejátszásra. Illetve ha megnyitjuk az Útmutatót, ott is jelzi a játékok mellett, hogy azt épp felhőben játszottuk

Amikor kiválasztjuk az adott játékot, szintén bővült az elénk táruló gombok száma. Nem kell különösebben virtuózkodni, rögtön ott lesz előttünk nagy gomb formájában, hogy lejátszás.

Amennyiben ilyen módon játszunk valamivel, az megfog ugye jelenni a Home screen-en felül, ha újra játszani akarunk vele telepítés nélkül, akkor probléma mentesen indulni fog újfent felhőből. Egyszer figyelmeztet kis buborékban, hogy vannak további lehetőségeink.


Játékfelhozatal

Sajnos nem különösebben követem a felhőalapon játszható játékok listáját, ugyanakkor jópár próbálkozásom volt vele ez idáig és látszólag az összes már bejelentett felhő alapú játékot támogató cím itt is ugyanúgy elérhető. Tág a lista, de az íze kedvéért:

A Plague Tale: Innocence
Back 4 Blood
Battlefield V
Control
DOOM Eternal
Forza Horizon 4
Gears 5
Halo 5
Hellblade: Senua's Sacrafice
Minecraft Dungeons
Need For Speed Heat
Star Wars Jedi: Fallen Order

És még nagyon sok cím! Valószínűleg, ahogy a többi platformon ez a lista bővül, úgy automatice itt is elérhetőek lesznek. Elnézve a Microsoft startégiáját pedig, ez a felhozatal még jócskán bővülni fog.

Teljesítmény?!

Ugyan nem tudom, hogy korábbi konzolokon elérhető-e, nekem egy új generációs Xbox Series S-em van, így ezen tudtam szemrevételezni a dolog gördülékenységét. Sajnos eddig más eszközökön nem mindig azt tapasztaltam, amit vártam. Pedig még a net kapcsolatom sem mondható rossznak. Kábelesen és vezetékmentesen is 500Mbit-el csorog az internet. Viszont rengetegszer tapasztaltam input lag-ot, kikockásodott a kép, hang késett, elvileg stabilan 60 FPS-el ment a játék, de az inkább tűnt 30-nak.
Most viszont, kipróbáltam konzolon is, vezeték nélkül kapja az internetet, és meglepően jól muzsikál. Több címet is kipróbáltam, inkább csak belekóstoltam. Ja és igen, ha már próbálta valaki a Cloud Gaming-et akkor itt is láthatjuk azt a bizonyos töltőképernyőt:

Első körben a Wreckfest-el próbálkoztam, mentem 3-4 körversenyt. Semmi probléma nem volt vele, a kontrollerre azonnal reagált a játék, gyorsan betöltött, a képminőség is kielégítő volt. Én nagyjából 3 méterre ültem a tv-től, ebből a távolságból - meg nem elhanyagolható az sem, hogy a tv mindössze 81 centis - semmilyen képi problémával nem találkoztam. A játék tartotta stabilan a 60 FPS-t, érzetre is megvolt, úgyhogy, szinte hibátlan. Internetkapcsolatot nem dobálta el, nem is jelentkezett semmilyen hálózatbeli anomália ami említhető lenne.

Következő alany a Quake volt, a klasszikus, ám felújított verzió. Itt direkte a multira mentem rá. Habár botrányosan kevés szervert találtam, a Steam-es verzióba rengeteg volt, itt találtam egyet, pedig dél körül próbáltam ki. A képbeli teljesítmény itt is helyén volt, a kapcsolattal sem volt probléma, irányítás azonnal reagált és a multi lövöldözés is elég folyékonyan ment. 40-es pingem volt a szerveren.

Harmadik alany pedig a nagy kedvencem volt, a Forza Horizon 4. Telefonos és pc-s kipróbálás során vele rengeteg problémám volt. Ennél jelentkezett legtöbbször, hogy szét esett a kép, akadt a hang és érezhető volt az input lag. Nos... Első körben itt is kezdtem érezni, hogy na, csak nem olyan stabil ez, ugyanis 10 centis pixelekkel jelent meg a kép, megnyomtam a ravaszt, hogy induljon el a kocsi, és hát számoltam egy 2 másodpercre rá indult el, a hang meg meg sem érkezett. Viszont mint az kiderült, vagy bezavart valami a netnek, vagy a Cloud Gaming-nek volt valami kínja, de amint leértem a háztól, egy csapásra megszűnt minden. Átvette a hibák helyét a fluid játékmenet, szép képpel, jó irányítással, megfelelő hanggal. Letekertem egy-két kört ebben is, próbáltam játékosok közelébe vezetni. Azonban a kezdeti gondokat leszámítva semmi egyéb ezután nem jelentkezett.

Rengeteg további játékot ki lehetett volna próbálni, de 3x30 perces játékok során letudtam szűrni, hogy itt ez bizony jól működik.

Végszó?! Konklúzió?!

Bátran merem mondani újfent, hogy a Cloud Gaming Xbox konzolon jól működik. Viszont, miért is jó ez? Nos, amennyiben betelik a tárhely a konzolon és semmitől nem akarunk megválni, akkor ez a megoldás gyorsan ki tud segíteni a bajból. A haladás megmarad, az élmény azonos, mindössze csak annyi, hogy a játék nincs telepítve a gépünkön. Vagy remek példa erre az én Series S-em is... 380 GB az alap tárhely, se több, se kevesebb. Esetleg, ha régebbi konzolunk van, de egy-egy újabb játék már röcögősebben fut rajta - One S-em volt ez előtt, pár játékkal képes voltam dadogásra bírni -, szerintem ezzel szintén kiküszöbölhető a fölösleges homlokráncolás.
Részemről szintén praktikus, nem vagyok híve a felhő alapú játéknak. Amivel játszom szeretem a konzolon tartani, telepített formában. Azonban, sokszor beleszaladtam a Game Pass kapcsán abba, hogy valami megtetszett, trailer vagy képek alapján, adtam neki egy esélyt, megvártam még leszed 40-50-60 gigát, majd egy óra játék után elváltak útjaink, mert mégsem tetszett. Itt szintén megoldást jelenthet ez a feature, elindítom felhőben, kipróbálom, ha tetszik, akkor élve a rögeszmémnek feltelepítem azt a konzolra és játszok is. De akkor már minek telepíteni, ugye?!

Lényeg a lényeg, pozitív látni, hogy az Xbox Cloud Gaming egyre jobb és jobb lesz az pedig másik vita tárgya, hogy ezzel talán még inkább elvezeti a vevőket az Xbox-tól a Microsoft. Hisz, valljuk be őszintén, ott tartunk, hogy tényleg semmi szükség már megvenni egy 110 vagy 180 ezres konzolt azért, hogy játszunk. Elég egy régebbi konzol, telefon, számítógép és mehet is a gaming. Ami innen nézve egy vicces stratégia, hisz olyan nagy elánnal harangozták a Series családot, közben pedig a Game Pass háza táján, meg leginkább azt láthatjuk, hogy szinte eltaszítják maguktól a saját konzoljaikat.

A játék képeket Xbox-on készítettem, a kezelőfelületi képek viszont laptopról, Xbox alkalmazás és távelérés segítségével készültek, ezért van minőség és felbontásbeli eltérés.

Hozzászólások

(#1) Sweet Lou 6


Sweet Lou 6
addikt

Azt lehet tudni, hogy mekkora a sávszélesség igénye? Otthon gigabites net mellett nem merült fel, viszont most ideiglenesen vidéken vagyok, itt meg egyelőre 150 Mbit-es net van (várjuk a Digi-t mint megváltót, az optikai kábelek már le vannak fektetve).

sweetlou6.wordpress.com

(#2) RawrrSoul válasza Sweet Lou 6 (#1) üzenetére


RawrrSoul
csendes tag

Elvileg 10 Mbit a legalsó határ, de nekem 150 Mbit volt idáig, csak 1 jó hónapja van 500 Mbit, és ott is tökéletesen üzemelt, azt leszámítva, hogy nekem pl. telefonon negatív tapasztalatom volt. :)

/ Fuji P710 PC | Series S | iPhone 11 \

(#3) toeki válasza RawrrSoul (#2) üzenetére


toeki
senior tag

Telefonon mobilnettel próbáltad vagy wifivel? És ha wifivel akkor 2.4 vagy 5ghz? Elvileg csak az 5gigás wifi az amin teljesen élvezhető ha mobilon nyomod

(#4) RawrrSoul


RawrrSoul
csendes tag

Óh ezeket a köröket lefutottam, 5 GHz, 2.4 GHz, mobilnet is volt... Mondjuk ezek a tapasztalatok régebbiek, azóta nem próbáltam, ezt elfelejtettem írni a bejegyzésben... :)

/ Fuji P710 PC | Series S | iPhone 11 \

(#5) rElla válasza Sweet Lou 6 (#1) üzenetére


rElla
csendes tag

A 150-nek elegnek kell legyen.

(#6) AuraSync


AuraSync
senior tag
LOGOUT blog (1)

Maradok a telepített játékoknál és akkor nincsen semmilyen lag. :P

S21 Ultra 5G / Galaxy Fit2 / GTR 3 Pro / Q80T 65" / Crusher EVO / I5 12600K / RTX 3080 / SBZ / R2850DB

(#7) RawrrSoul válasza AuraSync (#6) üzenetére


RawrrSoul
csendes tag

Úgy vagyok vele én is, de egyfajta demó, kipróbálós funkciónak nekem mindenképp hasznos lesz... :)

/ Fuji P710 PC | Series S | iPhone 11 \

(#8) negyven2 válasza Sweet Lou 6 (#1) üzenetére


negyven2
veterán

Hivatalosan 10Mbit-es kapcsolat szükséges hozzá. Azért ennyi, mert ennyit eszik a streaming. Én egy One X-en használom, és a Router-be épített mérő szerint ekkor (tehát amikor éppen használom a Cloud Gaming-et) az Xbox pont ~10Mbit-et fogyaszt. Ugye a Streaming 1080p/60fps-ben érkezik.

Viszont amikre nagyon érzékeny a rendszer az a késleltetés (Ping), a packet loss és a jitter. Leginkább ha az utolsó kettő magas akkor fordul elő az, hogy szétesik a kapott stream.

Én egy jelenleg még egy, hivatalosan 40/4-es kapcsolatot használok (de épül már ki a Digi FTTH). Az estek nagy részében konzolon kiválóan működik a rendszer (még az input lagg is minimális). Viszont az utóbbi időben nagyon sokszor előfordult, hogy akár 20-30%-os is a csomagveszteségem. Ekkor ráadásul (de lehet ez az oka) még a 4 Mbit-es feltöltésem is 0.04 lesz (pontosabban a 0 és között ugrál). Ekkor sok más mellett a Cloud Gaming is használhatatlanná válik. Vagyis igazából a stabil net fontosabb mint, hogy mennyivel jön.

Van még kettő másik befolyásoló tényező is, de ez inkább az input lagg miatt számít. Az egyik, hogy nem igazán szereti a NAT-olt netet. A másik meg, hogy lehetőleg kerüljük az alternatív DNS szolgáltatások (Google/Cloudflare DNS) használatát.

Csatlakozás esetében tényleg jobb a vezetékes/5Ghz-es kapcsolat, de igazából nincs nagy hátrány abból, hogy ha csak 2.4Ghz-es a WiFi.

Illetve még annyit, hogy tapasztalatom szerint jelenleg a natív Xbox-os/PC-s/Androidos app-ban (és ebben a sorrendben) működnek a legjobban. A böngészős megoldások estén sokkal jobban érezni azt, hogy egy távoli szerveren futnak a játékok.

(#9) Sweet Lou 6 válasza negyven2 (#8) üzenetére


Sweet Lou 6
addikt

Köszi a részletes választ :R

sweetlou6.wordpress.com

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.