2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

A 21. századi ovis

Írta: | Kulcsszavak: iskola-előkészítő . óvoda . ovisuli . iskolaelőtt . óvodainevelés

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Neked milyen elvárárosod van az óvodával szemben? Van egyáltalán?
Nekem van. És ezt a blogbejegyzést az elkeseredésem indokolja, mondom - azaz írom, hogy miért.

A média, így a közvélemény is jobbára mindig a felsőoktatást veszi "oktatásnak", az számít, a középiskolairól ritkábban esik szó, az általános iskolai oktatás helyzete csak PISA felmérés (elkeserítő) eredményeinek ismertetésekor kerül sorra, az óvodás gyermek pedig tulajdonképpen nem is léteznek az oktatási rendszerben.
Pedig az alapok ott dőlnek el, vagyis ott épülnének optimális esetben.
Olyannyira igaz ez, hogy drasztikus óvónő hiányt sok helyen közmunkásokkal oldják meg.
Úgy látszik most már ők is jók. Félreértés ne essék, nem a közmunka jellegével van baj, hanem azzal, hogy kire bízod  a gyermeked, ki fogja a fejlődését biztosítani.  Sokan elfelejtik, hogy az óvoda oktatási és nevelési intézmény. Noha szülőként mi is megteszünk mindent, de aki látott már éves óvodai programot, az tudja, hogy miről beszélek. Az óvónőképző nem arról szól, hogy 4 éven át a plüssmacikkal játszanak a leendő óvónők....bár a szeretjük azt gondolni, hogy az óvónők feladat egyszerű:  játszanak a gyerekekkel, ez azért korántsem így van. A gyermeknek is van egy fejlődési íve, ráadásul a  gyerekek - minő átok - különbözőek, tehát mindenki más közegből jött, mindenki mást hoz magával, mindenkinek mások a képességei.

A jó óvoda segíti azokat a gyerekeket, akiknek elmaradása van az életkorban elvárt szinthez képest és támogatja a képessége gyakorlását, csiszolását különböző játékokon keresztül.

Persze a modern szülőt sem kell félteni, mert Ő megmagyarázza!  Legutóbb: "az én gyermekem így fejlődik, ő ilyen"  - miközben mindketten azt néztük, hogy a hatévese cumival a szájában beszél és a fogai már úgy torzultak, hogy súlyos beszédproblémát okozott a gyermeknek, de anyukát nem zavarta.  (Ez a téma is megér egy bejegyzést, lesz is róla szó!)

Többszáz szülővel beszélve sajnos elkeserítően kevés azoknak a száma, akik felismerik: a 0- 7 éves kor alapvető jelentőséggel bír.
A legtöbben csak legyintenek rá: nem fontos az óvoda, nem fontos a fejlesztés, "csak helye legyen", magyarán, ahová le tudják adni megőrzésre gyerekeket.
"Az iskola, majd az...na az, az a fontos!" - folytatódik a gondolatmenet. A középiskola, az még fontosabb! És megy az egyetemre, mert oly "okos", úgy "tudja", hogy biztos valamelyik jónevű egyetemen köt ki.

Aztán persze nem fog, mert a kicsinek 2-3 éves korában elhanyagolták a beszédfejlődését, ez csak tovább eszkalálódott (ő így fejlődik, lásd feljebb), majd mindezek után apuka/anyuka két-tannyelvű általánosba akarja íratni. és persze el is intézik, protekcióval.
Csak a épp a gyerek nem fogja találni a helyét,a folyamatos sikertelenségek miatt frusztált, magatartás-zavaros lesz, a  szülők nem értik, jön a gyermekpszichológus, aztán hipp-hopp ott állnak egy tinivel, akik kibukik az iskolából, mindenféle fajta problémákkal kell megküzdenie, a szülők tehetetlennek érzik magukat, pedig "mindent megadtak, csak tanulnia kellett volna" miközben az egész probléma megoldása hol lett volna?
Az óvodában.

"Csak tanulnia kellett volna". De hogyan, ha nincs birtokában a képességeknek, azoknak a készségeknek, amelyek alapjai a jó, a korszerű óvodában vannak lerakva?
A helyzet sajnos abba az irányba mutat, hogy bizony szülőként - ha azt akarod, hogy legyen valaki a gyerekedből -  Neked kell megtalálni , felfedezni olyan eszközöket, amelyek segítenek abban, hogy a gyermeked sikerrel vegye élete korai szakaszát. Ha ez megvan, akkor a későbbi szakaszban képes lesz önállóan boldogulni az Életben. Hálás lesz Neked azért, hogy ott voltál mellette, hogy veszekedtél vele a tanuláson, hogy nem volt unalmas Neked az ovis feladatok közös felfedezése, megoldása. És tudod mit tettél? A legnagyobbat, amit szülőként tehetsz: sikerrel felneveltél egy embert!

A következő bejegyzésben mutatunk pár eszközt, például ezt az iskola-előkészítő könyvet, amely elképesztően jó társad lesz óvodásod iskolára való felkészülésében, valódi ovisulit tudtok teremteni otthon, tényleg fejlődni fog gyermeked, valóban el tudjátok érni a célotok!

Hozzászólások

(#1) bitblueduck


bitblueduck
senior tag

Én eddig is úgy gondoltam, hogy azoknak a gyerekeknek van a legnagyobb esélye a boldogulásra akikkel otthon is rendesen foglalkoznak. Sokkal jobb azoknak, akik tudnak kicsit számolni, esetleg olvasni mire az általános iskolába érnek. Sajnos az államban nem sok bizalmam van, főleg mióta a fókusz a tesi, erkölcstan, ének órákon van. Csak az a probléma, hogy egyrész igény sincs rá másrész ha lenne akkor is nagyon kevés család engedhetné meg, hogy legalább az egyik szülő teljes időben a gyerek(ek) nevelésével foglalkozzon.

An open mind is like a fortress with its gates unbarred and unguarded.

(#2) Lenry


Lenry
félisten

nagyon jó témafelvetés, és sajnos sok leírt mondatával kell, hogy egyetértsek :(

Gvella Glan! | There are two types of people: Those who can extrapolate from incomplete data

(#3) waccamár


waccamár
senior tag

Kíváncsian várom a további cikkeket, nagyon jó téma!

(#4) updog


updog
senior tag

Én megmondom őszintén, szerintem jobban szorongok az őszi ovikezdés miatt, mint anya (persze, neki még mindig itt lesz a kicsi itthon, valószínűleg pont hogy még várja is hogy a nagy menjen már :) ).

Félek hogy milyen lesz a csoport (persze ez saját gyerekkori rossz élmények miatt), a szülők miatt a saját idegállapotom féltem :D (túl sok ismerős van akik már ebben benne vannak és mesélnek), a gyerekek (járunk a környékbeli játszóterekre, az egyik fele a korabelieknek ül csendben és hozzá se szól a másikhoz, a másik fele meg a tipikus ha az enyém lenne már nem lenne :D típusú (túl)pörgős kis vadállat (a miénk meg a kettő között lavírozik.. :DDD) ).

Szerencsére pont a körzetes oviról sok jót hallottunk, nyilvános a nevelési programjuk, jó fejek az óvónénik, voltunk nyílt napon is (apró adalék hogy a csoportvezető bevallotta hogy hát ő pont nyugdíjba készül úgyhogy majd le is adja a csoportot mielőtt még végeznek az ovival, hááát....)

Hozzátenném, nem értek a pszichológiához meg hogy hogy is működik az, hogy elvileg nagyon meghatározó ez az időszak, de kb. semmire nem emlékeztem én sem, már tizenéves koromban se az 5-6 éves korom előtti időkre... de remélem jól sül majd el.

"Bocs, főnök, de én csak két emberben bízom. Az egyik én vagyok. Nem maga a másik." || "Hóhahó, mégis van graffaló!"

(#5) Lenry válasza updog (#4) üzenetére


Lenry
félisten

az egy dolog, hogy mennyire (nem) emlékszel a kisgyerekkorra, de tudatalatt egész biztosan meghatározó.

Gvella Glan! | There are two types of people: Those who can extrapolate from incomplete data

(#6) updog válasza Lenry (#5) üzenetére


updog
senior tag

Pont emiatt kicsit szintén feszengek a gyereknevelés témában, én tudom, de ők nem, hogy a mostani dolgokra emlékezni nem fognak, de ugyanakkor most nyilván átélik, és elvben pont meghatározza a későbbi életüket majd... nem véletlenül mondják hogy a tudatlanság áldás :D Persze minek mentem szülőnek ha feszengek, meg túl tökéletesen, tankönyvi módon akarom csinálni... :DDD

"Bocs, főnök, de én csak két emberben bízom. Az egyik én vagyok. Nem maga a másik." || "Hóhahó, mégis van graffaló!"

(#7) Fred23


Fred23
nagyúr

"Neked milyen elvárárosod van az óvodával szemben? Van egyáltalán?"

Nincs sok elvárásom, mert nem hiszek abban, hogy bármi változna, ha komoly igényeket támasztanék. Inkább már úgy gondolom, sokan indokolatlanul sokat várnak, saját időt meg közben nem nagyon akarnak befektetni a gyerekükbe.

Abszolút minimális elvárásom: az óvónő ne dohányozzon a gyerekek közelében!

(#8) Ellia


Ellia
addikt

Húgom logopédus óvodában, így van rálátásom sok dologra. Kegyetlen dolgokat tud mesélni a gyerekekről, de leginkább a szülőkről.

Másik probléma, hogy nincsenek elegen (megfizetve sincsenek) és szinte képtelenség leszűrni minden gyereket, főleg, úgy, hogy neki az a baja, neki más, a harmadiknak megint csak... És egyre több gyereknek van valamilyen problémája (a legtöbbje foglalkozással kezelhető iskoláig).

És akkor még csak most jönnek a CSOK-os gyerekek...

[ Szerkesztve ]

(#9) Dave™


Dave™
nagyúr

Nekem is voltak, lévén a nagyobbik kislányom most kezdi majd. Neki a legnagyobb hiányossága a bátortalanság és a szocializáció hiánya, mindkettő jelentős részben írható a covid számlájára, de persze valamennyire túl is féltettük. Van egy ovi a társasházunktól 1 percre, ide tartoztunk volna, de én mindenképpen a kerületi Montessori oviba szerettem volna íratni, amiről amúgy is jókat hallottunk, illetve tetszik a "segítek, hogy magad csináld" filozófiája. Először visszadobták a jelentkezésünket a túljelentkezésekre hivatkozva, de nem hagytam annyiban, felhívtam az óvodavezetőt és külön írtam egy kérvényt is, végül felvették. Ősszel kezd, mindannyian izgatottak vagyunk :)

(#10) #90088192


#90088192
törölt tag

Nekem egy elvárásom van csak, minél messzebb legyen tőlem.
Az óvoda intézménye a dolgozó nők miatt jött létre, ahogy a bölcsőde is.
Sajnos ez egy elég elnagyolt faragast eredményezett már az első generációk esetén is, és ebből a mintából próbál a következő generáció egy újabbat felnevelni.
Egyre nehezebb, és egyre "érdekesebb végterméket" állítva elő.
Aki még neveli a gyerekét az igen komoly problémákba fog belefutni ha a gyereke óvodába megy. Sajnos. :R

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.