No, lassan vége az évnek, gondoltam leírom milyen költségei voltak az autófenntartásnak. Idén év elején vettem meg egy Ford Fusion-t 265e kilométerrel az órájában. Ez alapján aki most mereng vásárláson el tudja dönteni hogy megérné-e.
Előszöris az egyszeri, vásárláskor fellépő költségek, valamint a nem tervezhető javítási kiadások:
-
összesen: 94'250 Ft
Másodjára jöjjenek az éves kiadások, melyek kiszámíthatóak,többé/kevésbé tudtam hogy lesznek és minden évben lesznek:
(a kerékbilincs kivétel, remélem jövőre nem lesz Nem ide kellett volna sorolni)
összesen: 100'000 Ft (plusz 11500 a bilncs)
Üzemanyag statisztika
2015-ben összesen 10615 KM utat tettem meg. Ebből 3512 kilométert városban (Budapest), 7103-at azon kívül. Ez 816 liter benzint emésztett fel, 284'000 Ft értékben. Az átlagfogyasztás 7.48 L/100KM lett. Átlagosan 349 forintomba került 1 liter üzemanyag.
Szóval összegezve:
Vásárlás, javítás és büntetés: 105750 Ft
Éves kiadások: 100000Ft
Üzemanyag: 284000Ft
Összesen: 489750 Ft
Ez elég durván hangzik igaz? Szerencsére árnyaltabb a kép, lássuk a kiadást csökkentő tényezőket:
Mielőtt kocsit vettem volna, tömeg közlekedtem. BKV, MÁV és kerékpár.
Évente 114000 Ft volt a BKV bérlet
151200 Ft -ot költöttem vonatra. (Bp - Szombathely, 240KM évi 14 alkalommal. 14*2*5400 Ft)
Amint meglett az autó megismerkedtem a telekocsival (Oszkar) és elkezdtem használni. 1 év alatt 77 utasom volt és tőlük 185800 Ft "bevételem" lett. Idézőjelben, mert ahogy NAV is belátta ez nem valódi bevétel, csak költség megosztás, így adómentes.
Tehát összesen: 451000 Ft
Végszó
Szóval 490e Ft kiadás van az autó oldalon és 451e Ft a "bevétel" és a kocsit megelőző kiadás oldalon. Így azt mondhatom tömegközlekedéshez képest 40e Ft -tal kerül többe a kocsis élet.
Persze sántít a matek. Egyrészt még hozzá jön kétévente 21290 Forintért a műszaki vizsga, valamint ha már én szállítok telekocsival embereket, akkor én is utazhatnék azzal, tehát a 151e Ft-os MÁV kiadást kiválthatná egy 75e Ft-os Oszkározás tétel. Így már inkább olyan 110e Ft-os ráfizetést jelente éves szinte a kocsi fenntartás.
Egyelőre én nem bántam meg az autóra váltást. A legjobb az lenne ha a városon belül is tudnék utast szállítani, de annak katyvasz a jogi háttere, nem merek belevágni. (Wundercar lenne az ideális, de azthiszem ők se legálisak)
+ még egy apróság: értékvesztéssel nem számoltam. Elég jó áron vettem meg a munkahelyemtől az autót, pár évig még veszteségmentesen tudnám eladni.