Hirdetés

Taxis tüntetés, avagy meg kell-e szüntetnünk az Ubert?

Szinte mindenkinek van valami véleménye az elmúlt nap eseményei kapcsán. Szeretném összefoglalni a sajátomat ebben a bejegyzésben, némi tényösszefoglalás után.

Szeretném tisztázni, hogy nem vagyok taxis, nem vagyok érdekelt az ügyben. A közlekedésben napi szinten aktívan kiveszem a részem. Motorozom, autózom, időnként BKV-ra is tévedek, ritkán Taxiba is beülök, és ha már ott vagyok beszélgetek a sofőrrel...

Hirdetés

Kezdjük az elején (kitérő, de a véleményem kialakulásához fontos tények):

Milyen feltételeknek kell megfelelnie egy Uber sofőrnek/gépkocsinak?
- Minimum 21 éves kort el kell érni
- Minimum 1 éves (B kat.) jogosítvány
- Maximum 10 éves, 4/5 ajtós autód legyen
- Büntetlen előélet

Milyen feltételeknek kell megfelelnie egy Taxi sofőrnek/gépkocsinak? (Részlet bővebben: Forrás)

- Minden taxi gépkocsiban lesz lehetőség bankkártyás fizetésre.
- A taxikban tilos lesz a dohányzás, amelyet az autó ablakán elhelyezett piktogram is jelez majd.
- Csak olyan jármű lehet taxi, amely rendelkezik klíma berendezéssel, valamint októbertől márciusig téli gumival van felszerelve
- A gépkocsi kora maximum 10 év lehet.
- Autó alapszíne: RAL1023 Traffic Yellow.
- Információs elemek színe: RAL 9017 Traffic Black.
- Szabadjelzővel kell rendelkeznie.
- Minősíteni kell a gépjárművet.
- Összes hajtómotor-teljesítmény minimum 55 kW, (belső égésű, hibrid, elektromos);
- Tengelytáv minimum 2550 mm;
- Kombi vagy egyterű felépítményű személygépkocsi csomagtartó mérete minimum 390 liter;
- Nem kombi vagy egyterű felépítményű személygépkocsi csomagtartó mérete minimum 430 liter;
- Gyárilag hibrid és elektromos meghajtású személygépkocsi csomagtartó mérete minimum 300 liter;
- Környezetvédelmi besorolás minimum EURO 4 (2017. december 31-ig);
- Jörnyezetvédelmi besorolás minimum EURO 5 (2018. január 1-jétől).
- A sofőrnek taxis vizsgát kell tenni, valamint 2. csoportú orvosi alkalmassági és PÁV II. pszichológiai alkalmassági vizsgálattal kell rendelkeznie.
- Érvényes droszt engedéllyel kell rendelkezniük.

A fentiekből látható, hogy a taxisokra több, komolyabb megkötés vonatkozik (csak a fontosabbakat igyekeztem megemlíteni), aminek nyilván anyagi vonzata is van. 2013 szeptember 1.-je óta megszűnt a szabad verseny, a taxiknak fix áron kell(ene) fuvarozniuk. (A hiénáktól távolodjunk el, minden embercsoportnak megvan a maga "szemete".) Ebből nem tud engedni, így árban nem tud piacképesebb lenni egyik sárga taxi a másiknál. A magyar ember nagyon árérzékeny, kevésbé színvonalas szolgáltatást választ, olcsóbban. Ezen a ponton előjön az Uber előnye: OLCSÓBB. Mivel megkerülve szürke (fekete) úton fuvaroz embereket A-ból B-be, kevesebb a költség, ezt a megtakarítást tudja az utas felé is közvetíteni. Be kellene tiltani? Szerintem nem. Szabályozni kéne, és a Taxitársaságoknak engedni a szabad versenyt, de mégis szabályozottan. Szigorúbban ellenőrizni a nyugtaadást, de ha egyértelműen fel vannak tüntetve a viteldíjak, el lehessen térni az "ajánlott díjaktól". Megoldásként olvastam több helyen, menjen Uber sofőrnek. Ez is megoldás lehet, de amíg a szürke-feketegazdaság szélén mozognak, ki vállalná be egy bejelentett állással szemben?

Mielőtt a taxisoknak esnénk, gondoljuk végig, mennyi plusz költségük van, amit az utasokkal kell megfizettetni, és meglátjuk, hogy napi több100km-t megtéve a városban tudnak pénzt keresni, ami nagyon messze áll a bevételüktől. Amennyiben alkalmam lesz, interjút fogok készíteni egy taxissal, hogy a bevétele hány százaléka lesz a fizetése...

Totalcar is megírta, érdemes elolvasni.

Még van hozzászólás! Tovább