2022. december 6., kedd

Gyorskeresés

E46 blog 3. rész, Nagy levegő

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Legutóbbi elfelejtettem írni, hogy egy cimborámtól vettem jutányos áron egy BMW Style 104-es felni szettet. Valami lelakott, kirepedezett gumi szett volt rajta amit gyorsan lecseréltem HANKOOK Ventus Prime4-re (K135). Nagyon jó értékelése van a guminak és nem mellékesen még akciós is volt. Egyenlőre nem tervezek komolyabb gumikat, ha tempósabb, kanyargósabb vágyaim lesznek, akkor ott a Z4 Eagle F1 gumikkal. :)



A Betty

Folytatva a múltkorit, nem csapatósnak, hanem tényleg, felújítani, szerelgetni vettem az E46-ot, de azért nem baj, ha odébb lehet vele menni, Nyilván nem várok csodákat az M52TU/M54 legisisebb változatától, de pici plusz jól esne.

Szívó tuningra mindenki csak legyint és lebeszél róla, mert zsákutca, "inkább cserélj motort".
Én nem így látom. Nyilván nem fogja tudni azt amit egy turbós, hogy pár kattintás után 10-20% vagy több teljesítményt kapunk gyári alkatrészekkel. Itt minden egyes lóerőért és/vagy NM-ért meg kell kűzdeni.
A kompresszort és a turbót nagyon az elején kizártam, mert laikus szemmel is észrevehetőek, illetve a kompresszor 2-3 ezer eurós árával nem fér bele a projektbe.

Hosszas keresgélés után találtam néhány elég ígéretes megoldást a turbósításon és a kompresszoron felül:
BMW M50/M52/M52TU/M54 motoroknál az M54B30 azaz a 30i motor belső alkatrészeit szokták átrakni. A főtengelyét és hajtórudait és a vezérműtengelyeit, a nagyobb a szelepbenyitás miatt.

Volt szerencsém olyan orosz videóhoz ahol állítólag a teljes M54B30 hengerfejet rakták át M52TUB20-ra. Mivel oroszul nem tudok, illetve a YT autó fordítása olykor elég gyatra, így csak sejteni lehet, hogy sikerült a házasítás.

Ezek mind költséges és nekem elég nagy kihívást jelentő módosítások. Elvetve persze egyik sincs, csak nem ezekkel szeretném kezdeni. Ismétlem, nem az a cél, hogy a Váci vagy a Szentendrei út réme legyen az autó, hanem hogy én jól szórakozzak és tanuljak az autókról, szerelésről.

Végül sok sok keresgélés után találtam egy az én szintemnek megfelelő módosítást ami nem is drága és a 2. részben említett knock szenzor cserével egybekötve meg is tudom csinálni.
A lényeg, hogy a gyári beszűkített szívósort kell a legnagyobb gyárira, azaz a már említett 30i-re szereltre cserélni.

A képen látszik hogy menyivel nagyobb az átmérője. Ennek hátránya, hogy elméletileg alacsony fordulaton gyengébb, viszont magas fordulaton érezhetően erősebb a motor. Az ok az, hogy a vékonyabb átmérőjű csőben gyorsabb a gázáramlás, azaz hamarabb jut levegőhöz a motor, míg a szélesebben pedig a mennyiség lehet nagyobb, így magas fordulaton jobban dolgozik.

Az átalakításnak van egy bökkenője, még pedig a fojtószelep átmérő különbség. Van persze lehetőség átalakítani az autót bovdenes gázpedálról elektromosra és akkor a gyári MS42-es ECU-t MS43-ra tudom cserélni, így felmehet rá az M54B30 elektromos állítású fojtószelepe, de akkor értelemszerűen a légcsöveket is cserélni kéne. Egyenlőre megelégszem a nagyobb szívósorral. :)

Megoldásként jön képbe a Bimmertune M52/M54 adaptere, ami arra hivatott, hogy rámenjen a nagyobb szívósorra a régi pillangó. Egy nagyon egyszerű, de remekül kivitelezett adapter. Persze, vannak olcsóbb és egyszerűbb adapterek és van köztük olyan is, ami nem úgy van megcsinálva hogy pár fokot forgattak az adapter rögzítésén, hanem le kell csiszolni a fojtószelep házból. Nálam ez szóba sem kerülhetett.

Kopogás szenzor cseréje után az új forgattyúsház szellőztetőt a már megtisztított M54B30, szívósorra szereltem fel.

Azóta már rendet raktam a kertben is. :)

A beszerelés persze nem ment könnyen, de szerencsére csak kétszer kellett vissza bontani a szívósort néhány rosszul elvezetett cső miatt. Szépen nyomatékra húztam a csavarokat, ahogy illik.

Az ott egy 3 literesre való szívósor egy 2 literes motoron. :)

A végeredmény számomra meggyőző. Egyenlőre nincs mérési eredményem, de érezhetően reszponzívabb lett az autó, határozottan jobban megy. Persze ehhez hozzájárul még az injektorok tisztítása és a szellőztető cseréje is, viszont elvesz a DISA szelep difije, mert sajnos csak egy kisebb volt kéznél.


Baloldali van benne és a jobboldali kéne.

Szerencsére legalább ez van, nem kellett lefalaznom a szívósoron a helyét.
Ezt is én raktam össze két teljesen különböző, hibás DISA szelepből. :DDD
Majd idővel ezt is cserélem, itt elvész némi nyomaték alacsony fordulaton.

Későbbi terveimben szerepel egy mérés és optimalizálás, de akkor azt már szeretném összekötni az MS42 - MS43 átalakítással. Persze prioritások, először szeretném rendbe tenni a rohadást az elrongyolódott belteret, új fényszórók, fékcsövek, de kelleni fog egy csápos emelő, mert az akna sajnos nem játszik az ültetés miatt,d e ezt majd legközelebb.

Hozzászólások

(#1) vazee00


vazee00
tag

Egyelőre nem nézem utána, de esetleg a kutakodás során arról találtál infót, hogy valami hasonló megoldást lehet alkalmazni az m54b25 motornál is? Vajon ott van értelme a b30 szívósort feltenni...?

FayRPG: fayrpg.hu | Zöldhulladék, zöldség-gyümölcs hulladék újrahasznosítás: bioferet.hu | fayrpg.hu | kukamosok.hu | tejfelvasarlas.jomekft.hu | fantasyworld.hu | blackcatpub.hu | energym.hu | keramika.hu | TheVR Android App: thevrapp.hu | személyi edzés érd: stepandmove.hu

(#2) eldiablo válasza vazee00 (#1) üzenetére


eldiablo
addikt
LOGOUT blog

Elméletileg a 2.2 és a 2.5-es M54 ugyan azt a szívósort és pillangót kapta. Csak feltételezem, hogy átmérőben szűkebb egy kicsit mint a 3.0L-es. Egészen biztos, hogy felmegy szívósor rá, de akkor valószínűleg a légcső átmérők is különbözőek, tehát azok is cserések. Nem tudom mennyi pluszt hozhat egy ilyen csere és milyen költséggel. Lehet +2-3 lóerő.

Az M52TU sokkal jobban fojtva van, mert ott még a 2.8-as is ugyan azt a beszűkített szívósort kapta, amit a 2.0L-es, ami a fotón is van. M52TU-ra kb. bármelyik M54-es szívósor előrelépés.
M54-re inkább az M50 vagy az N55 szívósort szoktam látni.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.