2024. június 20., csütörtök

Gyorskeresés

Prandtl–Glauert-szingularitás a gyakorlatban :D

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Tegnapi nap kinn vagyok a kertben, egetrengető robbanás hallatszik, ráadásul gyors egymásutánban :U, eddig is tudtam hogy vadászgépek gyakorlatoznak havonta 10 napot, van hogy eldöngetnek a falu felett jó alacsonyan. Szabad szemmel lehet őket követni, de ilyet még nem hallottam

Gyorsan gondolkodva rájöttem hogy ez hangrobbanás lehet, a rövidsége, és a nagyon mély hangja miatt... sem a puska hangjához, sem pedig dörgéshez nem hasonlítható, egyébként régebben is hallottam már, de nem ennyire intenzíven.

Mivel bizonyos magasság alatt, és lakott terület felett nem megengedett, így arra gyanakszom valamelyik pilóta kergetőzés közben átlépte a kritikus sebességet. (lehetett egy gyors ereszkedés, esetleg egy éles forduló stb)

A hangrobbanás terjedési iránya egy kúppal írható le, a csúcsán a vadászgéppel, ha pl elég magasan repül, el sem éri a hang a földfelszínt. Ebben az esetben ez nem így volt :DDD, a dupla hang pedig a földről visszaverődő hanghullámok keltik.

Ez a videó nagyon jól szemlélteti a hallottakat: Concorde breaking the sound barrier

Ha megnézzük, ez a gép pl már igen magasan repül, de még így is igen hangos..

A hangereje, 160-170dB lehet, logaritmikus értéke miatt ez már tekintélyes.

wikipédia: A hangrobbanás nem csak kellemetlen, az emberek és állatok nyugalmát zavaró jelenség, hanem anyagi károk is keletkezhetnek, például ablakok törhetnek be, épületek fala repedhet meg. Lakatlan területeken, például nemzeti parkokban sziklák elmozdulását regisztrálták hangrobbanások következtében.

És az még hozzájön, hogy nem csak hanghatár átlépésekkor, hanem a folyamatos Szuperszonikus sebesség felett, folyamatosan alakulnak ki a robbanások a gép körül ahogy a levegő áramlik.

Még egy videó: Breaking the sound barrier

Egyébként a párakúp kialakulása, még nem jelenti mindig azt hogy át is lépi az a bizonyos sebességet, de már határon van..

Hozzászólások

(#1) Krugszvele


Krugszvele
senior tag

Nah, mondjad csak hogy melyik település ez, hol kell nekem házat vennem??? :)))))

(#2) bambano


bambano
titán

szuperszonikus sebesség fölött sok minden alakul ki a gép körül, konkrétan hangrobbanás az egyáltalán nem.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#3) Doze válasza bambano (#2) üzenetére


Doze
aktív tag

Az a baj szakirodalmat próbáltam keresni, de nem találtam... ahogy olvastam a gép "körül" keltett örvények okozhatnak hangrobbanásokat....

Ezt ha valaki ki tudná nekem fejteni mi történik szuperszonikus repülés közben, annak tudnék örülni :K, a vadászgépeket ismerem, elég nagy rajongó volta egy időben. Sőt műszaki végzettségem is van, áramlástanból rémlik a Mach szám stb... De ezt valahogy nehezen látom át, azt is tudom hogy egy időben áttörhetetlennek hitték stb.

Krugszvele: Dél-Borsod :DDD

[ Szerkesztve ]

(#4) EmberXY válasza Doze (#3) üzenetére


EmberXY
addikt

Azért nem tudták átlépni az elején, mert nem csak a sebesség a lényeg, hanem az aerodinamika is fontos... A hanghatár átlépésekor megváltoznak a gép aerodinamikai jellemzői, ezért amíg ezt a tervezésnél nem vették figyelembe, nem jártak sikerrel. Egy dolog elérni, átlépni, és másik dolog szuperszonikusan repülni.
Tulajdonképpen a wikipédia cikk jól összefoglalja, hogy mi történik ilyenkor.

[ Szerkesztve ]

Up the Irons!

(#5) Krugszvele válasza Doze (#3) üzenetére


Krugszvele
senior tag

De kecskemétről odamennek? Azt hittem valami Nagykőrös, vagy Kocsord, vagy kevésbé mulatságos.
Itt ma és tegnap délelőtt is köröztek, de mire kiérsz a panelből, hogy lássál valamit, már messze vannak.

Kecskemétre kell menni, vagy a reptérre néző tízemeletes sor, azért onnan csak látni valamit!

(#6) #65675776 válasza EmberXY (#4) üzenetére


#65675776
törölt tag

De, csak a sebesség lényeg. Az aerodinamikai kialakítás azt befolyásolja, hogy képes lesz-e az adott konstrukció egyáltalán átlépni a kritikus sebességet. Ha átlépte, akkor már szuperszónikus.

A wiki-s szócikkben azért vannak hülyeségek. Pl: "Az üzemanyagtartály hőszigetelést igényel, hogy a mozgás okozta hő nem melegítse túlságosan"

Ez azért hülyeség, mert a legtöbb gép esetén az üzemanyag 30-60%-át a szárnyakban tárolják. És mindenféel hőszigetelés nélkül, mivel maga a szárny borítása adja a tartályt. Ezt nevezik integráltartálynak. A szigeteletlenségre a legjobb példát pont a valaha sorozatban gyártott leggyorsabb gépcsalád (A-12, SR-71, M-21, YF-12) adja. Annál annyira nem volt szigetelve semmilyen szinten sem a tartály, hogy amíg a szerkezet fen nem melegedett 200°C felé folyamatosan szivárgott belőle az üzemanyag. Földön állva meg egyenesen folyt belőle.

"A súrlódás csökkentése érdekében a gépnek nagy magasságban (20 km fölött) célszerű repülnie"

Ehhez képest 20km felé csak pár típus képes egyáltalán felemelkedni, ott tartósan repülni meg még kevesebb.

Cikkhez: éles forduló közben biztosan nem lépi át, mert akkor a legtöbb gép elég durván lassul. A Gripen is, mivel durván alulmotorizált. Fordulóban jobban veszti a sebességét, mint mondjuk egy F-16, F/A-18 vagy akár MiG-29. (De pl az F-22 és a Typhoon nem lassul fordulóban sem, a Raptor meg akár gyorsulni is tud közben.)

Hangrobbanás pedi akkor keletkezik, amikor a szuperszonikusan repülő test nyomáskúpja eléri a felszínt (legyen az föld vagy víz felett). Az, hogy milyen erejű lesz a hagrobbanás függ pár dologtól. Pl a repülési magasságtól, a repülőeszköz méretétől, aerodinamikai kialakításától.

Amíg a szovjet csapatok ideiglenesen itt állomásoztak teljesen mindennapos volt a hangrobbanás, a többség fel sem kapta rá a fejét.

[ Szerkesztve ]

(#7) Doze válasza Krugszvele (#5) üzenetére


Doze
aktív tag

Szerintem igen, mert havi szintem legalább 10 napot itt vannak.... mondjuk van hogy idegesítő már számomra is, ugyanis ha a hajtóműve pont az irányunkba néz, és pont ráadja a kakaót akkor remeg az ablak rendesen...

Mintha egy mélyláda lenne az ablakod alatt :DDD

Egyébként itt a google térkép: [link]

Errefelé van egy "Lyuk" a települések közt,

Szabad szemmel kiszúrni őket meg marha nehéz, mert ha a falu felett elhúznak az ok... de ha 2-3kmel arréb vannak és alacsonyan repkednek, akkor nagyon a látóhatár alján vannak, és csak a zúgást hallod...

Ha pedig el is kapod szemmel, ez a matt szürke fényezés teljesen beleolvad az égbe.... max a cockpiten csillan meg a fény.... éjszaka csak 1x hallottam repülni őket, akkor viszont faszán kivehető volt az utánégető mikor bekapcsolták :C, kár hogy nem úgy repkednek állandóan... (7 percre elég akkor benya ;] )

(#8) Doze válasza #65675776 (#6) üzenetére


Doze
aktív tag

Én azt olvastam, ha szuperszonikus sebességnél jól irányítható gépet akarnak, akkor szubszonikus irányíthatóság kárár megy.... és a kettő közti egyensúly megtalálása a nehéz.

Ha ezzel hülyeséget mondtam akkor lőjetek le :DDD

Ja és igen, a mig 29, annak sokkal durvább hangja van volt... voltam repülőnapon :)

daa-raa: Tudtommal az SR-71-nél volt valami speckós kerozin am pl sokkal magasabb lobbanásponttal bírt, pont az általad említett "szivárgás" miatt... a hevülést meg pont szárnyakban tárolt üzemanyag keringetésével akadályozták meg, kvázi hűtőfolyadékként működött...

[ Szerkesztve ]

(#9) neduddki


neduddki
nagyúr

HI!

meg csak most? felink 80as elejeben is mindenaposak voltak az inzultusok, de ugy hogy remegett miden toluk:- (((

udv

neduddki

https://facebook.com/bestwax.eu, mailto: bestwax.eu@gmail.com hamarosan: www.bestwax.eu a lustasag fel egesseg, en tejjesen egesseges akarok lenni

(#10) #65675776 válasza Doze (#8) üzenetére


#65675776
törölt tag

Szperszonikus sebesség felett nem igazán van olyan, hogy jó irányíthatóság. Ott kb csak arra képes a gép, hogy szép nagy kör (2-3km sugár alapszinten is) mentén forduljon, emelkedjen, süllyedjen a gép. Az irányíthatóságot a 300-800km/h sebességtartományra optimalizálják.

Egyébként Hortobágy felett van kijelölve az elsődleges gyakorlólégtér.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.