2024. május 1., szerda

Gyorskeresés

Gépkocsit vezetni csakis pszichológiai alkalmasággal, kerékpárt hülyén is?

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Bevezető történet: Jövők haza az autóval, látom, hogy kerékpárosunk egy kézzel fogja a kormányt, mert a másik kezével épp telefonál. Pirosnál bevárom, és közlöm vele, hogy talán nem kellene így kerékpározni, elvégre most jövök a kórházból, épp a páromat vittem negyedszer oda, mert a kalapját fogta, ahelyett, hogy mindkét kezével a kormányt fogta volna. Emberünk teljes mértékben ignorálta a hallottakat, s aki biztos a dolgában, ugyanúgy kerékpározott tovább egy kézzel.
Az ember alapvetően bízzon a képességeiben. Ha nem biztos, hogy tud járni, akkor inkább ne próbálja meg. Vagy legalább abban bízzon, hogyha bármi történik, mondjuk járás közben elesik, akkor nem lesz semmi baj.
Szóval kerékpárosunk, akkor kerékpározzon, ha bízik a képességeiben, és abban, hogy haza fog érni. De hol kezdődik a vakmerőség?
Nézzünk egy közeli autós ellenpéldát. Biztos vagyok benne, hogy az az autós is, aki az Árpád hídon halálos balesetet okozott, bízott a képességeiben. Tuti, hogy mikor a lámpa zöldre váltott azt érezte, hogy itt nem lesz semmi baj. Mikor átlépte az 50km/órát, akkor is arra gondolhatott, hogy ezt már számtalanszor megtette, számtalanszor ment keresztül az Árpád hídon, nincs semmi ok az aggodalomra. Mikor megremegett az autó, valószínűleg arra gondolt, hogy ezt tudja korrigálni, nem lesz itt semmi baj. Mikor aztán elvesztette az uralmát az autó felett, akkor vajon mire gondolhatott? Gondolt-e arra, hogy na most akkor meghalok (Bár szerintem nem, hisz az autóknak köztudottan remek a biztonsági felszerelése.), vagy arra, hogy ebből csonttörés lesz, vagy nah, most fogom az autót leamortizálni, és az drága lesz. Nem hiszem, hogy arra gondolt, hogy egy szerencsétlent el fog csapni. Maximum akkor, mikor látta, ha látta, hogy az autó kérlelhetetlenül a kerékpáros felé megy.
Az ő magabiztossága miben különbözik a történetemben szereplő kerékpárosétól? Ha az elégséges, hogy dehát a kerékpárosunk mai napig nem került be a hírekbe, akkor nem hiszem, hogy az autóst el kellene marasztalni.
Tanultam kockázatkezelést. Kiszámoljuk egy esemény bekövetkezési valószínűségét és azt megszorozzuk a kárértékkel. Az így kapott szám alapján hozunk döntést a kockázat kezeléséről. Ha valami ritkán következik be és ha be is következik, nincs nagy kár, akkor nem foglalkozunk vele, ha viszont, gyakran bekövetkezik, még ha alacsony a kárérték, akkor foglalkozunk vele. Vagy a másik véglet, ha a kárérték nagy, akkor még ha az esemény valószínűsége csekély, akkor is foglalkozunk vele. Ezt picit árnyalja a kockázat kezelésének a költsége. Nyilván, ha a kockázat kezelés többe kerül, mint amit kockáztatok, akkor nem védekezek ellene, vagy biztosítást kötök. (Az is egyfajta kockázatkezelés. ) De ha mondjuk a kockázat kezelésének az a módja, hogy leszállok a kerékpárról, mialatt telefonon beszélek, akkor a kockázat kezelés költsége közel nulla, a kockázat meg. Nos igen, kinek mennyit ér meg az élete, a válla. Ki szeretne hónapokra kiesni a munka és a szórakozás monotonitásából? Mert ha a vállad eltört, esetleg kificamodott, te nem akarsz majd sehová se menni. Csak nézed a naptárat, hogy mire jön a tél, végre újra tudsz mozogni, és nem fáraszt a mozgás.
Igen, szerintem az a kerékpáros egy idióta volt, aki nem gondolt bele, hogy a dolgok nagyon gyorsan fordulnak rosszra. Nem beszélt olyanokkal, akikkel már történt baleset. Balesetek ritkán történnek úgy, hogy te azt szándékosan kiprovokálod, hogy akarok egy balesetet. Visszagondolva mindig banálisnak hangzanak. Olyannak, amit vagy nem értesz, hogy is történt meg, vagy könnyedén lehetett volna kezelni. Én mondjuk úgy törtem el az egyik csuklóm, és a másikat kificamítottam, hogy a gördeszkám már gyök kettővel ment és úgy voltam vele, már nagyon meg kellene lökni. De a gördeszka egyik csavarja fennakadt a közel sima aszfalton, én meg hatalmas lendülettel csapódtam előre. De a gyógytornán is volt olyan, aki úgy került oda, hogy a kerékpárja fennakadt a villamossínen, ő meg előre esett.
Ha már csuklótörésem. Ma nyitottál már ajtót kilinccsel? Könnyű volt? Viccesen hangzik, de ha gond van a csuklóddal, válladdal, akkor az a mozdulat mission impossibile. Ha férfi vagy, akkor a főhőst elővadászni az alsónadrágból, mialatt ellentartasz a guminak az is egyfajta kihívás, amit nem biztos, hogy meg akarsz élni. Elvégre mégis csak jobb azzal hencegni, hogy Szkanderben legyőztem a Bélát, mintsem már elő tudom venni a lompost. Remélem ezeket csak akkor tudod meg, mikor már nagyon-nagyon öreg leszel, és az izmaid kezdenek elsorvadni. De hidd el nekem, az egészséged, csontjaid megérik azt, hogy törődsz velük, feleslegesen minek kockázatot bevállalni?
A magyar egészségügy olyan amilyen. ha kerékpáros vagy és esel, akkor szerencsés vagy, ha nem törik a vállad. (Azt mesélték, hogy kerékpáros esésnél általában ez történik.) Az agyrázkódás meg, nos ha tényleg mázlid van, akkor tényleg egy jó alvás helyre rak, ha nem, akkor több hét ágynyugalom. Itt van, aki azt tanácsolja, hogy az elején WC-re se menj ki, van kacsa! Ilyen komolyan kell venni, mert maradandó emléked lehet az esésből!
CT-t általában csinálnak, hogy kizárják a legrosszabbat, a CT minősége olyan amilyen, a gép remélhetőleg nem öreg, de egy normál röntgennek a több százszoros dózisát fogod kapni. MR meg ilyenek, ha-ha, persze, ki szarja a pénzt?.
Ha később lesz gond, akkor szerinted mi a helyzet a neurologussal? Igen, eltaláltad, időpontot tudsz kérni hónapok múlvára. De hát ott a magán. Ha magán egészégügyi biztosításod van, akkor nézz utána, hogy balesetre is vonatkozik-e. Persze hazudhatsz, hogy reggel úgy ébredtél, hogy fáj a fejed, de a TB nyilvántartásához ők is hozzáférnek, ha van kórházi papírod, akkor az eseményt ők is látják, innen pedig csak egy kérdés, hogy a cég mennyire profitorientált és az orvos segít vagy elhajt? Hippokratész segít, de mindig nem lehet bízni az öregben.
Mit akarok az egésszel mondani?
Pór hónapja egy szerencsétlen kerékpáros, csak rosszkor volt rossz helyen, és ez az életébe került. A kerékpáros, tényleg az utcai tápláléklánc alján van, ráadásul alig visel védőfelszerelést. A kerékpáros sisak is csak akkor kötelező, ha lakott területen kívül 40km/h felett megyünk. (Azaz nagyjából soha.) Egy filmből szeretnék idézni:
- Sisak és könyökvédő!
- De apu csak az udvaron görkorizunk!
- Miért, a mi betonunk puhább?
És tényleg? Mikor egy kerékpáros esik, akkor puhább lesz az aszfalt vagy a kocsi?
Motorosok is ugyanúgy ki vannak szolgáltatva, viszont nekik ott a kötelező bukósisak, és mivel nem a lába hajtásából megy előre, ha van rá pénze, akkor lesz gerinc, váll, térdvédője. Eleve tetőtől talpig motoros bőrszerkót fog viselni, hogyha esik, és csúszik, akkor ne a saját bőre váljon le, hanem a ruházata kopjon. Igen, motoros simán mehet M7-esen a belső sávban 130-al, míg a kerékpárostól a 40km/óra is szép teljesítmény. Jó lenne látni egy statisztikát, hogy kerékpárosokkal és motorosokkal milyen sebesség mellett milyen balesetek történnek. Biztosra veszem, hogy a motorosokkal is sok baleset alacsony sebesség mellett történik, és akkor is megvédi az életüket! Illetve mondom, nagyon nem mindegy, hogy utána az elkövetkező hónapokat hogy töltöd: kerékpározással, vagy lábadozással.
Nem hiszem, hogy a kerékpárosoknak nehéz védőfelszerelést kellene viselniük, és motoros felszerelést mindegyikükre. Ez életképtelen. Viszont akkor tudatosítaniuk kell, hogy nincs semmi a bőrük, és az olyan egészségre káros dolgok közt, mint az aszfalt, vagy a kocsi szélvédője.
Tehát fokozottan kell magukra és a társaikra vigyázni. Aki ezt nem képes belátni, az ugyanúgy alkalmatlan a kerékpározásra, mint az Árpádhídi autós, az autóvezetésre. A kettőjük közt az a különbség, hogy 30 milliós autó helyett egy 300 ezer forintos kerékpárral, csak önmagára és a gyalogosokra veszélyes. Itt tegyük hozzá, hogy az autók biztonsági felszerelései nagyon sokat fejlődtek. Aki ma karambolozik, sokkal jobban bízhat a túlélésben. Ezzel szemben a kerékpárok?

Jó ötletnek tartanám, hogy a fővárosi, nagyvárosi kerékpározást valamihez kötnék. Nem feltétlen kell jogosítványhoz kötni. Kresz vizsga, vagy még inkább kerékpáros klub tagság. Miért ez utóbbi? Mert az utakon való túlélés zálogát nem a szabályok ismeretében, betartásában látom, hanem az olyan praktikák ismeretében, minthogy addig ne menj át egy autós előtt, míg nem látod a szemén, hogy lát téged. Vagy egy dolog, hogy van kerékpársáv, de egy másik, hogy a kanyarodó autós számít-e arra, hogy te jössz mögötte. Az olyan igazságok megértése, hogy elsőbbség csak akkor van, ha megadják, vagy sírkőre fel lehet vésni, hogy KRESZ szerint nekem volt igazam, de minek.
Bár a tuti kerékpáros sírfelirat az lenne, hogy nekem nem mondták, hogy balesetben autó nélkül is megsérülhettek.

Hozzászólások

(#1) PSti


PSti
tag

De miért akarod megmondani egy másik embernek, hogy hogy menjen kerékpárral? Ha majd megszívja, akkor így járt.

(#2) Jack Hunter


Jack Hunter
csendes tag
LOGOUT blog

Ezzel nagy százalékban egyetértek. Már általános isiben elkezdeném tanítani a kreszt, osztályfőnök, lyukas, stb óra helyett, hiszen alapvető dolog a közlekedés. Rutinpályára vinnék mindenkit, még a gyerekeket is, ahol biztonságos körülmények között be lehetne mutatni a vagánykodás, menet közbeni telefonálás kellemetlen következményeit. Jogosítványszerzést pszichológiai vizsgálat+ rutinpályás gyakorlathoz kellene kötni. De nem lesz ebből semmi úgysem. Sajnálom az Árpád hídi bicajost, de sajnos ez sem volt elég elrettentő példa, ugyanúgy megy tovább a felelőtlen közlekedés.

PSti: ez egészen addig működik, amíg nem vagy benne az egyenletben. Mert ha a te kocsid elé kacsázik ki, vagy valamilyen más módon okoz neked kárt, akkor már nem lesz mindegy, hogy megszívja, vagy sem.

(#3) andrisbandi


andrisbandi
őstag

Érdekes infó, h a múlt században milyen propaganda kampánnyal vették át a hatalmat az autósok a gyalogosoktól/kerékpárosoktól, amit ma már mindenki természetesnek tart.

ÍGY TERRORIZÁLTÁK LE A GYALOGOSOKAT AZ UTAKRÓL AMERIKÁBAN
Ma is tanultam valamit

Nem autósként ennyi a "jogod"!
Pl a városodban, akár a központi részen, ovi, suli, stb. Nálunk 99%-ban az idegen, átmenő forgalommal szemben.

--

A másik oldalról nézve;
autós szemszögből a kerékpárosnak nem lenne joga közúti forgalomban résztvenni, hiszen nem kell hozzá jogsi, nem ismeri a kreszt.
Nem kötelező a bukó, sokak szerint még a zenehallgatás is belefér. Álbiztonságban suhannak a soktonnás vasak között.

Az autósnak ez annyit jelent, a kerékpárosnak nincs felelősége, az is az autósé, hisz neki papírja is van róla.

【Rainych】 Nyanpasu _ https://www.youtube.com/watch?v=awWVru0nwMY

(#4) nullpoint válasza andrisbandi (#3) üzenetére


nullpoint
senior tag

Indexet nem igazán használjuk tanulásra...

"Ennek a legfontosabb eleme az volt, hogy a gyalogosok csak kijelölt átkelőhelyeken, merőlegesen mehetnek át az úton. Ez a mai napig velünk maradt." - Ez nem igaz, maximum nekik, Magyarországon a törvény így szól:

MAi napon hatályos:

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól

III. RÉSZ
A gyalogosokra és a járművek utasaira vonatkozó szabályok

Gyalogosok közlekedése

21. §

(5) A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhelyen, ha pedig a közelben kijelölt gyalogosátkelőhely nincs,

a) lakott területen levő főútvonalon az útkereszteződésnél (a járda meghosszabbított vonalában), valamint a menetrend szerint közlekedő jármű megállóhelyén levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között (a járdasziget teljes hosszában),

b) egyéb helyen bárhol,

a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át.

kdvsdmnkrvndttrlgsdnhzzszlsmt

(#5) andrisbandi válasza nullpoint (#4) üzenetére


andrisbandi
őstag

Szabályok elmítésekor célszerű lett volna azt is belevenned;
- a gyalogosnak nincs elsőbbsége a zebránál!
Csak ha már lelépett az úttestre. Magyarul majd átmész ha átenged az autós :DDD

Sok autós úgy tudja le kell szállnia a kerékpárosnak zebrán átkeléskor.
- A sima gyalogos zebránál igen.
- Nálunk bringautas zebrák is vannak, párhuzamosan a gyalogossal, ott nem.

[ Szerkesztve ]

【Rainych】 Nyanpasu _ https://www.youtube.com/watch?v=awWVru0nwMY

(#6) Elf


Elf
aktív tag

De jó hogy itt vagy! Mindig is szerettem volna ilyesmi gondolkodású em errel beszélni! Három teljesen különböző kérdésem van ebben a témában feléd:

1. Miert ez az egykézzel kormányzó kerékpárral közlekedő lett az oktatásod tárgya? Miért őt választottad? Értsd úgy hogy ugyanezen utadon láttál 4 dohányzót, 3 biztonsági övet nem bekötőt, meg minimum egy olyan embert (magadat) aki olyan sebbességel haladt hogy ha valaki elé toppan akkor azt megöli. Meg még ezeken kívül egy csomó olyan embert aki olyan dolgot csinált ami valamekkora eséllyel veszélyes rá vagy másokra?
Miért a telefonáló-kerékpározó?
(ha mindenki másnak is szóltál hogy ne úgy csinálja amit csinál akkor kérdésem tárgytalan mert ez esetben következetes vagy és értelek)

2. Mit vártál, mi fög történni ha szólsz a telefonálónak? Vagy másik oldalról: mi lett volna a helyes reakciója a telefonálónak?

3. Na most szerepjáték jön és én leszek anyu aki szól hogy ne úgy tartsd a fagyit mert rácsöpög az ünneplődre és te leszel a jófiú aki szót fogad :-)
A balesetek többsége a fürdőszobában történik. Érthető. Éles kemény sarkok és peremek, nedves csúszós környezet. Nyílvánvaló hogy aki nem sisakban zuhanyzik az önveszélyes hülye.
Kockázat kezelléssel kiszámolhatjuk hogy ha elesünk és több hét ágynyugalom, meg neurológus meg miegyébb akkor ennél sokkal jobb sisakban zuhanyozni.
Nyílván egyetértesz velem hogy a zuhanyzást valamihez kötni kéne. Nem feltétlen kell jogosítványhoz de valamilyen vizsga kéne hozzá.
Ha mégsem értesz velem egyet kérlek érvelj.

Köszönöm! :R

(#7) gidalight


gidalight
tag

Abszolút feleslegesnek tartom az ötletet. Jó lenne végre felnőttként kezelni a polgárt. A balesetek száma hosszú távon csökkenő tendenciát mutat, a járműpark növekedésének ellenére. Semmi sem indolja a további szabályozást. Ez csak újabb költség annak, aki közlekedni szeretne (persze a kresz-oktató és a pszichológus lobby -utóbbiban talán a szerző is érintett- jól járna).

Hogy én is írjak egy hasonlóan megosztó ötletet; szerintem a balesetek elkerülésének a hatékony eszköze a trafizás betiltása lenne:
-végre az utat figyelhetné a sofőr, a bokrok helyett.
-végre egyenesben is merne előzni a sofőr, nem kellene megvárni a kanyart-miután ellenőrizte, hogy az egyenesben nem mérnek.

[ Szerkesztve ]

(#8) dabadab válasza andrisbandi (#5) üzenetére


dabadab
titán

- a gyalogosnak nincs elsőbbsége a zebránál!
Csak ha már lelépett az úttestre. Magyarul majd átmész ha átenged az autós :DDD

Ez egyébként hülyeség, nem tudom, hogy honnan terjedt el az a tévképzet, de semmi ilyen nincs a KRESZ-ben.

DRM is theft

(#9) bkercso


bkercso
nagyúr

Jó lenne még több szabály és oktatás, elvégre a magyar ember magasról tojik az ilyesmire. (Én is, a sok túlszabályozott marhaságra. :K ).

Az Árpád-hídon az lehetett a baj szerintem - bár csak feltételezés -, hogy hátsókerekes kocsival induláskori kerékcsigorgatáshoz kikapcsolhatták az ESP-t, majd nagy sebességnél odaléptek neki és kiugrott a háta... :F

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#10) bkercso válasza dabadab (#8) üzenetére


bkercso
nagyúr

Régen így volt. Aztán jött a süllyesztett járdaszegély, ahol nem kellett lelépni, ma meg már elég megközelíteni (mert azt az autóstól nem várhatjuk el, hogy a járdaszegély süllyesztettségét felmérje, pl. szakadó esőben).

A zebránál jobban amúgy kevés dolgot utálok. Bp-en OK, de kisvárosban, ahol amúgy is 30-al megy a sok birka, a zebránál olyan valószínűtlen távolságokból bevárnak, hogy képtelenség. Nem 1-2, hanem a legtöbben.
Láttam olyat is, hogy emberünk lelépett, az autós meg a másik sávban satuzott, hogy hátulról majdnem beleszálltak. Teljesen agyhalott állapotban vezetnek rengetegen. (Meg úgy is élnek.)

Itt minálunk XY (kis)városban amúgy az oktatók sz@rt se tanítanak, a szó szoros értelmében. Azt harmincszor elmondják, ha szerintük túl gyorsan veszed a kanyart, de hogy 20km/h alatt nyomd be a kuplungot, azt egyszer sem. Lyukat beszélnek a hasadba a magánéletükről, mintha fodrászhoz mentél volna - még a fiatal férfiak is... - nonszensz. :(((

[ Szerkesztve ]

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.