Ha egy modell megkapja az Év Autója címet, akkor egy évig a vártnál jobb eladásokat produkál. Mert mi, sznob vevők azt gondoljuk, hogy az Év Autója csakis jó lehet. Ha jobban meggondoljuk, egy tök új modellről van szó. A bizottság, aki megválasztja az év autóját, valójában nem sokat tud arról, hogy a hétköznapi használatban milyen lesz az az autó. Találóbb lenne ezt a címet "Az Év Formatervé"-nek nevezni.
Mondok néhány példát. 1989-ben a Fiat Tipo kapta a megtisztelő címet. Aztán ez lett az a modell, ami a Fiat jó hírnevét egy jó évtizedre eltemette. A váltó tragédia, az elektronika katasztrófa, a belső burkolati elemek zörögnek. A tulajok szemében ez az Év Melléfogása volt inkább. Ha tulajdonosok véleményére és eladási statisztikákra hagyatkozunk, akkor az 1989-ben megjelent autók közül a Ford Fiesta sokkal méltóbb a címre, nem igaz?
Vagy mondhatnám az 1991-es év járgányát, a bumfordi Renault Cliót. Tipikus francia autó apró, de annál bosszantóbb hibákkal. Nem csoda, hogy ma már hírmondó is alig akad belőle. A '91-ben megjelent modellek közül egy olyan népszerű lett, hogy 11 évig gyártásban maradt, ma is több tízezer (vagy százezer?) család használja a legnagyobb elégedettséggel Európa-szerte. Ez pedig az Opel Astra F.
2001-ben az Alfa Romeo 147-et tüntették ki arra az évre. Itt is nyilván a formaterv kaphatta az elismerést, mert ha tudták volna, hogy a szervizekben milyen népszerű lesz ez a kiskocsi, akkor inkább valami másnak ítélték volna a trónt. Ha engem kérdeztek, a 2001-es Civic sokkal inkább rászolgált a címre. Akik már sok Civicet hajszoltak, azok szerint is a 2001-ben megjelent a legjobb. Ahhoz képest egy Alfa kapta a címet, amit csak az olaszautófeelingért szeretnek a tulajok.
Tudnék még jópár példát felhozni, alig van olyan év, amikor egyetértek a döntéssel. De ez kell, mert nagyon jó reklám az autónak. Ha tényleg a jó autónak akarnánk odaítélni az év autója címet, akkor bizony 10 évvel később kéne ítélni. És akkor már figyelembe lehetne venni a tulajok elégedettségét és a legyártott darabszámot is. Így pl. idén az 1998-as Év Autóját választanánk meg posztumusz. És egyáltalán nem biztos, hogy az Alfa 156 lenne az. Ez a módszer igazságosabb lenne, de megvalósíthatatlan. Az ember az idei év autójára kíváncsi, nem pedig a '98-asra. Képzeljétek el, hogy bementek egy használtautó-telepre, ahol egy ütött-kopott kocsira (most mindegy, milyen típus) ki van írva, hogy "Ez volt az év autója tizenkét évvel ezelőtt!" Gondolom titeket sem hatna meg
Mindenki vegyen olyan autót, amilyen neki tetszik. Véleményem szerint azonban semmi jelentőssége nincs annak, hogy éppen melyik az Év Autója. A jó és a rossz autót használat közben lehet megismerni.