- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- sziku69: Szólánc.
- Zicokuka: Minden változik,a Cod 2 örök
- SzőkeKapitán: Világ vége túlélők topicja
- Sub-ZeRo: Euro Truck Simulator 2 & American Truck Simulator 1 (esetleg 2 majd, ha lesz) :)
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Gurulunk, WAZE?!
- ldave: New Game Blitz - 2025
-
LOGOUT
TOPIK ÖSSZEFOGLALÓ
Kérlek, kérdezés előtt olvasd el!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Szimulálandó eszköznél a monitorod színprofiljának kell lennie.
A többi beállítás a kép szerint legyen.
Valakinél csak így jelenik meg helyesen.
Remélem ez segít.
Ugyanitt a nyomtatószimulációnál megnézheted, hogyan látnak a színvakok vagy szabványos sRGB-ben hogyan jelenik meg a kép. -
nozs23
addikt
Sziasztok,
Olyan kérdésem lenne, hogy elkezdenék fotókkal mostmár sRGB helyett Display P3-al dolgozni. Lightroomból simán ki lehet exportálni sRGB-ben és P3-ban is jpeget, és ha megnyitom az exportált fotókat, akkor jobb a P3-as és a file infoban is jelzi, hogy a színprofil P3. Beállítottam azt is, hogy P3-as TIFF-ben nyissa meg LR-ból PS-be küldött fotókat a PS.
Viszont itt akadok el, ha Quick exporttal kitolom úgy, hogy nincs bepipálva, hogy konvertálja sRGB-be, akkor is sRGB lesz a kiexportált file és a színeknek sincs semmi köze ahhoz, amit LR-ban, PS-ben, vagy a LR-ból kiexportált JPEG-ekben látok. Ha nem Quick export, hanem Export as, akkor bepipálhatom, hogy embed color profile és valóban P3 a kiexportált fotó színtere, de a színek továbbra sincsenek rendben.
Edit - Color Settingsben is Display P3-ra állítottam a Working Space-t, de semmi. Valaki irányt tudna mutatni ebben? Előre is köszi. -
Lehet, de a végén TIFF-be exportálva is romlik az eredmény, pedig olyan ultra nagy módosításokat nem végzek: kis d&b, freqsep, heal. A JPG tömörítésnél srgb-be tolom ki 12-es minőségben, képernyőre élesítve a legkisebb fokozatban. Van itt még valami opció, amivel érdemes élni?
Más. Ha exportálom a képet jpg-be, és nem a save as (illetve most már save as copy) lehetőséggel mentem le, akkor elveszik az EXIF. Tud valaki erre egy beállítást? Valahogy jobban kézreáll az export lehetőség, de kell az EXIF is.
-
válasz
hajraolaj1 #27757 üzenetére
ha másokkal megosztod akkor sRGB
-
válasz
hajraolaj1 #27752 üzenetére
Te most a monitorod profilját tetted rá a képre???????
A monitor profilját a monitoron kell alkalmazni, nem a képhez társítani.Ez max akkor jó, ha a képnézegető nem támogatja a színprofilokat, akkor a PS profillal konvertálás paranccsal társítod a képhez a monitorod profilját. Ezután csak a profilokat nem kezelő képnézegetővel megnyitva, csak a te monitorodon mutat színhelyes képet.
A monitor profil arra jó, hogy egy sRGB képet a videokártya, a monitor profil segítségével, a monitorodon színhelyes képet jelenítsen meg.
-
hajraolaj1
tag
válasz
kazsmerlaca #27742 üzenetére
Azért kéne színhelyes kép a Photoshopban, mert ha az alap sRGB profilon van, akkor elég fakók a színek. Itt egy összehasonlítás, a 2 kép ugyanaz.
Photoshopban sRGB profilon van, a Windows meg amúgy a kalibrált profilt használja, nem tudom, printscreen-nel mennyire lesz átadható a különbség.
Szóval ha esetleg egy tökéletes képet akarnék csinálni ill. látni a programban, akkor attól félek, hogy mentés után a színek máshogy fognak megjelenni, amit meg nem szeretnék nyilván. -
hajraolaj1
tag
Üdv.
Kalibrált monitort használok Windowson .icm profillal. Olyan kérdésem lenne, hogy tudom azt elérni, hogy amikor Photoshopot használok, akkor ezt a színteret mutassa a program, de sRGB-ben mentsen? Azt olvastam, abban érdemes menteni. Ha az eredeti sRGB-t használom, akkor fakók a színek, viszont mentés után jól látom a képeket, mmint a Fényképek nevű programban a piros tényleg piros. Ha viszont átállítom a Photoshopban a színteret, akkor átállítja a kép színprofilját is szerintem, arról meg azt olvastam, jobb sRGB-ben hagyni. Neten saját színprofilos beállítós videót nem találtam csak olyat, ahol Adobe RGB-t meg PhotoRGB-t használnak meg ilyen alap dolgokat. Nem nagyon értek egyelőre ezekhez, a lényeg, hogy színhelyes képet szeretnék látni a Photoshopban is meg a mentett képen is. Kicsit megzavarodtam, mit kéne csinálnom, tudnátok segíteni? Előre is köszi!
-
kuyarashi
őstag
Mondjuk becsapós, mert a böngésző színkezelésétől is függ ez.
Nálam Chrome-ban be van állítva az sRGB színmód és én is enyhén narancsba hajlónak látom a menüsávot. Ha viszont nyomok itt egy képernyőmentést és berakom egy Photoshop sRGB dokumentumba, akkor már kb. citromsárgát látok. Persze minden más szín is fakóbb.
Ha viszont a monitorom színterével egyező dokumentumot nyitok és abba másolom a képernyőmentést, akkor megint telítetté válnak a színek és narancsosabbnak látom ezt a sárgát.Szóval kissé bonyolult a helyzet. Ezért van az, hogy a az ilyen sztorik műszeres kalibrálással fejeződnek be.
-
*Ropi*
félisten
válasz
robi1979 #27354 üzenetére
"...az "Europe Web/Internet 2 profil nem csak webre és internetre van?"
Nem, bármire. Paradicsomos-lekváros kenyérre is.
"Én viszont képeket szeretnék kidolgoztatni nagy méretben (vászonra) ez jó lesz a nyomdának is? Tehát nyomtatott verzióban is színhelyes lesz ezzel a profillal?"
Valamennyi színcsúszás mindig lesz, mert a festék + papír párosok nem mindig tudnak minden árnyalatot visszaadni (pl. az UV színeket), de alapvetően igen, ha értenek a RIP szoftverhez, amit használnak.
"Benéztem a win10 színkezelése alá, itt ezeket találtam: "
Ha a kalibrált profilod az alapértelmezett, akkor jó.
"Itt a Speciális - Eszközprofil legördülőjében nem az AOC monitor profiljának kellene lennie? Helyette a rendszer alapértelmezése van azaz az sRGB."
Az úgy jó, mert ugye a monitorod is csak sRGB-t tud. Akkor lenne érdemes oda a monitorét beállítani, ha nagy színterű lenne.
"Ha le tudsz tölteni korrekciós profilt a S5 és az AOC világítástípusához - rágugliztam, sehol nenm találtam az AOC Q3279VWFD8 monitoromhoz. Vagy ezt hol kell keresni?"
A DisplayCAL-ban, a korrekcióknál.
-
general
addikt
1. szerintem a legújabb Spyderrel a világon semmi probléma nincsen.
2. jó dolog a kalibrálás, de számtalanszor bebizonyosodott, hogy maximalista szinten monitort kalibrálni teljesen felesleges, és aggódni miatta is az, mert egyrészt tökéletes monitor nincs, másrészt tökéletesen színeket látó ember sincs, ergo hiába csinálnál meg elméletben minden faszán, ahogy le van írva, ha más megnézi, simán lehet hogy mást lát. szubjektív az egész. (kalibrálni azért kell, már csak azért is, hogy kihozd a monitorból, amit tud)ezt csak azért írom, mert a szőrszálhasogatás az, ami felesleges. ha nyomtatással is foglalkozol, illetve a referencia színek fontosak vagy kellenek a munkádhoz, más a gyerek fekvése.
egyszóval, teljesen jó a Spyder, használd hozzá a DisplayCal-t, tényleg irtó jó program, a PS-ben pedig elég az srgb és 8 bit is, ha alapvetően webre dolgozol és a monitorod sem egy 90%+ adobe rgb monitor. mivel amúgy sem képes több színt megmutatni.
16 bit akkor kell, 1. ha igényes vagy a munkádra, 2. ha bírja a vasad, és ha 3. sok vagy olyan színátmenetekkel dolgozol, ami 8 biten sávosodhat. pl stúdióban készült portréknál a háttérre eső gazdag árnyalatok nagyon könnyen sávosodnak, még az ff is.ha akad egy jó monitorod, neadjisten 100% adobe rgb, akkor a PS-ben is érdemes lehet adobe rgb munkaszínteret használni, mert legalább te gyönyörködj a színekben, ha már annyit ülsz a monitor előtt. de ha srgb és web a vége, akkor a végén úgyis butítod a jpegben.
én speciel prophoto rgb színteret állítottam be a PS alá, mivel én LR-mal együtt használom, ami csak prophoto-t használ (melissa rgb, mindegy, majdnem ua), és legtöbbször LR-ból ugrok át PS-be, emiatt oda-vissza színkonverzió lenne, ha a PS más színtérben dolgozik. meg néha nyomtatok is, kiállításra, meg 98% adobe rgb a monitorom, így nem redukálom srgb-re a színeket. majd a végén, ha kell.
igen, a monitort bekalibrálod, kapsz egy színprofilt, betolod oprendszer alá, amit tud a monitor, láttatja. most nem beszélek arról, hogy a windows amúgy nem mutatja, se a böngészők, csak néhány program, mint az említettek.
éljen a macOS.
de a programok viszont standard színeket kell mutassanak, rendszerezetten, ezért kell srgb-t vagy adobe- rgb-t beállítanod.
lehet velem vitatkozni, nekem ez a véleményem. de nem kell túlbonyolítani.
-
robi1979
aktív tag
válasz
*Ropi* #27353 üzenetére
Köszönöm szépen! Lehet hülye kérdés, de ez az "Europe Web/Internet 2 profil nem csak webre és internetre van? Én viszont képeket szeretnék kidolgoztatni nagy méretben (vászonra) ez jó lesz a nyomdának is? Tehát nyomtatott verzióban is színhelyes lesz ezzel a profillal?
Írtátok hogy a monitor kalibráció profilját a winows10 rendszer szinten kezeli és a PS-nek ehhez semmi köze. Benéztem a win10 színkezelése alá, itt ezeket találtam:
Itt a Speciális - Eszközprofil legördülőjében nem az AOC monitor profiljának kellene lennie? Helyette a rendszer alapértelmezése van azaz az sRGB.
"Ha le tudsz tölteni korrekciós profilt a S5 és az AOC világítástípusához" - rágugliztam, sehol nenm találtam az AOC Q3279VWFD8 monitoromhoz. Vagy ezt hol kell keresni? Lehet rosszul kerestem.
-
*Ropi*
félisten
válasz
robi1979 #27351 üzenetére
"...nem xarakodnék a monitor kalibrálással hanem elvinném hozzád mert valahol olvastam hogy te foglalkozol ezzel és nyilván „megfizetném az árát”."
Nem a kalibrálás árának a megfizetésére gondoltam, hanem a tudáséra, mert aki még olvasni / tanulni sem hajlandó, az ne várjon zero2hero eredményt az ölébe hullani.
Így legyél beállítva (ACR-ben és mindenütt máshol 16 Bit, sRGB):
"Ezek szerint egy DisplayCal mennyivel jobb?"
Sokkal. Ha le tudsz tölteni korrekciós profilt a S5 és az AOC világítástípusához, akkor szemmel látható lesz a különbség (persze nem automata módban).
-
JoseGee
tag
válasz
robi1979 #27351 üzenetére
Ha sRGB-t állítasz be neki 8 biten, akkor senki nem fog rád haragudni. Én ONYX-szal dolgozom, és az ilyen beállítással, csodaszép színek jönnek ki. Annyi szokott a csalás lenni, hogy a canvas profilnál, előszeretettel meghagyják a default density-t. Én azt feltolom 120%-ra és gyönyörű, élénk színek lesznek a vásznon.
-
robi1979
aktív tag
válasz
*Ropi* #27350 üzenetére
Ropi! A csodalámpa alap mű a PUA szakirodalomban, tehát olvastam. Az általad írt cikket is elolvastam. Így már tudom azt is hogy egy X-Rite i1Display Pro EODIS3-DCWA Kolorimeter jobb vétel lett volna a Spyder 5 PRO-nál az írásaid alapján. Sőt, ha nem 1000km-re laknék tőled akkor biztosan nem xarakodnék a monitor kalibrálással hanem elvinném hozzád mert valahol olvastam hogy te foglalkozol ezzel és nyilván „megfizetném az árát”.
A lényeg hogy az írásod alapján (és egyéb infók alapján) ha a monitorom profilját állítom be Color Settings alatt, akkor az csak nálam fog jól kinézni, máshol nem. Tehát mint Dluinet is írta, a monitort rendszer szinten kalibálja – gondolom - a Spyder 5 szoftvere. Azt is írod, hogy a gyári szoftverek nem igazán jól kalibrálnak. Ezek szerint egy DisplayCal mennyivel jobb?
Az írások alapján jól gondolom hogy az alábbi beállításokat kell alkalmaznom a színekre ahhoz hogy máshol (nyomdában is, fotókidolgozó műhelyekben stb) is színhelyes legyen:
Camera Raw alja illetve a Workflow Options: sRGB IEC61966-2.1 ha a fényképezőgépem sRGB-be val állítva? 16 vagy 8 bit legyen itt? Vagy Adobe RGB 1998 8 vagy 16 bit?
Edit-Color Settings: szintén sRGB bebipálva mindhárom „…ASK…”-os négyzet? Illetve szintén itt a Color Management Policiest hagyjam Preserve-en vagy Convert?
Covert to profile menüben szintén sRGB gondolom, ezt automatán állítja ezek után de mi a Destination? Working CMYK US Web Coated (SWOP) v2?
Ezek az alap beállítások ha jól gondolom – miután mindent elállítottam a monitor profiljára. De ez így jó? Elvileg amit a PS alatt látok most ezekkel a beállításokkal már a színhelyes kalibrált szabvány szintér amiből a nyomda vagy a fotóműhelyek is ugyan ilyen színeket fognak kinyomtatni nekem?
Dluinet: "A monitor színprofilját a rendszerben kell a monitorhoz társítani, a PS-nek ehhez semmi köze. " - ezt automatikusan a Spyder 5 pro softvere elvégzi vagy kell valamit mókolnom még vele? -
robi1979
aktív tag
Sziasztok!
Vásároltam egy Datacolor Spyder 5 Pro monitor kalibráló eszközt, ebben kérnék egy kis segítséget PS color beállításokban, A monitorom egy AOC Q3279VWFD8 31.5", bekalibráltam ahogyan a Spyder 5 pro javasolta, minden recommended 6500K-es „Brightness és Kelvin” ajánlott beállításokkal+ Room light 200 cdM3-rel. A fényerőt még így is lehúzza. Ezzel lehet valamit csinálni hogy 200-nál nagyobb fényerőt állítson vagy sötétítsek be a szobában? A monitor fényereje így is 80% a Contrast 50%. Ez az első ilyen monitor kalibráló eszközöm. Kalibrálás után sRGB-re 100%-ot írt, RGB-re ha jól emlékszem 87 vagy 93%. A monitort előtte reseteltem, bár így is WARM profilra rakta alapból.
Nagyméretű nyomatokat szeretnék készíttetni vászonra, - egyenlőre a családnak Anyák napjára kis 4 hónapos csöppségünkről (Digilabornál) 60x90 és 70x100-as méretekben, hirtelen 5db-ot és nem szeretném elcseszni a színeket retus alatt.
Abban kérném a segítségetek, hogy a Photoshop Color Settings beállításain belül mit kell beállítanom ahhoz hogy valóban a kalibrált színeket lássam. Color Settings alatt ott van a monitor profil, gondolom ez az amit elmentett a Spyder 5 pro. Viszont ha ezt választom ki akkor ha új ARW-t (RAW-t) nyitok meg, a Camera Raw ADOBE RGB 1998-ban 8 bitben nyitja meg. Amit meg azért nem értek mert a fényképezőgépem egy Sony a6300 sRGB-be van állítva és csak ARW-ben fotózok, elvileg a Sony 14-bit. Bár a Fasttone 24-bitet ír rá. Amit megintcsak nem értek. Fasttone-ben szoktam a képeket rendezni és innen nyitom meg az ARW-ket Camera Raw-ban. Ha így nyitom meg, akkor ugye egyből visít a PS hogy a forrás ADOBE RGB 1998 és nem egyezik a színtérrel.
Tehát össze foglalva, azt hiszem most kezdek ebbe a kalibrált PS színprofilba bele kavarodni. 3 helyen tudok színprofilt állítani:
- Megnyitásnál Camera Raw-ban alul, Workflow options: ide mit állítsak be? A monitor profilját vagy ADOBE RGB 1998 8 bit?
– Edit- Color Settings: szintén ugyan ez a kérdés
- Edit – Convert to profile: szintén ugyan ez a kérdés Illetve Performance alatt a videokártya teljesítményét válasszam ki vagy ne? Nvidia 1660 Super. - Ha ezt választom, bekavarhat a színeknél?
*Alap beállításoknál Color settings alatt nálam a North America profil 3 legördülő menüje nálam alapból „PRESERVE”-re volt állítva nem „Convertre”
Ha a Workflow Options-ban a monitor profilját választom ki illetve a Color Settings alatt is a monitor profilját és bepipálom a 3 riasztást, akkor nem visít megnyitásnál. Bár kérdés hogy ez mennyire színhelyes?
Előre is nagyon szépen köszönöm a segítséget!
-
*Ropi*
félisten
válasz
Dluinet #27172 üzenetére
Ebben nem értünk egyet: minden fotós tudja, hogy sokkal többet nyer a VA panel feketéjével, mint az IPS színhűségével, mert a VA panelek sem rosszabbak annyival. Másrészt a legtöbb IPS még az sRGB színteret sem adja vissza korrektül - akkor meg miről beszélünk? A monitorkalibrálós topikban azt is levezettük, hogy miért nem kell elhinni minden marketinget, vagy annak látszó BS-t.
Egyébként több fotós kolléga jött már úgy az Oázisos kalibrálása után, hogy nagyon nem stimmeltek a színeik - egy laikus nem veszi észre, de nekünk olyan, mint az abszolút hallás. Ezért nem tudnak sokan kalibrálni, mert nem tudják, hogy mit kell látni - nem elég a "next" gombot nyomkodni.
-
general
addikt
az Xn be van állítva színhelyes megjelenítésre? Mert a PS, LR, Bridge tuti, hogy színhelyesen jelenít meg, az általános windowsos képnézegetők meg alapból nagyon nem.
plusz az is lehet, hogy a PS srgb munka színtérre van állítva, ilyenkor mindent srgb-ben jelenít meg, ami eleve butított.
még előtte, a Camera Raw-nál nem vagyok biztos, hogy default milyen képet jelenít meg. ez alatt azt értem, hogy pl a képnézegetők azt a jpeget jelenítik meg, ami a raw-ba be van ágyazva, amilyenre a f.géped is állítva van, Picture Style, stb elnevezés. (persze lehet, hogy nem mindegyik, de mivel egy általános képnézegető nem raw konverter, nem tud mást megjeleníteni, még ha a raw-t hajlandó is.)
szóval több oka is lehet, hogy a két progiban miért nem ugyanazt látod, de a PS tuti, h színhelyes! -
*Ropi*
félisten
válasz
Chicago #27041 üzenetére
Mert a kalibrálás nem azt jelenti, hogy mindent sRGB-re butítva jelenít meg a monitor (amikor hardveresen többet tud), hanem azt, hogy a saját színterében bármit is jelenít meg, azt színhelyesen teszi. A színterek közti átalakításokat a programok végzik (vagy nem, ha nem tudják, mint pl. a Windows gyári képnézegetője, vagy rosszul vannak beállítva).
-
-
Chicago
csendes tag
Kérek szépen egy kis segítséget.
Kalibrált (sRgb-re) monitorral dolgozom, a soft proof (Internet, sRgb) bekapcsolására a kidolgozott képem fakóbb lesz, nyilván így is jelenik meg a neten.
Mit kell tennem, hogy azt lássam képszerkesztés közben, ami a netes eredmény is lesz?
Ne töltsem be a kalibrált monitorprofilt?
Mert ekkor a soft proof ugyanazt mutatja. -
*Ropi*
félisten
válasz
robi1979 #27003 üzenetére
"A leírásodban szerepel egy AOC Q3279VWFD8 típus, ez ennyiért tényleg jó és tartós vétel?"
sRGB-re megfelel, hogy tartós-e azt nem tudom, mert nem olyan régi modell.
"8+2 bit menne az Intel HD5500-al is?"
Azt az alaplapod leírásában találod meg, hogy mit támogat a kimenetén.
"A mostani laptopomba egy Intel HD5500 van, ezzel ki tudom használni a monitor felbontását?"
Nem minden csatlakozón keresztül és nem minden kábellel."Milyen monitor kalibráló eszköz vásárlása ajánlott ehhez a monitorhoz? Vagy nem is kell hozzá kalibráló eszköz csak elég egy ICC profilt letöltenem?"
"A Lenovoba a HDD helyére egy SSD-t veszek..."
MLC-s Samsungot vegyél (vagy ha nagyon nincs más, akkor TLC-t, de QLC-t semmiképp)! 850 Pro, 950 Pro jó lesz.
"A mostani gépem konfigja..."
Ne aggódj, a Passziánsz jól fut rajta.
LR+PS-hez ott kezdődik a móka, hogy nem "U" jelű a processzor.
A Huion New 1060 Plus jól be tudja terhelni az USB vezérlőt: nem mindegyikkel komálják egymást.
-
#53366784
törölt tag
Sziasztok!
A soft proof-om a monitor kalibrálása után, a kalibrált profillal mást mutat, mint előtte. Azaz ha visszaállítom a monitor profilját sRgb-re, akkor a proof stimmel.
Semmit nem állítottam át, Internet sRgb a soft proof a Color Setting: North Amarica General Purpose , azaz az alap.
Mit kell tennem? -
*Ropi*
félisten
-
#53366784
törölt tag
válasz
*Ropi* #26755 üzenetére
Köszönöm a választ!
Azt vettem észre, hogy az iPad Lightroom beállításokat (brightness, contrast, shadowa, stb.) pontosan lemásolva más (világosabb, kevésbé kontrasztos) képet kapot végeredményként, mint a Photoshop Camera Raw modulján beállítva.
Ha a Ps-ben állítom be az értékeket, akkot exportálva megkapom ugyanazt a minőséget, mint az iPaden.
Eddig a LR-ból indultam a katalógus miatt, innen adódott a problémám.
Pedig elvileg ugyanazt a raw feldolgozót használják, de mégsem lesz azonos a két kép (ugyanazon Adobe Color színprofil, és sRgb). -
*Ropi*
félisten
válasz
#42044160 #25970 üzenetére
Szia!
Ezt a két korábbi, monitorkalibrálással foglalkozó cikkemet már elolvastad?
Egyébként sokat segítene, ha az alap infókat megadnád:
• milyen oprendszer,
• milyen monitor,
• mivel és ki által lett kalibrálva,
• nagy színterű vagy sRGB emulált módban használod,
• milyen szoftvereket használsz (Képnézegető is!),
• a szoftverek színkezelése be lett-e állítva,
• a photoshop softproof színkezelése mire lett beállítva? -
#42044160
törölt tag
Sziasztok!
Komoly segítségre lenne szükségem.
Nemrég vásároltam egy magasabb kategóriás monitort, színkalibrálással és azóta a PS szinkezelésével nagyon gondban vagyok.
Igazából nem találtam hivatalos supportot, ahol tudnának segíteni, ezért is kérdezlek Titeket, tapasztalt fórumosokat.
A gondom az, hogy exportálás után (sRgb színtér) teljesen más lesz a képeim színe, mint amit a Ps-ben szerkesztettem, hiába próbálom a színkezelést állítani.
Addig már eljutottam, hogy a kimenet ugyanaz lett, mint a szerkesztett, majd a jpg újra megnyitása után a Ps-ben lett totálisan más a színe.Privát üzenetet is szívesen fogadok, ha megoldással rendelkezel, akkor telefonon is felhívlak.
Le kell adnom egy anyagot, és emiatt ez a probléma elég égetővé vált!
-
*Ropi*
félisten
válasz
Aaron14 #25923 üzenetére
Az egy dolog, hogy megszokja a szemed, hogy mit hogyan kell beállítanod ahhoz, hogy adott végeredményt kapj vissza - de ennek semmi köze a monitor színhűségéhez. A neten is vannak hiányzó tónusok, max. nem feltűnően, de amint egy normális laborba (nem nyomdába, mert a levilágított és a csepp alapú felvitelhez használt médiumok - papírok, molinók, stb. - teljesen mást tudnak visszaadni) kerül az anyagod (akiknek a RIP szoftvere nem 8 Bites sRGB forrást skáláz fel, hanem mondjuk 16 Bites ProPhoto / Adobe RGB-ben kérik), akkor rögtön kibukik a dolog. 10+ éve dolgozunk a világ legnívósabb laborjaival és könyvkötészeteivel, akik az esküvős fine art albumainkat rakják össze. Egyébként nem tudom, milyen Retina MBP-d van, de pl. a 2016-os már tudja az sRGB-t (a korábbiak még azt sem).
-
*Ropi*
félisten
válasz
#44416768 #25858 üzenetére
Szia!
Röviden: referencia színteret (sRGB, Adobe RGB, stb.) kell beállítanod munka színtérnek, nem a monitorod megjelenítési színterét!
Bővebben: olvasnivaló.
-
Aaron14
őstag
Sziasztok!
Szeretnék egy kis segítséget kérni, hogy a számomra lilás/szürkés bőrszínt, hogyan tudnám inkább sárgásabbá/bronzosabbá varázsolni?
Nikon D90-el fotózom, Lightrommal dolgozom fel a RAW fájlokat. A Camera Profile camera standard-re van állítva és sRGB színtérben dolgozom.
-
Clemi
veterán
válasz
*Ropi* #25329 üzenetére
De most komolyan, a végeredmény illetve a sávosodás miért függ attól, hogy a monitorom jól van-e kalibrálva. Az oksa, hogy én esetleg nem látom a teljes sRGB színteret, ezért nincsenek átmenetek, hanem hirtelen ugrások, de ahogy látom ti is látjátok a sávosodott végeredményt, ja és megnéztem itthon a másik gépen, a Dell monitorral azon is pont olyan sávos. Valami beállítás gondot sejtek, bár én nem piszkáltam el a PS-ben a szín kezelés beállításokat.
-
Clemi
veterán
válasz
BonFire #25327 üzenetére
Feltettem ide egy PSD fájlt, amit csak úgy próbának csináltam. Nekem sávosodik rendesen és baromira zavar. A háttér színre amint ráteszem a gradientet, azonnal sávosodik. Próbáltam fehér háttér színre egy fekete gradientet, az is sávosodik és mind 16 Bit-es. Az, hogy sRGB vagy Adobe, vagy Prophoto úgy gondolom mindegy, mert csak az sRGB színteret látom úgyis a monitoron, a képpont/pixel értéket pedig próbáltam, mindegy hogy 72 vagy 300 ppi akkor is sávosodik. Ez a másik kép aminek zöld a közepe, nem gradient, hanem egy nagy ecsettel csak simán kattintottam a kép közepére és az is sávosodik.
-
Clemi
veterán
válasz
Dluinet #25321 üzenetére
Most direkt egy új dokumentumot kezdtem, Profoto RGB színtérben, 16 Bit-es színmélységben. és az üres fehér alapra tettem megint egy solid colort és arra egy gradient adjustment layert, és abból átméretezés nélkül mentettem sRGB színtérben ezt a képet. A monitoron az eredeti még mentetlen 16 Bit-es kép is sávos nem kicsit. A monitorom egy ASUS PB248. De hogy kerülhetem el ezt a sávosodást, vagy bandinget. Különösen a sötét képekkel sokat küzdök ezzel.
-
Vesa
veterán
válasz
kirusz1 #25042 üzenetére
Ha nem szerkesztenek extrém méretű nyers RAW fájlokat, vagy egyéb, gigás méretű anyagot, akkor 8Gb RAM is elég. Processzorból elég egy magasabb órajelű i3 (3Ghz+), VGA-nak bőven elmegy egy régebbi 750Ti-vel is, ami olcsón beszerezhető. Monitornak egyelőre, tanuláshoz elég valami olcsóbb típus is, de legalább 24inch-es javasolt, minnél jobb sRGB színhűséggel. Ezek desktop esetén. Ha mindenképpen laptop kell (bár szerintem ehhez a munkához az kínzás), akkor olyat keress, amiben minimum 4 magos CPU van és szintén legalább 8Gb RAM, és FHD képes! Lehetőleg 15+inch IPS panellel. És persze mindenképpen egérrel+egy rendes billentyűzettel érdemes kiegészíteni, mert tapizással nem lehet PS-ezni. Magánvéleményem szerint, laptop esetén lényegesen drágábban jutsz olyan hardverhez, ami már megfelelő.
-
*Ropi*
félisten
válasz
pethob #24373 üzenetére
"Az se baj, ha van olcsóbb alternatíva ami fotós képfeldolgozás szempontjából optimum."
Ha költséghatékonyabb akarsz lenni, akkor a Dell monitorok közül mondjuk az U2417-et ajánlom (igaz, csak 1920 x 1080): az legalább az sRGB-t 100%-ban fedi és nem fog kifolyni a szemed az apró pixelek miatt. A magánvéleményem, hogy nem vagyok kibékülve az IPS panelekkel a valódi fekete hiánya miatt (ezért is vannak csak VA paneles monitorjaim).
"Annak természetesen nagyon örülnék, ha az általam monitoron látott színek közelítenének a rendelt nyomatokhoz, egyszerűbb (valójában általános) esetekben nem szoktam ott ülni a laboráns/nyomdász mellett..."
Ahhoz, hogy a monitorod színhelyes legyen kalibrálni kell: ha megvetted, gyere át a monitorkalibrálós topikba és ott elmondom mit kell tenned / venned hozzá.
"További kérdésem, hogy szigorúan PS+LR szempontjából mennyire van jelentősége a GPU-nak?"
LR esetében a gyorsnézeti képek generálását végzi a raw fájlokból: minél nagyobb felbontású a monitorod és minél izmosabb a kártyád, annál többet nyersz vele. PS esetében a Pixel Grid-et, egyes effekteket, meg a 3D funkciókat számolja. Egy izmosabb Geforce bőven elég, de arra készülj, hogy ha a LR-hoz mérten túl kis teljesítményűt választasz, akkor belassítja! Ezt meg a Lightroom topikban beszélhetjük meg.
Egyébként LR-ban ki tudja használni a CPU-t több szálon: az a trükkje, hogy 2-3 exportálást kell párhuzamosan elindítani.
-
*Ropi*
félisten
válasz
tikshow #24366 üzenetére
Lehet nem voltam egyértelmű: nem a "csiliviliségről" van szó, hanem arról, hogy a fényképészek / laborok a képfeldolgozási munkafolyamat során a szabványoknak megfelelő, kalibrált rendszeren dolgoznak, aminek megvannak a kritériumai: például tudnia kell megjeleníteni minimum a teljes sRGB színteret - ez a Dell monitor már ezen az alapvető dolgon elvérezne, hiszen a saját hardverének korlátai miatt nem képes megjeleníteni minden árnyalatát (csak 72% CIE 1931 fedést tud, ami ~93% sRGB-nek felel meg). Hogy más kalibrálatlan monitorján hogyan jelenik meg az nem a Te dolgod, de ha Te monitorodon nem látszik valami oda nem való dolog, ami a laborált képen viszont megjelenik, az eléggé epic fail Rád nézve. És egy fotósnál nem csak az sRGB van képben, hanem nagyobb színterek is, mint pl. az Adobe RGB. Bárki tud csinálni PS-ban olyan képet, amit sRGB-ben megnézve semmi extra, de Adobe RGB-ben már viszont feltűnik rajta pár új dolog.
-
Alabástrom
senior tag
válasz
ViZion #24095 üzenetére
"Legnagyobb eltérés a CYMK feldolgozásban van, régen az a gimpnek nagyon nem ment."
És most már megy? (Néha nyomtatok itthon, bár eddig még csak Lr-ból.)Ezek szerint ha végig sRGB-ben dolgozok és JPG a kimenet, akkor nem lesz gyengébb minőségű a Gimp-pel retusált kép a PS-esnél?
És jól tudom, hogy az AdobeRGB még mindíg nem támogatott a Gimp-ben? -
Golota
aktív tag
válasz
*Ropi* #23932 üzenetére
Köszönöm a választ. Próbáltam sRGB-vel is, de ugyanazt csinálja. Lehet rosszul írtam le a problémát. A color proofing-nál beállítom az srgb-t, de ha csak simán mentem, akkor egy árnyalattal fakóbb lesz minden, mint ha ugyanúgy srgb-n beállított "export" funkciót használok. Egyszerűen nem értem, hiszen ugyanazt a profilt használja kimenetnek...
-
phaseOne
tag
válasz
*Ropi* #23834 üzenetére
Igazad van Ropi, de 2 féle panellel lehet kapni, és a 4k-s változat már 90%-ot tud sRGB-ben. Ez szerinted mennyire lehet megfelelő?
Az a baj, hogy egy jó monitorral egy ilyen HW, pl a 2016-os razer blade, kb 1,3x-os ár szorzóval bír kapásból, pedig már ez a Dell sem a mezei kategória
-
*Ropi*
félisten
válasz
phaseOne #23832 üzenetére
Sajnos le kell lombozzalak: a 7559 panelje minden, csak ne multimédia tartalmak előállítására optimális (55% valós [!] sRGB gamut, amit aztán széthúztak - ha nem az i1Display Pro saját, gyári szoftverével csinálták volna a kalibrálást akkor pontosabb lenne - ha fontos a színhelyesség akkor érdemes korrektül kalibráltatni a monitort, hogy a lehető legközelebb legyen a referenciához). Ráadásul PWM-es a világítása, aminek a vibrálása eléggé fárasztja a szemet. A web szabvány sRGB-t legalább le kellene fednie a monitornak: sajnos a mai konzumer panelek legtöbbje még azt sem mindig tudja (70-95% közötti sRGB fedésű 6 + 2 Bit [A]FRC panelek 262k árnyalattal: széthúzott színterű TN és e-IPS panelek, vagy ez utóbbinak a Samsung megfelelője a PLS - a laptopok 90%-ában ilyenek vannak, ráadásul pont a business kategóriásakban is, amiről azt gondolná az ember, hogy már jobb kijelzőket kaptak). Ha már 97-98%-ot tud az jónak mondható a nagy átlagban, a 100%-ot tudók pedig (mint írtad is) jóval drágábbak.
-
phaseOne
tag
Sziasztok!
Grafikai munkára nézek laptopot, és a képernyővel kapcsolatban lenne kérdésem.
Világos hogy egy 60% sRGB lefedettség elég borzalmas, de pl egy 95% sRGB, 60% aRGB mennyire elviselhető ha netre dolgozok főleg? Sajnos az ennél jobb kijelzők már nagyon drága gépekhez tartoznak...
(most a dell 7559 a kiszemelt egyébként) -
general
addikt
válasz
Dluinet #23651 üzenetére
a RAW fájlnak (mindegy, hogy nef, cr2, stb..) nincs színtere, félreértés ne essék... akkor adhatsz neki színteret, amikor behúzod -például- PS-be, hogy ott már keretek között dolgozhass vele.
a vázon beállítható sRGB vagy AdobeRGB a jpeg-re vonatkozik, ha abban fotózunk, illetve a beágyazott jpegre. azért érdemes aRGB-re állítani, mert szélesebb hisztogramot mutat majd a vázon való ellenőrzéskor-visszanézéskor.metal01 milyen vázad van neked, hogy 15 mb egy jpeg, amit azzal készítesz?
irreálisnak tűnik. fordítva szokott lenni, ha full size jpeget mentek PS-ből, az néha 10-12 mb. 22 megapixeles vázzal.
a nagy méretkülönbség a kép mérete és/vagy tömörítése miatt lehet, ha a vázban max méret és fine quality van beállítva, akkor a program által konvertált jpeg valszeg le van méretezve és/vagy kb. 60-80% a tömörítés, de akkor sem stimmel szerintem a fájlméret. -
metal01
őstag
válasz
BonFire #23650 üzenetére
A vázon raw+jpg van beállítva. A raw 14bit. A jpg opcionálisan a lehető legjobb minőségre. És a vázon a színtér sRGB a jpg miatt. Tudtommal a raw fájlokra nincs hatása a vázon beállított színtérnek, csak a jpg-re. A váz által mentett jpg ~15MB. A PS CR által rawból mentett pedig csak ~5MB. Ezt nem értettem. De ezek szerint a CR-ban kell 16bit-re állítanom a kimeneti jpg-t? Ott ilyet nem találtam. Csak 8 bit van a mentésnél.
Dluinet: Igen, jelenleg ez van, csak ahogy fentebb írtam a váz által mentett jpg és a CR által raw-ból konvertált jpg mérete szignifikánsan különbözik. Ez aggaszt a minőséget illetően. Illetve nem aRGB van a vázon, hanem sRGB, mert a raw-t nem befolyásolja, a jpg-t pedig igen.
Szerk.: Jelenleg tanulom még a fotózást és feldolgozást, azért a raw+jpg. Később természetesen csak raw.
-
metal01
őstag
válasz
Dluinet #23646 üzenetére
Igen ez evidens. A legtöbb monitor nem képes az aRGB megjelenítésére, az sRGB-t sem jeleníti meg mindegyik rendesen. Max. egy jól kalibrált felső-közép kategóriás monitor. Webes ill. gépen képnézegetésre (jpg) az sRGB színtér a legideálisabb. Az meg csak 8 bites. Ezért nem értettem ezt a 16 bit dolgot a jpg-re vonatkoztatva.
-
metal01
őstag
Üdv!
Remélem jó helyen teszem fel a kérdésemet. Adott egy Nikon D7200 fényképező. raw+jpg beállítással fotózok. A jpg a legjobb minőségre van állítva. Így ~15MB méretű egy fotó. Viszont nekem a raw (.nef) a lényeg, amit PS-ben Camera Raw-val masszírozok. A kérdésem ezzel kapcsolatos. Ha itt elmentem a képet jpg-be srgb színtérrel szintén a legjobb minőséget beállítva, akkor a kép mérete "csak" ~5MB. Ami a váz jpg mentéséhez képest a harmada. Ez miért van? Gondolom ez ront a jpg minőségén. Van valami megoldás, hogy méretében a raw-ból mentett jpg Camera Raw-val ~ugyanolyan méretű legyen, mint a váz mentése?
-
Grafirka
őstag
válasz
Audison #23355 üzenetére
sRGB szinter, kepmeret legyen fix 2048px a hosszabbik oldala a kepnek (JPG). Resemaple - legyen kivalasztva a "bicubic smoother (enlargement) " opcio. PNG eseten PNG-24 / 960 px. meretnel nem nyul a kephez. ( ez fejszbukra ervenyes ). Ha jol emlekszem Picasan es Flickr is ugyanez volt az egyik legelfogadottabb beallitas . Minden oldal mas tomoritest hasznal ezert ez valtozhat.
Van ra hatalmas nagy habos elmelet, le volt irva reszletesen, ha megtalalom belinkelem -
*Ropi*
félisten
"Az IPS viszont nagy jóság, szép képe van ennek a notinak."
A szép és a színhelyes (Ugye képfeldolgozásról beszélünk!) nem ugyanaz.
Karácsony előtt kalibráltam egy ilyen laptopot: normális, rendes monitorral nem említhető egy lapon a színvisszaadása (egy Dell 2709w-vel használja a tulaja: összekalibráltam őket amennyire lehetett). Ebben a laptopban egy LG-Philips 156WF6 AH-IPS panel van, ami natívan 262.000 színt tud megjeleníteni, ezt szoftveres trükkökkel feltornásszák 16.2 millióra-ra, de a weben elfogadott szabványként a 8 Bites jpeg megjelenítéséhez is 16.7 millió kell (a panel natívan az NTSC színtér 72%-át fedi le, ami az sRGB-nek csak a ~61%-a).
A monitorkalibrálós topicban pont a napokban írtam le a tudnivalókat a hasonló megoldású panelekről. Az IPS panelekről még azt érdemes megjegyezni, hogy nincsenek valódi feketéik, csak egy tejfölös, szürke massza...Már csak ezért sem jó rajtuk képeket "masszírozni".
-
*Ropi*
félisten
válasz
gatesz #23104 üzenetére
15.6"-on FHD-ben vagy nagyon kicsi lenne minden vagy túl nagy: a Windows HiDPI-s skálázódása miatt a képszerkesztő programok nem túl élvezetesek ekkora méreten. Ráadásul annak a panelnak a színtere csak 62%-ban fedi az sRGB-t (IPS és IPS között is van különbség): fotót szerkeszteni nem igazán fogsz tudni rajta.
A helyedben inkább asztali gépet néznék rendes monitorral - főleg, ha munkára kell és nem szeretnéd a szemeidet kifolyatni (mert úgy megerőlteti). A monitorkalibrálós topicban kérdezhetsz tőlem ilyenekről.
-
werttzui
addikt
válasz
*Ropi* #22903 üzenetére
Megoldódni látszik,volt valami gagyi dell profil azt kitöröltem (és szigorúan srgb lett az alapértelmezett) .Mostmár egyformák a színek ,de sajna pont a ps színe változott a képnézegetőjére nem fordítva. Viszont így is jó mert ha újra megdolgozok egy képet akkor már jól ment ! Igazad volt pont egy win frissítéses píííííícs kedd után romlott el ! Tököm ebbe a windoswba
Kár hogy linuxra nincs ps ,bár szerintem azzal még jobban szenvednék,de kitudja...
-
*Ropi*
félisten
válasz
Mirman #22902 üzenetére
Pedig a PS az egyedüli színhelyes megjelenítő, mármint sRGB softproofra beállítva (CTRL + Y-nal kapcsolható be miután beállítottad). A LR Melissa RGB-ben dolgozik és csak annyit látsz belőle, amennyit a monitorod hardveresen megjeleníteni képes. Ha csak sRGB-t akkor nincs nagy gond, de ha nagy színterű akkor csúnyán elvihet a málnásba.
-
werttzui
addikt
Üdv lenne egy problémám ps-be .
Megdolgozok egy képet elmentem jpeg-be és a képnézegető teljesen más színben jeleníti meg a képet ,mi lehet a gond?
Sokkal szaturáltabb színesebb mint ahogy ps-ben látom (win 10) .
Már újratelepítettem mindent de nem változott (mindebn srgbbe-van állítva) . -
general
addikt
akkor kérdezem máshogy, így nem off.
a piros keretben lévő beállításnál (Custom Softproof) bent kell hagyni a pipát? mert ha kiveszem, rendbejön a szín. de gondolom az lenne a lényeg.kipróbáltam a másik gépünkön is (laptop, rákötve egy korrekt monitor), ott is ugyanez a szitu. ProPhoto színtérben a PS, PSD fájl megynyitva, Proof benyom (sRGB-re állítva) és egy ocsmány színű kép lesz belőle... a beállításaimmal van a gond? nem tudom elhinni, hogy ez a színhelyes, lehetetlen. és mint fentebb is említem, nem, nem ezt látni másik gépen, ha megnyitom az sRGB-be lementett kész jpeg fájlt.
-
*Ropi*
félisten
(#22703) G.F. & (#22705) lofagi: A lofagi által adott első linken a legnagyobb hibát vétik, amit színkezelésben el lehet követni: ha munka színtérnek monitor RGB-t állítunk be, akkor csak azon a gépen néznek ki jól az ott utómunkázott képek, sehol másutt. Oda bármi szabványosat (sRGB, Adobe RGB, ProPhoto RGB) be lehet állítani, csak monitor RGB-t nem.
A második linken írják a korrekt megoldást: megfelelő eszközzel hardveresen kalibrálni kell a monitort, plusz beállítani a programokat, hogy megfelelően kezeljék a kalibrált színprofilt.
(#22706) general: "...HA bekapcsolom a slideshow opciót középen alul. amit egyébként sem értek, hogy miért vált színt olyankor a képnézegető."
Mert olyankor átvált desktop RGB-re, ami az sRGB egy butított fajtája.
"a proof-olt szín nézés alatt mit értesz? ha lenyomom a Ctrl+y kombót, és a proof webes sRGB-re van állítva, akkor egy borzalmas fakó seszínű képet kapok."
Pontosan azt. Sajnos ki kell ábrándítsalak: az a színhelyes kép, ahogy más is látja a képeidet, amikor a neten keresztül egy színhelyesre beállított sRGB rendszeren megnézi.
"a monitorom D65-L*-re van kalibrálva 110 cd/m mellett. (általában lesötétített a szoba, ez a kellemes, plusz nagyon sok vesződés után a 120 cd helyett ez adott jobb értékekeket)"
Miért pont az a fényerő érték jó? Laptop monitora aminek csak túl nagy léptékben szabályozható a fényereje?
Ha válaszolsz, a monitorkalibrálós topicban tedd, ne itt offoljunk!
(#22707 & #22709) BonFire: Neki nagy színterű monitora van, ami képes megjeleníteni azokat az árnyalatokat, amiket a tiéd nem: a monitorod hardveres korlátai miatt látod ugyanolyannak a színeket. Proof-olnia akkor érdemes, ha webre dolgozik: a nagy színterű monitorok alapból "neonreklámok" (a narancssárga, a bíbor és a zöld eléggé túlteng bennük), ezt teszi színhelyesen fakóvá a softproof-olt megjelenítés.
-
-
general
addikt
válasz
BonFire #22707 üzenetére
újrahúztam nemrég a rendszert, így a CC is szűzen töltött le mindent ismét, default színbeállítással volt a PS is. mondom most kipróbálom, milyen, ha eleve sRGB-ben dolgozom. fakó és színtelen minden az eddigiekhez képest, de még a csúszkák színei is, szóval nem értem a dolgot. visszetettem a working colorspace-t ProPhoto-ba és ismét élőek és szépek a színek. lehet, hogy én nem értek valamit, de miért van ez? a monitorom 100% AdobeRGB-t tud, tehát megjelenítéssel nem lehet gond.
-
general
addikt
válasz
*Ropi* #22702 üzenetére
a kalibrált színprofil rendesen be van illesztve win alá, útmutatók szerint.
azt látom egyébként, hogy ugyanazzal a túlszaturált vöröses árnyalattal mutat mindent, mint a win képnézegető, HA bekapcsolom a slideshow opciót középen alul. amit egyébként sem értek, hogy miért vált színt olyankor a képnézegető.a proof-olt szín nézés alatt mit értesz? ha lenyomom a Ctrl+y kombót, és a proof webes sRGB-re van állítva, akkor egy borzalmas fakó seszínű képet kapok. ezt a proof dolgot nem nagyon értem még.
nem titkolom, hogy nem vagyok 100%-ig tisztában a színprofilokkal, beállításokkal, egy jó ideje próbálom ezeket innen-onnan megtanulni, nem könnyű.jelenleg mind a LR, mind a PS ProPhoto színtérre van állítva a könnyebb átmenet végett, a kész képeimet pedig mindkét progiból sRGB-re konvertálva mentem el jpegben.
a monitorom D65-L*-re van kalibrálva 110 cd/m mellett. (általában lesötétített a szoba, ez a kellemes, plusz nagyon sok vesződés után a 120 cd helyett ez adott jobb értékekeket) -
*Ropi*
félisten
-
general
addikt
fura anomália történik, láttatatok már ilyet?
készen vagyok egy sorozattal, lementem tiffbe, előtte sRGB profilba konvertálom, így a rétegek is összeolvadnak (de próbáltam úgy is, hogy előbb összeolvasztás, majd külön profilozás), minden oké, mentés, mappában nézem a többi fotóval együtt, amit pont ugyanígy mentettem le, de az egyik képnél az előnézeti képen fura dolgot látok, Win. képnézegetőben ugyanez. PS alatt rendben van. az egyik réteget nem olvasztja bele.... mi a fene lehet ez? rosszul csináltam volna valamit? a többi fotó rendben van. minden. sosem láttam még ilyet!
a mentésnél most azt látom, van, amikor az Alpha channel ki van pipálva, van, amikor nem, mi ez?
-
|AP|
veterán
természetesen nem kalibrált a monitorom
Annyira nem életbevágó, hogy 100%-osan színhű legyen a dolog, csak akkor forogtam kicsit meg, amikor a fekete-fehér kép visszanézve kapott egy kékes fátyolt. Itt bizonytalanodtam el teljesen.
Viszont én tényleg nem látok változást PS-ban miután a CMYK-ba váltok. Ez lehet azért mert már Lightroomból eleve olyan színmódba exportáltam, hogy a CMYK-ra váltás nem változtat a színeken?
Elnézést, ha sokat értetlenkedek, de ez a probléma nekem teljesen új, jól elvoltam eddig a Lightroommal meg az sRGB-vel...
-
-
*Ropi*
félisten
válasz
w.miki #21203 üzenetére
A Toshibák általánosságban neccesek (szervizelési szempontból)...Meg vigyázz azzal az L50B-vel, mert TN panellel is szerelik!
(#21206) Sunnyx: Ha sRGB-t tud, akkor már jó vagy.
Egyébként az, hogy IPS még nem garancia semmire, mert az e-IPS biztosan nem, az AH-IPS pedig nem mindig tud sRGB színteret sem.
-
general
addikt
válasz
TurpiUrfi2 #21088 üzenetére
nem kell ennyire megijedni tőle. a párom közepes Lenovo laptoppal dolgozik, B960-as proci van benne + dedikálta vga, 8 giga ram (ez alap, ez alá ne menj, csak kínszenvedés lesz), a PS vígan elvan ezen a konfigon, akadásmentesen, a Lightroom már más tészta, annak kell a bivaly proci, de ezen is fut, bár nem sebességbajnok.
én is i3,i5-ös procit ajánlanék, elég lesz, de abból nézd meg, milyen, dedikált vga nem muszáj, a prociba integrált bőven jó, ha teheted, RAM-ból tegyél bele 16 gigát, az sokat dob. illetve ne 5400-es hdd legyen benne, hanem 7200-es, ha ssd nem lesz.
a monitor más kérdés, azt, hogy a laptop monitorján dolgozz, feletjsd el, vegyél hozzá külső monitort (így van nálunk is), ami legalább lefedi az sRGB színteret.
szóval nem kell túlmisztifikálni a dolgot, nem kell félmillás gép, a PS nem olyan brutál hardverigényű. vannak, akik csak fullos gépen hajlandóak dolgozni, baromság, ajánlani sem kell, a PS nem egy agresszív program, egyedül a RAM, ami nagyon kell neki.a Thinkpad pedig korrekt széria, volt a kezemben, össze van rakva! :-)
-
*Ropi*
félisten
válasz
kriszwells #20502 üzenetére
ViZion kolléga jól összefoglalta a lényeget. Annyival bővíteném, hogy ha kifejezetten LR / PS munkaállomást szeretnél, akkor a zsebedbe kell nyúlnod: az LR alapvetően CPU-ból dolgozik és minél több RAM van alatta annál jobb. Mivel folyamatosan ír az SSD-re, ezért hamar kicsinálja azt a véges számú írási ciklusa miatt: érdemes RAMdisken tárolni a katalógust a munka idejére, annak mindegy mennyit ír rajta (meg persze nagyságrendekkel gyorsabb a leggyorsabb SSD-knél is). Nálam a 32 GB RAM-ból 20 GB RAMdrive, azon van az LR katalógus meg az összes ideiglenes fájl (a PS is oda dolgozik). Persze mivel kikapcsoláskor (Áramszünetkor is!!!) minden elvész róla, ezért menteni kell és a szünetmentes táp használata erősen ajánlott.
A PS pluszban a GPU-t is használja, tehát egy nVidia GTX 460 vagy drágábban dupla akkora teljesítménnyel a GTX 660 jó neki, ha nem akarsz nagyon sokat költeni.
Monitor vásárlásánál nézz meg egymás mellett egy IPS és egy S-PVA paneles (mondjuk Dell 2709w, én is ilyet használok képszerkesztésre Adobe RGB színtérben és már 60k Ft-ért megkapod több helyen) modellt! Én személy szerint nem szeretem az IPS panelt (egyrészt mert nem mindegyik nagy színterű: az olcsóbbak e-IPS panelesek, ami még az sRGB-t sem tudja 6 Bit + AFRC-vel, plusz a feketéjük is tejfölszürke a PVA-hoz képest).
(#20503) BonFire: Gondolom az arra szánt összeggel kevesebb jut a gépre + monitorra.
(#20504) Met: Ez mehet a topic leírásába.
(#20513) kriszwells: 350W nagyon kevés. Ha később fejleszteni akarsz (dedikált VGA-t is), akkor (a biztonsági tartalékot is figyelembe véve, hogy ne mindig 100%-ra kicentizve izzadjon a táp) egy 5-600W-os modell kellene (pl. FSP Raider 550). Ha nincs nagy terhelés a tápon, akkor halk is tud maradni, mert nem pörög fel a ventilátora.
-
N0zer0
senior tag
RGB színkódolású PNG képet szerettem volna CMYK-s JPG-vé alakítani. Linuxot használok, nincs foudousapom, ezért a linuxos imagemagick program parancssori konverterével konvertáltam, Adobe WebCoatedSWOP2006Grade5.icc profilt használva. Jó is lett az eredmény, a színek is szépek maradtak, de túl nagy a JPG kép, 4MB, míg ha sRGB-vé konvertálom, akkor 1,1MB, ha pedig GIMP-pel mentem RGB JPG képpé, akkor megfelelő beállításokkal belefér 250KB-ba, úgy, hogy nincs szemmel látható romlás
Azt értem, hogy egy 24 bites JPG kép a 3 színkomponens miatt kisebb, a CMYK meg 4 komponens (8 bites mélységnél 4×8=32 bit), így valamivel mindenképp nagyobb lesz. Nem lehetne ezt kisebbre összenyomni? Arra gondolok, hogy az imagemagick cseszi el a tömörítést.
-
*Ropi*
félisten
Az sRGB elfogadott alap szabvány, azt mindennek tudnia kell.
Ha Adobe RGB-ben küldöd, azt is lekonvertálják sRGB-re ahol nem tudják lekezelni. És akkor már inkább Te csináld meg előre, mert akkor olyan lesz amilyennek akarod, mint, hogy egy automatizált folyamatban "valamilyen" legyen.
-
Clemi
veterán
válasz
*Ropi* #19695 üzenetére
Ropi, most aztán teljesen össze zavartál
Eddig nem volt rám jellemző, hogy képeket "hívattam" volna elő laborban, csak nagyon ritkásan. Most jött el az igény, most se nagy mennyiségben, csak mivel egy fotó klubhoz csatlakoztam, ott van lehetőség időnként kiállításra, mármint rendeznek kiállításokat és oda mindenki maga gondoskodik a képek nyomtatásáról.
Szóval az Adobe RGB/sRGB színprofilra visszatérve, mindenhol azt olvastam eddig, hogy ha nyomtatni is akarjuk a képet, akkor Adobe RGB (na meg van az a bizonyos Prophoto RGB ami meg egyes leírások szerint a tuti) a megfelelő színprofil pont a színhelyesség miatt, az sRGB-t meg egyenesen alkalmatlannak írják. Mivel neked mint esküvő fotósnak gondolom van már pár ezer kép amit digi laborban előhívattál, ebben nem kevés a tapasztalatod, elhiszem hogy az sRGB is alkalmas arra, hogy abban a formátumban küldjem be a képet, de ezen az információn nagyon meglepődtem. Arra emlékszem, hogy korábban, amikor még csak ismerkedtem a nagyobb formátumú digitális fotózással (már nem szappantartó gép) a papírképre előhívatott képek színvilága elég messze volt az eredetitől, amit a monitoron láttam, bár akkor még egyrészt sima TN paneles monitorom volt és minden kép abban a színprofilban maradt, amivel a gép készítette, vagyis sRGB-ben.
Ezek szerint az sRGB beágyazott profilt tudják kezelni a digi laborok?
(#19698) pufancska
Volt valami beállítás piszkálás, de csak a kurzorokkal szórakoztam, mikor megkaptam a wacom padot.
Azt figyeltem meg, hogy a keskeny paneleket balra, a kicsit szélesebbeket már jobbra nyitja meg. A mellékelt képen például balra van a menü, de az alatta lévőt már jobbra nyitja. -
*Ropi*
félisten
Magyarországon nem sok konzumer nyomda tud Adobe RGB-t: inkább sRGB-ben dolgozd ki és abban is küldd el, akkor végig egységes a munkafolyamat: ugyanazt is látod, meg nem is zavarodsz bele esetlegesen.
Pl.: http://digilabor.net
A PS menüről halvány lila dunsztom sincs...Azaz van.
-
Clemi
veterán
Srácok köszi mindenkinek a választ. Mivel fotóról van szó, gondolom az Adobe RGB színtérnek nyomdai előkészítésre illetve nyomtatásra átadni jónak kell lenni. A nincs totál fehér nyomtatva, azt megértettem és vágom, hogy erősen papír függő. Mindenesetre maradok Adobe RGB-ben, bár ami érdekes, még ezen a monitoron is fakóbbak az Adobe RGB színek mint az sRGB-re konvertáltak. Mit javasoltok, állítsam be a színeket sRGB-ben, és mikor kész akkor tegyem át Adobe RGB-be? Sorry de ez azért nem annyira profi monitor, mert nem tudja a teljes Adobe színteret vissza adni, bár a kalibrálás az adatlap szerint meglepően jó lett.
A kidolgozó cégre viszont nem adtatok tippet
és a másik kérdésemre sem, ami a Photoshop menüjére vonatkozott, hogy miért kezdett el vajon balra megnyílni.
-
*Ropi*
félisten
válasz
general #19244 üzenetére
Kezdjük az elején: a képfényező gépedből kiesett raw fájlnak nincs színtere (vagyis van, de jóval nagyobb, mint a mindennaposan használt színterek, így feldolgozási szempontból nincs neki): bármilyen megjelenítő médiára való lekonvertálása veszteséges folyamat. Ezekből az egyik legszűkebb keresztmetszet a monitor, főleg ha 6 Bit + FRC-s (Az általános standardként definiált sRGB színtér megjelenítéséhez is színcsatornánként 8 Bit kell!). Mindig a rendszer leggyengébb láncszeme határozza meg, hogy mennyit látsz vissza a képedből: ez a monitor (vagy nyomdában a papír). Az alkalmazások (különösen a böngészők) nem tudnak mit kezdeni a bővített (kalibrált) színprofilokkal. Ha nagy színterű monitorod van, akkor narancsszínű lesz minden a böngésződben. Ezt csak a Firefoxban és a Safariban lehet megoldani (alapból nem működik, külön kell aktiválni): kezelik már a v4-es profilokat is. Ugyanez igaz a képnézegetőkre: ha nem megfelelő a színkezelése a képnézegetőnek, akkor bizony nem megfelelő színeket fog mutatni, hanem narancsban túlszaturált lesz minden. Lightroomban (ami mindig Melissa RGB-ben - ami a ProPhoto RGB egyik változata - dolgozik belsőleg) azt látod, amit a monitorod meg képes jeleníteni a ProPhoto színtérből. Photoshopban CTRL + Y megnyomásával (ha előzőleg beállítottad a softproofot) vissza tudod ellenőrizni: azt kell látnod, amit a netre sRGB-ben feltöltve is. Vannak színmenedzselhető képnéző programok, amik le tudják fordítani a képet a monitorod színterébe (pl. az Irfanview a v4-től már pluginnal képes a CMS-re) és vannak olyanok, amik nem (pl. FastStone Image Viewer).
De mint mások is írták mindez csak akkor ér valamit, ha kalibrálva vannak a megjelenítők: különben csak nálad, azon az egy monitoron néz ki jól amit látsz, másnál, másikon korántsem biztos.
-
sanyixXx
senior tag
válasz
general #19218 üzenetére
igen, jó lesz.
röviden: RGB kell neked. ugyanaz legyen beállítva a fényképezőn, mint a számítógépeiden. ha sRGB a kamera, akkor a PC/laptop is az legyen.
hogy Adobe RGB vagy sRGB, az mindegy, de egyezzen. Adobe RGB elvileg jobb, ha később hívni/nyomtatni akarod a képeket, sRGB pedig a monitoros megjelenítésre.
amíg nem reprózol, fotózol profi reklámkampányt fix színekkel (pl. Telekom magentája), retusálsz címlapot stb. addig ennyi bőven elég.
a különböző monitorok így se, úgy se fogják ugyanazt mutatni neked, hacsak nem kalibrálod hardveresen őket. gyengébb monitoroknál még ez se garancia.
-
*Ropi*
félisten
válasz
general #19216 üzenetére
A laposod monitora nagy valószínűséggel 6 Bit + FRC-s (tehát még az sRGB-t sem tudja natívan: az utolsó 2 Bitet "kitalálja"), innentől kezdve kb. teljesen mindegy, hogy mire állítod. Főleg az ilyen paneleknél számít a HW beállítás: csak úgy tudnak az FRC becsült értékei közelebb kerülni a valóságoshoz.
RGB-nél sRGB legyen beállítva: az a lényeg (és konvertáljon át mindent a munka színtérbe)!
Új hozzászólás Aktív témák
- Windows, Office licencek kedvező áron, egyenesen a Microsoft-tól - Automata kézbesítés utalással is!
- Microsoft Windows, Office & Vírusirtók: Akciók, Azonnali Szállítás, Garantált Minőség, Garancia!
- HATALMAS AKCIÓK! GARANCIA, SZÁMLA - Windows 10 11, Office 2016 2019 2021,2024, vírusírtók, VPN
- HATALMAS AKCIÓK / MICROSOFT WINDOWS 10,11 / OFFICE 16,19,21,24 / VÍRUS,VPN VÉDELEM / SZÁMLA / 0-24
- 27%-OS ÁFÁS SZÁMLA I Jogtiszta Microsoft digitális és fizikai termékek I DIGITALKEYZ.COM
- Bomba Árak továbbra is! Évtizedes minőség, személyes átvétel is!
- 3DKRAFT.HU - 3D NYOMTATÁS - AZONNALI ÁRAJÁNLAT - GYORS KIVITELEZÉS - 480+ POZITÍV ÉRTÉKELÉS
- ÚJ HP EliteBook 840 G8 - 14"FHD IPS - i5-1145G7 - 32GB - 512GB SSD - Win10 PRO - Garancia
- HATALMAS AKCIÓK! GARANCIA, SZÁMLA - Windows 10 11, Office 2016 2019 2021,2024, vírusírtók, VPN
- Wilbur Smith könyvek (15 db) egyben