Hirdetés

2016. július 25., hétfő

Gyorskeresés

Kormány Kalauz Szimulátorozáshoz

Minden, amit a kormányokról és szimulátorkoról tudni érdemes... kezdőknek és haladóknak egyaránt ;)

[ ÚJ TESZT ]

Kormány beállítások

A KORMÁNY BEÁLLÍTÁSOK

Most, hogy már megvan a kormányunk, kiválasztottuk és beszereztük a számunkra legszimpatikusabb autós játékot/szimulátor, nincs is más hátra, minthogy széles mosollyal izgatottan behuppanjunk a karosszékünkbe és átadjuk magunkat az autóversenyzés élvezeteinek. Hamar lemállik azonban a vigyor a képünkről, ha használat előtt nem állítjuk be jól a kormányunkat, hiszen egy nem megfelelően bekonfigurált kormányt tekergetni inkább a gyötrelem kategóriájába sorolnék, mintsem az élmények közé. Beállítási lehetőségek meg akad bőven, elég könnyen elveszhet köztük az ember, ezért ezeket a vesszük most itt szépen sorra.

Ha már szimulátorozásra adtuk a fejünket, akkor a lehető legalapvetőbb irányelv, amire törekszünk, az a minél valóságosabb irányítás. Mindez alatt azt értem, hogy az adott lehetőségek között igyekszünk minél inkább oly módon beállítani kormányunkat, hogy az leginkább megfeleljen egy valódi sportautó irányítási tulajdonságainak, elvégre élményben is így kerülünk még közelebb az igazi vezetés kihívásaihoz. Az iméntihez szorosan kapcsolódó másik alapelvünk a teljesen lineáris kormányzás megteremtése, melyről a későbbiekben esik majd még szó.

Akkor következzenek most az ajánlott beállítási értékek, melyek elméleti hátterét - a könnyebb áttekinthetőség érdekében - lentebb fejtem majd csak ki részletesebben. Mindenekelőtt azonban megjegyezném, hogy ez a guide alapvetően Logitech kormányokhoz készült, de az irányelvek természetesen más típusokhoz is hasonló módon alkalmazhatóak. Az itt leírtakat nem kell feltétlenül szentírásként alkalmazni, csupán én és sokan mások is úgy véljük, ezek a beállítások közelítenek leginkább egy igazi autó irányításához.

Kalibráció:
Első körben fontos tudni, hogy a gép bekapcsoláskor a kormányokat minden esetben újra kell kalibrálni. Ez annyit jelent, hogy minden analóg tengelyt (pedálok, kormány) egyszer teljesen ki kell nyomni, vagy a két végpontja között teljesen el kell forgatni. Ha ezt nem tesszük meg, akkor az adott tengely végpontjának azt az állapotot fogja érzékelni a program, amit a gép bekapcsolása óta eddig maximálisan elért a potméter, vagy a szenzor... tehát adott esetben például a félig lenyomott gázpedál lesz a full gáz, egész addig, amíg egyszer le nem padlózzuk! :) A kormány újra csatlakoztatásakor (USB ki-be) is szükséges újra kalibrálni.

Driver beállítások:
A legújabb Logitech Profiler használata mindig javasolt, hiszen az alap beállításokon kívül még rengeteg hasznos funkcióval rendelkezik, minden egyes tengelyt, gombot igen alaposan személyre lehet szabni, mindezt játékonként külön profilokra bontva, és mindehhez csak minimális erőforrást használ. Legújabb driver elérhető innen (egységesen minden Logi ezt használja), más típusok esetén pedig látogassunk el a gyártónk honlapjára!

Overall Effect Strenght: 100-105%
Spring & Damper Effect: 0%, vagy mindenképpen vmi alacsony érték
Centering Spring / Középrehúzás: Off, 0%
Combinated Pedals: Off
Degress of Rotation / Kormányelfodrulás: maximális, de szoros összefüggésben áll a kocsi “steering lock” beállításával, erről bővebben később..

Játék irányítási beállítások:
A különböző játékokban az egyes beállítások eltérő neveken és helyeken szerepelhetnek, azonban az esetek 90%-ban ugyan azon fő funkciókkal találkozhatunk, általában az Options/Settings --> Controls menüben, vagy vmi hasonló helyen meg is találhatjuk őket.

Speed Sensitive Steering/Sebességfüggő kormányzás: 0%
Deadzone / Holtjáték: mind 0%
Sensitivity / Érzékenység: kormány és gáz fix 50%, a féket lehet lejjebb venni
Sebességváltó kar: on-ra kapcsolva üresbe teszi a gépet, ha a H-váltót kivesszük fokozatból
Reverse Effect / Fordított effektek: on
Force Feedback Effect: tetszés szerint, egyesek ki is kapcsolják teljesen
Force Feedback Strenght / Erőhatás erőssége: ízlés dolga, de könnyű legyen forgatni, érzékeltesse az utat, de NE akadályozzon és semmiképp se tépje le a kezed!!

Car setup / Kocsi beállítás:
A kocsink beállítására általában a pálya betöltése után van lehetőségünk a „Car setup”, vagy hasonló elnevezésű menüben.

Steeringlock / Kormányszög / Kormányzár: úgy állítsd be, hogy ha a kormányod beállított maximális elfordulásával elosztod ezt a számot, akkor az érték 20-24 között legyen, így az igazi kocsikhoz hasonló kormány-elfordítás/kerék-elfordulás arányt kapsz.

RÉSZLETES MAGYARÁZATOK:

a Driverben

Overall Effect Strenght
Az erővisszacsatolás erejét határozza meg, érdemes itt a driverben 100 %-on hagyni és a játékon belüli hasonló opcióval finomra hangolni. Egyes vélemények szerint 100-ról körülbelül 105-110%-ra emelve némiképp csökkenthető egyes kormányoknál a középállásban némileg érzékelhető „FFB lyuk” hatása.

Spring & Damper Effect
A névből adódóan ezekkel a csúszkákkal a rugókból és lengéscsillapítókból eredő a volánra érkező erőhatások mértékét lehet állítgatni, azonban mégis érdemes ezeket inkább 0-ára, vagy nagyon alacsonyan értékre beállítani. Ennek oka az, hogy ezek többnyire amolyan szemfényvesztő mesterséges effektek, inkább az Arcade típusú játékoknál van jelentőségük, a szimulátorok más elveken működnek.

Centering Spring / Középrehúzás:
Sokan nem értik, miért kapcsoljuk ki ezt a funkciót. Az ok rendkívül egyszerű, a megfelelően beállított autó (pl.: negatív elsőkerék-összetartás) futóműjéből származó erőhatások egy bizonyos sebesség fölött amúgy is középre orientálják a kormányt, teljesen fölösleges ezt egy mesterséges “szervó” effektel is megtámogatni. Egyébként egyes vélemények szerint, valamilyen rejtélyes okból kifolyólag érdemes mégis On-ra állítva hagyni ezt az opciót, amellett hogy 0%-ot adunk meg neki.

Combinated Pedals
Bekapcsolva egy tengelyként érzékeli a gázt és a féket, így nem lehet őket egyszerre nyomni (pedig az sokszor hasznos lehet). Régebbi, egyszerűbb játékoknál lehet indokolt csak bekapcsolni (korábbi NFS-ek például).

Degress of Rotation / Kormányelfordulás
A kormány maximális elfordulásának (kopptól koppig) mértékét állíthatjuk vele. A ma kapható olcsóbb kormányok többsége 220-270 fokot képes forogni, ami azt jelenti, hogy a saját tengelye körül nem képes egyszer sem teljesen körbefordulni. A 900 fok (DFG, G25, Fanatec 911 széria) ezzel szemben 2 és fél fordulatot jelent, azaz 1 és negyedet (450 fok) mindkét irányba.
A pontosabb és jobb irányíthatóság érdekében érdemes kihasználnunk a kormányunk lehetőségeit, hiszen a valóságban mi se - és a versenyzők se! - csak 90-90 fokot tekergetünk a volánon a kanyarokban. Ez az opció szoros összefüggésben áll a kocsi beállításainál található steering lock/kormányszög értékeivel, a két értéknek együtt van jelentősége.

a Játékban

Speed Sensitive Steering / Sebességfüggő kormányzás:
A funkció lényegében a sebességtől függő változó áttételű kormányzást teszi lehetővé, magasabb sebességen ugyan akkora mértékű kormány-elforgatás kisebb kerék-elfordulást eredményez, mint alacsonyabb sebességen. Ez a opció ma már elérhető a prémiumkategóriás kocsik kínálatában, viszont nem igazán elterjedt a versenysportban. Kényelmes szolgáltatás, de ugyanakkor aláássa a minél pontosabb irányítás és a linearitás alapelveit, ezért nem használjuk. (Kivétel lehet, ha vkinek nagyon alacsony elfordulásra képes csak a kormánya, de még is be kell venni vhogy azt a pár kanyart Monacoban..:) )

Sensitivity / Érzékenység
Az analóg tengelyek (kormány, pedálok) finomra hangolásában nyújt segítséget. 50%-ra állítva teljesen lineáris hatást kapunk, ha például félig nyomjuk be a pedált, akkor ennek a játékban is 50% lenyomás lesz az eredménye. 50%-ról eltérve a pedál lenyomás / kormány-elfogatás <-> játékbeli hatás függvénye exponenciálisan elcsúszik, melyeket jól szemléletnek az alábbi ábrák. Érdemes ezt is lineárisan hagyni, azonban itt kivétel lehet a fékpedál kisebb értékre állítása, mert így a pedálút elején a fékhatás finomabban adagolható, ha meg tökig nyomod, az már úgyis mindegy. (Persze a kormánnyal itt is lehet(ne) játszani, ha az előző Monaco-s példát vesszük alapul)

Deadzone / Holtjáték
Értelem szerűen szoftveresen sem szeretnénk holtjátékot beállítani az eszközeinkbe (kormány, pedálok), ha már egyszer hardveresen is arra törekednek a gyártók - és mi is -, hogy ne kotyogjon….

Reverse Effect / Fordított effektek:
Egyes gyártók kormányai (ilyen a Logitech is) fordítva érzékelik az erőhatásokat, így azokat inverzre kell állítani, mert különben akkor húz balra, mikor jobbra kéne neki….

ForceFeedback Strenght / Erőhatás erőssége:
A Force Feedback hatások erőssége állítható vele a játékon belül. Beállítása teljes mértékben ízlés dolga, de semmiképp sem érdemes túl erősre állítani. Nem az a cél, hogy letépje a kezed a kormány, hanem hogy informáljon téged, érzékeltesse az autó mozgását, a különböző finom erőhatásokat, hogy mindenre a megfelelő időben és módon tudjál reagálni. Az nem előnyös, ha olyan erős, hogy már akadályoz egy-egy manőver precíz, korrekt végrehajtásában, sőt egyes profik akár teljesen ki is szokták kapcsolni az FFB-t.

Force Feedback Effect:
A játékfejlesztők a minél meggyőzőbb és élvezetesebb érzékeltetés érdekében több különféle effektet is beleépítenek a játékokba: a futóműből eredő különböző hatásokon kívül, ilyen a motorvibráció, a kerekek blokkolása, az ütközések ereje, melyek mind-mind a kormányon keresztül jutnak végül el hozzánk. Ez sokaknak (főleg a kisgyerekeknek) nagyon bejön, viszont jelentős részük teljesen szemfényvesztésnek tekinthető, sőt inkább már csak zavarnak minket. Ez az opció szabályozza a kormányra ható effektek típusát és mennyiségét, értelem szerűen minél magasabbra állítjuk, annál több féle (egyre fölöslegesebb) erőhatást fogunk érezni a mancsunkban. Egyes szimulátoroknál ennél részletesebb beállításra is van lehetőség, mellyel külön-külön szabályozhatjuk az egyes effekteket. Mindenesetre meg kell találni az ideális középutat, mivel nem minden effekt lehet a hasznunkra, ami a kormányunkból érkezik, valamint a kormány mechanikájának élettartamát is csökkentheti ez a sok fölösleges terhelés, rázkódás, stb.

a Car setup / Kocsi beállítás menüben:
A kocsink ideális setupját elkészíteni külön művészet, melynek elsajátítása hónapokba, évekbe telhet, hiszen minden apró paraméter hatással van az autó viselkedésére, a szimuláció komolyságától függően. A legtöbb elem megváltoztatása az irányíthatóságra is egyértelműen (közvetve, vagy közvetlenül) kihat, viszont van egy köztük, ami különösen jelentős hatással van rá:

Steeringlock / Kormányzási szög, vagy Kormányzár:
A kerék maximális elfordulását jelenti teljesen kicsavart kormány esetén. És itt érkeztünk el végre a már említett összefüggéshez a maximális kormányelfordulás (degress of rotation) és a maximális kerékelfordulás (steering lock) beállításai között, amely alapjaiban határozza meg az autónk irányítását. Ezen beállítások arányával dől el ugyanis, hogy egységnyi kormány-elfordításra mekkora mértékben forduljon el a kerék. Példa: ha magas kormány-elfordulás mellé alacsony kerék-elfordulást állítunk, akkor tekergethetjük mi lóhalálában a kormányt bármelyik irányba, az autó orra alig fog csak megmoccanni, míg fordított esetben a legkisebb mozdulatra is könnyen szembe találhatjuk magunkat a forgalommal.

Az ideális arány/áttétel, ha a maximális kormány-elfordulás értékét elosztjuk a maximális kerék-elfordulás mértékével, akkor 20-24 közötti értéket kapunk. Erre példa: 720 / 34,5 = 20,9 vagy 270 / 13 = 20,8. A most bemutatott mindkét esetben a kocsink kereke ugyan akkorát fog fordulni azonos kormány-elfordítás következtében, a különbség csupán az, hogy a második esetben jóval kevesebb a maximális elfordulás lehetősége, mivel a kormányunk csak 270 fokot képes forogni. Azonban egészen ezen határ eléréséig nincs különbség vezetés közben a 720 és a 270 fokos beállítás között az imént megadott kormányszögek használata esetén és utána is csak annyi, hogy még tovább lehet forgatni. (megjegyzem, éles versenyen nagyon kevés az olyan szituáció, ahol ne lenne a 270° is bőven elég).

Tehát még egyszer, hogy biztosan egyértelmű legyek: ha a kormány elfordulását fixen hagyjuk (pl.: 240 fokon) és közben elkezdjük növelni a steering lock értéket mondjuk 13 fokról 15-re, akkor a kocsink kereke maximálisan egyre többet lesz képes elfordulni, de mivel eközben a kormányunk fordulási spektruma nem változik, így azonos mértékű kormányelfordításra a steering lock-ot növelve fokozatosan egyre nagyobb kerékelfordulás fog jutni és egyre kisebbeket kell majd kormányoznunk a kanyarok bevételéhez, ami nem feltétlenül jó, mert a precizitás rovására mehet.

A kezdők gyakran elkövetik azt a hibát, hogy túl "idegesre" állítják a kormányzásukat, 240 fokos elforduláshoz olyan 15 fok körül steering lock-ot állítanak, és ezáltal nagyon apró mozdulatokkal vezetnek csak. Ennek is meg lehet ugyan a maga előnye, de nem véletlenül tekergetik ennél jóval többet azt a volánt akár még a F1-ben is, a nagyobb áttétellel pontosabban lehet irányítani az autót.

Ez az arányszám azonban csupán egy ajánlás, mely nagyban függ a stílusunktól, a kormányunk átmérőjétől és az éppen vezetni kívánt jármű sajátosságaitól is. Nyilván egy gokart elterelgetéséhez jóval harapósabb kormányzást illik állítani, mint egy rally-autóhoz. Érdemes ilyenkor megnézegetni az adott versenygépről pár onboard felvételt, hogy megnézzük, hogy forgatgatják a kormányukat a nagyok.

Itt a Car Setup képernyőn ezen kívül még rengeteg beállítási lehetőséggel találhatjuk szembe magunkat, azonban a Setupolás mélyebb rejtelmeiben most nem kívánok ezen írás keret között belemenni. Minderről az interneten találhattok nagyon komoly, sok-sok oldalas leírásokat, ráadásul igazán hozzáértő személyek tollából. Mellékelek azonban egy kis Gyorstalpaló Guide-ot, ami kiindulásnak már bőven elegendő, és általánosságban igen jól használható bármelyik autóhoz. Elérhető innen: Setup Guide

Huhh, hát gondolom a témával most ismerkedőknek nem kevés információ volt ez így egyszerre és beletelik majd némi időbe, mire mindezt sikerül "megemészteni". Megnyugtatásként azért elárulom, hogy ezek jórészét elég csak - többnyire - egyszer beállítani és utána már nem nagyon lesz vele gondunk. Idővel, ha meg már kicsit belerázódtunk a dolgokba, akkor kézség szinten fogunk tudni majd beszélni mindezekről, és jóval világosabban látjuk majd az összefüggéseket, még a valódi autósporttal kapcsolatban is! :)

Az imént bemutatott beállításokkal már nyugodt szívvel kigurulhatunk a pályára és elkezdhetjük róni a köreinket. Kezdetben én azt javaslom, hogy válasszunk vmi kevésbé "izmos" autót és próbáljunk minél több segítséget kikapcsolni. Finoman állítgassuk a setup menüben a beállításokat, és próbálgassuk, hogy melyik miként befolyásolja a kocsink viselkedését. Érdemes apránként változtatgatni és mindig megfogalmazni magunknak, hogy mi nem tetszik a kocsink jelenlegi viselkedésében, és utánanézni, hogy melyik értékek átállításával lehet némileg javítani ezen. Idővel, majd minden kikristályosodik a fejetekben, ezt higgyétek csak el nekem...

a Végszó és a Lényeg -->

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2016 PROHARDVER Informatikai Kft.