2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Utazás rovat

Furgonos rabszolgasors

Azt hitted a Le Mans-i 24 órás autóverseny kemény? Próbáld ki a furgonozást....

[ ÚJ TESZT ]

A fuvarozásról általában

Két héttel a hamburgi út után meglepve láttam a telefonom kijelzőjén, hogy a fuvarozó hív, hiszen engem okolt a kinti gondokért, ráadásul nagyon nem vette jó néven a hazaérkezéskor tőlem kapott helyreigazítást. Még nagyobb meglepetésemre állandó munkát ajánlott, persze azzal a kikötéssel, hogy még egyszer ilyen hangnemet nem engedek meg vele szemben. Megnyugtattam, hogy amennyiben nem néz komplett idiótának és írunk szerződést, nem lesz velem semmi gondja. Temérdek időm volt a következő fuvarig, ami csak két nap múlva állt össze, így sikerült beszerezni egy árufuvarozással kapcsolatos tankönyvet és megtanulni a szakmával kapcsolatos fogalmakat. Beszereztem egy-két nélkülözhetetlen dolgot, tanulva az előző úton tapasztaltakból összeállítottam a kis pakkomat, és belevágtam a sofőr életbe.

Sokat gondolkodtam azon, milyen formában számoljak be ennek a munkának a körülményeiről. Hét vállalkozónál dolgoztam szűk két esztendő alatt, ebből egytől ügyeskedve sikerült veszteség nélkül megszabadulni, kettővel pedig munkaügyi per útján tudtam csak rendezni a fizetési elmaradásokat. A többi esetén szerencsém volt és még időben kereket oldottam, nyilván a szaporodó bajok észrevevésében az egyre több negatív tapasztalat is segített. Szinte minden úton volt valami érdekesség, balhé, zűr, de lényegüket tekintve egy idő után már csak ismétlődtek, a helyszín és néhány részlet változott csupán. Ezért döntöttem úgy, hogy egy út alapos részletezésén keresztül próbálom meg bemutatni mindazt, amiért a rabszolgasors címet adtam ennek az írásnak.

De még mielőtt belevágnánk, néhány alapvető dolgot nem árt tisztázni a fuvarozással, ezen belül ennek furgonos változatával kapcsolatban.

Mi az a furgon?

A furgon szó a köznyelvben használatos és általában azokra a 3.5 tonna össztömeget meg nem haladó, kistehernek is hívott haszongépjárművekre használják, amiket az árufuvarozásban alkalmaznak.

A nemzetközi fuvarozásban a legelterjedtebb fajtái:

Zárt avagy "kofferos", 5-7 palettás raktérrel

Dobozos, többnyire 8 palettányi befogadóképességgel

Ponyvás, 8 illetve 10 palettás változatban

Miben különbözik ez a kamionos áruszállítástól?

Tulajdonképpen a feladat ugyanaz, A pontból B pontba eljuttatni az áru(ka)t. A "kisautónak" vannak előnyei, alapvetően ugyanazok a közlekedési szabályok vonatkoznak rá, mint a személyautókra, nincs sebességkorlátozás, sokkal szabadabban mozoghat mint a nagyok. Mindössze párszor futottam bele 2.5 tonnás súlykorlátozásba (pl. régi fahíd Franciaországban), bár a ponyvás esetén a magasság okozott néha problémát.

Viszont van egy óriási, el nem hanyagolható különbség, ami abból adódik, hogy ezekben az autókban nincs tachográf, magyar nevén menetíró. Természetesen elméletben ugyanazok a vezetési, pihenő és munkaidő előírások vonatkoznak a furgonos sofőrökre is, sajnos azonban a gyakorlatban ezen eszköz nélkül ezt szinte lehetetlen ellenőrizni. Ráadásul az EU-n belül egyedül Németországban kötelező már 2.8 t össztömeg felett az ún. lázlap vezetése, ami így könnyedén kijátszható. Ezt a szabályozási hiányosságot és a gazdasági helyzetet, munkanélküliséget szinte művészi szinten kihasználják a munkaadók, de erről részletesebben beszámolok a későbbiek során.

Egy másik, szintén igen fontos különbség a kényelem terén tapasztalható. Mivel még mindig nem kötelező a fekhely kialakítása, a magyar sofőrök nagy része az üléseken keresztben elfeküdve alszik, én sem voltam kivétel. A pénzt leszámítva, már csak azért sem ruháznak be a munkáltatók, mert a ponyvás és dobozos furgonok esetében a fülke tetejére ráépített, kutyaólnak csúfolt alvóhely növeli az önsúlyt (ezáltal csökkentve a szállítható rakomány súlyát). A hagyományos avagy kofferos esetében elterjedt, az ülések mögötti, raktérbe benyúló ágy pedig a raktérből vesz el, amit szintén nem fognak tolerálni mindaddig, amíg nem teszik kötelezővé ebben a kategóriában is a megfelelő fekhelyet.

A lenti képen tisztán látható, hogy nincs hely felállni a fülkében, vagy főzni, nyilván beépített hűtő sincs, a személyes dolgoknak is igen korlátozott a hely, 160 cm-es magasság felett még a nyújtott lábbal alvás öröme sem adatik meg. Nyilván egy rövidebb, 1-2-3 napos úton ez nem jelent problémát, de sajnos nagyon sokszor előfordult, hogy külföldön töltöttem a hétvégét, vagy csak nem volt visszfuvar és akár 10-12 naposra is elnyúlt egy-egy kanyarom.

Hálószoba, konyha, éléskamra és nappali egyben...

Nem szeretném ha bárki is félreértene, egyáltalán nem állítom, hogy a kamionozás leányálom, sőt, de őszintén bevallom, hogy sokszor irigyeltem a kényelmes ágyat és a méretes fülkét.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.