2024. május 3., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

Mobilis interaktív kiállítás

A győri mobilis interaktív kiállítást szeretném a figyelmetekbe ajánlani jó pár képpel fűszerezve.

[ ÚJ TESZT ]

Metszetek, részegységek

Ahogy említettem, több, igazi autóból származó alkatrész is volt a múzeumban. Ezek között metszet és részegység is volt. Két, a teljes szerkezetet bemutató váz is volt. Ezek közül a kék színű váznál az elektronikát és a futóművet lehetett jobban szemügyre venni. A sárgánál inkább a motorra, a hajtásláncra és ezek kiegészítő berendezéseire fókuszáltak.

A kék vázra az elektromossággal kapcsolatos alkatrészek voltak felszerelve. A műszerfal,a lámpák, tükrök, és egyéb jeladók (futómű, kormány...) lett volna a fókusz. A szerkezet fölé ugyan ki volt rakva egy monitor, de csak a "Nincs jel" feliratot lehetett látni rajta. Hiányoltam a kábelezést és egy részletesebb leírást arról, hogy az egyes komponensek, jeladók hogyan állnak össze egy egésszé. Példaként a menetstabilizálót hoznám fel, ami az ABS- és a kormányszög-jeladót kombinálja a motortól jövő jelekkel, és segíti a vezetőt az úton tartani a járművet.

A sárga vázba motort, hajtásláncot, kipufogót szereltek fel. Itt is jól jött volna egy részletesebb leírás, esetleg az egyes részek kiemelése különböző színekkel. Az öthengeres turbómotor és az összkerékhajtás is az Auditól jött. Az új Euro-előírásokhoz igazított kipufogót csak azok veszik észre, akik kicsit értenek az autókhoz. A turbót a leömlőbe integrálták, amit rögtön követ az első katalizátor. Sajnos a lambda-szondáknak csak a helye volt meg, de ez az apróság nem sokat von le az értékéből.

A motor működését is több metszeten mutatták be. A kivágásoknak hála jól látható volt a teljes vezérlés, a dugattyúk, és a turbó is. Természetesen ezeknél már nem szabad a taperolás, de jól körbejárhatóak voltak és közelről lehetett képeket készíteni. Továbbiakat a következő oldalon találtok, ide csak hármat szúrok be.

A motor kémiai energiát alakít mozgási energiává. A tábla alapinformációt tartalmaz csak. De ismét előjön a fizika, mint szinte mindenhol a kiállítás során. Az energia nem vész el, csak átalakul. Kémiaiból hőenergia, majd mozgási energia lesz. Érdekes lett volna a belsőégésű motor veszteségeit is bemutatni, de érthető a törekvés, hogy az érthetőség miatt csak az alap dolgokat mutassák be.

Az alábbi képen egy DOHC motorvezérlést láthattok. A főtengelyről az új trend szerint lánccal hajtják a vezérműtengelyeket. Ez remélhetőleg hosszabb ideig bírja, mint a szíjas megoldások. Persze ez csak akkor igaz, ha tisztességes a kivitelezés. A láncfeszítő hidraulikus, ahogy a vezérműtengely állítása is.

Egy V8-as motor szinte mindenki szívét megdobogtatja. A nyomatékváltót és a katalizátort preparálták, hogy megnézhessük a felépítését. Én is szeretem a hangját, de nem szeretném fizetni a fogyasztását.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.