2024. május 21., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

Játékajánló

Ashes: Afterglow, A Short Hike, Pumpkin Jack, Control (Ultimate Edition) és Dead Space (Remake).

[ ÚJ TESZT ]

Ashes: Afterglow - Motoros igazságosztó

2021 | ModDB

Ha a legnagyobb nem is feltétlen, de a legtávolabbra visszanyúló (és jelenleg is aktív) modding közössége egyértelműen a régi Doom játékoknak van. Már az ezredfordulót megelőzően számtalan egyedi pálya és kampány készült a pszeudo 3D-s Doom duológiához (kifejezetten az engine terén valamivel korszerűbb második részhez). A milleniumot követően azonban szép lassan kezdtek megjelenni az úgynevezett total conversionök is, melyek már nem csupán új pályákat, szörnyeket, fegyvereket, de teljesen más játékokat és élményeket ígértek, a mára már lassan 30-at taposó ID Tech 1 motorra alapozva. Így születtek meg az olyan alkotások, mint a PS1-es Alien játékok szellemiségét továbbvivő Aliens: Eradication, a Doom engine-t a határokig feszegető, valódi 3D-s, és egyébként a Condemnedre erősen hajazó Total Chaos (amelynek az Unreal Engine 5-ös remake-je épp fejlesztés alatt áll), a klasszikus Sonic címeket teljes egészében újraálmodó Sonic Robo Blast 2, vagy éppen a poszt-apokaliptikus RPG-shooter franchise, az Ashes.

Az Ashes-t joggal lehet franchise-nak nevezni, hiszen viszonylag rövid idő alatt a sorozat már megért két epizódot (2063 és Afterglow), illetve egy önállóan futtatható, új történetet elmesélő kiegészítőt is az első rész alapjaira pakolva (Dead Man Walking). Jelen bemutató viszont a széria legújabb üdvöskéjére, az Afterglowra fókuszál, mely bár a 2063 közvetlen folytatásaként szolgál, annál sikerül jóval kiforrottabbnak és komplexebbnek lennie játékmechanikai -és dizájnbeli szempontból is (a világépítés, a karakterek, a sztori, illetve a zene és az atmoszféra már az előd esetében is igencsak erős volt). Ahogyan az a mellékelt képeken is látható, az Afterglow amellett, hogy vizualitásával megidézheti bennünk a Build Engine klasszikusait (Duke Nukem 3D, Shadow Warrior, PowerSlave, Blood), egyben erősen merít az olyan modern(ebb) címekből is, mint a Fallout, vagy éppen a S.T.A.L.K.E.R. - mind mechanikai, mind narratívabeli alapon. Ezt az egész koktélt pedig még nyakonönthetjük egy kis Days Gone-nal és Mad Maxszel, és kész is a tökéletes recept a sikerhez.

Az Ashes: Afterglow egy alapvetően régivágású FPS, tekervényes, shortcutokkal teli, olykor már-már labirintusszerű pályadizájnnal, kreatívan elrejtett secretekkel, némi platforminggal, és borzasztóan tökös, ropogós combattal - csak azzal a csavarral, hogy ezúttal helyszínként a disztópikus, romokban heverő USA szolgál. Ha úgy tetszik, egy boomer-shooter - legalábbis első blikkre, ugyanis az Afterglow sokkal több ennél. A már említett Fallout-S.T.A.L.K.E.R. pároshoz hasonlóan a világ itt is többnyire nyitott (egymásba kapcsolódó pályaszakaszokra bontva), és itt se csupán lemészárlásra váró útszéli banditákból áll. Az atomsújtotta vidéket hol gyalogosan, hol öreg chopperünkkel szelhetjük át, és bizonyos pontjain belefuthatunk komplett közösségekbe és városokba is, melyekben lehetőségünk adódik kereskedni, felszerelkezni, felszerelést fejleszteni, küldetéseket elvállalni, illetve betekintést nyerni kisebb-nagyobb csoportnyi túlélők mindennapi életébe és problémáiba. Bár egy küldetés lehet olyan apró is, minthogy kimentsünk egy teherautójával lerobbant öregembert a mutánsok karmai közül, de a történet vége felé már komplett szembenálló frakciók harci helyzetéről is dönthetünk, amely még a végkifejletre is kihatással lehet.

A játék mindent megtesz annak érdekében, hogy feldobja a megszokott FPS-formulát és igyekezzen meglepni az embert, mindemellett pedig tele van bájjal és odaadással, ami számos ponton tetten érhető, elég csak a lóversenyekre hajazó szörnyfuttatásra, a már-már negyedik falat döntögető Ashes 2063 árkád játékkabinetre, a 2000-es évek horrorjait idéző, rém parás tengeralattjárós bónuszpályára, vagy az időnkénti motoros szegmensekre gondolni. Persze az Afterglow nem hibátlan: például a közepén fellelhető, több pályán átívelő lineáris szakaszban felborult számomra a felfedezés-akció-történet hármas egyébként nagyon jó aránya, erőteljesen az akció javára (egy idő után pedig a féktelen lövöldözés is némileg monotonná tud válni), illetve van néhány enemy encounter és secret, amelyeket talán jobban átgondolhattak volna. Mindenesetre az alkotás még így is egy magával ragadó, emlékezetes élményt nyújtott, és egy cseppet sem vagyok meglepődve rajta, hogy miért tartják sokan minden idők talán legjobb total conversionjének (vagy akár 2021 egyik legjobb indie játékának). Az ár pedig jobb nem is lehetne: ingyen van. Ennyiért mindenkinek megéri kipróbálni, bár a kontextus végett előtte javasolnám a kevésbé erős, de egy végigjátszást mindenképpen megérő 2063 (7/10) és Dead Man Walking (7.5/10) végigpörgetését is.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.