2024. május 10., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

GTX470 vs HD 5850 OC platformteszt

Az nVidia hosszas várakozás után megszülte az új csodát, de milyen lett a vga?

[ ÚJ TESZT ]

Grafikonok és értékelés

Bemelegítésnek lőjük el azt a két benchmarkot, amit beszorítottam a tesztbe, a Heavent, hogy a GeForce villanthasson a tesszellátorával, illetve a Resident Evil 5 benchmarkját, mert az aktuális PH! tesztben elég jól skálázódott a különböző processzorokon.

A Resident Evil skálázhatósága itt is megjelent, a 470-en jobban, az 5850-en kevésbé dobott a jóval erősebb beállítás, ezek alapján fölösleges volt 3,8GHz-n kínozni a procimat...
A Unigine Heaven 2.0 extrém tesszelláció mellett kb 150%-os nVidia győzelmet hozott...

Szerintem továbbra is érdemes Crysist szerepeltetni játéktesztekben, mert ez a program biztosít valamennyi viszonyítási alapot a régebbi tesztekhez képest, illetve az engine képes megfelelően terhelni az újabb grafikus processzorokat is. Azt is meg kell jegyezni, hogy látványban már sikerült nagy nehezen utolérni-túlhaladni a Crysist, és ma már azonos látványszint mellett jobban futó alkalmazások is vannak, elég pl a Battlefieldre gondolnunk.

Látható, hogy az fps-ek még ezen a felbontáson is szoros kapcsolatban állnak a procisebességgel, ez, és a program erőforrás-igénye, valamint az, hogy a Crysis2 konzolokon is elérhető lesz, nem sok jót vetít előre a Cryengine3 gépigényével kapcsolatban...

A következő grafikon kissé csalósra sikerült. Mass Effect 2-ben dohogó, feltupírozott Unreal Engine3-at megpróbáltam átnevezett exe-vel, 4x adaptív AA-val tesztelni, ami úgy fest, csak a Radeonon jött be. E nélkül a beállítás nélkül az 5850-es grafikonján is csak egy kvázi egyenes vonalat látnánk 60 fps-nél.

Így ellenben szemügyre vehetünk egy minimális (2fps-s) reakciót a magok számának megduplázására és a CPU órajel cirka 1 GHZ-vel való megemelésére. Már megérte...
Itt megfigyelhető volt számomra, hogy az alacsonyabb mért fps ellenére a GeForce-on a játékélmény folyamatosabb, illetve a Radeonon a 20. másodperc környékén jelentkező megakadás, ami a FRAPS szerinti min fps-t jelenti, a GTX470-en nem jelentkezett. A mérések eredményét minden esetben 3 kör átlaga adja, az fps mind a 6 körben lezuhant ugyanazon a helyen.

Váltsunk át DirectX 11-be, pontosabban futtassunk olyan játékokat, melyek tartalmaznak Dx11-es elemeket! Itt van mindjárt az egyik leghálásabb tesztprogi, az X-ray engine hajtotta Stalker. Alatta zúzódott meg a tápom, mert ez a kedves program jó étvággyal fogyasztja a VGA mellett a procit is. Futtatásához necces a 2GB memória, mert a program 1,5GB körül kér

Mindent maximumra kapcsolva, derekas élsimítással megtámogatva nem mindennapi látványvilág fogadott, mivel korábban csak egy HD4830 által megtermelt pixel-folyamot szemlélhettem. Mondjuk, azzal is jól nézett ki, de most vált egyértelművé, hogy durva a vizualitása a programnak ezen a beállításon! Viszont az engine tagadhatatlanul kissé kuszán működik (de sokkal jobban , mint korábban)...
Ellenben van még tartalék a motorban, erősebb kártyával magasabb fps-eket érhettünk volna el 3,8GHz-n.

A következő vizuális bomba a Metro 2033, ami sikerrel zúzta agyon a kártyákat, itt nincs verseny közöttük, az életükért küzdenek, és szó sincs semmiféle platform-tesztelésről. A program vizualitása brutális, viszont játékhoz meg kell elégednünk a high beállítással, ami ugyan nem sokkal csúnyább, de aki ismeri a Metrot, tudja, hogy az élsimítás még képes fokozni a látványt, és egyúttal minimalizálni az fps-t.

A GTX470-en Advanced (gpu) PhysX mellett sem változik a futási teljesítmény, ugyanakkor a látvány sem sokat javul, és nincs fizikai interakció-változás sem a játékmenetben.

Elég a brutális zúzásból, gyerünk ki a szabadba, következik egy kis autókázás a remekül skálázódó Ego engine által hajtott Dx11-es effekttel feltupírozott Dirt 2-vel!

A játék simábban futott a GeForce-on, viszont a Radeon többet profitált az erősebb prociból, és a játék mind a négy tesztkörben jól játszható volt. Tudom, hogy ez a "simábban futott" szöveg sokak számára "bullshit", magam is annak tartottam, de nem tudok jobbat mondani, ki kell próbálni, én senkit nem akarok meggyőzni a létezéséről.
Viszonylag ritkán küldi az ember ugyan így, két különböző cuccal gyorsan egymás után, egy begyakorolt pályán, ilyen esetekben lehet ezt megfigyelni, az autó fara nem úgy mozdul, picit.... késik. Mindenesetre kielemzem a frametime értékeket, hátha sikerül ezt számszerűsíteni.

Szinte levezetésnek marad a Battlefield, pedig nem rossz játék, komoly a grafika és jól is fut.

A kártyák meghálálták a 4 magos procit főleg minimum fps-ben. A Radeon többet gyorsult az erősebb CPU-tól, a 470-es hamarabb kifulladt. Lám,mit tesz egy közepesnél picit jobban optimalizált motor, mindjárt vegyeslimitről beszélhetünk 1920*1200-ban 8xAA mellett egy friss játéknál...

Végül pedig a grafikon a sebességnövekedésről kártyánként, %-ban megadva a lassabb beállításhoz képest.

Azt gondolom, ez az átlag 10-14 % plusz ilyen komoly processzor-erő különbségnél azért nem túl jelentős. Így játékos beállításoknál (magas felbontás és részletesség) általában háttérbe szorul a proci sebessége - nyilván egy bizonyos minimum szint felett, de ezt a szintet egy 2 magos 3GHz körüli proci simán megugorja.
De láthatjuk, hogy vannak esetek, amikor akár 20-40% is lehet a különbség, a kérdés már csak az, hogy az egyes szituációkban mekkora a jelentősége ennek. BF:BC2-nél látjuk a min FPS-t 24 ről 36-ra nőni, ez komoly segítség lehet, vagy Crysis alatt 25-ről 31-re ugrik az átlag, ez a gyorsulás sem jön rosszul. Tehát általában keveset számít a proci, de vannak esetek, amikor sokat tud nyomni a latban.

Frissítés:

Elkészültek az alap-órajeles (725/1000MHz) HD 5850 eredmények, kicsit várni kellett rájuk, mert a Catalyst már sehogy nem akart visszamenni a tesztrendszerre, ezért Win reinstallra volt szükség.
A friss oprendszer nem befolyásolja lényegesen az eredményeket, annyi változás történt, hogy az ME2 alatt a tapasztalt " beakadás" kisebb minimum fps-t eredményezett, de a megtorpanás továbbra is a jelentkezik. Ez talán a szoftveres (driver?) problémát látszik alátámasztani...

Ami az eredeti, OC vs alap felállást illeti, nem hangsúlyoztam ki, de az Asus-féle Voltage Tweak szolgáltatás a HD5850 esetében tulajdonképpen a TOP szériát helyettesítette, mivel a gyártók nem térhettek el a referencia órajelektől.
A GTX 470 már nincs nálam, így emelt órajeles GeForce eredmények nem lesznek.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.