2024. május 11., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Fotózás rovat

Fotók retusálása 1. - Tájképek

Új sorozatot indítok, melyben sorra veszem a különböző témájú fotók retusálását - elsőként a tájképekét.

[ ÚJ TESZT ]

Első rész


Előtte-utána...

Indítok egy új sorozatot, melyben sorra veszem a különböző témájú fotók retusálását, ugyanis segíteni szeretnék azoknak, akik csak most ismerkednek a digitális fotózás szépségeivel.
Adni szeretnék nekik tippeket, hogy hogyan tehetnek egy-egy fotót még lélegzetelállítóbbá. Először olvashattok egy kicsit arról, hogy hol és mikor készültek azok a fotók, amiken bemutatom a retusálás folyamatát, majd együtt, lépésről-lépesre haladva, végigjárjuk az utómunka egyes állomásait:

- Photoshop Camera Raw használata
- a helyes fehéregyensúly beállítása
- képi hibák, zavaró elemek eltüntetése
- a kontraszt beállítása
- a maszkolás
- a színek intenzitásának növelése
- élesítés

Igyekszem érthetően fogalmazni, konkrét értékeket megadni és képekkel illusztrálni, hogy miről is van szó. A post végén pedig láthattok egy kis videót a fotózásról és a fotók retusálásáról. Jó olvasgatást és leskelődést! :)

***

Elindultunk a Balatonhoz fotózni. Pápán még szép idő volt, de ahogy elértük Herendet, hatalmas ködbe kerültünk, ami Almádiig sem tűnt el, csak enyhült. Először aggódtam, hogy ugrott a fotózás, mert nincs se napfény, se környezet (mivel 5 m-nél alig lehetett messzebbre látni). De a strandon nem volt olyan sűrű a pára és a lemenő nap gyönyörű narancssárgára festette a fényeket! Talán mégis kerül valami a honlapra - gondoltam.

Általában nem fotózok nappal szembe, és egyébként sem tanácsos, mert minden tárgy sötét lesz, de most mégis ezt tettem, mivel a sziluettekre koncentráltam.
A jégre is rámentem - sok korcsolyázó volt rajta, gondoltam, csak nem alattam fog beszakadni. Így bele tudtam foglalni a partot is a képekbe.
Szerencsére még volt elég fény, így lehetett 7-8 körüli rekeszt használni, ami nagyon fontos egy tájképnél, mivel így minden éles lesz, nem csak az előtérben lévő tárgyak. Ha esetleg erre nincs már lehetőségünk, akkor távolra, a kép felső részére állítsunk élességet, vagy használjunk állványt.

De azzal, hogy elkattintjuk a fényképezőgépet, még koránt sem vagyunk készen a fotóval. Otthon még “elő kell hívnunk” a képet a számítógépen. Természetesen egy teljesen hibás vagy unalmas kompozíciójú képet nem varázsolhatunk díjnyertes fotóvá, tehát a dolog nagy része már a helyszínen eldől, de azért még van dolgunk otthon is.

Ha előrelátóak voltunk, akkor RAW-ban fotóztunk. Én az voltam, remélem Te is. Ha megnyitjuk a képet, akkor a Photoshop Camera Raw ablaka nyílik meg előttünk. A munka már itt elkezdődik. A RAW-fotók előnyeit kihasználva “büntetlenül” állítgathatjuk a csúszkákat. Világosíthatunk/sötétíthetünk az expozíción, beállíthatjuk a fehéregyensúlyt, a beégett részeket besötétíthetjük, a feketébe bukott részleteket kivilágosíthatjuk, és a Clarity csúszkával részletgazdagabbá tehetjük a képünket.

Azonban néhány dologra figyelnünk kell. Az első a Clarityvel kapcsolatos. Néhány képrészlet nem bírja a túl magas értékeket, a háttértől élesen elváló részek, például a felhők, egy szürke átmenetes élt kaphatnak, az emberi arc pedig túl részletes lehet, így minden bőrhiba szembeötlővé válik.
Ezért óvatosan bánjunk az értékekkel. Találhatunk egy Contrast nevű csúszkát is, ám ezt ne használjuk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.