2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Második Cockpit napló...

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Van amiből sosem elég...

[ ÚJ TESZT ]

Második oldal...

Az akkumulátor

Az elektronika úgy van megoldva, hogy az ablaktörlő motorból fékezésénél, az áram visszafele folyik az aksiba, tölt, tehát nem fűtjük el feleslegesen ezt az energiát. Ezért is ideális egy 12V-os gépjárművekben használatos akkumulátort használni, ráadásul iszonyatos áramot tudnak kiadni magukból, amit egy terhelt elektromos motor, képes is igényelni néha. Persze itt csak áramfelvételi csúcsokról van szó, nem folyamatos üzem, viszont a felhasználóktól pozitív a visszajelzés, alkatrész elhalálozás ügyben, nagy terheléseknél. (nem véletlenül van foglalatban az összes Fet, a kiforrasztás elkerülése, illetve a gyorsabb csere végett)
Akkumulátornál viszont számomra ismeretes, hogy a sav gőz - ami párolog töltésnél - lemarja a tapétát a falról. Zselés akku marha drága (az igazi), ezért kénytelen voltam szakember segítségét kérni, volt ahol tudtak is segíteni. Létezik több gyártónak is, olyan sorozata, amit hajóba, lakókocsiba, lakásba, tehát élő környezethez ajánlanak, cserébe nem a olcsó. Egy 66Ah-ás mellett döntöttem, és egy folyamatosan üzemeltethető töltőt is tudtak hozzá ajánlani, amit nem zavar ha közben nyúzzák az aksit. Az eredeti leírás szerint, egy 100Ah akkumulátor, nyolc órás játékidőre ad lehetőséget, én valószínű ezt nem fogom tudni letesztelni, a cikk megjelenéséig.

[+]

Páran tápegységről oldják meg ennek a rendszernek az üzemeltetését, evvel ugyan nem foglalkoztam, két 400 Wattos pc tápegységet ajánlanak legalább, motoronként egyet.

Az ablaktörlő motorok (Wiper motor)

Pár fontos szempont van az ablaktörlő motor kiválasztásánál. Eleve ez egy olcsó felépítés, ne evvel drágítsuk meg, irány az autóbontó. Szerencsém volt, hagytak nyugodtan turkálni, így barátkozhattam a kicsikékkel. Két egyformát kerestem amin persze megvan a mechanika 4-5 centiméteres karja, relatív stramm a kinézete és ami piszok fontos, hogy visszafelé nem forgatható, egyik irányba sem!!!

[+]

Persze ki gondolná egy csigafogaskerékről, hogy visszafelé akárcsak minimális esélye is van az embernek megforgatni. Hát van...
Az első pár motor amit vettem - Ford Escort-é volt -, tökéletesen működött egészen a nagy főpróbáig. Felszereltem a helyére, gömbcsuklók felfogatva, ráülök, és elsüllyedek bal hátsó irányba, a másik oldal tart... Iszonyat boldog voltam, az egyik irányba a mechanikát nem lehet megforgatni, de a ferde fogazású nagy fogaskerék miatt, a másik irányba, egy kicsit erősebben nekifeszülve, már megforog.
A második bontó látogatásomkor már szemfülesebb voltam, persze az ott dolgozók csak még hülyébbnek néztek. Nem is értették a tornagyakorlatokat, hogy miért feszülök a salgó polcnak, kezemben a kis motorral (így próbáltam megforgatni). Végül, egy Nissan Cherry (számomra teljesen ismeretlen autó) ablaktörlő motorjaira esett a választás.

[+]

Evvel a cserével egy kis extra szerencse ért, ugye egy elektromos motor negatív pontját általában rákötik a fém vázra. De a mi esetünkben megfordítjuk a polaritást, ha éppen a másik irányba terelgetjük az ülést. Ebből kifolyólag, elektromosan a két motor el kell szigetelnünk egymástól, ami egy PVC vázon nem jelentene problémát, de én éppen fémmel dolgozok. Ami a szerencse, hogy ennél a motornál (nem úgy, mint az Escort-nál) a negatív pontot nem kötötték rá házra, így se a forgató kart, se a felfogatási pontokat nem kell szigetelnem.
Egy ablaktörlő mechanikának vannak különböző elektromos kiállásai a szakaszos üzemhez, nekünk csak tisztán a motor két pólusa kell, a többi csatlakozással ne is foglalkozzunk.

A váz

A váz tervezése most sokkal összetettebb volt mint eddig, bele akartam ötvözni minden apróságot, amit eddig megtapasztaltam. A három tévé felszerelése ráadásul még idegen területnek számított. A kormányt meg a pedált maximálisan állíthatóvá akartam tenni. Az egér-billentyűzet se legyen veszett rossz helyen, a motec monitor se maradjon ki, a fordulatszám kijelző (később bővebben...), könyöktámasz, pohártartó...
Az egész mozgatható legyen, kerekek kellenek, és felvihető a lakásba, avagy szétszedhető.

[+]

[+]

Az ülést kicsit javítgatni kellett, elkezdett a feneke megsüllyedni. Nem tudom, ez csak az én súlyomnak köszönhető-e, vagy ennyi pénzért csak ilyen sportülés jár, de megerősítettem. Úgy emlékszem, más is számolt volna be ilyenről a közelmúltban. Persze ez már két éve nyúzva van, mégiscsak az előző szimulátor örökségéről van szó.

[+]

Ami fontos, hogy megakadályozzuk az ülést tartó konzol oldalra forgását. Hátulról két ponton mozgatják a motorok, és ha eltud csavarodni, akkor bizony használhatatlan lesz a mű. Két kis rúd, gömbcsuklókkal a végén a forgáspont magasságában elhelyezve, meg is véd minket az ilyen ártalmaktól.

[+]

[+]

Én ugyan ez ellen nem biztosítottam be magam, de ennek is megvan az oka. Az egyszerű gömbcsukló helyett, egy féltengely csuklót használtam. Ez, a csavarodást egyáltalán nem engedi, cserébe nem érdemes rosszul felhegeszteni.

[+]

Az volt a terv olyanra festem, amilyen színeket találok otthon. Volt piros, sárga, meg kevés fehér, fekete, kék. Kitaláltam, a piros-sárga kombinációt, az jól mutatott a fejemben. Pirossal végeztem is a közel 70% alkatrésszel, majd jött a sárga. Kiderült, az egyik sárga beszáradt, a másik meg kevés. Gondoltam akkor lekenem fehérrel, majd később veszek sárgát, ne kelljen az előkészítést megismételni. Menet közben kitaláltam, mivel nekem citromsárga kell és van fehér meg piros, ha ezeket összekeverem az sárga lesz. Mi más lenne, ha nekem sárgára van szükségem... (mentségemre szóljon, egész nap kint voltam a napon). Na összekevertem, és kiderült az igényeim nem változtatják meg a tényeket, rózsaszín lett pár dolog. Erről konkrétan nincs fotóm, és ha lenne se mutatnám meg, amint tudtam átfestettem. Bár Hello-Kitty autószimulátornak tökéletes irány lett volna.

Az ülés elhelyezés nagyon kényes téma. Ezért is kell állíthatónak lennie a kormány-ülés-pedál triónak. Mindenkinek csak ezt tudom mondani, ez a legfontosabb. Sokan kérnek tervrajzot tőlem, hogy mit hány centiméterre jó elhelyezni. Sajnos ilyen nincs, mindenkinek más kényelmes és csak három-négy óra múlva derül ki, jelentkezik-e hát-váll-nyak-boka fájás.
Ha valakit a méretek végett érdekelne a 3D-s modell, powershape.
Megpróbálom kicsit összefoglalni, ha állíthatóak az összetevők, akkor mire figyeljünk.

Üléstáv a kormánytól:
- a kényelmesen előrenyújtott kezed ráteszed a kormánykerékre, a csuklódnál legyen a kerék teteje. (mellmagasság körül legyen a markunk, amikor a kormányt fogjuk, igény szerint 3:45 vagy 2:10 percnél)
- a kar így 20-30° hajlításban van vezetés közben

Üléstáv a pedáltól, nehezen meghatározható, pár evvel a problémával foglalkozó tanulmányt átolvasva amit leszűrtem:
- az ülés háttámlája 10-15°-ot dőljön hátrafelé
- teljesen told be a derekad az ülés tövébe, hogy felfeküdjön a hátad, ilyenkor a térd feletti combrész hátsó fele, lebegjen az ülés felett kicsivel. Még ne feküdjön fel amikor benyomsz egy pedált, és a sarkad ilyenkor legyen kényelmesen megtámasztva
- pedál benyomásánál a tested ne csavarodjon semerre
- sarok elmozdítása nélkül be kell hogy tudd nyomni a pedálokat egészen.
- éppen hogy visszahajló lábfejjel pihenjen a lábad, a gázpedál alaphelyzetén

A kormány felfogatásánál tettem egy megelőző lépést, mielőtt az engem hátba vágó ülés miatt, a kormányba kapaszkodnék, és azt a kicserélt nagy kormánykerék erőkarjának segítségével letépném. Egy masszív erős fogás volt a cél. Mondhatnám, részeg biztos...

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

Most pedig, a már szokásosnak is mondható fotók az összeállítás menetéről:

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

Ebben a stádiumban aludt téli álmot a szimulátor, eltelt a tél, majd jött a folytatás:

[+]

[+]

Majd jött az ominózus festés...

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

Az elektronikának csak a potméter visszajelzése alapján van fogalma, a motor pozíciójáról. Fél kört fog elfordulni a motorunk (180°-ot), üzletekben persze minimum 270°-elfordulással rendelkező potit fogunk találni. Cserébe az elektronikán egy trimmer tekergetésével szűkíthetjük ezt, akár le egészen 90°-ig. De vigyázzunk, csak a test pontja felé fog a skála bezárni, valószínűleg a potméter pozíciójával kell majd variálnunk.

[+]

Vigyázzunk majd az életre keltésnél, nekem csak úgy sikerült a potikat elhelyezni, hogy nem tud körbeforogni a motor, roncsolás nélkül.

[+]

Amikor az elektronika nyugalomban van, látható két pár zöld és két pár piros led a motor bekötése mellett, hunyorogva. Terheletlenül ugyan nincs nagy jelentőségük, csak ha már motor is rájuk van kötve. Amikor csak a zöld vagy csak a piros világít, akkor tekeri a motort egyik vagy másik irányba. Ezt mi is ellenőrizhetjük az LCD-n.

[+]

Balról jobbra haladva láthatunk két számot, alaphelyzetben 128 as értékkel, ez pont a fele a 256-os lépcsőnek ami az elektronika mozgató felbontása, ez bemenő jel nélkül középre húz. A következő két szám nulla és 1024 között mozog, ez a potméter visszajelzése, ha 512 körül mocorog akkor nem tekeri a motort semerre sem.
Emiatt jött az összeszerelésnél az extra óvatosság nálam, ha fordítva kötöm rá a motor pólusait, és elkezdi tekerni a rossz irányba, akkor a visszajelző alapján nemhogy közeledik fog, távolodni, és emiatt még be is gyorsít. Márpedig igen nehéz megjósolni hogy milyen irányba fog elkezdeni tekerni, tehát csak az óvatos hozzáérintgetős módszert ajánlom.

Tika szimulátora (második pihenő)

Egy szerencsés véletlennek mondhatóan éppen úgy alakult, hogy az SG topicban megismert Tika úr megvendégelt minket Szlovákiában, izgalmas otthonában. Nem is akármiért volt ez a lakhely érdekes (azon kívül, hogy nagyon barátságos az otthona és nagyon kedvesek a vendéglátók), hanem egy igazi működő FREX szimulátor miatt. Aki nem ismerné ezt a márkát, elég csak annyit elárulni róla, hogy "motion simulator"-ban a toppon járnak. Az ára miatt nem is sűrűn előforduló termék ez, kis hazánkban.
Így sikerült, a minőségileg csúcsnak tartott színvonalat megismerni, és mint mércének becélozni az ott tapasztalt fantasztikus élményt. Igaz, az én mackó testemnek a pedálok meg a kormány túl közel voltak, de nem vitt volna rá a lélek, hogy ezt ott szóvá tegyem. Majd most elolvassa és kapok is a fejemre. Viszont azt a két kétségemet eloszlatta ami fúrta az oldalamat. Egyik, hogy a mozgó ülés miatt a pedál használat kényelmetlen lenne, észre se nagyon lehet venni a lábnál, hogy mozgolódna az ülés. Illetve az érzés amit adott a gyorsaságával, és az aprólékosságával felülmúlta az otthon eddig tapasztaltakat. Jó irányvonal alakult ki bennem...

[+]

[+]

[+]

[+]

Ez én vagyok ott benne, bezony!

[+]

[Video]

Illetve a mozgató aktuátorokról közeli videó. Több kép pedig itt

.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.