2024. május 10., péntek

Gyorskeresés

Második Cockpit napló...

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Van amiből sosem elég...

[ ÚJ TESZT ]

Harmadik oldal...

Az X-SIM Program:

Az X-Sim program, egy pneumatikus beállítási metódusnál nem iszonytatóan agyament feladat, csak összetett és könnyű benne elveszni. Az elektromos része ehhez képest pofon egyszerű ráadásul egy fájlba lementve bárki betöltheti, mivel itt nincsen különbség a hardverek között. A program innen letölthető, két verzió létezik belőle, online chat és pár háttérzene a plusz a nagyobbikban. Jelenleg ezek a verziók futnak: X-Sim 2.0.8.9 beta és 2.1.0.13 beta. Nem kell a béta jelzőtől megijedni folyamatosan fejlesztgetik, sosincs megállás, az alap meg ami nekünk kell, megegyezik a két csomagban.
Thanos (a készítő) vezérlője akár négy elektromos motort is képes lenne vezérelni, két H-bridge is könnyedén ráköthető, avagy hat szervomotor. Ami nekünk most kell, annak így néz ki a kimenő vezérlési jele: AB~255~~a01~~a02~ . Ez ijesztőnek tűnhet, de egyszerűen csak a jó sorba kell beírni és kész. Ráadásul a csomagban megtalálható egy betölthető lementett beállítás, ahol én ezt már meg is tettem.

Két programot fogunk használni, egyszer a Force-Sender ami a nevéből adódóan a játékkal tartja a kapcsolatot, és küldi át az adatokat, akár hálózaton át a másiknak (Profiler).

Force Sender

A hálózati címet csak akkor állítsuk át, ha nem azonos gépen fogjuk futtatni a Profiler-el, illetve ki kell választanunk a játéknak megfelelő plugint, esetleg a teszt csúszkás felületet. A program exe megkeresésével, meg egyéb beállításokkal ne foglalkozzunk (régebben fagytak, és felesleges állítgatni). Ha már a Profiler fut mehet is a "try send data" gomb.

[+]

Létezik pár játék, ahol nem az X-simes srácok által elkészített plugin fogja kiküldeni az adatokat, hanem erre a játékot rá kell venni pár beállítás megváltoztatásával. Erről itt lehet bővebben olvasni, de vegyünk pár példát:

- LFS konfigurációs fájljában (első indítás után jön csak létre) a vége felé ezeket az értékeket kell megadni:

Conn To Master 1
OutSim Mode 1
OutSim Delay 1
OutSim IP 127.0.0.1
OutSim Port 4123
OutSim ID 0
OutGauge Mode 1
OutGauge Delay 1
OutGauge IP 127.0.0.1
OutGauge Port 4124
OutGauge ID 0

- rFactor-nál a "c:\Program Files\X-Sim\Plugin\rFactorPlugin.dll" helyen találunk a motion szimulátor életrekeltéséhez szükséges fájlokat, csakúgy mind például a Microsoft Flight Simulator X-hez.

- Új programokhoz tartozó támogatást, keresgélhetünk akár a fórumban, illetve nem egy játékhoz készítették már el tömeges kívánságra.

Profiler

Ha a Force Sender alkalmazás eljuttatja ide az információt, ennek a programnak a feladata kiszámolni az általunk beállított szimulátor adottságaihoz alkalmazkodva, a ránk ható erőhatásokat. Na ezek az általunk beállított értékeken, áll vagy bukik a jó minőségű mozgás. Sajnos nem létezik olyan, ami mindenkinek jó lenne, kicsit bele kell tanulnunk.
Láthattuk a teszt csúszkát, ezekkel tudjuk szimulálni a játék által küldött adatokat. Játéktól függően ezeken a portokon jön be sok-sok különféle adat, autót érő erők hosszanti, kereszt, vagy függőleges irányban, sebesség, motor fordulatszám, hőfok, stb... Ezekből fogjuk a nekünk kellőket kihalászni, és ezt a székünkre feljuttatni.

[+]

Balról jobbra haladva a "File menu"-ben tudunk kimenteni és visszatölteni komplett beállításokat, akár játékonként, akár autónként (nagy teljesítménykülönbségnél kellhet). Tőle jobbra látható az aktuális ip-címünk, amire egy esetlegesen a hálózaton lévő Force Sender-nek küldeni kell az adatokat, és ha a kapcsolat létrejött, arról a felső sarokban láthatunk visszajelzést.
A betöltést tegyük is meg mindjárt, mellékeltem egy .rn2 kiterjesztésű fájlt, éppen LFS-hez hangolgatva. Ezt helyezzük el a "c:\Program Files\X-Sim\MyProfiles\" mappában, így könnyedén megtalálható lesz a programból.

Az első képernyő ami megjelenik az "input setup" menüpont is egyben, itt láthatóak az aktuális játék által elérhető adatok. Nekünk a Lateral (oldal irányú (25)) és Longitudinal (hosszanti (27)) erőkre van szükségünk. Ezeknek a mértéke játékonként nagyságrendekkel változhat, érdemes ennek a megfigyeléséhez, beállításához a játékot ablakban futtatni, vagy másik monitoron követni. Ezen értékek alapján fog majd a szimulátorunk apró mozgásokat, vagy teljes kitéréseket végezni.

Ezt a következő pontban tehetünk meg, "Math Setup".

[+]

Itt láthatjuk, hogy van egy keresztirányú tengelyünk ez legyen 'X' , és egy hosszirányú az 'Y'. Mindegyik tengelyhez már hozzá van rendelve egy G erővel módosító tétel (a bal oldali listából), aminek az értéke a 25-ös illetve a 27-es porton érkezik. Itt még tervezgetem, hogy a függőleges irányok (pl kerékvető megdobása) is hatással legyen a fizikára (millió kombináció lehetséges), de akár még az FFB vezérlő gombjaihoz is hozzárendelhetünk kis módosító összefüggéseket. A sorra duplázva bejön egy új ablak, ahol igazán sok apróságot állíthatunk.

[+]

Az első legördülő listából választhatunk magunknak portot, hogy a tengely mozgását milyen kijövő adat szerint óhajtjuk változtatni, alatta ennek irányát fordíthatjuk meg.
A következő szinusz görbés résznél, azokat az értékeket határozhatjuk meg, ami a játékból jön ki, és ami felett már ne történjen változás, avagy mekkora legyen az az erő, aminél nagyobbat a szimulátorunk már ne éreztessen velünk. Persze ha ezt alacsonyra vesszünk, akkor könnyű lesz a maximális döntést, kitérést elérni a szerkezetünkön. Ha nagyon nagyra, akkor csak az ütközések fognak igazán érezhetőek lenni. Sajnos pont ez a probléma az automata maximális meghatározással, ha beleálltunk a falba akkor az az erő lesz a 100% kimozdulás. Onnantól fogva egy gázadás vagy egy fékezés csak enyhe szellő lesz.Ezért érdemes lesni menet közben az "input setup" oldal kijelzőjét, hogy mi az az érték ami nekünk még optimális.
Itt tudunk még pozitív és negatív irányban más értékeket meghatározni (számunkra nem érdekes, szimmetrikus a felépítés), illetve a minimumot, amire a szimulátor még mozduljon. Ez akkor lehet érdekes, ha nem nyughat az ülés alattunk, és egy hosszú egyenesben is izgága marad.
Legalul lehet szoftveresen, százalékban csökkenteni a szimulátor-mozgás teljes útjának mértékét (itt próbáltam a penumatikát nyugtatgatni pl).
Lejjebb van egy csúszka, ahol a csillapítás mértékét lehet állítani, kis késleltetést adhatunk nagy tömegű szimulátor esetében. Persze ezt mi a Thanos elektronikáján tudjuk állítgatni, hagyjuk itt 'off' álláson.
Legalul pedig rendelkezhetünk, hogy az érték amit beállítunk, hozzáadódjon vagy szorozódjon a tengely mozgatásának értékével (ez persze csak akkor érdekes, ha több bejövő erőből akarunk elegyet alkotni). Az utolsó pont, ami az egy erővel foglalkozó beállításnál - tengelyenként - érdekes lehet (mint a miénk), ez pedig felülírja, bármi is volt korábban meghatározva.

Utolsó pont, ahol beállításokat kell tennünk, az az "output setup" rész. Itt kell beállítanunk a soros port-ot, illetve azt a kommunikációs formát, ahogy az elektronika igényli az értékeket.

[+]

Ha a "Force Sender" küldi az adatokat, a "Profiler" engedi hogy rányomjunk a nagy start gombra. Ekkor még nem történik semmi, de ha most indíthatjuk a játékot, akkor elvileg a versenypályán már hasonló élményben lesz részünk:

[Video]

A mostani állapot még közel sem végleges, a felgyülemlett öt kapcsolónak kell még egy szép konzolt készítenem. A pillangóváltókat is szeretném felszerelni, persze ehhez kell még ötletelni a kormányfelfogatás végett. A billentyűzettartót szeretném beforgatósra átalakítani. Meg pár apróság még hátra van, ami most nem is jut eszembe. Végül pár fotó a mostani állapotról.

[+]

[+]

Ezt Wanek bácsitól kaptam:

[+]

...illetve az Eyefinity screenshot-ok, amikkel még tartoztam.

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

Mechanikus fordulatszám kijelző

Ez nem lesz egy hosszas leírás, inkább csak egy olyan rejtett ismertető az írásomban.
Próbálkoztam már régebben mikrokontrollerrel és szervomotorral fordulatszám kijelzőt készíteni, de elektronikai képességeim végett belebuktam. Ráadásul ha működött is volna a házilag gyártott műszer, a bontós kiszuperált megoldás, nem is sikerült volna igazán igényesen szépre. Ráadásul ez nem igazán létszükséglet csak olyan díszecske, látványosság. A játék pedig a monitoron is produkálja ezt a látványt. Arról nem is beszélve, hogy digitális társa, váltássegítő ledekkel a kormányon is megtalálható már.
Egészen addig tartott az újrapróbálkozás halogatása nálam, amíg egy hirdetés erre az oldalra nem kalauzolt.
Ez a Rev Burner nevezetű kis masina, képes bármelyik "autó tuning" szakkereskedésben kapható, (benzines) fordulatszámmérő műszert meghajtani. Legyen akár 4-6-8 hengeres, de persze 12V-ről működjön. Be lehet kalibrálni a szoftverével, és a ma támogatott legtöbb szimulátor játékkal életre kelthető.

[Video]

Persze nem árthat, ha nem 5-6.000 fordulat per perc a maximum, ameddig mutat a műszer. Sajnos, itt a bontóban szerezhető gyári műszerek nem biztos, hogy kompatibilisek. Márkánként eltérő lehet a vezérlés, bár a logika nem ezt diktálná.
Ezt az elektronikát lehet sebességmérő hajtására is használni, akár kettőt is vehetünk mindjárt.

Menetszél generálás

Minden adat kinyerhető az X-sim programból, akár még a sebesség is külön a kedvünkre. Erre a változó értékre pedig ráköthetnénk egy ventilátort, ami a nagyobb tempó eredménye képen fújná le a hajunkat. Nyáron a hosszabb futamoknál, úgyis kell a ventilátor. Miért ne vezérelje ezt is a játék, persze fix kapcsolót is javaslok, ha kánikula lenne.
Ez a letölthető csomagban mellékelve van, egy külön A-Sim nevezetű mappában. Egy jóval szerényebb elektronikáról van szó, de ennek az összeszerelésével még én is csak barátkozok.

Végszó

Nem bántam meg a váltást, pedig csak pár óra játékon vagyok túl. Persze erre a három kijelző is rátesz egy nagy lapáttal, iszonyat nagy élmény így vezetni. Aki az elkészítésen töri a fejét annak szívesen segítek, megtalál az SG topicban.

Árkalkuláció, mert úgy is kérdés lenne

A váz, esetemben ív hegesztett zártszelvény, eddig ehhez kellett a legtöbb fémanyag
~21.000,-

Az Ülés, legolcsóbb, boltban kapható sportülés
~25.000,-

Az elektronika:
~5.000,- a nyák elő hivatás
~14.000,- az alkatrészlista tartalma
~7.000,- a kapcsolók, potméterek, kábelek

Akkumulátor
~35.000,- a töltővel együtt.

Motorok
~2*3.000,- bontóban

Jó barkácsolást!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.