2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Második Cockpit napló...

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Van amiből sosem elég...

[ ÚJ TESZT ]

Első oldal...

Komplett leírás egy házi készítésű, elektromos vezérlésű, ablaktörlő motorokat használó cockpit készítéséről. A lehető legolcsóbb megoldás amivel eddig találkoztam.

Elõszó

Magamnak is nehéz bevallani, de nem olyan egyszerű ez a "szakma". Nincs aki megmondja mi a jó nekem, nincs aki már végigjárta volna a szamárlétrát, és ha nincs az embernek gyémántbányász rokona, nehéz készen motion-szimulátort venni - pláne ha az nem vált be -, lecserélni.

Ha valaki nem olvasta volna az "Egy Cockpit naplója" írást, az itt megteheti, mert sok utalás lesz még rá.
Sokan olvastátok az előző cikket, az azóta történt apró változásokat, mindenkinek köszönöm a kritikát vagy buzdítást (negatív tapasztalat sosem ért, nem azért írom). Sokaknak adtam inspirációt szimulátor építésben, segítséget, és az ötleteik alapján - ha nem is hitték el - ők is nekem.
Van még mit tanulnom ebben a témában, most épp szinte mindent a nulláról kezdhettem előröl.

Bonyodalom

Nincs semmi baj a régi szerkezettel, ha csak nem az, hogy - autóvezetéshez végül is - nekem nem vált be. Talán ha repkednék, és kicsit lassabban kellene történnie a döntéseknek, meg a maximum dőlés mellett tudnék az útra is figyelni, akkor egy szimulátor boldog tulajdonosa lennék. Viszont nem így történt, nem voltam kibékülve az első verzióval, a szelepvezérlés fejlesztése után finomabban járt a szerkezet, de még mindig túl sokat mozgott. Majd lekorlátoztam a mozgást drasztikusan, viszont vagy finoman, vagy gyorsan tudott csak mozogni. Azok az apró kis mozgások nem jöttek át a szerkezeten, csak a kormány ForceFeedBack-jén.

Útkeresés

Ekkoriban sokat játszottam a SIMCO csapat tagjaival, volt jó pár emlékezetes futamom (ilyen baráti társaságba bekerülni, sokszorosára növeli a játékélményt). Sajnos, a szimulátort nem tudtam kihasználni igazán, ülhettem volna az íróasztalnál is, csak a helyet foglalta a szobában.

Egyre több elektromosan vezérelt, ablaktörlő motoros megoldást láttam megjelenni az x-sim fórumban. A három monitoros megoldás is szóba jött, ami a súlyával már nagyon felborította volna az egyensúlyt a régi szerkezettel. Bár elektronikai tudásom igen korlátozott, de jobbnak láttam az alkalmazásán törni a fejem. A régi szimulátor átalakítását fogaskerékkel, vagy bicikli lánccal tudtam volna megoldani, de a sebesség, a nagy mozgó tömeg miatt nem lett volna kielégítő. Új készítse mellett döntöttem fájó szívvel....

Jött hát a FREX felépítés, ahol csak az ülés mozog. Ez a megoldás fizikai mozgások irányáról és hevességéről tud csak információt adni, mértéke eltörpül még a korábbi szimulátorétól. Cserébe azt vártam, hogy versenyzés közben úgy adjon élményt ami nem zavarja a vezetést, netán még segítse is. Akkor még nem sejtettem, hogy kipróbálhatok egy igazi működő FREX rendszert, de erről majd később...

Kibontakozás

Ebben a pillanatban, még a szimulátor nincs készen. Úgy írom ezeket a sorokat, hogy az összeszerelés még folyamatban van. Amikor ti olvassátok, akkor már készen kell lennie. Remélem nem lesznek az általam leírt irányadásokban anomáliák. Igazából azt tervezem, hogy az általam összeszedett infót rendszerezve és kiegészítve átadjam nektek. Annak reményében, hogy más is kedvet kap az építéshez, mivel töredék árból össze lehet szedni (legalábbis a bolti vagy a pneumatikus rendszerhez képest).

A rendszerezést azért említem meg, mert egy közel száz plusz húsz oldalas angol-német-francia-spanyol nyelvű topic, átnyálazása után lát csak igazán tisztán az ember. A szerző leírása pedig kevés dologra tér ki, illetve más megoldású is.
Sajnos az első cikknél ez, egy kicsit szárazabb lesz, nem lesz benne annyi fordulat és tragikomédia, ahogy oxox fogalmazta meg "hogyan hatalmasodott el rajtad a betegség". Ezért elnézéseteket kérem, majd néha teszek egy kis pihenőt is, innen a zárt osztályról.

Az egész felépítést már említettem, két aggályom volt vele kapcsolatban:
- az egyik, hogy ez csak olyan FFB kiegészítés. Igen ez tiszta ügy, de sajnos az igazi döntésnek már írtam mi hátrányát szenvedtem, és amíg nem tudok ipari méretű pneumatikát, kompresszort alkalmazni, addig nem lesz jól behangolható finom gyors mozgásokra
- a másik, hogy a pedál az üléshez képest mozgolódik, ez meg is maradt sokáig tüske a fejemben...

Tronic's AMC motor mozgás-vezérlő

Pusztán az elv úgy néz ki, megvan a váz, billeg ugye az ülés (a forgást meg kell akadályozni), ezt hátulról a két ablaktörlő motor mozgatja. Ez a csiga fogazás miatt, meglepően nagy erővel rendelkezik, egy körülbelül négy centiméteres erőkarral még igen gyorsnak is nevezhető. Ebből adódóan, ugye nyolc centiméter lesz a teljes elmozdulás, és ez a csiga fogazás visszafelé nem hajtható (elvileg...). Az elektronikával soros porton kommunikál a játék, ami egy önálló motorvezérlő. Beállítjuk rajta a szimulátorunk felépítését, tehetetlenségéről is tájékoztatjuk, egy-egy potméter jelzi vissza tengelyenként az állapotát. Ezt az egészet egy autó akkumulátorról meghajthatjuk, vagy két tápegységről is (én az előbbit választottam).

Elektronika - kezdjük avval, amiben béna vagyok

Eredeti leírás itt és itt található, akinek az szimpatikusabb lenne.
Nem volt kedvem beletanulni a nyomtatott áramkör készítésébe (előhívás, maratás), és a hozzá való felszerelést beszerezni egy panel miatt, lusta módon inkább megrendeltem egy hozzáértő cégtől. Az általam összeszedett csomagban, a gerber excellon fájlok lesznek azok, amikre a dolgos szakembereknek szükségük lesz. A beültetés csak szöszmötölős munka, olyan hihetetlen nagy tudás nem kell hozzá. Ráadásul sok a kép, és a feléhez még extra segítség is párosul, amit letölthettek. Van benne két alkatrész lista amit kiegészítek a hozzá csatolt szövegben, azt ne feledjétek elolvasni!
A nyákkészítő szakemberek elkezdenek mindenféle kérdéssel bombázni majd minket. A szép felfestés a panelen egyéni ízlés dolga, ha van a másik kezünkben beültetési rajz, akkor könnyedén meglehetünk nélküle is. Kérdeznek még olyat, hogy forr-pont-lakk -ot kérünk-e, ez fontos, hogy maximum csak az AMC1.5 vezérlőre tetessünk, a majd később említett "érvastagítás" miatt. Különben a DSMhb1.2b (H-Bridge)-ről le kellene kaparnunk a lakkréteget.

[+]

[+]

[+]

Maga az elektronika tartalmazza a programozó hardvert is, ezért is van kettő soros port csatlakozó rajta. Szemből nézve, a jobb oldali ami a játék folyamán fog kelleni. A balt, csak az elején fogjuk használni, amíg a mellékelt Firmware-t fel nem töltjük, a kristálynak megfelelő jelölésű órajelhez igazodva. Itt négy fajta van meghatározva a listában, sajnos nekem csak a legkisebb 14MHz-es indult el. Úgy tűnik, nálunk silányabb alkatrészekből lehet csak válogatni. Igaz, a ATMega8535 mikrovezérlő csak erősen túlhúzva menne 24MHz-en, de ez nem mindenhol jelent problémát. (ezúton is köszönet Szupermogyinak, ezen a részen ő segített tovább, és világosított fel). Olvastam a fórumon egy összehasonlítást, hogy a magasabb órajeleken mennyivel finomabb a vezérlés, nekem nem fog hiányozni.
Sajnos az LCD lábkiosztása nem pont olyan, mint amiket nálunk árulnak, az a típus amit én használtam egy kis módosítást igényelt az eredeti tervekhez képest. Az első két kivezetés a sorban a végére kerül, így 2 lábbal odébb tolva és azokat átkábelezve tökéletesen életre kelthető.

[+]

[+]

Persze ennél részletesebben van infó a csomagban, itt csak olyan áttekintés képen említek meg ilyeneket. Persze aki életében nem forrasztott még, fogalma nincs az elektronikáról, azt kérem ne most kezdjen bele.
A nagy áramfelvétel miatt érdemes a H-Bridge panel hátulján ónnal megvastagítani az áram útját. Azért van a FET csere is, mert a régi elektronika "csak" 45 ampert bír, cserébe az új 95 ampert is.

[+]

A hűtőbordák pedig legyenek egymástól elszigetelve, láttam képet, ahol hőálló műanyag távtartókkal oldották meg ezt.

[+]

[+]

Ami fontos lehet, a FET-eket/IC-ket csak a legvégén rakjuk be, és érdemes egy picit komolyabb forrasztópákát beszereznünk.
Ha USB-RS232(soros port) átalakítót akarunk használni, speciálisan olyat kell keresnünk, ami FTDI chip-el van szerelve (FT232). Sajnos nekem már van is olyan átalakítom ami nem ilyen, persze nem is hajlandó működni. Nem kell valakinek?
Maradtam a soros hosszabbító kábelnél, ugye kell egy RS232 lengő apa meg anya, az egyes és kilences lábat ne kössük be, a többinél pedig számot számhoz (kettest a ketteshez, hármast a hármashoz....). Evvel a megoldással UTP kábelt használva, egy tíz méteres kábel, fillérekből kihozható. Persze fennmaradó nyolcadik lábat is kössük be, a ház testét is vigye át.

Tennék egy kitérőt itt, az elektromos problémám elmesélésével, hátha valakinek megkönnyítem az életét. A nálam jelentkező tünetek a következőek voltak, hangszóróban búgó alapzaj - mély, olyan 50Hz körüli -, a tévé képernyőn cikázó csíkok, recsegő hangok a hangkártyából.
Pár elektronikában jártas ember konzultációja után gyanítottam, ez földelési probléma. Ha a ház jól is van leföldelve, a PC-tápegység gyártó kínai szakik, előszeretettel kötik össze a földet a negatív, egyenirányított pólussal (nekem épp Chieftec-em van). Kipróbáltam, kihúztam a pc-t a konnektorból, nem történt változás. Szerencsémre később kis fejvakargatás után, a monitort is kihúztam, minden zaj ami eddig jelentkezett megszűnt. Amíg a VGA kábel összekötötte őket, a jelenség változatlanul fenn állt. Jó kisdobosként, fogtam két karton papírfecnit, majd a földelt dugó két oldalsó érintkezője mellé tartva csatlakoztattam. Minden probléma megszűnt, minden tökéletesen működött. Azért egy kis érintésvédelmi veszélyre hívnám fel a figyelmet, ilyenkor a számítógép ház, és a radiátor között van egy kis csípős elektromos szintkülönbség. Akinek ez a kettő közel helyezkedik el, az inkább ne ölelgesse egyszerre a kettőt mert nem kellemes hosszútávon.
Eddig mind csak előzmény volt, a következő probléma felvezetéséhez, a szimulátor vezérlés vagy egy erős többmagos gépet igényel, vagy egy második gépet. Erre van az elektronika kötve, és hálózaton kapja a játéktól az információkat. Nekem ez a második gép adja a képet még a motec monitorra is, tíz méteres távolságból a folyosóról.
Amikor régebben háló-partira jártunk, akkor mondogatták az öregebbek, mindenki egy fali aljzatból húzza magának az elosztót. Későbbiekben már beidegződésként ment, amikor rákérdeztek az újak miért, nem is nagyon tudtunk rá mit mondani, csak...
A két gép földeletlenül ugyan, de másik fázissal rendelkező konnektorba volt dugva. A monitorkábel, és a soros kábel csatlakoztatásánál egy-egy centis ívet húzott. Eszembe juttatva ezt a régebbi intelmet, hosszabbítóval kivíve a másik gépnek az áramot, megoldottnak látszott ez az akadály is. Ráadásul most döbbenek rá, hogy az USB hálózatom is ezek után lett csak stabil, folyamatosan eldobálta eddig a tápegységgel is meghajtott, elosztóba csatlakoztatott eszközöket.

Visszatérve a szimulátorhoz, érdemes egy próbapadot építenünk, akár csak a teszt, vagy akár a móka kedvéért.

[+]

[+]

[Video]

Minden csatlakozóról és opcióról ad leírást a mellékelt dokumentáció, de kiemelném a sor dip kapcsoló szerepét.
Ugye a vezérlő kapja az értékeket a géptől, a hosszanti és keresztirányú erők adatai alapján. Neki az a dolga, hogy ezt utánozza az üléssel, visszajelzésként a szimulátor hollétéről a potméterek gondoskodnak. Ez papíron jól hangzik, de a mozgó tömegnek van tehetetlensége is. Ennek értékét állíthatjuk 3-tól 30-as skálán, terminálszerveren át, hogy hogyan számoljon. Ne forduljon elő olyan, hogy oda-vissza tekergeti magát feleslegesen, próbál pozicionálni, folyton túlfut. Ennek menete taglalva van egy mellékelt pdf fájlban, nem részletezem. Windows XP fog kelleni hozzá, Seven-el nem sikerült ezt a szervert előcsalnom két percnyi nézelődés után.
Tehát a 4 kapcsoló:
- 1. az LCD kijelző vezérlését kapcsolhatjuk ki, ez a visszajelző kontroll miatt nagy segítség az elején, későbbiekben nincs is nagy szükség rá, maximum hibakeresésénél.
- 2. bekapcsolva (felső állás), fogadja az terminálszerveres beállításokat a fent említett paraméterek kapcsán
- 3. itt állíthatunk a JoyRider vagy a FREX felépítésű a szimulátorunk (fenti a FREX), ugyebár itt a lényeges különbség, hogy a JoyRider (mint az én előző szerkezetem) a hosszanti tengelyt tisztán önállóan kezelte, úgy mint a fékezésnél-gázadásnál, és külön a keresztirányúakat a kanyaroknál. Viszont a FREX felépítésnél, a tengelyek csak mint aktuátorok értendőek. Fékezésnél mindkettőt fel kell emelni, gázadásnál mindkettőt le kell engedni. Balkanyarnál és jobbkanyarnál épp ellenkezőleg kell őket fenti és lenti pozícióba tenni. Kicsit összetettebb, és könnyebb belebonyolódni a matematikájába. Ezt az állapotot is írja az LCD kijelző jobb alsó sarkában, JoyR vagy SFGT kijelzéssel.
- 4. a már felszerelt, és bekötött motorok szerepét felcserélhetjük, ha fordítva tettük volna ezt meg. Az alsó a normál állás.

Alkatrész megrendelésre van lehetőség külföldről, egy áruházból összeállított csomag segítségével, itt találhatóak:
Tronic`s Dual simple H-bridge 1.2b, és a AVRmotioncontrollerpartlist1_5b. Nem ellenőriztem át - ne az én fejemet verjétek, ha valami nincs benne -, első pillantásra úgy tűnik, az általam leírt változásokat is figyelembe kell venni. Én az alkatrészek kilencven százalékát innen szereztem be, pár dolgot kell csak máshonnan, de azokat nem reklámozom mert máshol nem voltak olyan segítőkészek.

Wanek bácsi szimulátora (első pihenő)

Felkeresett egy illető - igen tisztelt Wanek úr -, hogy egy fémvázat felépített (szimulátorom mintájára), pneumatika elhelyezve, elektronika bekötve, minden startra készen. Viszont 2 hónapja jönnek-mennek a próbálkozó szellemű ismerősök, de életre kelteni az X-Sim programmal a szörnyeteget, egyiknek sem sikerült.
Persze már kihívás miatt is izgatott a feladat, s mint kiderült, autóval ráadásul csak hét perces távolságban voltunk egymástól.
Amint beléptem a műhelybe, ez a látvány fogadott:

[+]

[+]

[+]

[+]

[+]

Pár óra szöszmötölés, meg állítgatás után egész elfogadható lett a mozgás.

[Video]

Persze egy későbbi látogatásomra már sokat fejlődött, csak az alapokat kellett megmutatnom ezeknek az ügyes srácoknak.

[Video]

Jó barátságot kötöttünk - azóta is üldözöm szívességekkel -, köszönetet is mondanék a későbbi esztergamunkák végett.

Itt ismertem fel, hogy egy nagy teljesítményű, állandó nyolc bar nyomású és mennyiségű levegőt szállítani tudó kompresszor, nélkülözhetetlen a jó finomhangoláshoz. De a tíz percenként bekapcsoló komód méretű szerkezettől, fél percig senki hangját sem lehet hallani. Talán akkor lett volna elég az airbrush kompresszor, ha jóval kisebb munkahengereket használok anno, persze egy másik felépítéssel.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.